Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Fordi den er litt bak noen intel prosessorer i pcer med overdimensjonerte grafikkløsninger i pcer som bare bare bare skal brukes til spill?

 

Meh.

 

Jeg synes ryzen gjør det veldig bra jeg og når de får ut versoner for hvermansen så skal man ha veldig spesifikke krav for at ryzen ikke vil kunne konkurrere.

 

7700k er ikke en cpu jeg ville anbefalt i 95% av gaming maskiner. Den er altfor dyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel opp til hver enkelt om Ryzen er en gaming CPU eller ikke. Om jeg kjøper en Ryzen for å drive med 10% redigering og 90% gaming så er den jo en gaming CPU for meg.

 

Hva bryr det vel meg om jeg får 160fps i steden for 180fps i diverse spilltitler jeg aldri har prøvd, i en oppløsning jeg ikke spiller?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er vel opp til hver enkelt om Ryzen er en gaming CPU eller ikke. Om jeg kjøper en Ryzen for å drive med 10% redigering og 90% gaming så er den jo en gaming CPU for meg.

Jada, og du kan kalle traktoren din for en racerbil når du kjører den på rudskogen.  ;) 

 

Hva bryr det vel meg om jeg får 160fps i steden for 180fps i diverse spilltitler jeg aldri har prøvd, i en oppløsning jeg ikke spiller?

 

Tydeligvis ikke mye, men så er du ikke alene i verden. Og de fleste jeg ser på forumene velger utrolig nok 180fps fremfor 160fps, så lenge det ikke sprenger budsjettet demmes.. Og hvem vet, kanskje de kjøper seg ny skjerm, eller til og med prøver et nytt spill av og til. :)

Lenke til kommentar

Igjen syns ikke akkurat 7700 ser ut som noen racerbil kontra ryzen jeg da: http://www.eteknix.com/ryzen-vs-intel-gtx-1080-ti-showdown-revisited-more-resolutions-overclocks-games-tested/

 

Hjelper å teste med siste oppdateringer :)

 

Som jeg sa når du postet den testen sist: De benytter 2400MHz RAM.. De har rett og slett gimpet 7700K'en..  :nei:

 

Edit: Eller mente jeg nerfet? Uansett, R7 blir ikke bedre av at de lobotomerer 7700K før de setter dem side om side..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Igjen syns ikke akkurat 7700 ser ut som noen racerbil kontra ryzen jeg da: http://www.eteknix.com/ryzen-vs-intel-gtx-1080-ti-showdown-revisited-more-resolutions-overclocks-games-tested/

 

Hjelper å teste med siste oppdateringer :)

 

Som jeg sa når du postet den testen sist: De benytter 2400MHz RAM.. De har rett og slett gimpet 7700K'en..  :nei:

 

Edit: Eller mente jeg nerfet? Uansett, R7 blir ikke bedre av at de lobotomerer 7700K før de setter dem side om side..

 

Ja men de har jo "gimpet" ryzen like mye med samme trege rammen. Kunne jo fint hatt 3200Mhz ram på den også. Nå blir vel ryzen gimpet mer med treg ram enn intel. Den ccx kommunikasjon fabricen til ryzen går jo med minne hastighet. Hadde begge fått kjappere ram hadde nok ryzen dratt fra mer.

 

Men hvis du kun skal spille dagens spill så får du nok mer for pengene dine med en intel 7700k siden den er billigere. Men spill som kommer i nær fremtid vil nok bli bedre til å utnytte ressursene i fler kjerners cpuer. Så da vil nok 7700k fort tape. Intel pusher jo selv inn 6 kjerner standard med coffee lake snart. Ellers vil nok bang for the buck gå til amds nye 6 kjerner som lanseres snart.

 

Gjør du noe mer enn å bare spille og surfe så faller uansett valget fort på ryzen :)

Endret av magnusavr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De blir jo ikke gimpet på samme måte. Når 7700K raser avgårde på 5GHz eller til og med opp mot 5,2GHz om man er heldig i lotteriet. Så sitter CPU og venter på instruksjoner fra minnet mye lenger enn R7'en på 4-4,1GHz. 7700K'en kunne kanskje rukket mye mer arbeid hvis ikke. Mens R7'en synes det er helt greit med 2400MHz RAM, for den er uansett bare så vidt ferdig med samme arbeid. Man ender opp med at CPU'ene ser likere ut i ytelse enn de ville vært med høyere hastighet på minnet..

 

Dette vil gjelde for et scenario. Men i spill som ikke er avhengig av stor minnebåndbredde, og som skalerer godt med kjerneantallet. Så får R7 alle fordeler..

 

Testen du linker til er egentlig best egnet til å vise hvor bra kjøp 5820K var i sin tid, selv med så tregt minne holder den følge siden både 7700K, og til en viss grad kanskje R7'en er gimpet av minnehastigheten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det 1080p du tenker på? Så får du se hvordan ryzen skalerer i minne fra 2400 til 3200 da; http://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-amd-am4-platform-best-memory-kit-amd-ryzen-cpus_192259/4 . Den går fra 102 til 110 fps. Er da en grei økning ryzen får med kjappere minne.

 

De fleste av oss med slikt ustyr spiller vel uansett ikke på 1080p lenger. Gaming pcen min har 3440x1440. Venter bare på vega pga freesync hvis ikke hadde jeg kjøpt 1080ti. Jeg spiller riktignok bare 1-2% av tiden jeg bruker maskina.

 

Jeg må innrømme at jeg faktisk bruker intel maskina mi mer siden den er koblet til oleden i stua. Deilig å sitte henslengt på sofaen å surfe.

