Gå til innhold

TEST: iPhone 6S


Anbefalte innlegg

TKongen, ingen av de sitatene dine fra Anandtech sier noe som helst i nærheten av at single-core er irrelevant. Det ser du vel? Har da overhode ikke påstått at multi-core er irrelevant, eller at big.LITTLE ikke fungerer bra og er noe som er logisk å sikte seg inn på og satse på, ei heller har jeg forsøkt å påstå at applikasjoner og Android ikke klarer å skalere godt over flere kjerner. Så her må du nesten roe deg ned en smule.

 

Jeg gir meg! Jeg glemte selvfølgelig de "Very limited" tilfellene. Som ikke gjør single core helt irrelevant, bare nesten helt irrelevant.

"the amount of use-cases where an application is visibly limited due to single-threaded performance seems be very limited"

Jeg holdt nesten på å glemme: "there are corner-cases"

Alt som blir vist i testen bruker aktivt 4-10 tråder, så det er nok viktig å vite single-core ytelsen om du klarer å finne disse svært spesielle tilfellene der single core har noe å si. Spesielt med tanke på at slik CPU arkitektur fungerer så har alle arkitekturer pros og cons, ting de er gode på og dårlige på. Bare se Intel vs AMD benchamarks. Noen tester gjør Intel det ekstra bra, og andre AMD. Skal vi ha tester da som viser alle slags spesielle tilfeller, og sub-tester for all slags for å fange dette opp? Er ikke dette noe du har med i in-depth tester, og ikke tester for å bare generelt vise ytelse?

 

La meg og få legge til en ting:

Hvis big.LITTLE møter på mye single core, så vil det absolutt ødelegge batteritiden til produktet. Designet baserer seg på å spare strøm med å holde lave frekvenser og fordele på flere kjerner. Strømforbruk øker ikke liniert med økt frekvens! De ville brukt ekstreme mengder strøm for selv lette oppgaver. Noe de tydelig IKKE gjør. Exynos 7420 er jo den mest effektive SoC til nå (hvertfall før Apple sin A9 kom? Noe vi nok aldri vil få svar på....). du ser hva høye klokkefrekvenser gjorde med SD 810 modeller? 

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort oppsummert så oppdaterer telefoner med nytt versjonsnummer designet, mens "S"-versjoner oppdaterer innmaten. På mange måter er "S" større oppdateringer, men det er ikke like synlig.

 

S og ikke S er som Intel tick-tock. S versjonen er der ting som Siri og 3D touch kommer. Alle iPhoner får oppgradert innmat. De som ikke er S får i tillegg design endringer + mer. S versjonen er den "lille" oppgraderingen, mens tall er den "store".

Lenke til kommentar

Ellers så bærer jo testene og anmeldelsene preg av mange subjektive ord, og veldig lite av objektive målinger og tall.

Det handler ikke om målbare tall. Om telefonen er bra eller ikke avhenger av mange faktorer, som for eksempel om den er responsiv, brukervennlig, osv. Teknologien i bunn er egentlig veldig lite interessant for daglig bruk.

Lenke til kommentar

Hele den analysen er dog basert utelukkende på Android, som Anandtech selv sier så er jo iOS og Android strukturert og optimalisert helt forskjellig og det er fult mulig at det for Apple sin del gir bedre mening å optimalisere rund to kraftige kjerner, fremfor flere mindre kjerner osv..

 

Så det å avfeie single-core som meningsløst fordi ting under et operativsystem belaster utover flere kjerner på den måten betyr jo ikke det samme som at det er meningsløst med tanke på iOS og kanskje til og med Windows Phone? Om det viser seg at iOS er bedre optimalisert rundt færre større kjerner, og Android er bedre optimalisert mot flere mindre kjerner betyr det at vi skal begynne å si at single-core er meningsløst fordi det ikke er like relevant for Android, og at multi-core er meningsløst fordi det ikke er like relevant for iOS?

 

 

Som du selv og Anandtech sier så er jo nettopp nettleser en av de tingene som klarer å skalere over flere kjerner mest effektivt, likevel så er det jo Apple med sine to store kjerner, sin lavere multi-core ytelse men høyere single-core kontra Samsung Galaxy S6 Edge+ som gjør rent bord på samtlige nettleserbaserte benchmarks. Noe skurrer her.

 

 

EDIT:

 

 

Bare for å gjøre det veldig enkelt, tror du Apple hadde kastet bort så mye tid og ressurser på å skreddersy sin egen arkitektur og basert denne rundt to store kjerner, om det å heller basere det rundt flere små eller big.LITTLE ville resultert i bedre ytelse, lavere strømforbruk osv i Apple sitt tilfellet? Det er jo ikke nødvendigvis sånn at det å produsere flere kjerner er dyrere, mer avansert eller mer ressurskrevende og det er jo heller ikke nødvendigvis noe mer ressurskrevende eller dyrere for Apple å designe arkitekturen basert rundt flere kjerner.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Men du skal da for all del få lov til å ønske deg nøyaktig den telefonen du selv vil, det har jeg heller aldri forsøkt å frata deg. Prisen på Lumia 950 XL er forøvrig satt tl 6999 kr fra Microsoft, det er samme pris som jeg betalte for min samboer sin iPhone 6S 64GB Rose Gold.

 

Hvorfor sammenligner du en annens påståtte lanseringspris opp mot din egen tydeligvis rabatterte kjøpspris på et annet produkt?

Den du kjøpte har helt tydelig en offisiell pris på 8490,-

Hva du betalte er forsåvidt irrelevant all den tid de fleste andre må betale offisiell pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gjør du et poeng av å IKKE lese det jeg skriver? Det med nettleser har jeg allerede forklart...

