Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor de insisterer på en blower kjøler vet jeg ikke. greit de finnes for folk som vil ha dem, men hadde vært greit om referanse kjøler var en/to vanlig(e) vifte®. tim i hwub skal kikke på antilag. jeg føler det er veldig lite disse korta bringer av konkurranse med de prisene som er nå. 

Lenke til kommentar

Shit, over 100fps i 1440p på Battlefield :dribble:

 

Og dersom AMDs "Anti-Lag" fungerer som avertert, kan man også få input-lag redusert til tilsvarende mye høyere fps. :)

 

hvorfor de insisterer på en blower kjøler vet jeg ikke. greit de finnes for folk som vil ha dem, men hadde vært greit om referanse kjøler var en/to vanlig(e) vifte®. tim i hwub skal kikke på antilag. jeg føler det er veldig lite disse korta bringer av konkurranse med de prisene som er nå. 

 

Blower kjøleren ble Scott Herkelman spurt om på "The full nerd" interview'et. Og der bekreftet han det som vi alle tror/vet; det er blower kjøler på fordi det tilnærmet garanterer ytelsen de averterer. Med aksial vifter risikerer de at folk som ikke kan bygge PC, lager seg en "ruge boks" i stedet, og dermed koker GPU til å yte dårligere enn avertert grunnet "thermal throttling".

Lenke til kommentar

Mener jeg leste en plass at det muligens skulle komme noen storebrødre til 5700 og 5700XT. Er det blitt bekreftet eller er det fortsatt bare rykter? Sitter å vurderer ett 5700XT, men vet ikke helt om det er verdt ytelseshoppet opp fra Vega 56  :hmm:

 

Nesten garantert, men det blir nok ikke før rundt CES. Man ser på PCB at det er plass til omtrent dobbelt så mange strømfaser, ~halvparten av plassene som er reservert til power stages står tomme. ;)

Lenke til kommentar

Og dersom AMDs "Anti-Lag" fungerer som avertert, kan man også få input-lag redusert til tilsvarende mye høyere fps. :)

 

 

 

Blower kjøleren ble Scott Herkelman spurt om på "The full nerd" interview'et. Og der bekreftet han det som vi alle tror/vet; det er blower kjøler på fordi det tilnærmet garanterer ytelsen de averterer. Med aksial vifter risikerer de at folk som ikke kan bygge PC, lager seg en "ruge boks" i stedet, og dermed koker GPU til å yte dårligere enn avertert grunnet "thermal throttling".

Antilag funka vel bare "lette" titler, og ikkje AAA spill...

Lenke til kommentar

Nesten garantert, men det blir nok ikke før rundt CES. Man ser på PCB at det er plass til omtrent dobbelt så mange strømfaser, ~halvparten av plassene som er reservert til power stages står tomme. ;)

 

Og hva tipper man at vi kan forvente da? CES er vel i begynnelsen av januar? Er utrolig spent på hva jeg skal gjøre i forhold til RX80'en min nå, om jeg skal kjøpe de nye MSI-kortene som (forhåpentligvis) kommer snart, eller om jeg skal være tålmodig :p

Lenke til kommentar

Og hva tipper man at vi kan forvente da? CES er vel i begynnelsen av januar? Er utrolig spent på hva jeg skal gjøre i forhold til RX80'en min nå, om jeg skal kjøpe de nye MSI-kortene som (forhåpentligvis) kommer snart, eller om jeg skal være tålmodig :p

 

"Hovedregelen" er at om du kan være tålmodig, så bør du være tålmodig. ;)

 

Men strengt tatt så er det alltid litt vanskelig å gi gode råd når det er så mange variabler. Enkelte på forumet har riktignok ikke det problemet; de bare råder alle til å gjøre slik som de selv har eller ville gjort. :p

 

Men hva som kommer på CES, og om det er verdt å vente på?... Tja, det er et godt spørsmål. Jeg ville trodd ingenting. Men så ser man da bilder av denne PCB'en på 5700XT som bare er fylt opp med halvparten av komponentene det er plass til... Og da blir det jo litt vanskelig å forestille seg at de ikke kan/skal fylles opp med noe. Kanskje er det bare for AIB partnere slik at de kan utstyre referanse designet med noen latterlig kraftige VRM løsninger for deres fabrikk overklokkede modeller med tredjeparts kjøler løsninger. Eller det kan være for proff modeller som skal bestykkes med dobbelt så mye VRAM?

