Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Drikke alkohol etter uhell med bilen.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For noen dager siden så var jeg på vei hjem fra butikke da det var veldig glatt på veien. Jeg kjørte ut av veien og bilen ble stående sånn at jeg ikke kom meg opp igjen. Bilen sto ikke til sjenanse for noen ting og jeg tenkte at den kunne stå der til dagen etter da jeg kunne få hjelp. Et par timer etter uhellet sto det tre politimenn på døra og jeg ble tatt med for blodprøve. Promillen var ganske høy og jeg ble anmeldt for å drikke alkohol rett etter et uhell. Er det noen som vet hva jeg risikerer av straff for dette?

 

Anonymous poster hash: cd22c...fb3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme straff som promillekjøring ellers vil jeg tro. De kan dog ikke bevise at du kjørte full så det er vel rart hvis de kommer langt med saken. Kan hende det går litt motsatt vei også, at du må bevise at du ikke kjørte full.

 

Kjip situasjon, har drukket etter en "ulykke" jeg også, mens jeg satt i bilen. Var dog på et veldig øde sted så ingen onkel i nærheten der :D

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at en skal vente 6 timer etter bilulykke før en inntar alkohol akkurat for å unngå tvister som dette? 

 

Lignende sak, kommer jo sikkert an på skadene ift ulykken også: 

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Drakk-seg-full-etter-ulykke-2896948.html

Vegtrafikklovens § 22 ja... Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen eller utviser grov uaktsomhet i så måte. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.

 

Regner med at her som i de fleste andre tilfeller blir det en vurdering av straffen/tiltale, alt etter skafeomfang osv.

Lenke til kommentar

Det er jo faktisk veldig logisk når man tenker etter, men blir man dømt for "fyllekjøring" eller noe annet rart? Syntes tap av førerkort og 27.000,- i bot var litt drøyt og jeg fikk aldri noen opplæring på kjøreskolen om denne regelen.

 

Beste er uansett å ringe politiet og si ifra med en gang så kan man bare spørre om man kan gå på grøftefylla hjemover :ph34r:

 

Edit; Så svaret ditt Pop, så man blir siktet for uaktsomhet i forhold til en ulykke da? Spennende sak egentlig :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

For noen dager siden så var jeg på vei hjem fra butikke da det var veldig glatt på veien. Jeg kjørte ut av veien og bilen ble stående sånn at jeg ikke kom meg opp igjen. Bilen sto ikke til sjenanse for noen ting og jeg tenkte at den kunne stå der til dagen etter da jeg kunne få hjelp. Et par timer etter uhellet sto det tre politimenn på døra og jeg ble tatt med for blodprøve. Promillen var ganske høy og jeg ble anmeldt for å drikke alkohol rett etter et uhell. Er det noen som vet hva jeg risikerer av straff for dette?

 

Anonymous poster hash: cd22c...fb3

 

I slike situasjoner bør man ringe politiet , forklare situasjonen og faktisk si at man gjerne kommer og tar en blodprøve før man starter å drikke alkohol senere på kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som om du har problemer med veitrafikkloven § 22:

§ 22. Ruspåvirkning av motorvognfører

 

Ingen må føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.

 

Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol i henhold til bestemmelsene i loven.

 

Overstiger konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel grenser fastsatt i forskrift gitt med hjemmel i loven, eller en mengde slikt middel i kroppen som kan føre til så stor konsentrasjon av slikt middel i blodet, regnes han i alle tilfeller for påvirket i forhold til bestemmelsene i loven. Dette gjelder likevel ikke hvor overskridelsen skyldes legemiddel inntatt i henhold til gjeldende forskrivning fra lege eller tannlege.

 

Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff. Det samme gjelder villfarelse med hensyn til størrelsen av konsentrasjonen av annet berusende eller bedøvende middel, med mindre slikt middel er inntatt i henhold til gjeldende forskrivning fra lege eller tannlege, jf. tredje ledd.

 

Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen eller utviser grov uaktsomhet i så måte. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.

 

Departementet kan gi forskrift om grenser for konsentrasjoner i blodet av annet berusende eller bedøvende middel som nevnt i tredje ledd og § 31 annet ledd.

http://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§22

 

Straffen står i § 31:

§ 31. Alminnelige straffebestemmelser

 

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud. På samme måte straffes overtredelse av vilkår i enkeltvedtak i medhold av denne lov og brudd på forbud etter §§ 35 og 36. Forsøk straffes ikke, med unntak for § 22 første ledd. Den som ved bruk av motorvogn uaktsomt volder betydelig legemsskade eller en annens død, straffes etter straffeloven § 280 eller § 281.

