Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Lekket informasjon skal man ta med en klype salt, man skal uansett sammenligne med forrige generasjon og se hvor mye forbedringer de har gjort. Det er der de kommer til og vise at de ruller videre og fremover. Mao: De blir bedre og bedre.

 

Om de slår Intel eller ikke bryr jeg fint lite om, de har nærmet seg stormskritt og jeg skulle ikke bli overasket om de gjør det i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, fordelen er at jeg med 370x hk kan bytte fra 1800x til 3x00 med en bios oppdatering.

Kan ikke det med intel, har 8 3770K.

Det har vert mitt argument mot intel, dere vet selv hvor mange som er kommet ut siden 3770K kom ut?

Jeg skjønner poenget ditt. Men 3770k kom i q2 2012 og 1800x kom i q1 2017. Forsvarer ikke Intel sin måte å gjøre det på altså. Men er det mye å tjene på brikkesettet? Det er partnere som tjener på å selge hovedkort.

 

I tillegg støtter ikke de gamle hovedkortene alle funksjonene til de nye prosessorene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner poenget ditt. Men 3770k kom i q2 2012 og 1800x kom i q1 2017. Forsvarer ikke Intel sin måte å gjøre det på altså. Men er det mye å tjene på brikkesettet? Det er partnere som tjener på å selge hovedkort.

 

I tillegg støtter ikke de gamle hovedkortene alle funksjonene til de nye prosessorene.

Spørs hvilke funksjon du henviser til... henviser du til f.eks PCIe4.0?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner poenget ditt. Men 3770k kom i q2 2012 og 1800x kom i q1 2017. Forsvarer ikke Intel sin måte å gjøre det på altså. Men er det mye å tjene på brikkesettet? Det er partnere som tjener på å selge hovedkort.

 

I tillegg støtter ikke de gamle hovedkortene alle funksjonene til de nye prosessorene.

Nyere funksjoner er ikke poenget mitt, men å kjøpe nytt hk for å bytte ut cpu.

Bruker mine maskiner til folding, men det vet du :)

Lenke til kommentar

Spørs hvilke funksjon du henviser til... henviser du til f.eks PCIe4.0?

Tenkte egentlig på hva som kom med Ryzen 2xxx-serien.  Men nå begynner jeg å lure på om jeg roter. Trodde det var noe med strømstyring og overklokking? PCIe 4.0 Er jo forsåvidt en ting, men det er vel ytterst få som vil bli strupet av det. 5.0 er heller ikke langt unna.

 

Nyere funksjoner er ikke poenget mitt, men å kjøpe nytt hk for å bytte ut cpu.

Bruker mine maskiner til folding, men det vet du :)

 

Jepp :)

 

AMD har gitt oss muligheten til å oppgradere kun cpu til større grad enn Intel. Spesielt det siste tiåret med Intel?

 

Det jeg mente var at ikke engang AMD støtter de nye prosessorene sine med hovedkort fra 2012 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tenkte jeg jo å gjenbruke så som du sier så er x470 det beste valget og mer "fremtidsrettet" i såfall. Har kikket på dette Gigabyte AORUS ULTRA GAMING, virker som et ok kort. 

 

Vi vet ikke mye om OC mulighet og strømtrekk for de nye CPU'ene. Om du vil gamble på PCIe4.0 støtte, eller driter i det, men vil ha et HK som evner å gi mer enn nok, og god strøm til en fremtidig 3000 serie CPU. Så ville jeg minst gått for Asrocks Taichi til rett over 2000 Kr.

 

Ellers er forskjellen på B450 og X470 stort sett bare tilkoplingsmuligheter. Altså mengde av de forskjellige USB port typene. Så MSI's B450 Gaming Pro Carbon AC, eller Asus's ROG Strix B450-E (som Proshop har kampanje på) kan være veldig fine valg om man ikke trenger masse S-Ata og USB porter.

 

Personlig ville jeg nok heller gått motsatt, og satset på et av de rimeligste i 8-900 kroners klassen, og bare kastet, hatt i reserve, eller solgt rimelig på finn.no når X570 kommer...

Lenke til kommentar

Tenkte egentlig på hva som kom med Ryzen 2xxx-serien.  Men nå begynner jeg å lure på om jeg roter. Trodde det var noe med strømstyring og overklokking? PCIe 4.0 Er jo forsåvidt en ting, men det er vel ytterst få som vil bli strupet av det. 5.0 er heller ikke langt unna.

Det er ingen komponenter som støtter PCIe 4.0 pr. idag.

Skjermkort vi har idag og støtter PCIe 3.0 ved x16 : 15.754 GB/s (4.0 vil gi det dobbelte), men som sagt det er ingen skjermkort som støtter 4.0.

 

M.2 disk f.eks NVMe x4 (3.0 støtte, gir 3.938 GB/s), 4.0 skal kunne gi opp mot 7.877 GB/s, men det er ingen M.2 disk som støtter 4.0 i dagens teknologi.

 

Mao: Du må ha alt nytt, det at CPU støtter 4.0 er vel fint og greit (+ hovedkort), men det hjelper lite når man ikke har alt andre på plass. Du er og vil være begrensa til 3.0 teknologien inntil disse blir byttet ut.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok heller gått motsatt, og satset på et av de rimeligste i 8-900 kroners klassen, og bare kastet, hatt i reserve, eller solgt rimelig på finn.no når X570 kommer...

