Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jQUdcq

Gabri3L før Ryzen:  6700K/7700K er ikke bra nok og 6/8 kjerner er like bra til gaming og best fremover.

 

Gabri3L etter Ryzen: 7700K er best til gaming, Ryzen holder ikke mål.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Shit.   Hovedkortbestillinga mi ble flytta en hel uke fram plutselig, tydeligvis at det er problemer med levering.  Tenker jeg må kansellere bestillinga mi på Gigabyte-Ax370-Gaming 5 hovedkortet og bestille noe annet. Gidder ikke sitte og gnure i en hel uke og vente.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Shit. Hovedkortbestillinga mi ble flytta en hel uke fram plutselig, tydeligvis at det er problemer med levering. Tenker jeg må kansellere bestillinga mi på Gigabyte-Ax370-Gaming 5 hovedkortet og bestille noe annet. Gidder ikke sitte og gnure i en hel uke og vente.

Virker som enkelte her har en lei tendens til å glemme det faktum at 7700K er 1GHz raskere og har jeg missforstått? Er det ikke slik at spill elsker høy frekvens? Som sanjuro viste så klarer 1700x å matche og i noen titler knuse 7700K med 3600MHz minne. Gleder meg til 4000MHz blir støttet på Ryzen. Bare det at Ryzen her viser slike muskler med 3600MHz minne over en 1GHz raskere cpu sier litt. ?

Lenke til kommentar

Skal man ha Ryzen, bør man ha et hk som takler 3600mhz+ minne. Mange bioser er jo elendige nå, men Asus corsair har mest på gang med mange forskjellige bioser.

 

Skal man sammenlikne en max overklokka Ryzen, så bør man også sammenlikne den med max overklokka 7700k/6800k/6900k som også har max overklokk på cpu og minne. 7700k klarer 4266mhz+ minne og broadwell klarer 3400/3466mhz med stramme timings. 3400cl13 er mulig uten alt for mye stress.

 

 

Man får ofte de resultatene man vil. Derfor må man se på testinga med lupe.

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

De blir jo ikke gimpet på samme måte. Når 7700K raser avgårde på 5GHz eller til og med opp mot 5,2GHz om man er heldig i lotteriet. Så sitter CPU og venter på instruksjoner fra minnet mye lenger enn R7'en på 4-4,1GHz. 7700K'en kunne kanskje rukket mye mer arbeid hvis ikke. Mens R7'en synes det er helt greit med 2400MHz RAM, for den er uansett bare så vidt ferdig med samme arbeid. Man ender opp med at CPU'ene ser likere ut i ytelse enn de ville vært med høyere hastighet på minnet..

 

Dette vil gjelde for et scenario. Men i spill som ikke er avhengig av stor minnebåndbredde, og som skalerer godt med kjerneantallet. Så får R7 alle fordeler..

 

Testen du linker til er egentlig best egnet til å vise hvor bra kjøp 5820K var i sin tid, selv med så tregt minne holder den følge siden både 7700K, og til en viss grad kanskje R7'en er gimpet av minnehastigheten..

 

Dummeste jeg har hørt.

 

OKi, så det er slik man begynner en diskusjon i dag? Man må begynne med et infantilt "Dummeste jeg har hørt" og så drite i en saklig og hyggelig tone videre? Det kunne jeg jo selvsagt gjort, men jeg synes jo strengt tatt det blir litt barnslig..

 

Ryzen ble i utallige reviews, deriblant de mest største og seriøse sidene, testet med minnebrikker på lavere frekvens enn det 7700K og 6900K ble. Hvor var du og alle andre da? Dere holdt kjeft.

Jeg og "alle andre" forstår at publikasjonene som lever av å publisere tester av HW er avhengige av "klikk". Det betyr at de ikke hadde anledning til å vente til det eventuelt kom BIOS oppdateringer med støtte for RAM med høyere frekvens før de følte seg tvunget til å publisere. Å kunstig lobotomere en 7700K for å kunne sammenlikne den "rettferdig" mot en 8 kjerners CPU som ingen visste hvilken RAM hastighet eventuelt ville støtte senere, kunne selvfølgelig vært en måte å gjøre det på. Men det ville altså blitt en sammenlikning av en CPU som kanskje kan gå fortere, mot en CPU vi visste kunne gått fortere. I hvilken verden det har noe mer nytteverdi er jeg usikker på..

