Gå til innhold

TV Norge ute av grunnpakken hos Canal digital (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Lei nett fra naboen, var vel slik i gamledager når folk ikke hadde penger å måtte dele mere.

Eller bytt med naboen, en middag mot fri internett bruk?

 

Eller håp du bor ved siden av en bedrift som er villig å ta seg betalt for leie av bredbånd.

 

Kanskje du er heldig å ha biblotek eller noe som du vertfall kan låne internett fra.

Ikke seriøst ment, men desverre er det slik i dag, håper det vil finnes løsning som gjør vi kunder ikke blir melket må vel finnes pristiltak reguleringer også for bredbånd?

 

 

§ 2.Urimelige priser og forretningsvilkår.

Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.

Med pris menes i denne lov vederlag av enhver art, uten hensyn til om det ellers brukes andre betegnelser som godtgjørelse, salær, honorar, frakt, takst, leieavgift eller liknende.

 

§ 3.Kontrollmyndigheter og opplysningsplikt.

Konkurransetilsynet eller den Kongen bestemmer skal kontrollere at § 2 og vedtak i medhold av § 1 overholdes. Kongen kan gi nærmere bestemmelser om hvordan kontrollen skal utføres.

Enhver plikter å gi kontrollmyndighetene de opplysninger og utlevere de dokumenter for gransking som disse myndigheter krever for å kunne utføre sine gjøremål etter loven, blant annet for å undersøke en mulig overtredelse av denne lov eller vedtak i medhold av denne lov, eller for å undersøke prisforhold m.v. ellers. Opplysningene kan kreves gitt skriftlig eller muntlig innen en fastsatt frist både fra enkelte og fra grupper av ervervsdrivende. Om nødvendig kan det kreves hjelp av politiet for å få utlevert det materiale som kontrollmyndighetene har behov for.

 

 

Verken Forbrukerådet eller post og teletilsynet mener å koblingsalg mellom TV\internet faller i den kategorien.

Forbrukerrådet mener det er urimlig men i følge rettsak får man vel neppe mulighet å pålegge kun bredbånd før 2020 kanskje hvis telenor klarer å utsette det ved å ikke gjøre noe.

 

Så jeg håper ikke telenor får enerett på dette frem til 2050 da vil norge få øknomiske problemer på grunn av dette.

Politikerne gir faen uansett.

 

Så hva mener dere? skal vi alle canaldigital kunder slå oss sammen med sevilt søksmål?

 

Håper det vil skremme canaldigital\Telenor fra å pålegges å betale for TV.

For min del hvis det er penger det stå på vil jeg helle betale 1 gigabit\s (1500 kr måneden) en å betale TV jeg ikke vil bruke. Bare man kan kun være internetkunde.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les:

ESA: Telenor kan ha misbrukt sin dominerende posisjon i Norge

 

Håper brudd på EFTA gir milliarder i erstattningskrav det ville telenor fortjent da forsvinner bonusen for si det mildt.

Men i så fall går det vel ut over bare kundene som får høyere priser. Håper noen kan straffe disse folkene burde bli sendt til Nav eller fengsel er passende straff.

Lenke til kommentar

Gi House of nerd konkuranse eneste måten hvis jeg skal si opp canaldigital.

Da altiboks vil ikke grave fiber til meg, både fordi jeg ikke får velge utstyr selv, er misfornøyd hvorfor jeg skal betale dem flere milion kr uten å få 10 gigabit gratis da for livstid. Men jeg må regne med 1-2 timers eller mere totalsett reise vei hver vei. Løren i oslo.

 

Får ikke direkte fibertilknytting (TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDM)

Slik at jeg får min egen 1 gigabit linje eller raskere).

 

Vet du nok om legging av fiber til å kunne diktere hva slags produkter Altibox skal bruke?

At du skal få 10gbit gratis av Altibox for livstid fordi du slenger din egen fiberkabel i trynet på dem er jo bare absurd.

Endret av TheHaughom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Like absurd jeg skulle bruke så mye penger til altibox?

Ellers så er det slik altibox for komme med langt mere foruftige priser på etablering.

Ellers holder jeg meg unna, er jo gøy med fiber men ikke så gøy at det er verdt å bruke alle pengene jeg har eller ta opp lån for å få det. Hadde canaldigital tilbudt docsis 3.1 er det langt billigere en fiber. Godt mulig det senere vil komme altibox 1 gigabit konkurent hastighet.

