Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

kan man ikke f.eks kjøpe 2x8GB (16GB / dual channel) 3600MHz og kjøpe x2 av det settet og dermed har man 32GB kjørende på 3600MHz eller funker det ikke slik?

I teorien ja, men siden de mest sannsynlig blir produsert BITTELITT forskjellig, kan det skape ustabilitet. (Spørsmål jeg har hatt tidligere selv og funnet variende svar fra forskjellige forumer).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan man ikke f.eks kjøpe 2x8GB (16GB / dual channel) 3600MHz og kjøpe x2 av det settet og dermed har man 32GB kjørende på 3600MHz eller funker det ikke slik?

Slik gjør jeg det på 3 stk maskiner. Blande kit med 8GB brikker og b-die virker som ingen problem. Har bare sett visse problemer med kjøring av 8 stk for 64GB og non b-die.

 

F.eks 3600c15 jeg har, finnes bare i pakker av 2. 2 kit av disse funker fjell på threadripper og x299 her.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant noe angående spennende memory latency. APISAK delte denne https://www.userbenchmark.com/UserRun/16910589 i går, som viser RAM på 3200Mhz med 80ns latency.

 

Om du sjekker ut RAM-brikkene som er brukt, så  finner du de under 3G2 modul på spec sheet, som sier at standard config for 3200Mhz er CL22 eller CL24.

 

Har jeg misforstått RAM, timings, latency og alt, eller er dette VELDIG imponerende? 80ns på 3200Mhz CL 22/24??

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Fant noe angående spennende memory latency. APISAK delte denne https://www.userbenchmark.com/UserRun/16910589 i går, som viser RAM på 3200Mhz med 80ns latency.

 

Om du sjekker ut RAM-brikkene som er brukt, så finner du de under 3G2 modul på spec sheet, som sier at standard config for 3200Mhz er CL22 eller CL24.

 

Har jeg misforstått RAM, timings, latency og alt, eller er dette VELDIG imponerende? 80ns på 3200Mhz CL 22/24??

80ns er middels minus. Overklokks 2700x er nede 60-65ns

Lenke til kommentar

Fant noe angående spennende memory latency. APISAK delte denne https://www.userbenchmark.com/UserRun/16910589 i går, som viser RAM på 3200Mhz med 80ns latency.

 

Om du sjekker ut RAM-brikkene som er brukt, så finner du de under 3G2 modul på spec sheet, som sier at standard config for 3200Mhz er CL22 eller CL24.

 

Har jeg misforstått RAM, timings, latency og alt, eller er dette VELDIG imponerende? 80ns på 3200Mhz CL 22/24??

På m7n bærbare med i7 6700HQ har jeg 61ns med 2400cl14 og 62ns med 2666cl15. På den stasjonære har jeg 57ns med 2666cl14 og i5 8400 om det er noen referanse. tRFC utgjør også endel for latency.
Lenke til kommentar

80ns er middels minus. Overklokks 2700x er nede 60-65ns

 

Ja det er eg klar over, men du misforstår. Det er middels minus relativt til det beste. Men hvordan er det relativt til CL22 ?

 

Det er viktig, fordi hva tror dere er mulig med da eventuelt 3200Mhz CL16 eller CL13?

 

Edit: Never mind, så nå at minneytelsen ligger på lik linje som Zen+

Endret av iNorway
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den som venter, venter ofte for lenge ;)

 

 

Rapportert!

Hold deg til sak og diskuter saklig, når man begynner å disse ned for nte gang fordi en CPU som ikke koster 50.000 kr,yter like bra per kjerne som et wattmonster på 2x 333 watt og dermed er helt idiotiske i glorifiserte 666 piksler x 666 piksler så sier det seg mye at man støtter den røde djevelen.

 

/Morgenspøk over...

 

For å være ærlig er det ofte den væremåten mange har hatt til AMD før, ikke vent det er så dårlige produkt, nei gpu suger, nei de er sene osv som har fått meg til å rett og slett gi opp å diskutere på forum.

 

De siste produktene de har levert er ikke toppen når det gjelder spillytelse, men har levert en generell ytelse som har vært veldig god, I alle fall i forhold til ytelse / kroner , forhåpentligvis så blir både lansering og mer bekreftet av Lisa Sue den 10 juni på E3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ryzen 3000 regner jeg med vi får servert på computex 27.05. Og deretter Navi på E3.

 

Det virker som AMD muligens har gjort en avtale med både Sony og MS om å bruke AMD/Navi merkenavn på konsollene. Sony innrømmet vel ikke at det var noen AMD komponenter inni PS4 før 4 år senere? De refererte alltid til innmaten som en "custom chip", og that's it. Nå har Sony gått ut og skrytt av AMD innmat over et år før lansering av konsollen? Det virker merkelig. Nesten som om de vil være ombord på "toget" når det går fra stasjonen?

 

En annen teori er at de vil stjele litt av "tordenet" fra MS som skal lansere sin nye XBOX i år. :p

Lenke til kommentar

Ryzen 3000 regner jeg med vi får servert på computex 27.05. Og deretter Navi på E3.

 

Det virker som AMD muligens har gjort en avtale med både Sony og MS om å bruke AMD/Navi merkenavn på konsollene. Sony innrømmet vel ikke at det var noen AMD komponenter inni PS4 før 4 år senere? De refererte alltid til innmaten som en "custom chip", og that's it. Nå har Sony gått ut og skrytt av AMD innmat over et år før lansering av konsollen? Det virker merkelig. Nesten som om de vil være ombord på "toget" når det går fra stasjonen?

 

En annen teori er at de vil stjele litt av "tordenet" fra MS som skal lansere sin nye XBOX i år. :p

 

Angående Sony så har de en veldig rar markedsføringstaktikk.

 

Bare tenk tilbake på Cell. Her gikk de hardt ut med hvor kapabel den var ganske tidlig.

Lenke til kommentar

Angående Sony så har de en veldig rar markedsføringstaktikk.

 

Bare tenk tilbake på Cell. Her gikk de hardt ut med hvor kapabel den var ganske tidlig.

 

Ja, men Sony var jo med på utviklingen av Cell. Det de gjør nå (og gjorde med PS4/pro) er jo bare outsourcing med en handle liste. Og å gå ut med hva innmaten skal være så lenge før lansering? Det er veldig spesielt.

 

Jeg har blitt fortalt at next gen XBOX faktisk kommer til E3 i år. Om det er sant, så gir det mening at Sony er ute allerede og "stjeler" headlines ved å fortelle at de har samme innmat som "XBOX II", bare at de nå fikk fortalt det før "XBOX II" ble lansert. Da fikk de med seg litt av "tordenet" til "XBOX II" samtidig som Playstation fans forhåpentligvis ikke hopper på "XBOX II" toget, siden de allerede "vet" at "PS5" kommer til å ha mye av det samme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...