Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Kjære vene for en absurd diskusjon. Hvilken cpu som passer best er ekstremt avhengig av bruk. Se på m.2 nvme disker. Den gjør det knallbra i benchmarks men det er ekstremt få tilfeller der det er en fordel med de kontra en sata ssd. Rett og slett fordi det ikke er hastigheten av disken som er flaskehalsen. Og skal man flytte massive mengder data fra en til en annen nvme disk eller skal mellomlagre massive film eller grafikk projekter så ja. Men ellers nei.

 

Om man ser på omtaler/tester og sitt eget behov så er det ok å velge intel, og det er ok å velge amd. Det er få valg som er direkte feil. Man trenger ikke å forsvare sitt valg. Benchmarks kan ikke brukes til annet enn det det er. Benchmarks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ryzen blir plutselig ikkje så billig alikevel:

 

Må ha dyrt minne for å yte bra. 3200cl14 er ofte litt dyrt

Må ha god kjøling for å overklokke til 4.1ghz. Vannkjøling kan jo bli dyrt

Må ha det beste hovedkortet til opp mot 2800kr for å overklokke minnet høyt.

 

Satt litt på spissen da :p

Om man ikke overklokker da? Og gpu er flaskehalsen i alle spill jeg spiller. Og multitasker veldig mye?

 

Meh. Man trenger ikke så mye. Men hvis det eneste man ser på er benchmarks så ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ryzen blir plutselig ikkje så billig alikevel:

 

Må ha dyrt minne for å yte bra. 3200cl14 er ofte litt dyrt

Må ha god kjøling for å overklokke til 4.1ghz. Vannkjøling kan jo bli dyrt

Må ha det beste hovedkortet til opp mot 2800kr for å overklokke minnet høyt.

 

Satt litt på spissen da :p

Om man ikke overklokker da? Og gpu er flaskehalsen i alle spill jeg spiller. Og multitasker veldig mye?

 

Meh. Man trenger ikke så mye. Men hvis det eneste man ser på er benchmarks så ja.

 

Hvis gpu er flaskehals i alle spill du spiller, så kjøper du ikkje ny cpu. Du bruker din gamle 2600k eller hva det måtte være ;)

 

Hvis man får flere fps/høyere minimumsfps med bedre cpu, så er cpu/minne en flaskehals. Hvor stor flaskehalsen er kommer jo ann på, men flaskehals er flaskehals.

Lenke til kommentar

Ikke helt apples to apples og sammenligne AMD vs Intel og sata-SSD vs NVMe. Forøvrig, AMD kjørte hardt it i PR-kampanjen sin med Ryzen og spilling, det er ikke kjemperart at AMD nå får litt kritikk, eller hva syns du?

Jeg vil ikke anbefale i7 eller r7 til spilling. De er for dyre.

 

Amd markedsførte produktet sitt. Det er sånn markedsføring fungerer. Verden er ikke så svart hvitt at man kan velge hw etter benchmarks. Det er jo derfor de bruker benchmarks. Det får haugevis med dumme folk til å kjøpe hw de aldri utnytter.

 

Cola lovet meg masse sex med pene damer om jeg drakk cola. De får ikke pes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ryzen blir plutselig ikkje så billig alikevel:

 

Må ha dyrt minne for å yte bra. 3200cl14 er ofte litt dyrt

Må ha god kjøling for å overklokke til 4.1ghz. Vannkjøling kan jo bli dyrt

Må ha det beste hovedkortet til opp mot 2800kr for å overklokke minnet høyt.

 

Satt litt på spissen da :p

Om man ikke overklokker da? Og gpu er flaskehalsen i alle spill jeg spiller. Og multitasker veldig mye?

 

Meh. Man trenger ikke så mye. Men hvis det eneste man ser på er benchmarks så ja.

Hvis gpu er flaskehals i alle spill du spiller, så kjøper du ikkje ny cpu. Du bruker din gamle 2600k eller hva det måtte være ;)

 

Hvis man får flere fps/høyere minimumsfps med bedre cpu, så er cpu/minne en flaskehals. Hvor stor flaskehalsen er kommer jo ann på, men flaskehals er flaskehals.

