Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer NDA når teknologi skal lanseres. Total radiostillhet fra anmeldere og testere frem til dagen varen blir tilgjengelig for allmennheten? Eller får de  gi ut tester i forveien?

 

Det varierer rett og slett. NDA'er var en av grunnene til at anmeldere var så forbannet på Intel for Principled Technology's "review". Der hadde anmelderne låst seg til å ikke omtale produktene til Intel før en bestemt dato, og så gikk Intel ut bak ryggen på dem og kjøpte seg en fordelaktig review av PT som de slapp mens alle anmelderne fremdeles hadde munnkurv, og kunne blitt saksøkt så langt inn i fattigdom at barnebarna demmes hadde lidd for det om de hadde gått ut og sagt noe om ytelsen til Intel produktene. Omveien i det tilfellet var at selv om de ikke kunne si noe om ytelsen til Intel produktene, så kunne de si noe om ytelsen til AMD produktene, i og med at PT hadde testet dem så inni granskauen feil...

 

Ellers har man eksempler som Nvidia som sist tillot pre-orders før anmeldere fikk lov til å si noe om ytelsen. Så altså en NDA som på en måte strekker seg litt forbi "tilgjengeligheten" til produktene. Men likevel ikke egentlig, siden pre-orders jo ikke helt er "tilgjengelig for allmennheten" som sådan...

 

Noen ganger har produktene blitt testet i god tid før lansering, og anmelderne har fått lov til å publisere en stund før lanseringen også. Da gjerne produkter der produsentene håper at review'ene selv skal være med å drive salg, altså skape litt hype, og være en del av reklamen for produktet.

 

I denne omgang er det altså nesten "atombombe" taktikk. Alt det interessante både lanseres klart for salg og NDA/reviews går opp samme dagen. AMD har forsøkt å bremse det litt, ved å ikke gi samples av alle CPU modellene til anmeldere. Planen demmes var å sende de andre modellene til anmeldere på en senere dato. Men anmelderne har jo en interesse av å få ut reviews så tidlig som mulig. Og da gir det ikke mening for dem å vente på samples fra AMD, når hvem som helst kan bare vandre inn i en butikk og kjøpe dem. Så det er det som kommer til å skje nå. AMD har sendt ut R9 3900X og R7 3700X (tror jeg det var). Så anmeldere som slipper reviews av andre modeller enn disse på dag en, har skaffet seg eksemplarer fra annen kilde enn AMD. Og de som har reviews på dag 2 eller 3, har kjøpt dem selv. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med x570-hovedkortene?

 

(Eller rtx 20 super-oppdateringen)?

 

Har bestilt alt unntatt cpu, grafikkort og hovedkort til min første hjemmebyggede PC på 12 år, så er litt utålmodig :)

Spennende, håper du blir fornøyd med ditt nye bygg. Klarer du 12 år, så klarer du nok par uker ekstra ;-)

Lenke til kommentar

Selv med stiv pris så virker gigabyte x570 extreme fristende kun pga passiv chipset kjøling. 

Frister ikke med slitsom knøttevifte på høy rpm.

 

:eek:

 

Herregud, få skvist brikken ned i nanometer jo før jo heller. Sikkert noen betalingsvillige kunder der ute. Hvor mange nanometer var det å gå på (hvilken nm er x570 produsert på) ?

 

Gigabyte kan vel neppe sitte alene på tronen særlig lenge med et passivt kjølt kort? Vil det komme et passivt ATX-kort også? Siden xtreme-kortet da jo er E-ATX..

Endret av G
Lenke til kommentar

Er vel noen idioter det da. Samme med de som kjøper sykkel til 10 000, når man får en grei en til 3000kr ;)

 

Eller hva med å sammenlikne bil. Hvem faen kjøper bil til 1 million, når man får en grei bil til 300 000?

 

Personlig kjøper jeg de hovedkorta som overklokker cpu og minne best, og det har ikkje vært MSI eller Gigabyte på lenge...

 

 

Med godlike kortet følger det vel med mye "eksterne" digser, så man betaler ikkje bare for hovedkortet.

 

Betaler aldri i livet mer enn kr 3.000,- for en bil  :confused:

Lenke til kommentar

Herregud, få skvist brikken ned i nanometer jo før jo heller. Sikkert noen betalingsvillige kunder der ute. Hvor mange nanometer var det å gå på (hvilken nm er x570 produsert på) ?

 

Gigabyte kan vel neppe sitte alene på tronen særlig lenge med et passivt kjølt kort? Vil det komme et passivt ATX-kort også? Siden xtreme-kortet da jo er E-ATX..

 

Chipsett på X570 hovedkort er faktisk samme brikken som brukes som IO die på package'en til Ryzen 3000 CPU'ene. Bare at på CPU, under IHS altså, så benyttes en som er produsert på 12nm, mens chipen på hovedkortet er produsert på 14nm. Valg av 14nm for hovedkort chipen er nok mest sannsynlig på grunn av AMDs forpliktelse til å kjøpe et bestemt antall wafere fra GloFo fremdeles...

 

Jeg har en slags hørselsskade som manifesterer seg som overfølsomhet for lyd; hyperakusis. Bestemte frekvenser og lyder blir forsterket til ubehagelige nivåer for meg, så om den videoen er representativ for lyd-type og nivå man må forvente med X570, så kommer jeg nok til å holde meg til X470 hovedkortet mitt ja. Prisen på det passiv kjølte er så det blir mer interessant med ThreadRipper i stedet. Nå er jeg uansett mest interessert i 3950X som ikke kommer før i september, så i det minste er det ingen hast for min del...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...