 

Men en test med begge på 2400 MHz, som faktisk per definisjon er på samme premisser, så skal du sutre? Fytti faen.

Det er jo ikke samme premisser når den ene får kjøre nærmere så fort den kan, mens den andre blir gimpet!.. Fytti faen..

 

"Scenario" gir også ikke null mening.

Takk, jeg mener også at det ikke gir null mening. :p

 

Du gir oss ikke detaljer eller informasjon om noe som helst her, og lager bare et utgangspunkt der 7700K er mer avhengig av høyere minne enn Ryzen. Hvorfor, vet vi ikke...

Jo, det vet vi. Ryzen R7 har dobbelt så stor L3 cache som 7700K. Med smart prefetch av instruksjoner er det mindre sjanse for at R7 må vente på minnet, enn en 7700K klokket opp mot (og kanskje til og med over) 5GHz, og med halvparten av L3 cache'en..

 

Dessuten har alle tester der ute hvis at R7 er langt mer sensitiv/avhengig (hva det kommer av tør jeg ikke å spekulere i) enn Kaby Lake.

Det er ingenting å spekulere i. "Infinity fabric" kjører på samme frekvens som minnet. Altså gir høyere frekvens på minnet raskere kommunikasjon mellom R7s 2 CCX'er.. Det sier han faktisk i begynnelsen av videoen du linker til også..

 

 

Her har du forresten en test der Ryzen og 7700K begge testes på 3200 MHz, og beviser det magnusavrs la fram. Ryzen har tatt igjen på 7700Ken en del. Sistnevnte er enda best. Men den er også best i forhold til 6900K generelt, på grunn av det samme: bedre arkitektur og bedre frekvenser: 

 

Forstår virkelig ikke hvorfor Ryzen hele tiden testet mot 7700K. Er ikke 6900K en mer rettferdig sammenligning? Den er ikke bare nærmere i frekvenser, men har også like antall kjerner og tråder.

Når 7700K og R7 1700 koster så og si det samme. så er det klart det blir interessant sammenlikne dem..

 

Det er klart, for produktivitets bruk er 6900K en interessant CPU å sammenlikne med. Og det er da også her Ryzen virkelig skinner. Men med 6900Ks 2-3 ganger prisen av en 1700/X-1800X. Så ramler den veldig raskt utenfor at det er interessant å sammenlikne den til mer "hverdagslig" mannen i gata bruk.. Som spilling..

 

En annen ting jeg vil påpeke: Vi har sett tester av 7700K der den i mange spill ikke gir bedre fps selv om man klokker den fra ~4,8GHz til over 5GHz. Og da heller ikke med raskere RAM. Så i klar tekst: 7700K er kraftig, at man i mange spill ikke klarer å gjøre den til bottleneck uten å gå ned på en oppløsning som virkelig ingen bruker (720p), selv med de kraftigste skjermkortene man kan oppdrive. Det betyr at vi risikerer i mange tilfeller å sammenlikner R7 på "max", mot 7700K på "90%".

 

Og til slutt La Menth.. Eh.. "Sanjuro". Om du ikke er i stand til å tiltale meg og resten her på forumet i en hyggelig tone, så blir dette de siste innleggene fra deg jeg gidder å svare på. Jeg kommer også til å spamme "rapporter" knappen. Jeg er virkelig drittlei av at folk skal sitte å forurense forumet med slik ufyselig tone..

Endret av Gabri3L
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gabri3L før Ryzen:  6700K/7700K er ikke bra nok og 6/8 kjerner er like bra til gaming og best fremover.

 

Gabri3L etter Ryzen: 7700K er best til gaming, Ryzen holder ikke mål.