 

Eller, det kan være en ny chip som lanseres på CES... Nå, på akkurat dette referanse designet, så tror jeg ikke de kan utvide minnebus'en, så det eneste de kan gjøre da, er å øke mengden, og/eller hastighet. Med bare å gå opp fra 14Gb/s brikker til 16Gb/s, så vil de øke minnebåndbredden fra 448GB/s til 512GB/s med sin nåværende 256bits bus bredde. Det er ikke en stor mengde akkurat, så jeg ser ikke for meg at det, om det kommer en ny modell på CES, vil være snakk om mer enn en 44CU og 48CU modell. Så altså max 10 - 20% raskere enn 5700/XT. Så kanskje 5750/XT ligger i kortene?

 

Helt ærlig, så har jeg for lite informasjon til at du bør legge særlig vekt på mine spekuleringer... Det er altså ting som taler for at jeg kan ha rett her, men jeg ville trodd at det var andre ting som skulle trumfet dette, slik at det ikke gir mening å bygge videre på denne iterasjonen av Navi.

 

Nå, har 5700/XT vist seg å levere bra på ytelse, og prisreduksjonen gjør de konkurranse dyktige mot Nvidias alternativer. 5700XT vil være nesten dobbelt så raskt som et RX580, og har til og med et par titler med helt sinnssyk ytelse! Matchet 2080Ti(!!) i Forza Horizon 4! Og svært konkurransedyktig ytelse i BFV bør gjør dem til attraktive alternativ for mange. 5700XT begynner på ~4400Kr i Norge, men jeg ville jo ventet på tredjeparts modeller med bedre kjøler løsning for et litt "koseligere" støynivå, selv om AMD for en gangs skyld ikke har hatt de verste kjølerne når det kommer til dette. Kun Gamers Nexus Steve har klaget på støy, og han har nok mest sannsynlig da fått et defekt eksemplar... En tredje parts modell vil nok uansett da ligge på minst 5K vil jeg tro... Og da skal det faktisk konkurrere mot RTX2070 "Super", som i FE utgave fåes kjøpt direkte av Nvidia for 5399,-......

Lenke til kommentar

Ja, frågan for meg er vel egentlig om jeg skal investere i 5700XT (har som kjent RX580) eller nytt HK+CPU+RAM (har i5-7600 + 16gb 2666mhz, som HK capper på 2400mhz :p). Oppgradering skjer, men hva jeg burde begynne med er jeg usikker på. Det blir uansett hvordan man vrir og vender på det et Ryzen + Radeon-bygg, men hva vil gi mest effekt her og nå? Trist å brenne 5-6k på et skjermkort hvis CPU stopper det opp, og vice versa :)

Lenke til kommentar

Ja, frågan for meg er vel egentlig om jeg skal investere i 5700XT (har som kjent RX580) eller nytt HK+CPU+RAM (har i5-7600 + 16gb 2666mhz, som HK capper på 2400mhz :p). Oppgradering skjer, men hva jeg burde begynne med er jeg usikker på. Det blir uansett hvordan man vrir og vender på det et Ryzen + Radeon-bygg, men hva vil gi mest effekt her og nå? Trist å brenne 5-6k på et skjermkort hvis CPU stopper det opp, og vice versa :)

 

Vel, din CPU/HK/RAM kombo har jo fremdeles litt verdi på bruktmarkedet (1500 - 2000 Kr kanskje?). Ex-mining RX580 kort finner man jo gjerne rundt 1000-lappen, men til 1080p bør det jo for det meste være dugelig fremdeles. Jeg tror nok jeg i dine ski ville gått for en platform oppgradering først. Med mindre du sikter deg inn på 4K gaming, der CPU blir mindre viktig igjen, i hvilket tilfelle 5700XT blir noe i svakeste laget.