Og behov er behov. Jeg er ikke så opptatt av fps. Jeg er ikke så opptatt av spilling. Jeg multitasker mye. Min pc er mitt livs hub. Den er ikke bygget for spilling. Eller redigering. Eller e-mail. Jeg har et veldig bredt bruksområde. Om spillet går i 30 fps eller mere er ikke viktig, men det er viktig å kunne kjøre mye i bakgrunnen eller på en skjerm ved siden av.

Lenke til kommentar

 

Ryzen blir plutselig ikkje så billig alikevel:

 

Må ha dyrt minne for å yte bra. 3200cl14 er ofte litt dyrt

Må ha god kjøling for å overklokke til 4.1ghz. Vannkjøling kan jo bli dyrt

Må ha det beste hovedkortet til opp mot 2800kr for å overklokke minnet høyt.

 

Satt litt på spissen da :p

Om man ikke overklokker da? Og gpu er flaskehalsen i alle spill jeg spiller. Og multitasker veldig mye?

 

Meh. Man trenger ikke så mye. Men hvis det eneste man ser på er benchmarks så ja.

 

Jepp, her inne er det oc som betyr noe. Jeg kjøper ikke cpu for å klokke mest mulig, men å få en cpu som ikke koste en halv md lønn. Og som er bra, så i dag om jeg kunne oppgradere billigere til mine 2 x99. Men nei. Amd neste system jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Jeg og "alle andre" forstår at publikasjonene som lever av å publisere tester av HW er avhengige av "klikk". Det betyr at de ikke hadde anledning til å vente til det eventuelt kom BIOS oppdateringer med støtte for RAM med høyere frekvens før de følte seg tvunget til å publisere. Å kunstig lobotomere en 7700K for å kunne sammenlikne den "rettferdig" mot en 8 kjerners CPU som ingen visste hvilken RAM hastighet eventuelt ville støtte senere, kunne selvfølgelig vært en måte å gjøre det på. Men det ville altså blitt en sammenlikning av en CPU som kanskje kan gå fortere, mot en CPU vi visste kunne gått fortere. I hvilken verden det har noe mer nytteverdi er jeg usikker på..

 

Her begynner du med det samme tullpratet ditt igjen."Lobotomere". Som du ikke engang bruker riktig, da lobotomi betyr inngrepen, ikke svekke, slik du antyder.

 

Disse er CPU-tester. Det er CPU som er i sentrum. Derfor skal man teste minnefrekvenser likt, eller så får prosessoren med høy frekvens tilegnet ytelse som kommer fra høyere minnefrekvens, og ikke bedre prosessorkraft. Og jo, alle visste at RAM-hastighet ville bli raskere. Det ble man fortalt og garantert fra første stund. Både fra hovedkortprodusentene og AMD.

 

Det er jo ikke samme premisser når den ene får kjøre nærmere så fort den kan, mens den andre blir gimpet!.. Fytti faen..

 

De blir ikke gimpet, når de begge har standardisert 2400 MHz på minnefrekvensene. Underclocking er gimping. Det skjer ikke her.

 

Jo, det vet vi. Ryzen R7 har dobbelt så stor L3 cache som 7700K. Med smart prefetch av instruksjoner er det mindre sjanse for at R7 må vente på minnet, enn en 7700K klokket opp mot (og kanskje til og med over) 5GHz, og med halvparten av L3 cache'en..

 

Nå lyver du så det tyter ut av ørene dine. Enten det eller så vet du ikke hva du snakker om. Latency farer gjennom taket før Ryzens totalt 16 MB L3-hurtigbuffer er helt full. Dette skjer på grunn av Ryzens modularitet, der hver CCX-kompleks (som består av 4 kjerner og 8MB L3-buffer, i tillegg til alt det andre av duplisert logikk) kun får tilgang til 8MB L3-hurtigbuffer på ethvert tidspunkt.

 

Som jeg sa i det originale innlegget så er det ikke vits å diskutere dette engang, da det er tydelig bevist i tester der ute. Ryzen er sensitiv for høyere klokkehastigher. Da er det bare å holde kjeft om "jamenn jamenn jamennnnnn jamennnnnnn 7700K blir gimpet". Nei, den blir ikke det, det er Ryzen som blir gimpet mest når det kommer til lav minne.

 

 

Når 7700K og R7 1700 koster så og si det samme. så er det klart det blir interessant sammenlikne dem..