 

Flott du legger ord i munnen på meg. Du har fått med deg at før Ryzen så har jeg nesten måttet sammenlikne med X99 platformen? Og grunnen til at jeg foreløpig mener 7700K er bedre til gaming. Er at både R7 og 7700K kun har 16 PCIe linjer baner. Jeg ville altså ikke kjørt SLI på noen av disse CPU'ene.

 

Og om du jevnfører med "2400MHz testen", som jeg sa viser hvor godt en 5820K holder seg i ytelse på grunn av sine 4 minnekanaler til tross for lav frekvens på RAM'en. Så skjønner du kanskje resten av tegningen?

 

Vi sammenlikner altså en CPU som treffer taket i mange spill grunnet for lav frekvens. Med en CPU som treffer taket kun unntaksvis grunnet færre kjerner..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som ikke har fått det med seg, så er altså jeg også den "stolte" eier av en R7 1700. Så jeg er faktisk ikke her i tråden for å lage kvalm. Jeg er skuffet over at R7 stopper på ~4GHz. Jim Keller "lovet" høye frekvenser og henviste til daværende AMD CPU'er som bevis på at de vet hvordan man gjør det. Og 4GHz er ikke Bulldozer/Piledriver hastighet når man tenker på at FX9570 boostet til 5GHz "ut av boksen"..

 

Disse innledende testene av R7 har vært såpass nedslående i mine øyne at jeg har faktisk ikke giddet å hente delene til min nye maskin før i går. Og jeg er fremdeles usikker på om jeg skal gidde å bygge maskinen. Eller heller bare benytte angreretten.

 

En ting jeg vurderte, er, dersom det er interesse for det. Å teste den opp mot litt mer "hverdagslig" HW som jeg har liggende. Jeg tenker det kan være det er noen her som lurer på hva de ville fått av ekstra ytelse i forhold til maskinen de sitter på nå. Og ikke bare se hva folk klarer å få ut av den med sine GTX1080Ti ol.

 

Maskiner jeg har liggende er med i7 3770, i5 4690K, og i7 4930K (G3258 og forsåvidt). Jeg har også liggende 2 stk. GTX980Ti, 2 stk. GTX960, 1 stk. GTX1080, 1 stk. HD7970GHz og 1 stk. R9 380...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hur kan man vara besviken av en cpu som är inom 90% av en 7700k men är bättre än 6900 i många fall, och till priset?

 

Edit, Läser jag ordentligt säger du att du är besviken på att den stoppar vid 4ghz, inte av själva cpu'n. Men hallå, 30% OC är väl inte dåligt?

Endret av mackanz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende den testen med 3600 mhz minne til Ryzen, virker som den gjør enda et byks.

 

Skuffet over hvordan den overklokker? Vet ikke hva som er bruken her, men det må være urealistiske forventninger. Det er jo en mangekjernet cpu som yter bra i flertrådede programmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Programmer ja, men for meg virker det som ut som at de fleste mener det er ikke så bra gaming cpu after all.

 

På en måte blir det også dumt å si, for meg var Ryzen bedre enn forventet men dessverre ikke noe for mitt bruk. (enda)

Endret av nagina
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hur kan man vara besviken av en cpu som är inom 90% av en 7700k men är bättre än 6900 i många fall, och till priset?

 

Edit, Läser jag ordentligt säger du att du är besviken på att den stoppar vid 4ghz, inte av själva cpu'n. Men hallå, 30% OC är väl inte dåligt?

 

Det er lov å være skuffet over Ryzen.

 

Personlig har jeg konkludert med at CPU'en er ett knallkjøp, men hk/bios/OS-optimaliseringer ikke er "ferdig" foreløpig.

 

Intel har dominert så lenge at det er ikke gitt at hverken hw-produsenter, bios-"utviklere" samt MS vil bruke altfor mye tid/penger på å fintune for denne platformen.

Men det er lov å håpe.

 

De som er (genuint) interessert i Ryzen må vurdere hvordan de vil få nytte av den gode flertråd-ytelsene CPU'en tross alt har.