 

Skjønt, for de som fremdeles mener DLSS er en flott greie, så bør 5700XT likevel sees på som et godt 4K alternativ. ;)

Lenke til kommentar

Joda, dette funker (såvidt) til 1080p gaming. Jeg vil riktignok gjerne opp i 1440p på den fine tven (1440p v120hz // 4k v60hz) vi har, derfor jeg kikker på oppgraderinger. Hvis man ser på testene av de nye Ryzen-prosessorene, virker det som at RX 5700XT vil være et mer fornuftig valg for å få synlig forbedring :)

 

...eller vente til det kommer en storebror... :p

 

Uansett må jeg jo vente til MSI kommer med sin utgave, eller for den sak skyld vente på at det kommer et X570 m-ATX. Kjenner at jeg by default er lite tålmodig :lol:

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Joda, dette funker (såvidt) til 1080p gaming. Jeg vil riktignok gjerne opp i 1440p på den fine tven (1440p v120hz // 4k v60hz) vi har, derfor jeg kikker på oppgraderinger. Hvis man ser på testene av de nye Ryzen-prosessorene, virker det som at RX 5700XT vil være et mer fornuftig valg for å få synlig forbedring :)

 

...eller vente til det kommer en storebror... :p

 

Uansett må jeg jo vente til MSI kommer med sin utgave, eller for den sak skyld vente på at det kommer et X570 m-ATX. Kjenner at jeg by default er lite tålmodig :lol:

 

Dersom TV'en din støtter Freesync vil jo 5700XT være et spennende alternativ for deg. AMD har lansert sin "CAS" og "RIS" som kort fortalt er deres svar på "DLSS"... Bare at det ikke er søppel. ;) Så å kjøre spill i 1440p med "RIS" på 5700XT og en 4K skjerm vil være et godt alternativ. Ikke fullt så bra som 4K native selvsagt, men bedre enn DLSS altså. Hardware Unboxed kommer med en video en av dagene som kikker nærmere på dette. ;)

 

Ellers, når det gjelder X570. Så kommer jeg i grunnen ikke på så mange grunner for hvorfor man skal ha det. Det må i så fall være dersom man:

 

1. Trenger PCIe 4.0.

 

2. Ønsker å kjøre med så rask RAM som overhodet mulig.

 

3. Vil prøve å "Future proofe". Altså at man tror man kommer til å ha maskinen så lenge at man kommer til å trenge PCIe 4.0 en gang i fremtiden... Mens man fremdeles har det hovedkortet man kjøper nå.

 

4. Satser på gjen salgs verdi, dersom man er typen til å selge hele PC'en, eller CPU/HK/RAM på likt, og man tror PCIe 4.0 støtte vil øke salgsverdien.

 

5. Har fobi mot stillhet, da kan det jo være greit å ha en chipsett vifte som spinner opp med jevne mellomrom. :p

 

Ellers er det i denne omgang ingen grunn til å gå for X570, kanskje med mindre man uansett vurderte de dyrere X470 modellene. For eksempel tror jeg nok heller jeg vil prøvd å finne et X570 HK til ~3K, enn å kjøpe mitt nåværende Crosshair 7 Hero til tilsvarende...

Lenke til kommentar

Jepp, 65"-ern støtter Freesync eller hva de nå kaller det på Samsung-språket, husker ikke i farta. Jeg er jo allergisk mot støy, så grunnen til at jeg automatisk tenkte X570var rett og slett at det var det nyeste og beste :p Men det heller nok mot et MSI RX 5700 XT, eventuelt storebror dersom det kommer sånn passe i tide :p

 

Setter pris på link til videoen når den kommer ;) Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...