Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

 

De prøver å kvitte seg med Broadwell-E før Skylake-X kommer tipper jeg. Den er ikke verdt 9500 kr heller, så ser nesten ikke vitsen, men dem må få lov å prøve.

 

 

Jeg vil si den er verdt brukt ca 7000kr. Den er ca 15-20% raskere enn 1800x, og den har flere pci-e lanes. Men mere enn 7k er den ikkje verdt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, som du selv skriver:det er jo oldtech og en stein gammel cpu. Da betaler jeg heller 5k for 1800x

Og igjen spør jeg deg, er det på 3400 vs 3200 MhZ den er 15-20% raskere, eller på oc den er det :)

Ved max oc på begge , så er 6900k ca 15-20% raskere. Det er med 3600mhz minne på 1800x :)

 

6900k er forresten 3700mhz ved stock. Iallefall på de 4 hovedkorta jeg har testet cpuen på. Det er vel såkaldt "boost" Har ikkje sett 3400mhz ved idle engang :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Hehe, som du selv skriver:det er jo oldtech og en stein gammel cpu. Da betaler jeg heller 5k for 1800x

Og igjen spør jeg deg, er det på 3400 vs 3200 MhZ den er 15-20% raskere, eller på oc den er det :)

Ved max oc på begge , så er 6900k ca 15-20% raskere. Det er med 3600mhz minne på 1800x :)

 

6900k er forresten 3700mhz ved stock. Iallefall på de 4 hovedkorta jeg har testet cpuen på. Det er vel såkaldt "boost" Har ikkje sett 3400mhz ved idle engang :p

 

15-20% raskere i diverse spill, eller generelt? Cinebench? Geekbench multicore?

Forøvrig ser jeg poenget ditt med at det er max OC som gjelder, da ulike arkitekturer/CPU'er ikke kan direkte sammenlignes på samme frekvens.

Ref. gamle dagers Dothan vs Netburst.. På samme frekvens ville jo en "Preshot" være særdeles lite dugandes mot en skarve mobil-CPU (fra sammel produsent - Intel).

Men igjen, det må jo sammenlignes i spill dersom det er det eneste som teller. Evt en annen bench som er relevant for bruk.

:)

Lenke til kommentar

Forøvrig ser jeg poenget ditt med at det er max OC som gjelder, da ulike arkitekturer/CPU'er ikke kan direkte sammenlignes på samme frekvens.

 

Jo, men om AMD Ryzen kunne overklokke akkurat likt som Intel Broadwell-E, så ville ytelsesforskjellen i spill vært mindre, så argumentet er ikke helt bak mål synes jeg.

 

Menne blir mer spennende å se Core i9 vs AMD Threadripper spør du meg. Nå får AMD en skikkelig entusiast plattform de også. 

Lenke til kommentar

 

Forøvrig ser jeg poenget ditt med at det er max OC som gjelder, da ulike arkitekturer/CPU'er ikke kan direkte sammenlignes på samme frekvens.

 

Jo, men om AMD Ryzen kunne overklokke akkurat likt som Intel Broadwell-E, så ville ytelsesforskjellen i spill vært mindre, så argumentet er ikke helt bak mål synes jeg.

 

Menne blir mer spennende å se Core i9 vs AMD Threadripper spør du meg. Nå får AMD en skikkelig entusiast plattform de også. 

 

Hvis situasjonen var annerledes hadde situasjonen vært annerledes er det du skriver her.

Situasjonen i dag er at AMD i de aller fleste tilfeller kan levere et bedre produkt enn Intel til de fleste forbrukere, og med Threadripper vil de sannsynligvis få en god del andeler av server-markedet også.

 

Det som virkelig blir spennende å se er hva slags endringer Intel gjør om 12-18 måneder.

Lenke til kommentar

 

Forøvrig ser jeg poenget ditt med at det er max OC som gjelder, da ulike arkitekturer/CPU'er ikke kan direkte sammenlignes på samme frekvens.

 

Jo, men om AMD Ryzen kunne overklokke akkurat likt som Intel Broadwell-E, så ville ytelsesforskjellen i spill vært mindre, så argumentet er ikke helt bak mål synes jeg.

 

Menne blir mer spennende å se Core i9 vs AMD Threadripper spør du meg. Nå får AMD en skikkelig entusiast plattform de også. 

 

Litt feil å tenke sånn og siden det faktisk er en forskjell. Om X klokker til 5Ghz og Y ikke gjør det, så er det en faktisk begrensning som ikke kan brytes, derav er argumentet ubrukelig.

Blir litt som å si hvorfor klarer ikke to relativt like biler med 1500hp å kjøre akkurat like raskt? Nei det er fordi aerodynamikk, vekt, gir og mye mer spiller inn.

Lenke til kommentar

De kommer til å ta mye av server markedet med de der ja. Utrolig bra pris på de. Ser Epyc 16-kjerner koster 700$, så da kan jo threadripper komme til å ligge på rundt 850$ som noen sa for noen uker siden. 

