Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Begynner de å forringes av rent hyllesitting også, eller helst under kontinuerlig bruk? Brukte den på en eldre prosessor en stund, og så har jeg laptoppet siden i påvente av at Intel og AMD tar seg alvorlig i sammen. Har hatt to laptops siden første til kr 2.200 eller deromkring og neste brukt til kr 2500. Begge har jeg heller satt i mer RAM og SSD så de ikke suger helmaks.

 

Dersom den er antatt forringet, så skjer det alle PSU-er? Kan jo ha den som reserve PSU, eller tilleggs PSU på et mindre tilleggsbygg som er skralere i specs. om man behøver ekstra maskin til en eller annen isolert bruk.

 

Er ganske krisemaksimering at man må bytte ut en litt eldre PSU da. Hadde du trekt 800w fra veggen, så hadde det vært greitt å bytte den, men da skulle du hatt 2x2080ti + en heftig cpu, og foldet på alt samtidig.

 

Bruk den du har, men blås støv ut av den før du bruker den. Det ville jeg gjort.

 

OFF topic men :p

Endret av Nizzen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off topic ja. Men i påvente av noen nyheter så er det jo greit å være smått sosial. Jeg vet jo at dere er riktige gjengen å spør slike spørsmål. De som orker å ha greie på alt mellom himmel og jord på skjermkort specs. de har ofte god peiling på PSU tenker jeg.

Lenke til kommentar

 

Begynner de å forringes av rent hyllesitting også, eller helst under kontinuerlig bruk? Brukte den på en eldre prosessor en stund, og så har jeg laptoppet siden i påvente av at Intel og AMD tar seg alvorlig i sammen. Har hatt to laptops siden første til kr 2.200 eller deromkring og neste brukt til kr 2500. Begge har jeg heller satt i mer RAM og SSD så de ikke suger helmaks.

 

Dersom den er antatt forringet, så skjer det alle PSU-er? Kan jo ha den som reserve PSU, eller tilleggs PSU på et mindre tilleggsbygg som er skralere i specs. om man behøver ekstra maskin til en eller annen isolert bruk.

 

Alle elektrolytiske kondensatorer har en væske (elektrolytt) som sakte, men sikkert fordamper, selv når de ikke er i bruk. Dess bedre kvalitet på kondensatorene, dess mindre lekker ut over tid. Ut fra det jeg klarte å finne ut har ikke Chill-Innovation Kingnod brukt de store merkene kjent for å levere pålitelige kondensatorer, og derfor tror jeg at din modell har tapt seg mer enn toppmodellene fra den tida.

Du kan sikkert fortsette å bruke den, men igjen vil jeg understreke at den mest sannsynlig ikke har samme ytelse som en nyere PSU, spesielt vil det være mye elektronisk støy på 3.3V- og 5V-linjene som allerede i 2008 var svært nære å falle ut av ATX-spesifikasjonen.

 

Om det er ny og dyr maskinvare ville jeg anbefalt å bruke en ny(ere) strømforsyning, i verste fall vil den gamle ende opp med å ta med seg hovedkort, CPU, RAM, lagring, og/eller skjermkort når den (plutselig) slutter å virke.

 

Du kan se hvilke resultater HardOCP fikk etter 7/10 års bruk av noen modeller:

https://www.hardocp.com/article/2019/03/28/seasonic_x750_750w_psu_10_year_redux/1

https://www.hardocp.com/article/2015/03/09/silverstone_olympia_1000w_power_supply_7_year_redux/1

https://www.hardocp.com/article/2018/03/12/cooler_master_real_power_pro_1000w_psu_10_year_redux/1

Disse modellene som ble testet kan anses for å ha vært kremen av strømforsyninger da de kom ut, en var fortsatt svært brukbar, en var rydelig redusert, og den siste døde under testing.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner de å forringes av rent hyllesitting også, eller helst under kontinuerlig bruk? Brukte den på en eldre prosessor en stund, og så har jeg laptoppet siden i påvente av at Intel og AMD tar seg alvorlig i sammen. Har hatt to laptops siden første til kr 2.200 eller deromkring og neste brukt til kr 2500. Begge har jeg heller satt i mer RAM og SSD så de ikke suger helmaks.