 

Da jeg tror det er grunnen for canaldigital kom med 500 mbit. Selv om de i teorien kunne kommet med 800 mbit og 80 mbit opplasting for docsis 3.0.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du bruker jo ikke pengene på Altibox, du bruker dem på deg selv. Hva hjelper det Altibox at du har gravd fiber inn i stua di?

Når du har gravd din egen kabel inn til Altibox sin node forventer du at Altibox skal gladelig koble denne til sin infrastruktur gratis. I tillegg forventer du 10gbit hastighet resten av livet, uten å betale en krone.

 

Edit: Om jeg kommer viftende med min strømkabel til deg, får jeg da gratis strøm av deg resten av livet?

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Altibox tjener jo extremt mye ganske like drøyt som å betale i millon kr som å få det gratis.

 

Men om jeg tillegg til det skulle betalt 15000 kr måneden for 10 gigabit sier vel det seg selv.

Større Vinn-vinn til altibox jeg sitter som taperen som har gjort verdens største tapts prosjekt.

 

De kan i prinsippet da øke kostnaden til 25 000 kr måned kun for å tjene penger.

Så derfor er det ikke mulighet å se det som en løsning.

 

Tviler i praksis altibox ville gitt 10 gigabit til 1000 kr måneden en gang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Heia Discovery!

 

Stjelenor latar berre som at dei ikkje forstår at lønningane går oppover på sikt for å unngå å ta den nødvendige kostnaden.

 

Berre synd at eg er tvungen til å ha CanalDigital på grunn av burettslaget har bestemt det:(

Det riktige hadde vært om canaldigital må ned i lønn men det tviler jeg på de godtar.

Derfor skjer dette, så blir speende å se hva som skjer etter det. Om canaldigital taper stort, håper på det.

Værste som kan skje er at docsis 3.1 ikke kommer mot sommeren, det er veldig frusterende om det blir utsatt til 2017-2020.

Lenke til kommentar

Altibox tjener jo extremt mye ganske like drøyt som å betale i millon kr som å få det gratis.

 

Men om jeg tillegg til det skulle betalt 15000 kr måneden for 10 gigabit sier vel det seg selv.

Større Vinn-vinn til altibox jeg sitter som taperen som har gjort verdens største tapts prosjekt.

 

De kan i prinsippet da øke kostnaden til 25 000 kr måned kun for å tjene penger.

Så derfor er det ikke mulighet å se det som en løsning.

 

Tviler i praksis altibox ville gitt 10 gigabit til 1000 kr måneden en gang.

 

Du svarte ikke på hva Altibox tjener på at du legger egen fiber?

Du sier Altibox tjener "ekstremt mye ganske drøyt", men de tjener jo ikke en dritt på den fiberen du kommer med. De må jo bare bruke penger på å sette dette opp i sitt nett, drifte og vedlikeholde osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper brudd på EFTA gir milliarder i erstattningskrav det ville telenor fortjent da forsvinner bonusen for si det mildt.

Men i så fall går det vel ut over bare kundene som får høyere priser. Håper noen kan straffe disse folkene burde bli sendt til Nav eller fengsel er passende straff.

 

Det har over de siste årene tegnet seg et klart bilde av Telenor som et konsern uten skrupler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi si gjennomsnittkostandene for borettslag:

 

  • La si dette ikke er uvanlig (1-3 milion kr for etablering av fiber) dette må et firma betale hvis de bor usentral for 10 km fiber.
  • Så blir borettslaget låst til TV avtale (500 kr per beboer) (La oss si vi snakker om 50-100 personer)
  • Si f.eks alle skulle ha 1 gigabit\s eller mere 1500 kr per måned per kunde.

Prøv å regn ut hvor mye altibox tjener på det, snakker om ganske mange millioner kroner i året særlig om en bedrift\borettslag betaler etableringskostadene selv.

 

At de ikke kan ha 1 gigabit\s til 500 kr måneden og tvpakke tilsvarende pris uten bindingstid er for meg lattelig.

Skal man ha 10 gigabit\s per beboer kanskje 1500 kr måned.

 

Selv der tjener en altibox levrandør en del milioner i året.

Selv om det kanskje blir feil å påstå jeg burde fått det gratis men man burde værtfall fått det til borettetslag pris i så fall. Ofte får borettslag kun 100 kr måneden billigere en vanlig pris det går ofte igjen på usentrale steder.

Så de hundre kroner er små penger sammenlignet å kunne si opp avtalen.