 

Er det kun max antall Mhz (CPU og RAM) i ulike spill som teller tror jeg det er greit å holde seg til Intel.

Enn så lenge.

Lenke til kommentar

Jeg synes videoen som Sanjuro linket til virket oppløftende. Den viser absolutt at det er mer å hente enn det har vært vist i "day one" review'ene. Men den er ikke uten svakheter heller. Den bruker jo et GTX1070 skjermkort. Og dermed fjernes en del av muligheten til å gjøre CPU til flaskehals i 1080p.

 

AdoredTV prøvde å vise at å teste i lav oppløsning var utgått på dato siden FX8350 hadde tatt igjen 2500K grunnet at flere spill i dag bruker flere kjerner. Men når HardwareUnboxed etterprøvde den påstanden viste det seg å ikke stemme.

 

Jeg tror det er riktig at når man tester på de laveste oppløsningene så ser man hvilke CPU'er som kommer til å klare seg best, lengst, med de nye titlene som kommer. Core i5 begynner riktignok endelig å vise svakheter grunnet sine bare 4 kjerner og ingen HT. Men å gå derfra til å si at i7 4c/8t er på hell, er et stykke unna.

Lenke til kommentar

Hur kan man vara besviken av en cpu som är inom 90% av en 7700k men är bättre än 6900 i många fall, och till priset?

 

Edit, Läser jag ordentligt säger du att du är besviken på att den stoppar vid 4ghz, inte av själva cpu'n. Men hallå, 30% OC är väl inte dåligt?

 

Til de fleste spill trenger man fremdeles ta seg av en hovedtråd som er essensiell, og høyere frekvens blir da viktig. Jeg hadde gladelig sett at R7 lallet avgårde på 3,5GHz på resten av kjernene om bare 1 eller 2 av kjernen i det minste hadde kommet seg opp i ~4,5GHz. 1800X kommer ut av boksen med 2 kjerner (4 tråder) opp i 4,1GHz med god nok kjøling. Mens med 4GHz "OC" på alle kjerner så, deaktiveres XFR, og man får i flere spill bedre ytelse uten "OC".

 

Jeg sliter altså litt med å kalle R7 1700s 3,0/3,7GHz for en 30% OC om man får alle 8 kjernene opp i ~3,9GHz som er det meste man egentlig har lov å "forvente". Siliconlotterys statistikk antyder kun 20% av R7 1700 kommer til å nå 4GHz uten å pumpe den opp med spenning som ikke er sunn for 24/7 bruk eller uten vannkjøling.

Lenke til kommentar

Intel har dominert så lenge at det er ikke gitt at hverken hw-produsenter, bios-"utviklere" samt MS vil bruke altfor mye tid/penger på å fintune for denne platformen.

Programvare inkludert spill og operativsystem er optimalisert over tid for Intel. Det vil endre seg og dermed gjøre Ryzen enda bedre i tida framover.

Lenke til kommentar

 

Intel har dominert så lenge at det er ikke gitt at hverken hw-produsenter, bios-"utviklere" samt MS vil bruke altfor mye tid/penger på å fintune for denne platformen.

Programvare inkludert spill og operativsystem er optimalisert over tid for Intel. Det vil endre seg og dermed gjøre Ryzen enda bedre i tida framover.

 

När sade jag det du har i din quote?

Lenke til kommentar

 

 

Intel har dominert så lenge at det er ikke gitt at hverken hw-produsenter, bios-"utviklere" samt MS vil bruke altfor mye tid/penger på å fintune for denne platformen.

Programvare inkludert spill og operativsystem er optimalisert over tid for Intel. Det vil endre seg og dermed gjøre Ryzen enda bedre i tida framover.

 

När sade jag det du har i din quote?

 

Han bomma nok litt når han skulle quote hehe

 

Er TL1000S som han egentlig quoter. TL1000S quoter mackanz, men Kimm0n0 klipper feil og derfor siterer feil person ;)

 

her er posten https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1706933&p=23810258

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...