Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det ikke primært med første generasjon Ryzen de hadde problemer med RAM?

Jo da var det seriøse problemer. Enda så klarer ikkje 2 serien 4000mhz på dualchannel. Ofte ikkje høyere enn 3433 stabilt. 3600mhz klarer langt ifra alle. Derfor håper veldig mange at 3 serien skal klare hastigheter som Intel. Altså 4400+ Da løser mye av den dårlige latencyen til Amd seg også. Blir spennende å se.

 

Jeg tipper vi ikkje kommer under 55ns på 3 serien, men håper jeg tar feil. 9900k overklokka er nede i 37ns.

 

2700x oc er ca 65ns,mens x299 oc er typisk 50ns.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må ha vært utrolig heldig, for jeg klarer uten problemer å boote 3466 MHz på min 1700X med 4 stikker SR Samsung B-die.

Å få det stabilt er derimot en vanskeligere jobb, som jeg sannsynligvis kan prøve å gjøre en gang.

 

Enn så lenge kjører jeg komfortabelt på 3260 MHz 14-14-14-28-42-1T

https://valid.x86.fr/z86tbg

Har kjørt Googles stressapptest på dette i et døgn uten å oppdage et eneste problem, og maskinen har ikke hatt en BSOD i de to ukene jeg har kjørt dette.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Jo da var det seriøse problemer. Enda så klarer ikkje 2 serien 4000mhz på dualchannel. Ofte ikkje høyere enn 3433 stabilt. 3600mhz klarer langt ifra alle. Derfor håper veldig mange at 3 serien skal klare hastigheter som Intel. Altså 4400+ Da løser mye av den dårlige latencyen til Amd seg også. Blir spennende å se.

 

Jeg tipper vi ikkje kommer under 55ns på 3 serien, men håper jeg tar feil. 9900k overklokka er nede i 37ns.

 

2700x oc er ca 65ns,mens x299 oc er typisk 50ns.

Noe av problemet ligger også i CCX vs ringbus, i enkelte spill og apps medførte 4 på en vs 2+2 varierende grader av bedre ytelse. Tidlige lekasjer antyder at opp til 8 kjerner kan kjøre på 1 modul vs 4 på forrige generasjon. Det hjelper litt på latency, høyere klokkehastighet og ramhastighet hjelper og litt. Med god tweaking kan man idag få 2700X ned på 61ns jmf TPU, men noen har sikkert lurt seg under 60 og. Å gå fra 3200cl16 til 3800cl16 medførte bare 6ns lavere latency så ikke voldsomt, klokkehastigheten til Intel har nok mer å si enn rammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo da var det seriøse problemer. Enda så klarer ikkje 2 serien 4000mhz på dualchannel. Ofte ikkje høyere enn 3433 stabilt. 3600mhz klarer langt ifra alle. Derfor håper veldig mange at 3 serien skal klare hastigheter som Intel. Altså 4400+ Da løser mye av den dårlige latencyen til Amd seg også. Blir spennende å se.

 

Jeg tipper vi ikkje kommer under 55ns på 3 serien, men håper jeg tar feil. 9900k overklokka er nede i 37ns.

 

2700x oc er ca 65ns,mens x299 oc er typisk 50ns.

Liker mye av det du skiver nizzen, men du tar alltid opp overklokking.

Kan du skrive litt om hva du for uten å overklokke. :)

Kan si at 1800x er raskere på det jeg bruker dem til enn 5960x på 3700(oc) 1800x 3600.

Lenke til kommentar

Jeg må ha vært utrolig heldig, for jeg klarer uten problemer å boote 3466 MHz på min 1700X med 4 stikker SR Samsung B-die.

Å få det stabilt er derimot en vanskeligere jobb, som jeg sannsynligvis kan prøve å gjøre en gang.

 

Enn så lenge kjører jeg komfortabelt på 3260 MHz 14-14-14-28-42-1T

https://valid.x86.fr/z86tbg

Har kjørt Googles stressapptest på dette i et døgn uten å oppdage et eneste problem, og maskinen har ikke hatt en BSOD i de to ukene jeg har kjørt dette.

