Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva er deres mening om at x570 hovedkort kommer med "vifte" på chipset? Jeg er ikke akkurat glad for å se det. Det betyr jo bare mer bråk.

 

Spesifikasjonene på det lekkede Biostar hovedkortet sier at man kan kople opp 2x x4 PCIe 4.0 NVMe SSD'er i PCH, og en x4 PCIe 4.0 NVMe direkte til CPU. Dette vil gi veldig høy båndbredde. Vi snakker om minst 4 ganger så høy båndbredde til PCH på X570 i forhold til på X470.

 

Jeg tipper viften vil være termostat, eller aktivitets-styrt. Og at for de aller aller fleste vil den aldri starte en gang. Men for de som trenger slik båndbredde og setter opp f.eks. et RAID med 2-3 PCIe 4.0 NVMe SSD'er, så må de bare finne seg i at PC'en audibelt forteller dem at den er et føkkings monster! ;)

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene på det lekkede Biostar hovedkortet sier at man kan kople opp 2x x4 PCIe 4.0 NVMe SSD'er i PCH, og en x4 PCIe 4.0 NVMe direkte til CPU. Dette vil gi veldig høy båndbredde. Vi snakker om minst 4 ganger så høy båndbredde til PCH på X570 i forhold til på X470.

 

Jeg tipper viften vil være termostat, eller aktivitets-styrt. Og at for de aller aller fleste vil den aldri starte en gang. Men for de som trenger slik båndbredde og setter opp f.eks. et RAID med 2-3 PCIe 4.0 NVMe SSD'er, så må de bare finne seg i at PC'en audibelt forteller dem at den er et føkkings monster! ;)

Men det finnes jo ikke 4.0 SSD/Nvme enda. ?

Lenke til kommentar

Spennende, vel jeg får bare vente og se hva som kommer... heller er det ingen 4.0 grafikk-kort på en stund. (bortsett fra Navi da, neste år). Men føler at 4.0 er tidlig ute på hovedkort.

 

pci-e 3.0 var ganske tidelig ute på x79? også. Ikke alle x79 hovedkort støttet det, og man måtte kjøre *force-enable-gen3.exe * for å enable det til GTX 680 korta

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Spennende, vel jeg får bare vente og se hva som kommer... heller er det ingen 4.0 grafikk-kort på en stund. (bortsett fra Navi da, neste år). Men føler at 4.0 er tidlig ute på hovedkort.

Første generasjon med støtte er nesten alltid forut for sin tid, men det er på ingen måte negativt med slik støtte.

 

De "fornuftige" vil nok vente til 2021 med PCIe 4.0-disker

Lenke til kommentar

Ser ut som PCIe 4.0 støtte er kommet til X470 HK nå. Siste BIOS oppdatering til Gigabytes' Auros Gaming 7 gir visstnok mulighet til å velge gen 4 i BIOS...

 

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/bq82il/did_i_just_get_pcie_40_support_new_f40_bios_for/

Gigabyte var også første som hadde fungerende pci-e 3.0 på x79 også :) Hadde det på mitt UD 7 OC Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hva er mer interessant, PCI-E4.0 eller DDR5? Ser ikke noe nyttig med PCIE4.0  for øyeblikket, kanskje hvis du heter Nizzen og har 2x 2080ti men heller ikke der ser man noe forskjell, nå.

 

DDR5 er vel viktigere, men da må jo AMD komme med en minnekontroller som utnytter det bra også da. Noe som ikke skjer før med Zen 3 eller 4.

Lenke til kommentar

Fy så lang tid ventingen føles. Vurderer å handle monitor og stor SSD nå, så jeg står klar den dagen Zen 2 kommer på markedet  :wee:

Pokker så det klør  :dribble:

 

Har en gammel 1000 Watt PSU som er ok. Holder det til en Zen 2-rigg, muligens med et ekstra skjermkort på slep?

Endret av G
Lenke til kommentar

Fy så lang tid ventingen føles. Vurderer å handle monitor og stor SSD nå, så jeg står klar den dagen Zen 2 kommer på markedet :wee:

Pokker så det klør :dribble:

 

Har en gammel 1000 Watt PSU som er ok. Holder det til en Zen 2-rigg, muligens med et ekstra skjermkort på slep?

1000W er intetsigende. Er det bronze? Gull? Hvor gammel? Hva heter den?
Lenke til kommentar

Noe dansk produkt kjøpt for en god del år siden hos StartIT i Hillevåg. Chill Innovation CP-1000M (with Active PFC)

 

https://startit.no/

 

https://www.chill-innovation.com/en/

 

Denne:

https://www.chill-innovation.com/en/atx-power-supplies/29-chill-cp-1000m-1kw-atx-power-supply-server-edition.html

 

 

 

Capable of reaching an amazingly +88% Efficiency

 

Regner med at disse data kan bli avgjørende for hva den kan drive?

 

 

- Dual 12V High-Current Rails (2 x 40A)
- High-Grade 'Long-Life' capacitors

- Latest ATX 2.3 & EPS 2.92 Design
- PCI-Express V2.0 (6+2-pin)
- Quad Nvidia SLI & ATI CrossFire

chill-cp-1000m-1kw-atx-power-supply-serv

Endret av G
Lenke til kommentar

Noe dansk produkt kjøpt for en god del år siden hos StartIT i Hillevåg. Chill Innovation CP-1000M (with Active PFC)

En lignende modell ble testet av (den gangen) Hardware.no i 2008: https://www.tek.no/artikler/chill_innovation_cp-700m/53065

Den fikk helt OK resultater den gangen, men jeg hadde ikke forventet at den ville levere "ren" 3.3V og 5V etter 5 år.

Mest sannsynlig har kondensatorene begynt å bule litt inne i den nå.

 

Kort sagt anbefaler jeg deg å kjøpe en ny strømforsyning om du planlegger å kjøpe nytt hovedkort, CPU, og RAM.

Lenke til kommentar

Begynner de å forringes av rent hyllesitting også, eller helst under kontinuerlig bruk? Brukte den på en eldre prosessor en stund, og så har jeg laptoppet siden i påvente av at Intel og AMD tar seg alvorlig i sammen. Har hatt to laptops siden første til kr 2.200 eller deromkring og neste brukt til kr 2500. Begge har jeg heller satt i mer RAM og SSD så de ikke suger helmaks.

 

Dersom den er antatt forringet, så skjer det alle PSU-er? Kan jo ha den som reserve PSU, eller tilleggs PSU på et mindre tilleggsbygg som er skralere i specs. om man behøver ekstra maskin til en eller annen isolert bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...