Gå til innhold

Disse blir de første 4K-Blu-ray-filmene fra Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger vi egentlig et nytt fysisk format? Jeg har knapt nok kjøpt en eneste bluray-disc de siste par årene selv om jeg har sett mer film enn noen gang. Hvis jeg kjøper noe blir det kun de filmene som er virkelig spesielle for meg og som jeg skal se om og om igjen.

 

Vi er mange i Norge som er bortskjemt med bredbånd som har god kapasitet. Sånn er det ikke over alt. 

 

Selv sitter jeg på mobilt bredbånd med hastighet på rundt 5mbps hjemme, og maks 100gb i måneden. Jeg kan altså streame 1 av disse filmene.. Forutsatt at den får bufret i et par dager først.

Lenke til kommentar

Trenger vi egentlig et nytt fysisk format? Jeg har knapt nok kjøpt en eneste bluray-disc de siste par årene selv om jeg har sett mer film enn noen gang. Hvis jeg kjøper noe blir det kun de filmene som er virkelig spesielle for meg og som jeg skal se om og om igjen.

For oss som er opptatt av optimal bilde & lyd. Ja. Ingen streaming tjenester er i nærheten av bitrate på fysisk medium. 

 

Man får også komprimert lyd på disse streaming tjenestene, kontra lossless du får plater.

 

Du går vel også glipp av Dolby Atmos og DTS:X skulle jeg tro

Endret av henrikrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Trenger vi egentlig et nytt fysisk format? Jeg har knapt nok kjøpt en eneste bluray-disc de siste par årene selv om jeg har sett mer film enn noen gang. Hvis jeg kjøper noe blir det kun de filmene som er virkelig spesielle for meg og som jeg skal se om og om igjen.

 

Vi er mange i Norge som er bortskjemt med bredbånd som har god kapasitet. Sånn er det ikke over alt. 

 

Selv sitter jeg på mobilt bredbånd med hastighet på rundt 5mbps hjemme, og maks 100gb i måneden. Jeg kan altså streame 1 av disse filmene.. Forutsatt at den får bufret i et par dager først.

 

Uansett om alle hadde hatt bra internett, så ville kvaliteten aldri blitt super. Grunnet trykket på serverparken til de som tilbyr streaming.

Lenke til kommentar

Har ikke kjøpt blurayplate på sikkert to år jeg nå. Ble så forbannet på en Disney-film jeg skulle se til en middag en lørdag. Gledet meg til to ting: film og middag. Samtidig. Utrolig nok var plata stappet med trailere som ikke gikk an å skippe over før jeg kom til hovedmenyen, så maten var kald før filmen kom igang. Gikk ikke an å spole, skippe, hoppe rett til hovedmeny eller noen ting. 

Etter det fikk jeg nok, og sluttet å kjøpe de dumme platene. Sponser heller filmbransjen med streamingbetaling når de skal holde på sånn

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ble så forbannet på en Disney-film (...)

Etter det fikk jeg nok (...)

Det er ingen tilfeldighet at det var Disney som puffet deg utenfor kanten der. Disney er notoriske verstinger på dette - og på andre forbrukerfiendligheter også. Det er faktisk sånn at hvis jeg setter på en film som viser seg å være distribuert av Disney, så starter ikke filmen før frua er potte sur og guttungen har begynt å gråte.

 

I riktig gamle dager hadde jeg en billig DVD-spiller med egen knapp for å hoppe over makkverket. Lykkeligere dager.

 

geekologie-piracy-comic.jpg

 

Legg forresten merke til at Disney og kompisene i MPAA insisterer på at hver gang du starter en lovlig kjøpt film, så blir du behandlet som en kjeltring og truet med FBI og fengsel, i stedet for at de sier "takk for at du kjøpte vår film, etter filmen kan du få se flere tilbud vi har til deg". 

Endret av tommyb
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vil en PC med Blu-ray drev kunne lese disse platene?

Har du blueray XL brenner, power DVD 15 er det stor sansynlighet for du har mulighet å spille av platene ja.

Hva det fysisk krever av cpu og slik er vel ikke helt sikkert ennå, muligens man kommer langt med intel Q6600 og 4 GB ram. Og GTX 760 eller noe tilsvarende. Men er fremdeles usikkert, har aldri prøvd dette selv, men bedre en dette burde fungere smertefritt.