 

Den som overtrer § 22 første ledd, straffes som regela) med bot ved alkoholkonsentrasjon i blodet til og med 0,5 promille eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften til og med 0,25 milligram per liter luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel,

b) med bot og betinget eller ubetinget fengsel ved alkoholkonsentrasjon i blodet over 0,5 til og med 1,2 promille eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,25 til og med 0,6 milligram per liter luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel,

c) med bot og ubetinget fengsel ved alkoholkonsentrasjon i blodet over 1,2 promille eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,6 milligram per liter luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel.

 

 

Påvirkningsgraden hos førere som har inntatt legemiddel i henhold til gjeldende forskrivning fra lege eller tannlege, vurderes konkret.

 

Ved utmåling av straffen etter annet ledd tas særlig hensyn til graden av påvirkning og hvilke farer kjøringen har medført. Den som overtrer § 22 første ledd, jf. § 31 annet ledd bokstav a, og som tidligere er straffet etter § 22 første ledd, jf. § 31 annet eller fjerde ledd, straffes som regel med bot eller bot og betinget fengsel. Den som overtrer § 22 første ledd, jf. § 31 annet ledd bokstav b eller c, og som tidligere er straffet etter § 22 første ledd, jf. § 31 annet eller fjerde ledd, straffes som regel med bot og ubetinget fengsel.

 

I stedet for bot og ubetinget fengsel kan det idømmes bot og betinget fengsel med vilkår som nevnt i straffeloven § 37 bokstav f.

 

Overtredelse av § 22 femte ledd straffes med bot og fengsel.

 

For parkeringsovertredelser av regler gitt i medhold av § 8 første ledd fastsetter Kongen tilleggsavgift.

 

Andre parkeringsovertredelser og overtredelser av forbud mot stans straffes bare dersom parkeringen eller stansen har voldt eller kunne ha voldt alvorlig trafikkhindring eller fare for person eller gods. Ellers ilegges gebyr etter § 31 a.

 

Etter nærmere regler gitt av Kongen kan det ilegges gebyr istedet for straff også ved overtredelse av andre regler gitt i eller i medhold av denne lov.

http://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§31

 

Fengselstraff kommer visst særlig an på målt promille.

 

Jeg ville kontaktet advokat.

Lenke til kommentar

Ble det tatt en eller to blodprøver med litt mellomrom? Om det er tatt to stykker med et tidsintervall bør det være mulig å se om du er på oppadgående eller nedgående promille. Om du er f.eks er på nedgående promille i området rundt 1-1,2, kan vel politiet gjøre noen beregninger og anta promillen din på ulykkestidspunktet som høyere enn måletidspunktet. Om du er på oppadgående vil vel dette telle positivt for din del, da det til dels rettferdiggjør at du har begynt å drikke etter uhellet, såklart avhengig av andre faktorer.

Lenke til kommentar

Det er jo faktisk veldig logisk når man tenker etter, men blir man dømt for "fyllekjøring" eller noe annet rart? Syntes tap av førerkort og 27.000,- i bot var litt drøyt og jeg fikk aldri noen opplæring på kjøreskolen om denne regelen.

 

Beste er uansett å ringe politiet og si ifra med en gang så kan man bare spørre om man kan gå på grøftefylla hjemover :ph34r:

 

Edit; Så svaret ditt Pop, så man blir siktet for uaktsomhet i forhold til en ulykke da? Spennende sak egentlig :)

Ja, bot eller fengsel forutsetter vel en siktelse. § 31 sier dessverre lite om størrelse og lengde.

Og kanskje verdt å ta med at dette vil komme på toppen av det forholdet man gjerne forårsaket i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at straffa er ganske streng er jo fordi ein ikkje skal kunne kræsje i fylla og påstå at ein var edru når ulykka skjedde men har drukket seg full etterpå.

 

Så lenge bilen står slik til at andre trur det har skjedde ei ulykke og derfor må stoppe for å undersøke, eller ringer politiet så er det meininga at du måtte forstå at politiet kan ønske å etterforske uhellet.

 

Det du sjølvsagt burde gjort var å melde frå om uhellet til politiet slik du kunne få svar på om dei vil promillesjekke deg eller ikkje. Og om dei vil at du skal avlegge promilleprøve så kan du tilby deg å få dette gjort hos legevakta. Då vil du raskare få ta deg den fredagspilsen som du ville ha.

I tillegg burde du ha merka bilen med varseltrekant slik at dei andre bilistane ser at bilen er undersøkt og no berre står forlatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...