 

Nå har vi ikke snakket om hvor mye det koster bedrifter\borettslag å si opp bindingstid som er mellom 3-5 år vanligvis kan være alt fra 100 000 kr til en milion et selvskap tar for dette vanligvis. Kun fordi bedrifter har dårligere rettigheter en private.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

discovery networks har nok ingen plan om å videreføre gamle billige avtaler nei, telenor som tunggrodd kjempe har nok litt å spare inn på før dem får gode nok marginer til å kjøpe tilbake rettighetene.... altibox derimot som innovativt moderne selskap hadde ingen problem med å finne lønnsomhet i discovery networks tilbud, glad jeg har altibox :)

Lenke til kommentar
 
- Vi tenker kun på våre kunder nå når dette har oppstått, sier informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø. - Beklagelig Det bekrefter informasjonssjef Tormod Sandstø overfor Dagbladet.

- Dette er helt standard forbruker-kunderettigheter, og vi synes det er riktig å opplyse om det. Situasjonen som oppsto i natt er veldig beklagelig, og var det siste vi ønsket, sier Sandstø.

- Vi tenker kun på våre kunder nå når dette har oppstått. Det betyr at vi ønsker at alle skal vite om sine rettigheter. Vi kommer også med flere tilbud på innhold og tjenester som et plaster på såret. Vi gjør det vi kan for at kunder skal bli minst mulig skadelidende i dette.

«Plaster på såret» Informasjonssjefen trekker blant annet fram tilgang på annet innhold og hurtigere bredbånd uten ekstra kostnad som slike «plaster på såret».

- Tror du at det vil veie opp for tapet av 13 kanaler?

- Nei. Det sier vi heller ikke. Vi har full respekt for at det ikke vil veie opp for det. Vi forhandler på prisen på vegne av alle kunder, og når prisen Discovery forlangte var så høy gjør vi det vi kan som ansvarlig aktør på vegne av kundene for at de skal bli minst mulig skadelidende.

Ifølge Sandstø er det ikke mange som har valgt å avbryte sitt Canal Digital-abonnement mandag morgen, men han påpeker at dette skjedde ved midnatt, og at mange kunder nok fikk med seg nyheten mandag morgen.

- Står på alt vi kan Informasjonssjefen forteller at de allerede har fått en rekke tilbakemeldinger fra kunder via Facebook, og at folk «selvfølgelig synes det er dumt». - Det skulle bare mangle. Vi er jo glade for at folk er engasjert rundt det vi driver med, sier Sandstø, som ikke frykter at kanaltapet skal føre til at mange kunder rømmer fra Canal Digital. - Jeg tror folk skjønner at det er en midlertidig situasjon. Vi håper det er kortvarig, og står på alt vi kan for å løse dette. Jeg håper folk skjønner at vi forhandler på deres vegne.

 

Kjære Tormod Sandstø.

Hvis du ikke har forstått at vi kunder driter i dette, leser du tråder om koblingsalg vil du se der er problemet.

Ellers er problemet ikke pris, men fleksiblitet, dere tilbyr ikke 4k dekodere og 4k innhold still det som krav. Og dere tvinger oss å kjøpe tjenester fra dere.

 

Skulle gjerne sendt dere epost, men virker ikke helt som dere forstår markedet i dag.

Da å foreslå 1 gigabit\s bredbånd (uten tv) blir som å håpe på Apple vil tilby OSX uten Apple maskin.

Eller håpe på google android X86 64 bits vil konkurere for PC mot windows XP eller linux.

 

Skulle gjerne sendt deg epost men vet dere ikke normalsett gir svar på epost og anbefaler heller ta kontakt med kundeservice da eposten på linken er for presse ikke for privatpersoner.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Viasat brukere er det mindre av, de blir ikke tvunget til TV pakke slik canaldigital\GET.

 

Rart get kommer seg utenfor dette? Da de begge hadde coax på 1980 tallet.

Så muligens de avtale prisene en del år etter, så kanskje i 2017-2018 risiker get kundene å oppleve det samme?

Lenke til kommentar

Ser det skrives overalt at det er Canal Digital kundene som får svi her, (Ja, de har flest kanaler) men Viasat har også mistet TV Norge og Fem (Som vel er de eneste Discovery kanalene tilgjengelig der)

 

Burde kanskje få med det i overskriftene overalt?

Så vidt man kan se Viasat nevnes noen steder, helt nederst i artiklene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...