Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sant nok men til Ryzen tok det endel tid før 3600 var mulig å bruke, og på Gen 1 kan det fortsatt være vanskelig. Med 3200cl14 har det vært plug and play fra ganske tidlig etter lansering.

 

På mitt 2700X så gikk 3466 med en gang jeg kjøpte det mens 3600 trengte et par biosoppdateringer før det fungerte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Konspirasjonsteori : Intel har hatt ytelsestronen de siste 10 åra, så av frykt for å få bøter i milliardklassen for brudd på monopol lovene, så har dem bevisst sabotert seg selv litt med alle disse sikkerhetsbristene. Nå er planen å la AMD lede an i 2-3 år, deretter lanserer Intel en ny arkitektur som har ingen sikkerhetsbriser, og en IPC forbedring på 50% og slår da AMD, igjen.   :ph34r:  :p

 

Det tror jeg ikke. Men i og med at de har hatt så vanvittig høy R&D de siste årene, tror jeg mye av den R&Den er bare oppkonstruert for å legge på "kostnader" for å unngå skatt. Selskaper gjør det hele tiden. Jeg klarer bare ikke å forstå at Intel ikke hadde noe erm i esset, når de i alle disse årene brukte 15 ganger mer per år enn det AMD gjorde. Det samme gjelder mot konkurransen over alt og. De blir nå seriøst presset av ARM-aktører som Apple, Samsung og ARM-lisenser som Qualcomm og Huawei bruker. En A12 kan har i  den beste IPCen av noen CPU der ute, og kan i teorien, med god nok kjøling, utkonkurrere alt vi har på desktop med god margin. De danker allerede ut laptopvariantene til Intel og AMD på 15W, men med bare 4W-forbruk. Samsung henger rett etter, og ARMs A76 er bare 1 generasjon bak de og. Det er derfor Microsoft og de andre nå vil gjør deal med Qualcomm for å lage spesifikke SoCer til de.

 

Det var først ifjor at Intel bestemte seg for å utvikle en helt ny SoC. Samme tid som de snakker om å utvikle nye CPU-arkitektur. Så all den tiden før det har de altså ikke gjort dette, og da lurer jeg virkelig på hvor pengene har gått hen...

 

Heldigvis har de begynt å fokusere på å utvikle nye arkitekturer igjen da, så vi de vil dominere igjen om 2-3 år. Selv for GPUer tror jeg nvidia har grunn til å være redd. Gen11-iGPUen til Intel som kommer i løpet av i år på 10nm matcher allerede Vega mobile og MX150/250 i ytelse...

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sikkert postet før et eller annet sted på forumet?
 
6f42bec8ba4d7fadf077baef9051a8f4bd89fd2e
 
Pokker så lenge å vente til sommer eller høst/vinter 2019 før man får tak i noe nytt som duger. Vurderer mer og mer AMD til neste bygg, nå i disse Spectre-befengte Intel-tider.
 
 
AMD-Ryzen-3000-and-Ryzen-Threadripper-30
 
https://wccftech.com/amd-3rd-gen-ryzen-and-ryzen-threadripper-3000-cpus-launch-confirmed-2h-2019/
 
 
Her burde man vel få til en velspekket skrivebords-PC for en rimelig penge som kanskje tåler en eller annen spilltittel: AMD Ryzen 5 3600G

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes at Intel burde ha gitt ut Cannon Lake for lenge siden, f.eks. på 14 nanometer. På toppen av det fikk de ikke ordnet Spectre fullgodt enda, tross lovnader om at det skal fikses. Jeg har hatt flere AMD CPU-er før, men da må en tilbake til muligens 2000 og 2003. Etter det ble jeg fan av Intel, siden de hadde veldig gode bærbar-CPU'er en stund. Men så ble Intel kjipere og kjipere og reduserte faktisk på antall kjerner over noen få av de siste årene. Skutt seg selv i begge føtter, det har Intel gjort.

 

Har eid:

 

- meget bra for tidsepoken Intel Pentium 1. generasjon på 60 Mhz klokkefrekvens  :) med FDIV-bug.

 

Et eller annet jalla Intel i 1997-ish, som jeg har glemt navnet på. Tror det var en av de første som støttet DDR-minne. Uansett budsjettutgaven av CPU på 133 Mhz? Ikke selvbygget.