 

Det er klart, for produktivitets bruk er 6900K en interessant CPU å sammenlikne med. Og det er da også her Ryzen virkelig skinner. Men med 6900Ks 2-3 ganger prisen av en 1700/X-1800X. Så ramler den veldig raskt utenfor at det er interessant å sammenlikne den til mer "hverdagslig" mannen i gata bruk.. Som spilling..

 

Ryzen R7 var aldri ment som en konkurrent til 7700K eller til det i gaming. Eller har du alle av AMDs presentasjoner og sammenligner, eller det at R7 er en lavt klokket 8-kjerner, ikke gjort deg våken til dette? R7 er ingen gamingkonkurrent mot 7700 noe mer enn 6900K til 10 lapper er det.

 

En annen ting jeg vil påpeke: Vi har sett tester av 7700K der den i mange spill ikke gir bedre fps selv om man klokker den fra ~4,8GHz til over 5GHz. Og da heller ikke med raskere RAM. Så i klar tekst: 7700K er kraftig, at man i mange spill ikke klarer å gjøre den til bottleneck uten å gå ned på en oppløsning som virkelig ingen bruker (720p), selv med de kraftigste skjermkortene man kan oppdrive. Det betyr at vi risikerer i mange tilfeller å sammenlikner R7 på "max", mot 7700K på "90%".

 

Dette er trolig tidenes mest fantastiske forsøk på å utarbeide en posulat jeg har kommet over.

 

Er det først nå i 2017 at du oppdager at klokkehastighet ikke skalerer med ytelse, eller leker du ignorant med vilje for egen vinning igjen? Min 2500K viser ingen forskjell i 4,9 GHz mot 4,5 GHz i gaming. Må sikkert være fordi den ikke er så rask og ikke får utnyttet sin potensialet, ja....Hahhahahahhahahahah.

 

Siden du liker å leke med prosent. 7700K i 100% CPU-bruk og Ryzen i 50% CPU-bruk i BF1 MP. Funder litt på det.

 

Og til slutt La Menth.. Eh.. "Sanjuro". 

 

Jeg vet at siste gang du deltok i en god diskusjon så ble du så beseiret og skamgjort og avkledd av La Menthe, at du løp ut med halen mellom beina. Trodde virkelig ikke at min aggressive svar til deg skulle gi deg traumer tilbake der. Det går fint. Jeg inviterer deg, La Menthe og en valgfri Admin som du kan velge, til en privat samtale for å få en oppklaring på dine vanvittige anklager. Om du er mann nok og står for det du sier, godtar du det. Du kan sende beskjed til Admin, eller be meg gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Gabri3L før Ryzen:  6700K/7700K er ikke bra nok og 6/8 kjerner er like bra til gaming og best fremover.

 

Gabri3L etter Ryzen: 7700K er best til gaming, Ryzen holder ikke mål.

 
Det at dette innlegget fikk over  likes bør være en oppvekker til deg Gabri3L. For noen måneder siden var du ute etter å alltid kalle 5820K osv. den beste prosessoren for gaming i forhold til 6700K. Du anbefalte til og med gamere til å betale 1000,- ekstra for 6800K til 4500,- i stedet for 6700K. Men nå som Ryzen er ute har du plutselig snudd. Da er Intel 4-kjerner plutselig fantastisk til gaming. Og de samme testene du viser er tester som viser at Intel 4-kjerner enkelt slår 6800K, 6900K, osv.
 
Og siden du er så desperat etter 720p-tester, så linker jeg nok en gang en test som Nizzen som aller først viste oss og som du har klart å overse: https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-1700-test/4/
 
Dette var med Ryzen på lav minnefrekvens og 7700K/6900K på høy minnefrekvens. 7700K er 7% bedre i 720p.
 
Fornøyd?
Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Er vel ikke noe å krangle sånn over. 7700k, 6800k og ryzen er vel alle egentlig gode produkter (spesielt med tanke på pris). Ingen av de er dårlige. Blir vel litt som å velge mellom Koenigsegg, Veryon og LaFerrari. Intel klokker nok bedre. Rett ut av eska er ryzen ett fantastisk produkt. Hva AMD har fått til med så få ansatte sammelignet med Intel er jo utrolig. De har gitt oss bra gaming performance men også workstation performance til en fantastisk pris.

