Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Siste test jeg så på så var det bare 1080ti som faktisk utnyttet raskere minnemoduler, var ikke store forskjeller mellom 2133, 2666 og 3200, så med andre ord, har du ikke 1080ti så er det ikke noe spesielt å hente med raskere brikker? 

 

Noen som vil ta counter attack på denne?

 

Ja sitter du med Ryzen + et 1060 kort, så spiller det liten rolle hvor raske RAM brikkene dine er. Skjermkortet vil da være flaskehalsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Siste test jeg så på så var det bare 1080ti som faktisk utnyttet raskere minnemoduler, var ikke store forskjeller mellom 2133, 2666 og 3200, så med andre ord, har du ikke 1080ti så er det ikke noe spesielt å hente med raskere brikker? 

 

Noen som vil ta counter attack på denne?

 

Ja sitter du med Ryzen + et 1060 kort, så spiller det liten rolle hvor raske RAM brikkene dine er. Skjermkortet vil da være flaskehalsen.

 

Er dette avhengig av hva man bruker PCen til, eller er det kun i spill RAM har noe si? Vil jeg enconde raskere i Handbrake med raskere minnemoduler for eksempel?
Lenke til kommentar

Så da var Ryzen systemet snekra sammen.

 

Fyrte opp Ryzen master, guffa opp spenningen til 1,38V og hastighet til 3.8GHz, så 3.9GHz og så 4GHz. Hadde forventet å treffe veggen rundt 3.9 før jeg måtte prøve meg frem, så er positivt overrasket så langt.

 

Kjørt prime 95 stabilt i 2 timer på 4GHz nå.

 

Og temp er rett over 60 grader i følge Ryzen master, eller rett over 80C i følge hw monitor. Er det ingen programmer som støtter å vise temp per kjerne, eller kanskje det ikke er en tempdiode i hver kjerne på ryzen?

 

post-3674-0-25062000-1495544814_thumb.png

 

Må nok vente på en bios oppdatering for å få minnet på 3200 dog siden jeg har dual sided minne (men skal være samsung B-die om jeg ikke tar feil - siden det er et G-skill C15 3200MHz sett).

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er egentlig status på AM4 hovedkort for tiden? Jeg er i planleggingsfase på en Ryzen build og jeg føler at alle kortene jeg finner som ser ok ut fortsatt har kommentarer i omløp angående minneproblemer og whatnot. Fant et MSI-kort som så ok ut helt til jeg leste reviews på newegg hvor det virket som BIOS hadde alle mulige problemer. (Dette var X370 SLI Plus) Har alltid foretrukker Asus-kort men også der virker det som det er utrolig mye ymse kommentarer ute og går. Er det virkelig så mye issues med hovedkortene?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig status på AM4 hovedkort for tiden? Jeg er i planleggingsfase på en Ryzen build og jeg føler at alle kortene jeg finner som ser ok ut fortsatt har kommentarer i omløp angående minneproblemer og whatnot. Fant et MSI-kort som så ok ut helt til jeg leste reviews på newegg hvor det virket som BIOS hadde alle mulige problemer. (Dette var X370 SLI Plus) Har alltid foretrukker Asus-kort men også der virker det som det er utrolig mye ymse kommentarer ute og går. Er det virkelig så mye issues med hovedkortene?

 

Min erfaring med Asrock og biosen som ble sluppet til X370 er ganske så god , bruker nå versjon 2.30 og testet minnet på ca 3000 Mhz ( https://www.prisguide.no/produkt/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3200mhz-16gb-2x8gb-252687 ) og det fungerer, men har valgt for sikkerhets skyld å kjøre minnet noe lavere til det kommer en ny bios og får på plass bedre kjøling.

Lenke til kommentar

Er foreløpig litt blank på hva minnehastighet egentlig har å si for meg og har i utgangspunktet ikke sett på de raskeste brikkene, så jeg unngår da kanskje mye av problematikken. Når blir det jo ikke innkjøp før nærmere høsten uansett, så det er mye som kan forandre seg før den tid også. Prøver bare å få litt oversikt over tilstanden.