 

Andre spillere vil nok slite, da jeg tror det minst tar i bruk 100 GB plater.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor går ikke produsentene rett på 8k og harddisker?

 

Fordi da kan de kun selge deg filmen én gang til. Mye bedre å først selge 4K og deretter 8K etter noen år.

 

Sikker på dette? Rent teknisk tjener de mere å selge 8k spillere i dag, men hvor aktuelt er det å bruke 10 000 -25 000 kr på en bluerayspiller?

 

Det finnes jo Sony, Panasonic develop 300GB to 1TB 'Archival Disc' for 50 year-plus storage

Så i praksis er det mulig å lage en slik spiller med flere HDMI v2 porter og displayport 1.3

Men det koster ekstremt mye, så hadde vært billigere med harddisker.

 

Tror heller det er kostnader i produksjon som heller avgjør en fortjeneste for filmprodusent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Trenger vi egentlig et nytt fysisk format? Jeg har knapt nok kjøpt en eneste bluray-disc de siste par årene selv om jeg har sett mer film enn noen gang. Hvis jeg kjøper noe blir det kun de filmene som er virkelig spesielle for meg og som jeg skal se om og om igjen.

 

Vi er mange i Norge som er bortskjemt med bredbånd som har god kapasitet. Sånn er det ikke over alt. 

 

Selv sitter jeg på mobilt bredbånd med hastighet på rundt 5mbps hjemme, og maks 100gb i måneden. Jeg kan altså streame 1 av disse filmene.. Forutsatt at den får bufret i et par dager først.

 

 

Og jeg sitter på en 100Mbit linje og kan heller ikke streame noe, da ingen av tjenestene jeg vet om kan gi meg den kvaliteten en fysisk BluRay plate kan. Introduksjonen av 4K gjør ikke dette mindre aktuelt, heller mer aktuelt, og fysisk plate er det eneste gode alternativet egentlig.

Lenke til kommentar

Å skryte av at de har Ghostbusters i 4K er vel en smule håpløst. De ødela jo bluray-versjonen. Den ser jo faktisk hakket verre ut enn DVD-utgaven, da de har økt lysstyrken på bildet (eller noe annet rart) og fjernet detaljer (ser utbrent ut).

Ikke imponert over bluray-versjonen, så hvordan kan de få det bra med 4K-versjonen?

 

Er ikke første og eneste BD-versjon som lider av dette. Har selv et par filmer som lider av samme fenomenet. Så gamle filmer får forbli i det formatet jeg eier, og så får man heller sjekke ut en rippet versjon.

Lenke til kommentar

Å skryte av at de har Ghostbusters i 4K er vel en smule håpløst. De ødela jo bluray-versjonen. Den ser jo faktisk hakket verre ut enn DVD-utgaven, da de har økt lysstyrken på bildet (eller noe annet rart) og fjernet detaljer (ser utbrent ut).

Ikke imponert over bluray-versjonen, så hvordan kan de få det bra med 4K-versjonen?

 

Prøv den norske The Big Blue utgaven. De har klart å ende opp med den dubba franske versjonen. Mye vits med god DTS-HD lyd når den er dubba.

Men som om det ikke var nok, så har de klart å skrive alle språk som blir nevnt i filmen som lydspor-språk.

Engelsk, Fransk, Italensk, etc

Men det er da dubbet fransk som er eneste lydspor.

 

Mengde inkompetanse man skal inneha for å produsere noe slikt er bare helt ufattelig.

Lenke til kommentar

Dette blir jo supert for oss som velger å laste ned eller streame filmene i god kvalitet (Kodi + Genesis). 4k BluRay rip er mye greiere enn å kjøpe inn helt ny spiller og dyr filmplate. Jeg misliker uansett Hollywood og de store fimselskapene at jeg laster ned og streamer med svært god samvittighet.

 

Og for dere som ikke skjønner hvordan eldre filmer kan overføres til Blu Ray: det ble brukt 35mm analog filmrull. Kvaliteten på 35mm filmrull er minst like bra som de digitale metodene som brukes i dag, og eldre filmer kan dermed digitaliseres til nærmest hvilken som helst kvalitet og oppløsning. Litt etterredigering kommer naturligvis med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...