Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Videoene han lager er så bra at jeg fint ser forbi den dialekten. Har subbed på han siden begynnelsen, så etter å ha sett en del av videoene hans begynner jeg faktisk å like dialekten hans litt hehe..

 

"Allright guys, hows it goin'" :D

1. Han er ekstremt glad i AMD

2. Han lager kun videoer, ikke artikler

3. En stor andel av innholdet hans kommer fra ryktespekulering.

4. Han blir sponset av en side som selger "grå" spillnøkler

5. Dialekten hans er irriterende å høre på

 

Hvorfor har han i det hele tatt 46000 abonnenter?

 

1. Det er nok en god del som er glade i AMD. Om du hører mer på hva han sier så er han ekstremt glad i den best mulige prosessoren for pengene.

2. ??? Det er jo youtube, du legger ikke ut artikler der......

3. Det er sånn youtube fungerer for tiden, samt han bruker ren logikk i måten han argumenterer og sier ifra når han spekulerer. Han er og en av de som faktisk har tatt tak i den dårlige normen for reviews, og samt fått flere reviewers (på både youtube og fks GamerNexus) til å endre på metodikken sin.

4. Det er det enormt mange som gjør.

5. Dette er vel ekstremt subjektivt.....

 

Derfor har han så mange abonnenter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bios 3.3 for MSI X370 er ute nå. 

 

- Improved memory compatibility.
- Fixed PCIe Hot-plug function issue.

Fikset RAM-issues for min del. 

 

En ting jeg er usikker på er om SoC er det samme som NB Voltage på mitt kort? På Ryzen Master kan jeg nemlig endre SoC voltage, men finner det ikke i bios. Og om jeg prøver med NB Voltage til 1.1V så er "stabilitets-økningen" med den likeverdig som om jeg endrer SoC Voltage i RyzenMaster til 1.1V.

 

Noen som vet hvordan dette er? Første chipset jeg overklokker mer enn bare multiplier så føler meg helt noob  :dremel:

Lenke til kommentar

Problemet med hele konseptet "best mulig for pengene" er jo at økonomi er subjektivt. Man kan alltids argumentere for at diverse prosessorer gir deg mer ytelse for pengene sammenlignet med andre. Men for noen så er ikke nødvendigvis den ekstra kostnaden noe relevant tema og det vil derfor være naturlig for vedkommende å fremdeles gå for løsningen som er dyrere, gir bedre ytelse men kanskje ikke gir deg like mye ytelse per krone osv..

 

 

EDIT:

 

Dette er jo et "dilemma" man har i alle produktkategorier. Mine Sennheiser HD 800 hodetelefoner, Shure SE846 ørepropper og B&O BeoPlay H7 hodetelefoner er jo alle dyre produkter og ingen vil definere de som noe som gir "mest for pengene", likevel så syntes jeg det er vell verdt investeringen og produktene som får stemplet "mest for pengene" syntes jeg er regelrett kjipe produkter når du sammenligner det med de jeg selv har. 

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt riktig uten tvil, men then again er det ikke alle som har all verdens penger og rutte med.

Om du ser på for eksempel Steam sine undersøkelser på hva folk flest gamer med (Og trekker fra iGPU og APU som dominerer) så ligger de aller aller fleste med "gaming-oppsett" som gjenspeiler for eksempel en i5-7400 og en GTX 1050 / RX 460.

 

Det er det pris-segmentet som er dominerende og det gir igjen grunnlag for konseptet "best mulig for pengene". Det er og grunnlaget for at fks AMDs RX 4xx serie med skjermkort faktisk gjorde det bra, til tross for at det var en flopp. Den serien var billigere og bedre en Nvidia sitt tilbud i den prisklassen og var da starten på det som gjorde at AMD sin market-share økte. Når Nvidia kom med sin GTX1060 ble det igjen konkurranse, fordi den var litt bedre.

 

Edit for å svare på editen :p: Det er en logisk tankegang, men det blir for subjektivt. Når det gjelder store mengder folk må det holdes objektivt slik at hver enkelt kan danne seg en egen mening. Jeg ville for eksempel aldri ha kjøpt en CPU som koster over 4k, rett og slett fordi det er bare bortkastet ytelse for min del. Har nå R5 [email protected] og det er mer en nok for min del.

