Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5.1 Ghz er da sannsynligvis bare på 2 kjerner av gangen :p

Uansett så er det på tide å bytte ut min 6700k, og hvis disse ryktene er i nærheten av riktige, så er Ryzen 3xxx det første på lang tid som gjør det verdt å oppgradere.  :w00t:

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Vet det bare er rykter og at jeg sannsynligvis kommer til å bli skuffet, men klarer uansett ikke å la være å sikle litt når jeg ser slike rykter. 16 kjerner, 32 tråder, 5.1 Ghz = :dribble:

Nå er det heller ikke selvklart at 9900k klarer 5Ghz på alle kjerner. Kamerat av meg som får bluescreen under last om han setter alle tråder på 5Ghz, så at AMD skal klarer 5Ghz stabilt på hele 32 tråder har jeg sterk tvil til. Skjer nok ikke.

Lenke til kommentar

Og siden vi snakker om chiplets, snakker vi egentlig bare om å klare det samme som Intel allerede nesten gjør; 5,0 GHz på 8 kjerner, bare, 2x 8 kjerner.

 

Personlig håper jeg nesten litt på lavere hastigheter enn 5GHz. 5GHz er tilsynelatende ganske nærme maks hastighet for Silisium. En drastisk bedring i IPC, slik at de kan slå Intel 5GHz ved "bare" ~4,7GHz for eksempel. Vil bety at AMD fremdeles har litt å gå på når det gjelder å hente ytelse via frekvens. Hvor skal Intel gå nå liksom? Boost på 5,2GHz? Ja, det kommer nok folk til å bytte sine 9900K for å få; en økning på 4%!! Åja, vent nå. Vi snakker jo om Intel fanboys, klart de kommer til å løpe etter det! :p

 

Men uansett, det er klart AMD ville tjent voldsomt på å faktisk ha den, ikke bare raskest ytende CPU'en, men også den raskest "​kjørende". Det er nok litt psykologisk effekt i å kunne kjøpe den CPU'en som kjører raskest også.

Endret av Gabri3L
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor skal Intel gå nå liksom? Boost på 5,2GHz? 

 

Ingen her vet så mye om Icelake da, som sikkert ikke kommer ut så veldig lenge etter Zen 2. Forventer ingen mirakler fra hverken AMD eller Intel i år heller, men om vi kan få 12 eller 16 kjerner på 4.5+ Ghz til under 600 dollar, så er vel ikke det så ille :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Ice Lake kommer ut i 2020. Det eneste Ice Lake som kommer i år er for laptoper, og det er veldig sent på året. Og slik jeg har forstått det er det fortsatt Skylake-arkitektur det er snakk om her. Pluss er det tvilsomt om de i det hele tatt får mer ytelse ut av 10nm, da alle rykter der ute sier at deres første gen 10nm gir dårligere ytelse enn deres nåværende 14nm++. Dvs. at det er vanskeligere å ha like høy klokkhastighet som nåværende.

 

Uansett er det ingen ny arkitektur. Vi vil nok ikke se bedre IPC fra Intel før de gir oss en arvtager til Intel Core en gang i 2021 eller senere. Ice Lake er fint for laptoper da, siden iGPUen mer enn dobler performance.

Lenke til kommentar

Og siden vi snakker om chiplets, snakker vi egentlig bare om å klare det samme som Intel allerede nesten gjør; 5,0 GHz på 8 kjerner, bare, 2x 8 kjerner.

 

Personlig håper jeg nesten litt på lavere hastigheter enn 5GHz. 5GHz er tilsynelatende ganske nærme maks hastighet for Silisium. En drastisk bedring i IPC, slik at de kan slå Intel 5GHz ved "bare" ~4,7GHz for eksempel. Vil bety at AMD fremdeles har litt å gå på når det gjelder å hente ytelse via frekvens. Hvor skal Intel gå nå liksom? Boost på 5,2GHz? Ja, det kommer nok folk til å bytte sine 9900K for å få; en økning på 4%!! Åja, vent nå. Vi snakker jo om Intel fanboys, klart de kommer til å løpe etter det! :p

 

Men uansett, det er klart AMD ville tjent voldsomt på å faktisk ha den, ikke bare raskest ytende CPU'en, men også den raskest "​kjørende". Det er nok litt psykologisk effekt i å kunne kjøpe den CPU'en som kjører raskest også.

 

Synn du skryter å ha 9900k selv da og nvidiaskjermkort :p

Lenke til kommentar

Og siden vi snakker om chiplets, snakker vi egentlig bare om å klare det samme som Intel allerede nesten gjør; 5,0 GHz på 8 kjerner, bare, 2x 8 kjerner.

 

Personlig håper jeg nesten litt på lavere hastigheter enn 5GHz. 5GHz er tilsynelatende ganske nærme maks hastighet for Silisium. En drastisk bedring i IPC, slik at de kan slå Intel 5GHz ved "bare" ~4,7GHz for eksempel. Vil bety at AMD fremdeles har litt å gå på når det gjelder å hente ytelse via frekvens. Hvor skal Intel gå nå liksom? Boost på 5,2GHz? Ja, det kommer nok folk til å bytte sine 9900K for å få; en økning på 4%!! Åja, vent nå. Vi snakker jo om Intel fanboys, klart de kommer til å løpe etter det! :p

 

Men uansett, det er klart AMD ville tjent voldsomt på å faktisk ha den, ikke bare raskest ytende CPU'en, men også den raskest "​kjørende". Det er nok litt psykologisk effekt i å kunne kjøpe den CPU'en som kjører raskest også.

Boost på 5.2Ghz kan man få til i dag, bare å overklokke det.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det mulig å få til 5.2 Ghz på samtlige kjerner, det kan være at arkitekturen er lagt opp til det og man får den muligheten, derimot om økningen også er i ytelse i forhold til 2xxx serien så vil jeg personlig tro at det er på et færre antall kjerner og via en cpu boost teknologi der de har kontroll på varmeutviklingen på hver enkelt kjerne for å unngå feil (og skade)  på beregningene til hver kjerne.

Lenke til kommentar

AMD lovet 2080-ytelse da de presenterte Vega 7. Ikke noe mer.

Lovet 2080-ytelse, manglet de siste 5 prosentene.

 

Uansett vil nok Ryzen 3000-serien komme med fornuftige priser og klokkefrekvenser. Altså >2500 for 8 kjerner, >4000 for 12 kjerner, og >5500 for 16 kjerner, og bare boost-frekvens over 4 GHz for 12- og 16-kjernene.

Lenke til kommentar

Da har jeg iallefall bestilt Bykski blokken for AM4/TR4. Har lagt fra meg målet om "Best mulig" datamaskin, som jeg hadde da jeg bygget nåværende maskin for 7 år siden. Da faller prisingen til AMD nokså bra i smak hos meg.

Forbedring blir det uansett og med tanke på at Zen 2+ er garantert for AM4, så er det mulighet å oppgradere lett i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg tenker du skal lete lenge etter en post her på forumet der det er noe jeg skryter av. ;)

Han risikerer å måtte lese enormt mye tekst i alle fall :-p

 

Men personlig kan jeg ikke huske at du har klappet høyt for AMD ( eller NVIDIA ) og har slik jeg tolker det holdt en nøktern diskusjon.

 

Vedkommende som har uendelig med monopol penger er jeg litt usikker på hva han liker, men det spiller ingen rolle så lenge man får gode nøkterne diskusjoner ut av det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...