 

Dersom den er antatt forringet, så skjer det alle PSU-er? Kan jo ha den som reserve PSU, eller tilleggs PSU på et mindre tilleggsbygg som er skralere i specs. om man behøver ekstra maskin til en eller annen isolert bruk.

 

Om det er elektrolytt i kondensatorene vil den forringes over tid uansett om den er i bruk eller ikke. Ellers er det temperatur over tid som er "fienden", altså all varme vil bidra til å forringe produktet, ikke bare om det blir glovarmt.

 

PSU'en din ville jeg aldri brukt til en ny PC av "større" verdi. Greit nok om du lagde en HTPC av en 2200G på et A320 HK e.l. Men ikke noe mer. Det eller en "rest deler PC".

 

I dette tilfellet er det ikke bare selve alderen på PSU som gjør meg skeptisk, men merket/selgeren av den. Når man kikker på websiden til Chill innovation, så ser man fort at det bare er snakk om en klistremerke produsent. Alt i butikken demmes er slikt du finner andre steder med en annen merkelapp på. Greit nok til små dilldall, men å skulle basere en ny dyr PC på en slik no-name PSU som er nærmest umulig å finne ut hvem som faktisk har bygd... Som attpåtil ikke lenger har noen reklamasjonsrett... Nei, bare nei...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Nå skulle vel ikke dette blitt en PSU-tråd. Men etter en eldgammel Johnny-review av SuperFlower så hadde jeg nesten hatt lyst på det merket. Men det er verre å få kjøpt i Norge. Selv Proshop har ikke hvit utgave som jeg synes var et stilig alternativ til det mest brukte fargevalget svart hos mange merker. Lurer på om jeg har lyst på Platinum / Titanium når jeg først legger penger i et slikt produkt. Er vel helst Corsair som er hovedproduktet å få i Norge som er litt kvalitetsmessig.

 

Men jeg har til og med sett Seasonic PSU ta kvelden, ikke min egen. Men tror den stod i et strømnett med veldig mye grums på EL-anlegget. Tar sikkert livet av det meste sånn ukurant strømleveranse, eller lokale støykilder i bygget.

 

Et bispørsmål. Kan kondensatorer drepe UPS-er (avbruddsfri strømforsyning), og dersom det så skjer kan det også kverke datamaskinkomponenter, eller har de en slags design som umulig kan dra med seg utstyr på lasset?

 

Edit:

Sånn skjerm vil jeg ha meg  :p

https://www.hegnar.no/Nyheter/Kuriosa/2019/05/Full-fyr-paa-Times-Square-i-New-York

 

Da får man nyoppusset hus og ny skjerm hvert halvår (bonus-effekter)?  :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det ser veldig troverdig ut.

Ettersom det fortsatt er AM4 kan jeg ikke forstå hvordan det skal være flere PCIe-baner til PCH enn på X470 og X370.

PCH er en Intel "konstruksjon" (navngivning) og AMD har som alltid kalt dette for "Chipset".

Synes det er bedre enn å bruke slike "buzzwords" på tre bokstaver :)

Lenke til kommentar

Har WhaWuaWua noen "leaks" fra sin "bekjente" nå om zen 2 tro?

 

Fra sist gang før Ryzen kom ut skrev han:

 

"En spennende lekasje!, snakket med en bekjendt som har testet tidlig Zen ES. Vil ikke si for mye grunnet konfidensialitet her. Men det jeg imidlertidig vil tillate å si er. Den klokker veldig bra uten varme eller ytelses problemer. Den er "quote" RASK! Og det gjevnt over i forskjellige arbeidslaster. Så gleden er å vente. Jeg stoler på kilden for å si det slik."

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...