 

Å akkurat nå er hverken ryzen eller intel maskina mi klokket. Morsomt å prøve men normalt kjører jeg de stock :) Var artigere når jeg var yngre og det var mer å hente med å klokke enn i dag. celeron 366 klokket til 550Mhz på Abit hk f eks,

Endret av magnusavr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det 1080p du tenker på? Så får du se hvordan ryzen skalerer i minne fra 2400 til 3200 da; http://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-amd-am4-platform-best-memory-kit-amd-ryzen-cpus_192259/4 . Den går fra 102 til 110 fps. Er da en grei økning ryzen får med kjappere minne.

 

De fleste av oss med slikt ustyr spiller vel uansett ikke på 1080p lenger. Gaming pcen min har 3440x1440. Venter bare på vega pga freesync hvis ikke hadde jeg kjøpt 1080ti. Jeg spiller riktignok bare 1-2% av tiden jeg bruker maskina.

 

 

Ja, der valgte de det ene spillet som skalerer veldig bra over Ryzens 8 kjerner. Og da er det klart at kommunikasjonen mellom CCX'ene over "Infinity fabric" får en flott boost med høyere minnehastighet. Men for de spillene som knapt bruker 4 kjerner vil jo ikke utbyttet bli det samme.

 

Det er greit å se potensialet. Men det sier ikke så mye om hva man kan forvente seg av ytelse ellers..

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Hei,
Jeg ber dere om å diskutere temaet i tråden, ikke gå off-topic. Personangrep holder vi oss unna. En del innlegg er slettet som følge av dette.

Reaksjoner på moderering skal tas på PM, og ikke kommenteres i tråden.

Mvh
Krimt3k, moderator.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det 1080p du tenker på? Så får du se hvordan ryzen skalerer i minne fra 2400 til 3200 da; http://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-amd-am4-platform-best-memory-kit-amd-ryzen-cpus_192259/4 . Den går fra 102 til 110 fps. Er da en grei økning ryzen får med kjappere minne.

 

De fleste av oss med slikt ustyr spiller vel uansett ikke på 1080p lenger. Gaming pcen min har 3440x1440. Venter bare på vega pga freesync hvis ikke hadde jeg kjøpt 1080ti. Jeg spiller riktignok bare 1-2% av tiden jeg bruker maskina.

Ja, der valgte de det ene spillet som skalerer veldig bra over Ryzens 8 kjerner. Og da er det klart at kommunikasjonen mellom CCX'ene over "Infinity fabric" får en flott boost med høyere minnehastighet. Men for de spillene som knapt bruker 4 kjerner vil jo ikke utbyttet bli det samme.

 

Det er greit å se potensialet. Men det sier ikke så mye om hva man kan forvente seg av ytelse ellers..

https://www.google.no/url?q=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3D6xIU2h8YMKc&sa=U&ved=0ahUKEwj6u46Qv-7SAhXiAJoKHRtLCKwQtwIIDjAB&usg=AFQjCNFhKMLYodsL8PyvS_UYyWi137qKIA Ryzen skalerer bra i en rekke spill, og dette bare ved å gå fra 2133 til 2933. Flere HK begynner å få støtte for 3200MHz nå og det er lovet minst 3600MHz etterhvert. Skylake skalerer og bra, men ikke fullt så mye som Ryzen. Kaby lake skalerer mindre. Les noen tester før du gjør deg opp en mening. Jeg er selv en Intel-kar og hadde trolig kjøpt 7700 selv nå om jeg handla, men om Ryzen f.eks får støtte for 4000MHz+ ville jeg nok vurdert det :)

 

EDIT: Fant en test der Kaby lake skalerte noe bedre enn den forrige jeg leste.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan det blir med R5 chippene, f.eks. 1500X som "bare" har 4 kjerner / 8 tråder. Vil de være 2+2 CCX moduler eller kun 1? Hvis det blir kun en CCX modul, vil det kunne medføre høyere overklokkings muligheter? Kan det også ha noen innvirkning på skalering av minnehastighet? 

 

Nå fikk jeg NCase M1 v.5 i hus i går så nå håper jeg inderlig de får fingeren ut av ræva og slipper noen duganes hovedkort i itx formfaktor snart! 

Lenke til kommentar

Vil være to CCX moduler. To kjerner på hver modul er disabled. Sikkert de som ikke klarte å bli 1600X og 1700X serien.

 

Ok takk.. Så da vil det i teorien ikke være noen forskjell på disse og R7 med tanke på overklokking og skalering ift. minnehastighet da. Utenom at det kan gi mulighet for noe mer kjerne hastighet grunnet færre cores. 

 

Hadde så inderlig håpet på at R5 ville klokke litt høyere, si 4,4GHz for da ville jeg gått for dem på et blunk. Gaming pc'en brukes jo 90% av tiden til gaming så hadde jeg lett klint til med en R5 i påvente av R7 Ryzen2. 

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar

 

Vil være to CCX moduler. To kjerner på hver modul er disabled. Sikkert de som ikke klarte å bli 1600X og 1700X serien.

 

Ok takk.. Så da vil det i teorien ikke være noen forskjell på disse og R7 med tanke på overklokking og skalering ift. minnehastighet da. Utenom at det kan gi mulighet for noe mer kjerne hastighet grunnet færre cores. 

 

I teorien kan du være heldig med de fungerende kjernene ja :) Noen i3 og i5 klokker helt rått da de har få kjerner hvis svakeste ledd kan trekke ned. Jo flere kjerner, jo større sannsynlighet for at en klokker dårligere enn de andre.

Lenke til kommentar

Vil være to CCX moduler. To kjerner på hver modul er disabled. Sikkert de som ikke klarte å bli 1600X og 1700X serien.

Ja, det var litt skuffende det der. Men APU modellene vil sikkert bare være en modul og mulig at det kommer nye versjoner som ikke er to moduler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...