Endret av iNorway
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noen her som kjører høyere minnehastighet enn 3200mhz? Jeg kan ikkje kjøre "bclk" noe særlig over 100, fordi da klikker det. Er visst slik at m.2 + bclk overklokking ikkje er en god kombo med Ryzen. Dermed må jeg i påvente på høyere minnedevider kjøre 3200 cl 13-13-13-13-33 -1T. Ytelsen er rimelig bra sammen med 4100mhz på cpu.

 

CL 12 klarer jeg ikkje, men vet om en som kjører Asrock med 4266mhz minnebrikker @ 3200 cl 12-12-12-12-32. Minnebrikkene koster like mye som cpuen :p

 

attachicon.gifSpeed of product.png

Har du gaming stabilitet med cas 13? Volt?

4 timer med Bf1 uten problem. 3dmark cputest og folding på cpu. Virker stabil nok for meg.

1.37v på minnet. Bruker 3600cl15 g.skill. cas er ikkje noe problem med corsair 2x8 4000mhz brikkene heller.

 

Cas 13 blir väl automatiskt cas 14 eller är det bara med vissa moderkort? Det gör det för mig i alla fall.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen her som kjører høyere minnehastighet enn 3200mhz? Jeg kan ikkje kjøre "bclk" noe særlig over 100, fordi da klikker det. Er visst slik at m.2 + bclk overklokking ikkje er en god kombo med Ryzen. Dermed må jeg i påvente på høyere minnedevider kjøre 3200 cl 13-13-13-13-33 -1T. Ytelsen er rimelig bra sammen med 4100mhz på cpu.

 

CL 12 klarer jeg ikkje, men vet om en som kjører Asrock med 4266mhz minnebrikker @ 3200 cl 12-12-12-12-32. Minnebrikkene koster like mye som cpuen :p

 

attachicon.gifSpeed of product.png

Har du gaming stabilitet med cas 13? Volt?

4 timer med Bf1 uten problem. 3dmark cputest og folding på cpu. Virker stabil nok for meg.

1.37v på minnet. Bruker 3600cl15 g.skill. cas er ikkje noe problem med corsair 2x8 4000mhz brikkene heller.

 

Cas 13 blir väl automatiskt cas 14 eller är det bara med vissa moderkort? Det gör det för mig i alla fall.

 

 Ja det blir 14-13-13-13

Lenke til kommentar

Og det ser ut som Amd nå kan ha noe klart til Intel sin "utfordrer" :

 

Mulig Ryzen 9 serie :

 

http://www.guru3d.com/news-story/amd-might-launch-at-least-nine-high-end-ryzen-9-processors.html

 

Ryzen 9 1998X  16 Kjerner 32 Tråder , TDP på 155 Watt 3.5 til 3.8 Ghz +0.1 

 

Med andre ord ganske heftige greier. 

Man kan også lure på hvor mye disse kommer til å koste...

Blir ikke dette veldig varm cpu?

Er glad for jeg ikke bruker i7 970 og FX 8350 noe særlig lengere.

Blir alt for varmt med 300 watt CPU bruk over tid.

Men godt mulig man må bruke prime 95 mye for å få cpuen varm.

 

Hadde håpet AMD heller satset på laptop segmentet og mobiler.

Eneste det er jo bra i 2020 man kan kjøpe noe bedre, uansett vil det vært bedre og heller komme med bedre chiper med skylake ytelse. Istedenfor?

 

Tror ikke intel har tatt patent på 3,7 9 modell serien.

Er kun navnet til cpuen I for intel.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og det ser ut som Amd nå kan ha noe klart til Intel sin "utfordrer" :

 

Mulig Ryzen 9 serie :

 

http://www.guru3d.com/news-story/amd-might-launch-at-least-nine-high-end-ryzen-9-processors.html

 

Ryzen 9 1998X  16 Kjerner 32 Tråder , TDP på 155 Watt 3.5 til 3.8 Ghz +0.1 

 

Med andre ord ganske heftige greier. 

