Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sto på Proshop at det var forventet sending etter 1-2 dager. Etter at jeg har bestilt står det selvfølgelig mellom 28 og 31 mars. :\ 

 

Komplett har drevet og flyttet dato på Ryzen 1700, nå står det fåreløpig xx antall Ubekreftet 24.mar.2017. Mulig den datoen blir flytte også.

Samme for ein del 370 hovedkort.

Lenke til kommentar

Ubekreftede datoer på Komplett er totalt meningsløse. De har aldri vært til å stole på. Nå kan du jo aldri stole på noe som er ubekreftet, men Komplett har gang på gang helt bevisst satt datoer som ofte ikke har gjengspeilet realistiske datoer så spesielt hos Komplett så ville jeg tatt ubekreftede datoer med ti kilo salt.

Lenke til kommentar

 

Den testen der ble en forferdelig suppe. Med 2400MHz RAM får man tydeligvis en ganske kraftig bottleneck med både Ryzen og 7700K i de titlene der minnebåndbredde er viktig. Dermed skinner 5820K med fire minnekanaler som en stjerne i enkelte titler. Det er bare det at det er ikke noe problem å få 7700K til å kjøre med RAM brikker på 3600MHz+. Og man får brikker på 3200MHz nå, som er "fire and forget" med Ryzen.

 

Man vet altså aldri helt hvor det stopper i disse testene. Om de 2400MHz brikkene er en bottleneck for Ryzen i en tittel. Hvor mye mer er de ikke da sannsynligvis også en bottleneck for 7700K@5GHz? Jeg la også merke til et spill der 7700K@5GHz var tregere enn på stock!? Det må nesten være en skrivefeil? Men samtidig, om de ikke klarer å holde styr på det. Hvordan kan vi da i ytterste konsekvens stole på resten av resultatene?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Ryzen 1800X varierer voldsomt, alt fra å være best i enkelte titler, til å stortsett henge greit med i de fleste, til å være overraskende langt bak i andre. Var spesielt å se at 1800X overklokket til 4.1GHz faktisk lå bak 1800X stock på første sliden. Det er jo nettopp dette som gjør Ryzen til et skikkelig "wildcard". Det har såpass varierende resultater, fra temmelig fantastisk til noe jeg vil definere som relativt svakt i diverse spill. Fremstår som langt mer konsis ytelse på de forskjellige Intel prosessorene fra spill til spill.

Lenke til kommentar

Bestilte dette straks det kom:

 

  • 1800x
  • Asus Hero ROG Crosshair VI 
  • Corsair Vengance LED 4 stk 16GB moduler ( 3200MHz C16)

 

Ikke åpnet eskene enda, og når jeg leser alt om Ryzen og minne, får jeg kalde føtter. Spesielt da med tanke på type minne og mengde jeg har bestilt. Ser ut som det er risiko for at jeg får veldig lav minne-hastighet med denne minne-løsningen, og Ryzen er følsom for det.

 

Alternativet mitt er å selge Hero og 1800X, og ta med minnet over til en X99-løsning med 

i7 6850K. Skal ha EK-vannkjøling uansett løsning. Spiller i 4K, og skal redigere 4K filmer. 

 

Googling gir meg inntrykket av at 6850k kanskje er veien å gå, spesielt når man skal overklokke? Innspill?   :)

Lenke til kommentar

Jeg tror de RAM brikkene vil fungere fint med siste BIOS til HK. Og at en 1800X da blir det foretrukne valget med sine 8 kjerner mot 6850Ks 6 til redigering. Det vi ser av gaming benchmarks foreløpig, er at ingen CPU per nå, vinner hver test. Om det er ett spill du kommer til å bruke hundrevis av timer på. så kan det jo være aktuelt å sjekke hva som er beste CPU for det spillet. Ellers så blir det litt bingo, så lenge hver av CPU løsningene vinner i hver sine spill. I gjennomsnitt er det ikke veldig stor forskjell...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens OC:

post-42975-0-76782300-1490214099_thumb.png

 

 

Bruker nå G.skill 3600 cl15 brikker i stedet for Corsair 4000mhz brikkene. Ser ut som om det er Samsung b ic i begge settene. Nå er det bare å vente på at memorydevider skal komme til asrock, slik at vi kan få kjørt høyere enn 3200mhz. Får heller ikkje lov til å sette cl 13-13-13-13-1t. Den hopper opp til cl14-13-13-13-1t automagisk ved restart.  :huh:

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dagens OC:

attachicon.gifCB15 4125 mhz cl 14-13-13-13-1t 1805p.PNG

 

 

Bruker nå G.skill 3600 cl15 brikker i stedet for Corsair 4000mhz brikkene. Ser ut som om det er Samsung b ic i begge settene. Nå er det bare å vente på at memorydevider skal komme til asrock, slik at vi kan få kjørt høyere enn 3200mhz. Får heller ikkje lov til å sette cl 13-13-13-13-1t. Den hopper opp til cl14-13-13-13-1t automagisk ved restart.  :huh:

OCen din begynner virkelig å komme seg, over 4100 MHz, yey!

Lenke til kommentar

Simulert da.

 

Men det er her gaming cpuene er etter min mening. Man skal ha god grafikkløsning før cpu på over 2500 lønner seg.

 

Ryktene sier Volta kommer i slutten av i år, eller tidlig neste år. Da har vi sannsynligvis "GTX1160" med GTX1070 ytelse i den prisklassen..

 

Enten må AMD klare å få noen Ryzen brikker opp i minst ~4,5GHz, eller så må spillbransjen få fingeren ut med god utnyttelse av flere tråder.

 

Eller, så må vi innse at Ryzen ikke er en "gaming" CPU..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...