 

- god nok AMD Duron 700 Mhz, selvbygg

- god AMD Athlon XP (tror 2 Gigahertz), selvbygg

- ikke verdt pengene AMD Athlon MP x2, selvbygg, fikk vel 25 tusen igjen på skatten før den anskaffelsen  :wee:

- god AMD et eller annet 2003-aktig, tror 754-ish antall pinner? - fra her begynte antall hertz å bety mindre og mindre i dataverdenen, hevder jeg. Selvsagt betyr det noe, men til hvilken pris.. Også et selvbygg.

 

- god Intel Centrino (2005) - Pentium M? bærbar

- god Intel CoreDuo bærbar, prøvde første gang ut hybrid disk fra Seagate oppgradert selv (år 2009)

- god Intel Core2Duo bærbar, lurer på om den var stasjonær når jeg tenker meg om.. CPU tatt fra søppelfylling (kastet hovedkortet for sikkerhetsskyld pga. lite tiltro til pålitelighet, kjøpt RAM og hovedkort, selvbygg fra egne deler utenom

- god Intel Pentium 4-kjerne bærbar (kr 2000 rabattert laptop med sykt elendig skjermbilde), SSD oppgr. selv, 8 Gig RAM oppgr. selv (kom med 4 Gig og 500 Gig snurredisk)

- god nok men sløvt med 2 kjerner, Intel Core i5 2-kjerne bærbar som er i bruk den dag i dag., 2x SSD oppgr. selv, 16 Gig RAM oppgr. selv (kom med 4 Gig)

Endret av G
Lenke til kommentar

Venter på 3'er serien jeg. Alternativt om Intel skynder seg noe voldsomt (men det kan de vel neppe uten å bake inn "usorterte" Spectre-bugs). Har lyst på en ny maskin som kan kjøre mer enn en ekstern monitor. Kan til nøds få til en ekstra monitor via LAN, men detaljrikdommen og responsen er ikke optimal, samt det litt kronglete oppsettet hvor man må starte ting for å få bilde opp.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor har du ventet så lenge? Venter du på 3 serie TR før kjøp? 2920x er iallefall på lager flere plasser...

 

Eg tinga prosessoren saman med andre komponentar hjå komplett.no, og då oppgav dei ei estimert ventetid på akseptable ti dagar,  Av ein eller annan grunn slit dei med å få nett denne komponenten på lager.

Lenke til kommentar

Etter dissekering av en Ryzen 3000 klar BIOS har det dukket opp en del interessant informasjon om de kommenede CPU'ene:

 

https://www.overclock.net/forum/13-amd-general/1640919-new-dram-calculator-ryzena-1-4-1-overclocking-dram-am4-414.html

 

Litt gode nyheter, og litt... vel... flere gode nyheter!! :p

 

Det de klokere har funnet ut ved å lese disse settingene, er blant annet at det er en CCX per chiplet, slik at man kun får den forferdelig høye intercore latency'en fra core til core dersom hver core befinner seg på hver sin chiplet.

 

Sannsynligvis vil 6 og 8 kjerners SKU'ene være samme design som Dr. Lisa Su viste på CES; altså en I/O die, og en chiplet. Det vil eliminere intercore latency fra CCX til CCX, da man kun har en CCX. :p

 

Bevis for at det er en 16 kjerners 32 tråders SKU er visstnok også gravd opp. Og denne, samt 12c/24t vil da være mindre egnet til gaming enn ren 6 og 8 kjerners CPU. Vel, ihvertfall noen typer spill, dersom man har alle kjerner skrudd på. Men sannsynligvis vil man jo også få "Gaming mode" på 12 og 16 kjernerene, som rett og slett skrur av den ene chiplet'en. En setting i BIOS tyder på at man kan da benytte den avskrudde chiplet'ens L3 cache som L4 cache for "gaming" chiplet'en, som i så fall vil kunne bety enda litt bedre gaming ytelse med f.eks. 16 kjerneren, enn med 8 kjerneren, så lenge først nevnte er i "Gaming mode" selvsagt.

