Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

njae. Mer enn forventet, men er jo 2 kjerner per tusenlapp. Jeg bør oppgradere. De fire kjernerne jeg har blir lett overarbeidet idag. Om tre fire år er det noe nytt og spennende.

Samme her. Jeg hadde vel kanskje trodd og håpt at det skulle bli rundt 4000kr for 3900x siden i7 9700 ligger på 4000 nå. Men iflg AMD sine benchmarks er vel 3900x mer som i9 9900k og da blir det mer logisk om den kommer på 5000++

Endret av aussieglis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Hvis 3700X can klokke til 4.7-4.8 GHz, er det vel den som er mer som 9900Ken, da den har 8c/16t. 9900Ken virker fortsatt raskere om man også OCer den, som er på ca. 5.1 GHz, men det gjelder jo også mot 3900X og for den saks skyld.

Lenke til kommentar

4,7-4,8 Ghz er optimistisk. Jeg tror ikke alle 3800X klarer det.

 

Jeg tror at en klokket 9900k vil være bittelitt kjappere enn en klokket 3800X i de fleste spill. Ikke merkbart, men målbart. Med begge på stock, så vinner nok 3800X, hvis de målingene vi har sett er noe å gå etter, men det er lurt å ta de med ei klype salt. Det er viktig å huske at  disse CPUene kjørte stock under disse "benchmarkene", og der har 3800X 200Mhz høyere basehastighet enn 9900k.

 

Selv er jeg forsiktig optimist, og hvis 3800X@4,5Ghz nesten matcher en 9900k@5,Ghz, er jeg fornøyd. Jeg forventer ikke at den gjør det.

Lenke til kommentar

I dag er det bare 3 uker til NDA for Ryzen 3000 reviews går ut, så da får dere vite mye av det dere lurer på. For folk som eier enten en 8700K eller 9900K og bruker maskina til gaming, så er det nok ingen vits å oppgradere uansett. For deg MrHorgen som bare har en 6600K, så vil det absolutt være verdt det. Har en maskin med samme CPU selv som jeg skal oppgradere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4,7-4,8 Ghz er optimistisk. Jeg tror ikke alle 3800X klarer det.

 

Jeg tror at en klokket 9900k vil være bittelitt kjappere enn en klokket 3800X i de fleste spill. Ikke merkbart, men målbart. Med begge på stock, så vinner nok 3800X, hvis de målingene vi har sett er noe å gå etter, men det er lurt å ta de med ei klype salt. Det er viktig å huske at  disse CPUene kjørte stock under disse "benchmarkene", og der har 3800X 200Mhz høyere basehastighet enn 9900k.

 

Selv er jeg forsiktig optimist, og hvis 3800X@4,5Ghz nesten matcher en 9900k@5,Ghz, er jeg fornøyd. Jeg forventer ikke at den gjør det.

 

Det er bare "gull" silisium som klarer 5GHz all core uten AVX offset for 9900K. En "trygg" vanlig OC på 5GHz for 9900K vil altså for de fleste være 4,8GHz med en gang AVX tas i bruk, som etterhvert ser ut til å bli alle spill...

 

Nå, det er en OC. Da må det nesten være lov å sammenlikne mot en OC'd 3800X også? Bare det at all core OC gir ikke mye mening for gaming med nåværende Ryzen, så det er kanskje ikke rare vitsen å forvente det fra Ryzen 3000 heller? OC krever som regel en good CPU kjøler. Skal du prøve deg på over 5GHz med en 9900K, så får du neppe det til med en 212evo for eksempel. Så om vi putter en grei AIO på i det minste, eller en av de bedre fra Noctua el. Så er spørsmålet hva vi kan få ut av Ryzen 3000 da? Hallock har sagt at avhengig av kjøleren, og HK, plus silisiums lotteri, så vil PBO kunne gi opp til 200MHz på topppen av boost frekvensen til Ryzen 3000. Så en Ryzen 3800X med boost frekvens på 4,5GHz, kan altså under optimale forhold nå 4,7GHz i stedet.