 

Problemet med å finne et relativt nøytralt kort med riktige specs er derimot ikke like lett. Blir ganske begrenset utvalg dersom utbroderende røde eller hvite detaljer er noe man vil unngå på hovedkortet.

Endret av EJacobsn
Lenke til kommentar

 

Hva er egentlig status på AM4 hovedkort for tiden? Jeg er i planleggingsfase på en Ryzen build og jeg føler at alle kortene jeg finner som ser ok ut fortsatt har kommentarer i omløp angående minneproblemer og whatnot. Fant et MSI-kort som så ok ut helt til jeg leste reviews på newegg hvor det virket som BIOS hadde alle mulige problemer. (Dette var X370 SLI Plus) Har alltid foretrukker Asus-kort men også der virker det som det er utrolig mye ymse kommentarer ute og går. Er det virkelig så mye issues med hovedkortene?

 

Min erfaring med Asrock og biosen som ble sluppet til X370 er ganske så god , bruker nå versjon 2.30 og testet minnet på ca 3000 Mhz ( https://www.prisguide.no/produkt/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3200mhz-16gb-2x8gb-252687 ) og det fungerer, men har valgt for sikkerhets skyld å kjøre minnet noe lavere til det kommer en ny bios og får på plass bedre kjøling.

 

 

 

 

 

Har så og si samme oppsett som brukeren 0971001061111011 og har selv blitt ganske fornøyd.

-Asrock killer sli, bios 2.30

-Corsair CMK16GX4M2B3200C16 VERSION 5.39 [16-18-18-36 @ 1.35v]

​Minnet kjører stabilt @2993mhz C16

​Har også prøvd G.skill F4-3200C16D-16GTZ, men de virket dårligere på mitt system. 2400mhz C14

 

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/03/14/tips-for-building-a-better-amd-ryzen-system

se punkt nr.6 for RAM

 

Ps.  Anbefaler deg å laste ned nyeste Windows build på https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

hvis du har en gammel Windows usb-pinne du skal installere fra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som Asus og asrock er de som kommer med flest bios oppdateringer. MSI og Gigabyte virker å være noe tregere, uten at det nødvendigvis vil bety mer/mindre bios problemer.

 

Jeg valgte Gigabyte Gaming K5, grunnet pris og tidligere gode erfaringer med gigabyte, men ser i etterkant at dette kun har fått en bios oppgradering etter release.

Dog godt fornøyd med stabil 4GHz overklokk, ser det er mange som ikke kommer over 3.9GHz

Lenke til kommentar

Virker som Asus og asrock er de som kommer med flest bios oppdateringer. MSI og Gigabyte virker å være noe tregere, uten at det nødvendigvis vil bety mer/mindre bios problemer.

 

Jeg valgte Gigabyte Gaming K5, grunnet pris og tidligere gode erfaringer med gigabyte, men ser i etterkant at dette kun har fått en bios oppgradering etter release.

Dog godt fornøyd med stabil 4GHz overklokk, ser det er mange som ikke kommer over 3.9GHz

 

Gigabyte var tidligere et førstevalg hos meg til jeg gikk over til Asus og nå til slutt Asrock.

Føler rett og slett jeg får langt mer for pengene hos sistenevnte, lyden på hovedkortet er faktisk svært bra i forhold til hva jeg har hatt tidligere , men må innrømme at høyttalerne jeg har er noe møkk ( merker enorm forskjell med gode hodetelefoner ).

 

Har et prosjekt på gang som jeg håper jeg får til å fungere , akkurat nå har jeg greid å få til 3,8 Ghz på 1.2 Vcore stabilt og skal se om det dukker opp noen feil i memtest etter 48T, så er det over til Linux for litt videre stabilitets test før jeg tar siste steg over til Windows med en god runde med tester.