Klart, i verste fall må hovedkortet byttes ut og da er det jo egentlig like greit å ikke bruke så mye på det nå og feks heller litt bedre ram i stedet :)

Lenke til kommentar

Det er ingen komponenter som støtter PCIe 4.0 pr. idag.

Skjermkort vi har idag og støtter PCIe 3.0 ved x16 : 15.754 GB/s (4.0 vil gi det dobbelte), men som sagt det er ingen skjermkort som støtter 4.0.

 

M.2 disk f.eks NVMe x4 (3.0 støtte, gir 3.938 GB/s), 4.0 skal kunne gi opp mot 7.877 GB/s, men det er ingen M.2 disk som støtter 4.0 i dagens teknologi.

 

Mao: Du må ha alt nytt, det at CPU støtter 4.0 er vel fint og greit (+ hovedkort), men det hjelper lite når man ikke har alt andre på plass. Du er og vil være begrensa til 3.0 teknologien inntil disse blir byttet ut.

Kommer skjermkort virkelig til å ta i bruk mer båndbredde enn PCIe 3.0 ved x16 sånn i 5 års perspektiv? Hvor mye trenger dagens toppkort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer skjermkort virkelig til å ta i bruk mer båndbredde enn PCIe 3.0 ved x16 sånn i 5 års perspektiv? Hvor mye trenger dagens toppkort?

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/6.html

Tydeligvis minst PCIe 3.0 x16 i mange tilfeller.

 

EDIT:

PCIe 5.0 er forøvrig også på vei, er bare snakk om et par år til.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/6.html

Tydeligvis minst PCIe 3.0 x16 i mange tilfeller.

 

EDIT:

PCIe 5.0 er forøvrig også på vei, er bare snakk om et par år til.

 

Tja, den testen konkulderer bare at alt over 8x er bedre, men ikke om det f.eks hadde holdt med 9x f.eks.

 

Vi har vel akkurat nådd omtrent 8x, men det kan være lurt med PCIe 4.0 hvis du har planer om SLI. Da kjører de i 8x.

 

Så med mindre man kjører SLI så er det ikke noe hast med å kjøpe hovedkort med 4.0 støtte. Dessuten kan man jo kjøre platformer med flere lanes for å få det meste ut av SLI.

Lenke til kommentar

Kommer skjermkort virkelig til å ta i bruk mer båndbredde enn PCIe 3.0 ved x16 sånn i 5 års perspektiv? Hvor mye trenger dagens toppkort?

 

Spesielt på Ryzen platformen så er det ikke nødvendigvis så mye skjermkortet/ene man trenger være bekymret for. Problemet/fordelen med PCIe 4.0 blir for det første at CPU kan kommunisere med chipsettet dobbelt så raskt. Det er i dag begrenset til kun PCIe 3.0 hastighet i bare 4 baner på både Intel's og AMD's forbruker platformer. Om man bruker 2x NVMe SSD'er med x4 3.0 baner i RAID f.eks. Så har man brukt opp all båndbredden til chipsettet på et Intel hovedkort bare der.

 

Ryzen har i stedet alle PCIe banene til M.2 SSD'er koplet rett i CPU, som betyr at om man kopler til 2x SSD'er med NVMe, så bruker den ene de 4 banene som er satt til side for det, mens nummer 2 må stjele 4 baner fra en PCIe slot. Skjermkortet blir dermed begrenset til x8 baner selv om man ikke har 2 skjermkort i systemet. Men det er jo ikke noe problem dersom de 8 banene er dobbelt så raske som dagens. ;)

 

MI50 (Radeon VII) og MI60 er PCIe 4.0 kompatible. Og vi har vel all grunn til å forvente at Navi kommer til å være det også. PCIe 4.0 støtte i Radeon VII er dessverre visstnok deaktivert, slik at det ikke skal stjele markedsandeler fra MI50 kortene. Men en driver mod kan jo tenkes å fikse dette... 

 

 

PCIe 5.0 er forøvrig også på vei, er bare snakk om et par år til.

 

PCIe 5.0 skal komme til datasentere i år. Det er planlagt å være i markedet parallelt med PCIe 4.0. 4.0 til forbrukere og 5.0 til pro..

 

Tja, den testen konkulderer bare at alt over 8x er bedre, men ikke om det f.eks hadde holdt med 9x f.eks.

 

 

Så med mindre man kjører SLI så er det ikke noe hast med å kjøpe hovedkort med 4.0 støtte. Dessuten kan man jo kjøre platformer med flere lanes for å få det meste ut av SLI.

 

Med PCIe 4.0 så slipper man da å måtte kjøpe en dyrere platform med flere PCIe lanes. ;)

 

Men når det er sagt, så skal PCIe 3.0 støtte x12 baner, men det er ingen av skjermkort produsentene som har giddet å implementere det...

Lenke til kommentar

Ser ut som vi får vite mer på GDC i Mars. https://schedule.gdconf.com/session/amd-ryzen-processor-software-optimization-presented-by-amd/864865

* Join the AMD ISV Game Engineering team for an introduction to the AMD Ryzen™ family of processors followed by advanced optimization topics. Learn about the Ryzen line up of processors, profiling tools and techniques to understand optimization opportunities, and get a glimpse of the next generation of "Zen 2" x86 core architecture. Gain insight into code optimization opportunities and lessons learned with examples including C/C++, assembly, and hardware performance-monitoring counters.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...