Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Ryzen riggen er i hus, null problemer med ASUS ROG Crosshair VI Hero + 1800X + G.Skill Flare X(F4-3200C14D-16GFX).

Men det er en ting som irriterer, og det er viftestyringen på hovedkortet. På grunn av AMD sin +20c offset så tror biosen at CPU-en er varmere enn den er og CPU-viftene styres deretter. Jeg har ikke funnet noen måter å kompensere for dette i biosen/viftekontrollen, noen som har noen tips eller triks?

Jeg får ikke satt viftestyringen etter noe høyere enn 75c(55c i virkeligheten), etter det er det full guffe på viftene.

 

Jeg antar +20c offset er noe som blir fikset i en kommende bios oppdatering?

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ryzen riggen er i hus, null problemer med ASUS ROG Crosshair VI Hero + 1800X + G.Skill Flare X(F4-3200C14D-16GFX).

Men det er en ting som irriterer, og det er viftestyringen på hovedkortet. På grunn av AMD sin +20c offset så tror biosen at CPU-en er varmere enn den er og CPU-viftene styres deretter. Jeg har ikke funnet noen måter å kompensere for dette i biosen/viftekontrollen, noen som har noen tips eller triks?

Jeg antar +20c offset er noe som blir fikset i en kommende bios oppdatering?

Har ikke noe annet å foreslå enn at du setter opp en slappere vifteprofil manuelt i bios. Q-fan control. Avhengig av kjøleløsningen din vil nok viftene hisse seg opp for mye ved overklokking uansett, da Q-fan ikke tillater en fast rpm hele veien. Stock burde gå stille for seg

 

Edit: Ser du det fant frem til den ja

Endret av Extantitus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

https://gyazo.com/aa9e53fbeaa152f8e8b10aaab0db9c47

 

R5 1600 er knall stabil hittil! Ble litt vel varm etter 30min med Prime.

Noen som eventuelt vet hvor jeg raskt kan få tak i AM4 bracket til NZXT X31 Kraken?

Minnet vil ikke helt opp på 3200Mhz, men ellers fungerer alt greit. Da var det å finne "the sweet spot" for core voltage og så er alt bra :)

 

Hvis du finner ut av AM4 bracket til NZXT så er jeg også veldig interessert da jeg planlegger X52 til å kjøle ned Ryzen 7 :)

 

https://www.nzxt.com/users/login#acc-submit-ticket 

 

Kjør på :D Kjøper du nytt nå skal du få med AM4 bracket ifølge mails frem og tilbake fra NZXT. Men spør Komplett før du eventuelt kjøper.

Lenke til kommentar

 

 

https://gyazo.com/aa9e53fbeaa152f8e8b10aaab0db9c47

 

R5 1600 er knall stabil hittil! Ble litt vel varm etter 30min med Prime.

Noen som eventuelt vet hvor jeg raskt kan få tak i AM4 bracket til NZXT X31 Kraken?

Minnet vil ikke helt opp på 3200Mhz, men ellers fungerer alt greit. Da var det å finne "the sweet spot" for core voltage og så er alt bra :)

 

Hvis du finner ut av AM4 bracket til NZXT så er jeg også veldig interessert da jeg planlegger X52 til å kjøle ned Ryzen 7 :)

 

Du får bracket til X52 gratis av NZXT: https://www.nzxt.com/am4-bracket

 

 

Serr Jetz :D Nydelig takk! Leste et eller annet sted om at NZXT slet med å finne en tilpasning til AM4 men da er det tydeligvis løst <3

Lenke til kommentar

Da ble det Ryzen her også. 1700.

Bruker den medfølgende kjøleren og kjører nå stabilt på 3.7GHz og 1.250v.

Prøvde for moro 3.8GHz men den krasha på 1.350v, og høyere går jeg ikke på denne kjøleren.

Minnet satte jeg til 2933 og det funker helt problemfritt noe som overrasker meg etter å ha lest hvor sensitiv Ryzen skulle være på RAM.

 

Mulig jeg har litt høye temps. Bios sier 50c idle på stock, og 56c idle med den overklokken jeg kjører nå. Vet ikke om det stemmer da jeg ser så mye rart om temperatursensorene rundt omkring.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble det Ryzen her også. 1700.

Bruker den medfølgende kjøleren og kjører nå stabilt på 3.7GHz og 1.250v.

Prøvde for moro 3.8GHz men den krasha på 1.350v, og høyere går jeg ikke på denne kjøleren.

Minnet satte jeg til 2933 og det funker helt problemfritt noe som overrasker meg etter å ha lest hvor sensitiv Ryzen skulle være på RAM.

 

Mulig jeg har litt høye temps. Bios sier 50c idle på stock, og 56c idle med den overklokken jeg kjører nå. Vet ikke om det stemmer da jeg ser så mye rart om temperatursensorene rundt omkring.

+20c offset. Etter hva jeg vet så er det kun AMD Ryzen Master som viser korrekt temp per i dag.

Lenke til kommentar

 

Tips fra Amd hvordan en overklokker minnet

 

 

Uten å ha sett videoen: Kjører de minnet over 3200mhz? 

 

 

Nei, det er nok mer ment for ett publikum som ikke er så vant med å klokke. For meg, som ikke har overklokket på mange år, var det mye nytt. For andre er det sikkert barnelærdom. 

Lenke til kommentar

AM4 motherboards will soon be receiving a new AGESA microcode update


 

Ryzen/AM4 motherboards will soon be receiving a new AGESA microcode update, with version 1.0.0.6 aiming to improve memory support, especially for highly clocked DIMMs.   :dribble: 

 

AMD has already delivered some serious improvements to their AM4 platform using AGESA BIOS updates, including improved DRAM latency and fixes for several Ryzen bugs/issues.

 

In AMD's Ryzen Community Update 2, the company has already stated that their May AGESA code update will be focused on overclocked (Over 2666MHz) memory support. Gigabyte-Matt on the Gigabyte forums, who is part of the companies technical marketing division, has stated that AGESA 1.0.0.6 will "imporve memory" and that it is "going to enable 20+ memory register". 

 

Right now Gigabyte plans to issue this new AGESA code update in their next batch of beta BIOS files, with other manufacturers being expected to release similar BIOS updates soon. 

 


Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...