Målet er å oppnå 3.9 til 4 Ghz uten å øke spenningen over 1.25 , får jeg det til har jeg virkelig en utrolig bra chip.

Kjølingen som blir brukt for tiden er en Corsair H110i.

Lenke til kommentar

Lykke til.

 

Jeg klarer 4GHz på 1.38V, som jeg anser som ganske trygg spenning med en god kjøler. Klarer sikkert 4.1GHz også om jeg øker spenningen mer, men det kan gå ut over levetid samt gi for høye temperaturer. Har sett tester der de har vært over 1.5V når de tester overklokkingspotensialet - dette mener jeg er litt galematias for folk som vil prosessoren skal vare noen år.

 

God lyd fra gigabyte kortet også (ALC1220), mye bedre enn fra eldre integrerte lydkort.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Lykke til.

 

Jeg klarer 4GHz på 1.38V, som jeg anser som ganske trygg spenning med en god kjøler. Klarer sikkert 4.1GHz også om jeg øker spenningen mer, men det kan gå ut over levetid samt gi for høye temperaturer. Har sett tester der de har vært over 1.5V når de tester overklokkingspotensialet - dette mener jeg er litt galematias for folk som vil prosessoren skal vare noen år.

 

God lyd fra gigabyte kortet også (ALC1220), mye bedre enn fra eldre integrerte lydkort.

 

Det er ikkje sikkert at du klarer 4.1 ghz for å si det slik :) Veggen kommer fort på mange cpuer. Tar dog 2 minutter å sjekke om du klarer 4.1ghz på Cinebench 15 :) 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Lykke til.

 

Jeg klarer 4GHz på 1.38V, som jeg anser som ganske trygg spenning med en god kjøler. Klarer sikkert 4.1GHz også om jeg øker spenningen mer, men det kan gå ut over levetid samt gi for høye temperaturer. Har sett tester der de har vært over 1.5V når de tester overklokkingspotensialet - dette mener jeg er litt galematias for folk som vil prosessoren skal vare noen år.

 

God lyd fra gigabyte kortet også (ALC1220), mye bedre enn fra eldre integrerte lydkort.

 

Det er ikkje sikkert at du klarer 4.1 ghz for å si det slik :) Veggen kommer fort på mange cpuer.

 

 

Jepp, silikon lotteriet er langt tøffere i forhold til antall kjerner enn før, så finner man en god chip er den gull verdt.

Her ser det ut som veggen er rundt 3.9 til 4 da mengden Vcore øker drastisk, men fikk da nylig til å starte opp på 4 og 1.35 når jeg testet nylig, men orker ikke å kaste bort tid før jeg har fått eksperimentert litt og oppdatert bios så fort neste bios dukker opp.

Lenke til kommentar

Mitt oppsett med Asrock fatality pro og 1800x med g.skill  3600 cl15 @ 3200cl14.13.13.13 er fjellstabilt. Kjører 4.1ghz. Bootproblemene ble fikset hos meg for 3 bioser siden :) Det har hjulpet med skikkelige minnebrikker med tideligere bioser, men om prisen på minnet er verdt morroa er en annen sak :p Min cpu er best av 3 som jeg har testet. 

 

Jeg ber til "Agesa" gudene hver dag om at jeg skal få kjørt 4000mhz på minne i løpet av sommeren  :fun:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Mitt oppsett med Asrock fatality pro og 1800x med g.skill  3600 cl15 @ 3200cl14.13.13.13 er fjellstabilt. Kjører 4.1ghz. Bootproblemene ble fikset hos meg for 3 bioser siden :) Det har hjulpet med skikkelige minnebrikker med tideligere bioser, men om prisen på minnet er verdt morroa er en annen sak :p Min cpu er best av 3 som jeg har testet. 

 

Den siste biosen til Asrock har gjort sitt her, før slet jeg med 2x8GB mens det nå fungerer langt bedre.