Man kan også lure på hvor mye disse kommer til å koste...

Blir ikke dette veldig varm cpu?

Er glad for jeg ikke bruker i7 970 og FX 8350 noe særlig lengere.

Blir alt for varmt med 300 watt CPU bruk over tid.

Men godt mulig man må bruke prime 95 mye for å få cpuen varm.

 

Hadde håpet AMD heller satset på laptop segmentet og mobiler.

Eneste det er jo bra i 2020 man kan kjøpe noe bedre, uansett vil det vært bedre og heller komme med bedre chiper med skylake ytelse. Istedenfor?

 

Tror ikke intel har tatt patent på 3,7 9 modell serien.

Er kun navnet til cpuen I for intel.

 

 

Verden går fremover vet du...

Nå er det jo sjeldent at man bruker samtlige kjerner, så ved "typisk" enkel til medium bruk tviler jeg på at cpu'en er i nærheten av maks TDP som er på 155W, FX 9590 til Amd hadde en TDP på 220W og var ikke akkurat enkel å drive på et vanlig hovedkort.

 

Med en grei vannkjøling eller enorm luftkjøler vil nok dette gå bra , selv når den trekker 155 watt.

Lenke til kommentar

Verden går fremover vet du...

Nå er det jo sjeldent at man bruker samtlige kjerner, så ved "typisk" enkel til medium bruk tviler jeg på at cpu'en er i nærheten av maks TDP som er på 155W, FX 9590 til Amd hadde en TDP på 220W og var ikke akkurat enkel å drive på et vanlig hovedkort.

 

Med en grei vannkjøling eller enorm luftkjøler vil nok dette gå bra , selv når den trekker 155 watt.

Ja men er litt mere beskymret over de nye 32 kjerne er varmeovn som bulldozer\"Bloomfield"

 

Overklokker man de så merker man varmen om sommeren.

Selv en god kjøler noctua nd 14 klarer slike cpuer.

Så er det bedre og kunne ha 300-600 RPM viftehastighet.

Istedenfor det dobbelte og slite med varm cpu som gir noe dårligere ytelse etter en del timer.

 

Er litt synd for virker ikke sansylig det er mulig å få ryzen 1700\1800x til X390/X399

 

Da de vil bruke AM44, antakelig vil ikke tidlige kjøler passe som funger til ryzen? Da cpuen er mye større? :nei:

AMD-X390-Motherboard.png

 

En ting litt bra:

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Verden går fremover vet du...

Nå er det jo sjeldent at man bruker samtlige kjerner, så ved "typisk" enkel til medium bruk tviler jeg på at cpu'en er i nærheten av maks TDP som er på 155W, FX 9590 til Amd hadde en TDP på 220W og var ikke akkurat enkel å drive på et vanlig hovedkort.

 

Med en grei vannkjøling eller enorm luftkjøler vil nok dette gå bra , selv når den trekker 155 watt.

Ja men er litt mere beskymret over de nye 32 kjerne er varmeovn som bulldozer\"Bloomfield"

 

Overklokker man de så merker man varmen om sommeren.

 

Man bruker selvsagt riktig kjøleløsning i forhold til hvor mye man ønsker å overklokke, luftkjølere vil alltid ha sin begrensning i forhold til watt / rpm og støy mens vannkjølere har langt mer å gå på.

Eksempelvis vil en god vannkjøler fint kunne holde en FX 9590 (225W) relativt kjølig uten å støye for mye og har man en ordentlig custom loop kjøleløsning med 2x240mm radiatorer ( eller mer) og noen store vifter vil man som regel få god kjøling og lite med støy.

 

Er man villig til å leke med peltier og eller enda kraftigere kjøleløsninger, kan man fort få til kjøleløsninger som holder minusgrader året rundt men til en prislapp som de fleste fort føler blir for dyr.

 

Uansett det vi nå ser er en prossesor med 16 kjerner og 32 tråder og ikke 32 kjerner / 64 tråder som trolig kommer litt lengre frem i tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...