Og 7nm er i rute for Zen 2/Navi https://www.techpowerup.com/234378/globalfoundries-on-track-to-deliver-leading-performance-7nm-finfet-technology

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forøvrig ser jeg poenget ditt med at det er max OC som gjelder, da ulike arkitekturer/CPU'er ikke kan direkte sammenlignes på samme frekvens.

 

Jo, men om AMD Ryzen kunne overklokke akkurat likt som Intel Broadwell-E, så ville ytelsesforskjellen i spill vært mindre, så argumentet er ikke helt bak mål synes jeg.

 

Menne blir mer spennende å se Core i9 vs AMD Threadripper spør du meg. Nå får AMD en skikkelig entusiast plattform de også. 

 

Hvor mange kjøper 1800x vs 6900 på grunn av hvor mye du kan overklokke dem.

Normale kjøpere ser på 5000kr og 11000kr. :) Og det gjelder på all hardvare. Jeg tar oc som en bonus, derfor jeg har 10 cpu med en K bak. :) 

Lenke til kommentar

De kommer til å ta mye av server markedet med de der ja. Utrolig bra pris på de. Ser Epyc 16-kjerner koster 700$, så da kan jo threadripper komme til å ligge på rundt 850$ som noen sa for noen uker siden. 

 

Og 7nm er i rute for Zen 2/Navi https://www.techpowerup.com/234378/globalfoundries-on-track-to-deliver-leading-performance-7nm-finfet-technology

 

Ser også ut som at Zen 2 og nye 7nm LP Finfet teknologien som blir brukt vil gjøre det mulig for enda høyere hastigheter, altså vi kan kanskje se opp mot 5Ghz i uoverklokket tilstand og hastigheter over dette i OC tilstand. Blir veldig spennende å se.

Lenke til kommentar

 

De kommer til å ta mye av server markedet med de der ja. Utrolig bra pris på de. Ser Epyc 16-kjerner koster 700$, så da kan jo threadripper komme til å ligge på rundt 850$ som noen sa for noen uker siden. 

 

Og 7nm er i rute for Zen 2/Navi https://www.techpowerup.com/234378/globalfoundries-on-track-to-deliver-leading-performance-7nm-finfet-technology

 

Ser også ut som at Zen 2 og nye 7nm LP Finfet teknologien som blir brukt vil gjøre det mulig for enda høyere hastigheter, altså vi kan kanskje se opp mot 5Ghz i uoverklokket tilstand og hastigheter over dette i OC tilstand. Blir veldig spennende å se.

 

 

7nm er vel ment for AMD sine GPU'er først antar jeg. Mener å huske at Ryzen dropper fra 14nm til 10nm først.

Lenke til kommentar

 

 

De kommer til å ta mye av server markedet med de der ja. Utrolig bra pris på de. Ser Epyc 16-kjerner koster 700$, så da kan jo threadripper komme til å ligge på rundt 850$ som noen sa for noen uker siden. 

 

Og 7nm er i rute for Zen 2/Navi https://www.techpowerup.com/234378/globalfoundries-on-track-to-deliver-leading-performance-7nm-finfet-technology

 

Ser også ut som at Zen 2 og nye 7nm LP Finfet teknologien som blir brukt vil gjøre det mulig for enda høyere hastigheter, altså vi kan kanskje se opp mot 5Ghz i uoverklokket tilstand og hastigheter over dette i OC tilstand. Blir veldig spennende å se.

 

 

7nm er vel ment for AMD sine GPU'er først antar jeg. Mener å huske at Ryzen dropper fra 14nm til 10nm først.

 

 

Nope, Zen 2 faktisk først på 7 LP , så trolig Zen 3 på LP+. http://wccftech.com/amd-zen-2-zen-3-7nm-cpu-architecture-details/

 

Vega vil holde seg til 14nm og Navi går over til 7nm : http://www.anandtech.com/show/11404/amd-updates-gpu-architecture-roadmap-after-navi-comes-next-gen

Endret av 097100106111101
Lenke til kommentar

 

 

Forøvrig ser jeg poenget ditt med at det er max OC som gjelder, da ulike arkitekturer/CPU'er ikke kan direkte sammenlignes på samme frekvens.

 

Jo, men om AMD Ryzen kunne overklokke akkurat likt som Intel Broadwell-E, så ville ytelsesforskjellen i spill vært mindre, så argumentet er ikke helt bak mål synes jeg.

 

Menne blir mer spennende å se Core i9 vs AMD Threadripper spør du meg. Nå får AMD en skikkelig entusiast plattform de også. 

 

Hvor mange kjøper 1800x vs 6900 på grunn av hvor mye du kan overklokke dem.

Normale kjøpere ser på 5000kr og 11000kr. :) Og det gjelder på all hardvare. Jeg tar oc som en bonus, derfor jeg har 10 cpu med en K bak. :)

 

6900k kom for over ett år siden. Ingen kjøper 6900k nå, siden skylake X er i komminga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...