Har faktisk ikke testet igjen over 3.9 , men er jeg heldig kan jeg boote på langt høyere hastighet, vi får se om jeg får tid til å leke meg ordentlig i helga :)

Lenke til kommentar

 

Lykke til.

 

Jeg klarer 4GHz på 1.38V, som jeg anser som ganske trygg spenning med en god kjøler. Klarer sikkert 4.1GHz også om jeg øker spenningen mer, men det kan gå ut over levetid samt gi for høye temperaturer. Har sett tester der de har vært over 1.5V når de tester overklokkingspotensialet - dette mener jeg er litt galematias for folk som vil prosessoren skal vare noen år.

 

God lyd fra gigabyte kortet også (ALC1220), mye bedre enn fra eldre integrerte lydkort.

 

Det er ikkje sikkert at du klarer 4.1 ghz for å si det slik :) Veggen kommer fort på mange cpuer. Tar dog 2 minutter å sjekke om du klarer 4.1ghz på Cinebench 15 :)

 

 

Måtte jo teste da, selv om jeg ikke planlegger å kjøre mer enn 4GHz 24/7.

 

4,05GHz trengte 1,45V for å være stabilt

4.1GHz ved 1.5V er stabilt nok til cinebench en gang eller to, men krasjer før eller senere. Høyere går jeg ikke på spenning.

 

Så 4GHz er "sweet spot".

 

Mye "mat" (spenning) må du fore din ryzen på 4.1GHz med?

Lenke til kommentar

 

 

Lykke til.

 

Jeg klarer 4GHz på 1.38V, som jeg anser som ganske trygg spenning med en god kjøler. Klarer sikkert 4.1GHz også om jeg øker spenningen mer, men det kan gå ut over levetid samt gi for høye temperaturer. Har sett tester der de har vært over 1.5V når de tester overklokkingspotensialet - dette mener jeg er litt galematias for folk som vil prosessoren skal vare noen år.

 

God lyd fra gigabyte kortet også (ALC1220), mye bedre enn fra eldre integrerte lydkort.

 

Det er ikkje sikkert at du klarer 4.1 ghz for å si det slik :) Veggen kommer fort på mange cpuer. Tar dog 2 minutter å sjekke om du klarer 4.1ghz på Cinebench 15 :)

 

 

Måtte jo teste da, selv om jeg ikke planlegger å kjøre mer enn 4GHz 24/7.

 

4,05GHz trengte 1,45V for å være stabilt

4.1GHz ved 1.5V er stabilt nok til cinebench en gang eller to, men krasjer før eller senere. Høyere går jeg ikke på spenning.

 

Så 4GHz er "sweet spot".

 

Mye "mat" (spenning) må du fore din ryzen på 4.1GHz med?

 

1,43v

 

En 1700x jeg hadde klarte ikkje 4 ghz på 1.6v engang, og max 2933mhz på minne :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Cinebench R15 score :1651

3dmark time spy: http://www.3dmark.com/3dm/20113981 - 9752 poeng

 

Ser ut for at jeg får score omtrent som forventet ihvertfall :)

 

Slet forresten med lav SM961 SSD skriveytelse, men hjalp å installere samsung sin NVME driver.

 

Dette var det jeg fikk med Ryzen og ett 1080ti:

SCORE10 198 with NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti(1x) and AMD Ryzen 7 1800X
Graphics Score 10 478
CPU Score 8 858

http://www.3dmark.com/spy/1808300

 

Mitt og ditt resultat sammenliknet:

DETAILED SCORES
3DMark Score+ 4.6 % 10 198 9 752
Graphics Score+ 4.5 % 10 478 10 029
CPU Score+ 5.0 % 8 858 8 436
Graphics Test 1+ 4.2 % 67.20 fps 64.51 fps
Graphics Test 2+ 4.8 % 60.94 fps 58.18 fps
CPU Test+ 5.0 % 29.76 fps 28.34 fps

4-5% mere ytelse er jammen med ikkje mye :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...