 

https://valid.x86.fr/qpqhjn

 

Ganske like vi to, min kjører stabilt (*knock on wood*) på 3466@14-14-14-22-36-1T. Men, ser du er på AGESA 0.0.7.0, den ga meg mange problemer med minnet. Ser du har en oppdatering som gir deg 0.0.7.2, prøv den.

 

https://www.asus.com/no/Motherboards/ROG-STRIX-X470-F-GAMING/HelpDesk_BIOS/

 

=)

Lenke til kommentar

https://valid.x86.fr/qpqhjn

 

Ganske like vi to, min kjører stabilt (*knock on wood*) på 3466@14-14-14-22-36-1T. Men, ser du er på AGESA 0.0.7.0, den ga meg mange problemer med minnet. Ser du har en oppdatering som gir deg 0.0.7.2, prøv den.

 

https://www.asus.com/no/Motherboards/ROG-STRIX-X470-F-GAMING/HelpDesk_BIOS/

 

=)

 

Hugs at 0.0.7.0/2 er en ustabil beta/alfa bios som de har slengt ut for å få kunne reklamere med Rysen 3xxx serie. Ville anbefalt å bruke bioser med 1.0.x.x frem til noen stabile kommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er ikke enig i det, men det vet du. :)

Men nok nå, hadde ikke ventet det svaret fra nizzen.

 

Det svaret var vel ikke uventet. :)

 

Trofast i sin religion, det er vel bra det.

 

Jeg derimot er troløs og har medynk med de som synes en reboot/reinstall eller 50 er noe å bruke tida på.

 

:tease:

Lenke til kommentar

For de som alltid venter at AMD skal yte bedre enn Intel så begynner det å blir noen år siden det faktisk stemte. Når det gjelder å matche ytelse i spill til en lavere pris så har AMD innfridd bra de siste årene, dvs unntatt maxytelses-segmentet. På GPUer nå regjerer de akkurat nå bare mellom 1500 og 2000-segmentet med RX 570 og 580, Nvidia ligger foran i alle andre priskategorier, spesielt etter at de begynte å støtte freesync. På CPU-fronten vil jeg si at med mindre du går for en i5 8600K som du klokker eller kjappere matcher AMD ytelsa til en lavere pris på alt under dette på gaming og på produktivitet med treadripper har ikke Intel noen reele konkurrenter i samme prisklasse med unntak av om du kjører veldig spesifikke apps. Etter at RAM-prisene sank fikk plutselig AMD en solid fordel.

 

En ulempe med Intel er at om du skal ha noe særlig bedre ytelse enn hva AMD tilbyr må du temmelig langt over i pris. Med en Ryzen 2600 (1700), Sniper X 3600 16GB (1300) og et greit B450-kort (1000) med litt tweaking av RAM matcher du greit spillytelsa og trumfer produktivitetsytelsa til tilsvarende prisa i5 9400F (1900), 3000-ram 16GB (1000) og et greit B360-kort (1000). Om du satser på skjermkort opp til 2060 ville jeg helt klart gått for det.

 

Skal du noe særlig over dette på spillytelse må du nesten opp til en i7 8700K\9700KF (4100), kjøpe på kjøler til minimum 600 (Noctua NH-U9S som greier alle kjerner på ca 4.9GHz i kab med grei lufting), kjøpe noen Samsung b-die 16GB til rundt 1900 og minimum Gigabyte Z390 UD som er det eneste rimelige hovedkortet du faktisk kan klokke med. Du får da utnytta f.eks 2080ti klart bedre i de fleste spill, men må og ut med minimum 4k mer. Skal du dog ha en 4k-skjerm og kjøre 60Hz blir gevinsten plutselig mer tvilsom. Systemet ditt vil dog ha levetid en del år til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha! Det der er meg i et nøtteskall. 

På den annen side: Investerte i Threadripper 2950X til en jobbmaskin i fjor, og gud bedre så den drar unna. En del tung videorendring, og Intel er ikke i nærheten på multicore.

Hjemmemaskinen er så langt en gammel 4790K pluss et 1080Ti. Vurderer sterkt å gå for AMDs 3xxx serie om de nye prosessorene blir bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...