 

Eneste jeg syns var helt på trynet er ryzen x sin +20C offsett. Også dette med minne kompabilitet. Må være samsung B die for høy hastighet er jo dumt. Spesielt siden det er vanskelig å vite hva du kjøper. Ellers kunne kanskje AMD ha roa litt praten om overklokking med tanke på x modellene der det egentlig ikke var så mye å hente på luft. 

Lenke til kommentar

Ryzen bidrar nog med att ElGato mer eller mindre kan skrota capturecards. Med ett 1700 system får du både spelmaskin och streamingmaskin i ett, till ett pris som inte är i närheten av det vi sett tidigare. De flesta stora streamers sitter ofta med de kraftigaste x99 systemen, ett ElGato och en typisk 4970k som streamingmaskin idag. Det blir det nog ändringar på framöver.

 

Blir också spännande om AMD kommer med Ryzen 9 med 12/24 cores i deras HEDT platform. 

 

https://videocardz.com/67649/amd-ryzen-cpu-with-12-cores-and-24-threads-spotted

Lenke til kommentar

Ryzen bidrar nog med att ElGato mer eller mindre kan skrota capturecards. Med ett 1700 system får du både spelmaskin och streamingmaskin i ett, till ett pris som inte är i närheten av det vi sett tidigare. De flesta stora streamers sitter ofta med de kraftigaste x99 systemen, ett ElGato och en typisk 4970k som streamingmaskin idag. Det blir det nog ändringar på framöver.

 

Blir också spännande om AMD kommer med Ryzen 9 med 12/24 cores i deras HEDT platform. 

 

https://videocardz.com/67649/amd-ryzen-cpu-with-12-cores-and-24-threads-spotted

 

Hva mener du (tekst merket)?

Lenke til kommentar

 

Må faktisk si meg enig med Gabri3L her. Begynner faktisk og bli litt lei av å lese igjennom trådene her og stadig se dritt slenging fra Sanjuro. Virker for meg som en av de største noobs'a her inne.

Les 4 sider her med det samme:

Det er 99% drittslenging og kommentarer om hvor idioter andre folk er.

 

Helt det samme som Rusher som har blitt bannet et par ganger her....

 

 

Ehhh, tror du roter noe forferdelig nå.

Lenke til kommentar

Ryzen bidrar nog med att ElGato mer eller mindre kan skrota capturecards. Med ett 1700 system får du både spelmaskin och streamingmaskin i ett, till ett pris som inte är i närheten av det vi sett tidigare. De flesta stora streamers sitter ofta med de kraftigaste x99 systemen, ett ElGato och en typisk 4970k som streamingmaskin idag. Det blir det nog ändringar på framöver.

Hvis de sitter på 8 kjerners x99, hvorfor må de ha streamingmaskin i tillegg?

Lenke til kommentar

Hei

Har gått til innkjøp av Ryzen 1700x og Asus crosshair VI.

Ram Corsair 3200 men kjørt denne på rundt 2400 og under / auto.

 

Denne setupen er utrolig ustabilt og ligger med 55-65 temps i idle. Crasher i hytt og pine  :hrm:

 

Kjørt orginal bios + prøvd 902 og 1001.

 

https://rog.asus.com/forum/forumdisplay.php?292-Crosshair-VI-Motherboards-(X370)

 

Noen som har fått dette kortet til og kjøre  :huh:

Endret av Sinusn
Lenke til kommentar

 

Hei

Har gått til innkjøp av Ryzen 1700x og Asus crosshair VI.

Ram Corsair 3200 men kjørt denne på rundt 2400 og under / auto.

 

Denne setupen er utrolig ustabilt og ligger med 55-65 temps i idle. Crasher i hytt og pine  :hrm:

 

Kjørt orginal bios + prøvd 902 og 1001.

 

Noen som har fått dette kortet til og kjøre  :huh:

 

 

 

Ja er veldig mange som har fått det opp å gå. Kan godt være at det er rammen din som er problemet. Jeg aner at du ikkje har Samsung-b Ic rambrikker. Du har også utrolig høye idletemperatur. Hva slags kjøler bruker du?

 

Her er monstertråden om Asus Crosshair:

 

http://www.overclock.net/t/1624603/rog-crosshair-vi-overclocking-thread

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...