 

Vi har sett den samme CPU'en nesten matche 9900K i single core ytelse for noen workloads. Da er det snakk om 4,8 eller 5GHz på 9900K, mot 4,5GHz på 3800X... Så med det som altså ser ut som vesentlig bedre IPC, pluss vesentlig bedre skalering med SMT, og ingen offset for AVX?... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag er det bare 3 uker til NDA for Ryzen 3000 reviews går ut, så da får dere vite mye av det dere lurer på. For folk som eier enten en 8700K eller 9900K og bruker maskina til gaming, så er det nok ingen vits å oppgradere uansett. For deg MrHorgen som bare har en 6600K, så vil det absolutt være verdt det. Har en maskin med samme CPU selv som jeg skal oppgradere :)

Blir vanskelig å forhåndsbestille om jeg venter tre uker. :p
Lenke til kommentar

Blir vanskelig å forhåndsbestille om jeg venter tre uker. :p

 

Kan være lurt å vente på reviews. Selv om man er sikker på at man skal ha en de nye CPU'ene, så kan jo valg av hovedkort og RAM combo ta litt lenger tid. Regner med at ikke alle tester blir lagt ut den 7. Juli. Kommer sikkert ut mange flere tester i ukene etter det også, f.eks der de tester hvilket RAM hastighet som er best. Nizzen kommer sikkert med tester rimelig raskt her også regner jeg med...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kjøper hos Komplett selv om det er litt billigere andre steder. Det er to grunner til det. Jeg har full tilitt til service der, og de har den raskeste leveringen der jeg bor.

 

Min erfaring der jeg bor også. Postnord slår forresten Posten muligens. Kan rett og slett være der det ligger, og ikke selve webshop'en. Vet ikke sikkert. Lenge siden jeg har hatt bestillinger i sving. Annet enn før/etter denne helgen levert til meg  :)

 

Da har jeg allerede fått en UPS fra Komplett, og venter på en PSU i fra Proshop  :wee: som ikke kommer før i neste uke.

 

Edit:

Forresten PSU-en hos Proshop ble bestillet minst 1 døgn eller kanskje 2 døgn før den UPS-en som allerede ble levert av Postnord. Det også forteller noe om prosessen. Gamle-Posten suger?

(post-i-butikk, i mine tilfeller med både Postnord og med Posten)

 

Dette betyr jo ingenting akkurat her og nå. Da jeg ikke får brukt dem til noe særlig mye nyttig foreløpig. Men det kan bety mye for den sommerkåte som skal hjemmesnekre seg nye PC-er i starten av juli da  :thumbup:

Noen forskere skulle ærlig talt ha lagt ned litt forskningsarbeid i om en hjemme-snekre-nerd har bedre drag på damene i de 2-3 ukene etter et nytt hjemmesnekker der han går rundt å smågliser i etterkant, når han kommer seg ut av gutterommet sitt etter øktene med intensiv kosing med sin HW.  :rofl:

Endret av G
Lenke til kommentar

Proshop har vel ikke mye på eget lager, derfor tar det ofte noe lenger tid. De tar dog mange merker som andre nettbutikker ikke fører.

 

Enig i at utvalget og service på Proshop er bra. Jeg har aldri vært 100 % fan av Komplett. Men det er bra de også. Jeg sjekker alltid innom Proshop før jeg handler andre steder. Så Proshop er ikke langt i fra å være nr. 1 hos meg.

 

Men for folk som har det travelt. Kanskje ikke rette webshop-en?

Lenke til kommentar

Tviler på mitt 32gb ddr4 kit 8gbx4 3200mhz cl14 kit funker på Ryzen da det ble kjøpt før 1gen Ryzen  :hm: (F4-3200C14Q-32GTZR)

Disse: https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c14q-32gtzr

?

For det er B-die, og vil mest sannsynlig fungere helt utmerket

 

EDIT:

Det kan hende du må kjøre alle 4 brikkene på 3000 CL14 på en første generasjon Ryzen, men da skal du være rimelig uheldig.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...