 

RAM hastigheter over dagens på Zen+ ser også ut til å være fikset, da man i BIOS har funnet en setting for å sette IF hastighet på en hastighet som er et forholdstall av RAM hastighet. Dette er såvidt jeg har forstått grunnen til at man har truffet en vegg med Zen+, rett og slett at man kun har kunnet kjøre 1:1 RAM og IF hastighet. Det er med andre ord IF, som har begrenset RAM hastighet til nå. Om man setter IF til 1:2, vil man på Zen 2 da kunne kjøre IF på 1000MHz, og RAM på 2000MHz (4000MT/s), som et eksempel. Vi er jo fremdeles avhengig av at minne kontrolleren på I/O die fikser de høye RAM hastighetene. Om den stopper på 3600MT/s for eksempel (1800MHz), og 1800MHz blir for raskt for IF, så må IF kjøre på 900MHz dersom det kun er mulig med 1:1 eller 1:2. Som jo vil være såpass katastrofalt at man heller setter ned RAM hastighet til det høyeste IF klarer 1:1 på. Så forhåpentligvis vil flere forholdstall være mulig på senere BIOS'er.

 

Det er ellers sikkert en haug jeg har glemt, så happy reading! :)

Lenke til kommentar

Bevis for at det er en 16 kjerners 32 tråders SKU er visstnok også gravd opp. Og denne, samt 12c/24t vil da være mindre egnet til gaming enn ren 6 og 8 kjerners CPU. Vel, ihvertfall noen typer spill, dersom man har alle kjerner skrudd på. 

 

Nå er ikke jeg noen hardcore gamer lenger uansett, men må si at jeg håper ikke at 12 og 16 kjerne Ryzen 3000 vil bli handicappet slik, iallefall i den grad det er en stor forskjell. Kanskje Nizzen har rett at Intel sin kommende 10-kjerne Comet Lake vil bli bedre jevnt over da allikevel. Vel vi får se om noen måneder hvordan ytelsen faktisk blir :)

Lenke til kommentar

AM4 måtte jo til slutt være den største synderen her, nytt chipset hadde trolig kunnet gitt CPU bedre minnebåndbredde å rutte med og dermed overalt bedre ytelse.

 

Ryzen 4xxx serien kan muligens få ganske så mye minne på selve CPU, noe som igjen kan være utslagsgivende på ytelsetronen, vanskelig å si til vi ser den, jeg gleder meg uansett til testene av 3xxx serien.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen hardcore gamer lenger uansett, men må si at jeg håper ikke at 12 og 16 kjerne Ryzen 3000 vil bli handicappet slik, iallefall i den grad det er en stor forskjell. Kanskje Nizzen har rett at Intel sin kommende 10-kjerne Comet Lake vil bli bedre jevnt over da allikevel. Vel vi får se om noen måneder hvordan ytelsen faktisk blir :)

 

Det er vel det siste jeg er "bekymret" for etter disse nyhetene. Det viktigste problemet med Zen/+ har vært designet med 2 CCX'er som har gitt for høy intercore latency mellom kjerner på forskjellig CCX. Dette er jo nå rett og slett borte på 6 og 8 kjernerne, og vesentlig redusert på 12 og 16 kjernerne, der man uansett for gaming kan skru av en chiplet.

 

Tar man så hensyn til den økte frekvensen som er forventet, den høyere IPC'en, både fra design endringer i arkitekturen, og de økte cache størrelsene, og den høyere minnebåndbredden... Ja, jeg tipper Intel er føkked... Sannsynligvis kommer ikke 10 kjerneren fra Intel til å bli lansert en gang. For det ser tross alt bedre ut om man ser ut til å planlegge neste CPU som skal ta tilbake ledelses tronen, enn det ser ut å slippe en CPU som "svar" til AMD's Zen 2 CPU'er, men som av den grunn kommer til å få kalle navnet "Spanky". :p

 

Best case scenario for Intel er om de klarer å holde på en ledelse, men da med en sannsynligvis meningsløs margin. Men det er klart, ikke hør på meg her, jeg mener jo vi allerede er der i stor grad med 9900K sin ytelse over 2700X. :p

 

Den store seieren for AMD vil uansett bli prisen. Den neste 8 kjerneren demmes kommer ikke til å bli mye, om noe, dyrere enn deres nåværende. Og da snakker vi altså fremdeles om nesten 9900K ytelse, matching av 9900K ytelse, eller til og med litt bedre enn 9900K ytelse... For ~2000 Kr mindre? Inkludert en grei kjøler? Som kan overklokkes max, og benyttes til tunge produktivitets arbeids oppgaver i timesvis på et 1500 kroners HK?... Magnus ville nok kalt dette Sjakkmatt... ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...