Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Nei, du tjener jo litt på høyere minnehastighet og skjermkort hastighet også.

Konklusjonen er rimelig klar. 1700 vanilla og et billig hk gir utrolig mye for pengene. Med 3200 billig cl16 minne til ca 1300kr, så får man så bra ytelse som det er mulig med Ryzenplattformen. Minus de få % da :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du tjener jo litt på høyere minnehastighet og skjermkort hastighet også.

 

Tenkte jeg skulle se hva jeg kunne skvise ut av skjermkortet også. Overklokket også CPU til 4,05GHz, men det ga lavere CPU score i 3dmark.... kjørte testen 3 ganger og fikk noen få poeng lavere hver gang enn jeg fikk på 4GHz. Rare greier.

 

interessante observasjoner: Virker som om power limit slår inn på skjermkortet da maks hastighet i 3Dmark er 2012MHz, samme om jeg klokket teoretisk hastighet til 2030MHz eller 2050MHz. Skjermkortet starter på 2050/2030MHz i ca ett sekund, faller så ned til 2025MHz i ca 2-3 sekunder før det kjører resten av testen på 2012MHz.

 

Power limit er satt til 125% i afterburner, temp limit til 90C, men skjermkortet topper ut på rundt 73C uansett.

 

Landet på 10191 grunnet høyere GPU score: http://www.3dmark.com/3dm/20124681

Lenke til kommentar

Da ser jeg at denne cpu'en definitivt elsker god kjøling, fikk muligheten til å senke temperatur en god del ( kjølte ned en vanntank til ca 5C ) og testet en kort periode med litt høyere hastighet. Greide å kjøre stabilt helt til temperaturen steg mot normalen og da begynte ting å bli ustabilt.

 

4.0 Ghz på 1.3 Vcore må da være akseptabelt med såpass lave temperaturer, rakk en liten runde med prime95 
( Ja vet jeg sa jeg skulle vente med Windows men greide ikke å holde ut så måtte teste...)

 

Tror derimot at jeg justerer ned hastigheten til 3.9 og ser om jeg kan få den stabil med kjøleløsningen jeg har og 1.3 , får jeg til det har jeg nok hastighet i en god stund fremover. Så må jeg bare få tak i de andre komponentene som skal til denne riggen når jeg er ferdig.

Endret av 097100106111101
Lenke til kommentar

Da ser jeg at denne cpu'en definitivt elsker god kjøling, fikk muligheten til å senke temperatur en god del ( kjølte ned en vanntank til ca 5C ) og testet en kort periode med litt høyere hastighet. Greide å kjøre stabilt helt til temperaturen steg mot normalen og da begynte ting å bli ustabilt.

 

4.0 Ghz på 1.3 Vcore må da være akseptabelt med såpass lave temperaturer, rakk en liten runde med prime95 

( Ja vet jeg sa jeg skulle vente med Windows men greide ikke å holde ut så måtte teste...)

 

Tror derimot at jeg justerer ned hastigheten til 3.9 og ser om jeg kan få den stabil med kjøleløsningen jeg har og 1.3 , får jeg til det har jeg nok hastighet i en god stund fremover. Så må jeg bare få tak i de andre komponentene som skal til denne riggen når jeg er ferdig.

 

Det er med kaldtvann Minhund kjørte 5960x @ 5,2ghz også. Med "varmtvann" var det bare å glemme :) Under 15 grader på vannet var nesten et must.

Kulde er gøy for cpu. Man kan jo gjøre gråstein til gull med under 0 :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Må nok ha GTX 1080 eller GTX 1080 TI på en 240 hz skjerm.

Ellers er det nok lite forskjell i vanlig praksis.

 

Noen som vet på ryzen må man sette volt eller kan man kun endre FID eller noe ligdene.

Men frarådet å bruke DID for det gir ofte problemer.

 

Er det D.O.C.P som man setter rambrikkeprofilen med?

Har aldri fått minne stabil over stock.

Lenke til kommentar

 

Tips med Pascal. Kjør med undervolting. Selv kjører jeg ca 1950 ved 0.875V elns. 

 

Pascal må være tidenes kjedeligste skjermkort mhp. overklokking. Ble lei av mine 1080ti etter første uka  :hm:

 

dakkar :p  Jeg har en halveis defekt radeon Fury som ikke kan overklokkes med 5mhz en gang og har en coil whine som høres ut som noen lemper grus i utenfor vinduet mitt :D

 

Nå det er kjedelig det.

Endret av JediMindTriks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tips med Pascal. Kjør med undervolting. Selv kjører jeg ca 1950 ved 0.875V elns. 

 

Pascal må være tidenes kjedeligste skjermkort mhp. overklokking. Ble lei av mine 1080ti etter første uka  :hm:

 

dakkar :p  Jeg har en halveis defekt radeon Fury som ikke kan overklokkes med 5mhz en gang og har en coil whine som høres ut som noen lemper grus i utenfor vinduet mitt :D

 

Nå det er kjedelig det.

 

Nisse far har oc som hobby. Men klarer du 2050 på 1080Ti vil jeg si det er konge, selv har jeg klart 2113 på 1080 evga sc.

Kortet brukte da ca 214w, lurer på hva 1080ti bruker på 2050 :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...