 

Single core ytelse er noe som kan brukes til å sammenligne iOS enheter, men hvorfor ta med et eget tall som bare er nyttig for iOS i en test? Hvorfor ikke ha tester som er relevant for begge plattformer istedenfor?

 

Og iOS bruker helt klart mye to kjerner også. Ellers ville ytelsen helt klart vært lavere, noe geekbench vise. Jeg tviler sterkt på at Apple ikke gidde å bruke kjerne nr 2, og heller ikke at utviklere for tyngre oppgaver ikke gjør det. Altså er multicore mest relevant for å måle max ytelse. Single core testen for iOS måtte i så fall blitt sammenlignet med multicore for Android, siden så godt som alt benytter multicore. Altså en enda dummere sammenligning.

 

Så du kan få bruke single-core ytelsen din og sammenligne mot forrige iPhones.. eller Nvidia sin Denver. Eller du kan bruke multicore og få en like god sammenligning som også kan brukes mot android. Så jeg ser ikke hva info single core testen ville gitt oss, som multicore ikke gir?

 

Dessuten er det negativt for iOS hvis single core er relevant for vanlig bruk... tyder på dårlig optimalisering. Dårlig optimalisering og Apple. Noe skurrer her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tror jeg heller venter på Microsoft sin telefon.

950 XL vs iPhone 6s

 

950 XL er noe kortere enn 6s+.

950 XL er noe smalere enn 6s+.

950 XL er riktignok noe tykkere enn 6s+, men det er bare 0,8 mm(!).

950 XL har 0,2" større skjerm.

950 XL er 27 gram lettere enn 6s+.

950 XL har høyere oppløsning enn 6s+.

950 XL har høyere pikseltetthet enn 6s+.

950 XL har 4 ganger så mange kjerner enn 6s+.

950 XL har raskere prosessor enn 6s+.

950 XL kan utvide minnet med minnekort, det kan man ikke med 6s+.

950 XL kan har utskiftbart batteri, det har ikke 6s+.

950 XL har større batteri enn 6s+.

950 XL har innebygget trådløs lading, det har ikke 6s+.

950 XL har utskiftbart bakdeksel, det har ikke 6s+.

950 XL har bedre kamera enn 6s+.

950 XL er billigere enn 6s+.

 

 

Merkelig liste du setter opp, flere av tingene dine er jo mer eller mindre det samme? Er jo ikke noe poeng i å poengtere høyere oppløsning, og deretter poengtere høyere pikseltetthet da det blir to sider av samme sak?

 

Prosessoren er forsåvidt ikke raskere heller, Snapdragon 810 som sitter i Lumia 950 XL scorer 1200 på single-core og 3600 på multi-core ifølge Geekbench, det er faktisk et godt stykke bak Apple A9 med 2500 i single-core og 4400 på multi-core. Og hvorfor være så opphengt i "fire ganger så mange kjerner" vs 2-kjerner når ytelsen ved både enkeltkjerne og flerekjerne operasjoner er målt til å være merkbart svakere enn Apple sin dobbeltkjerne i praksis? Gir de to ekstra kjernene deg en form for indre glede?

 

Det er jo forsåvidt ikke 8 aktive kjerner heller, det er snakk om 4+4, du har fire raske og fire trege hvorav de trege benyttes for å spare batteri ved ikke prosessorintensive operasjoner så det blir mer korrekt å si 4 vs 2 om du forsøker å henvise til ytelseforskjeller.

 

På grafikkytelse så scorer jo Apple A9 enda bedre sammenlignet med Snapdragon 810, så der er jo forskjellene enda større. Så akkurat ytelse tror jeg ikke du skal dra frem i denne diskusjonen og sammenligningen.

 

 

 

 

Er jo også morsomt hvordan du er såpass opphengt i små forskjeller i størrelse, men samtidig ikke bryr deg noe om at 950 XL er bittelitt tykkere? Snakker om å henge seg opp i detaljer så fort det taler for sin egen sak, og gi blaffen når det taler imot.

 

 

 

Hvorvidt kamera er bedre eller dårligere vet jo ingen av oss enda, de har jo ikke blitt sammenlignet så her hopper du jo til konklusjoner. Ifølge anerkjente DxOMark så scorer jo både Lumia 925, 930 og 1020 svakere enn iPhone 6 og 6 Plus, så det er jo slettes ingen selvfølge at 950 XL blir noe bedre enn 6S og 6S Plus.

 

 

 

De øvrige punktene dine er forsåvidt greie, men verdien av avtakbart deksel osv vil jo variere voldsomt fra person til person.

 

Vi har forskjellige ønsker og alle disse små, + en del andre ting, gjør at den er spennende å vente på.

 

Hvorfor noen vil bruke kr 7500+ for å bytte fra iPhone 6 til 6s er for meg ubegripelig. Ville i så fall ventet på iPhone 7 men vi har alle forskjellige behov!

Hørt om videresalg på lik linje med å selge bilen man har for å kjøpe en ny?

iPhone holder seg meget godt i pris, i mitt tilfelle så får jeg faktisk mer for min iPhone 6 enn jeg må betale for en tilsvarende 6S hvis jeg viderefører evt binding...

Lenke til kommentar

 

 

 

Jau jau, da har visst Apple revolusjonert mobilmarkedet enda en gang, akkurat som alle andre gangene de har lansert en ny iPhone. Gratz

Før jeg kommenterer så må det nevnes at jeg ikke er en utpreget Apple-tilhenger. Frem til poenget: hvem i faen er egentlig innovativ i dagens marked? Skal ikke Apple få litt kudos for å være en av de første til å bringe ny teknologi som "3D touch" på markedet? Er så lei av sarkastiske og negative kommentarer på hver post som omhandler telefoner. Kom iallefall med en saklig mening istedet for å slenge dritt som en annen idiot.

/rant

Hva er de først med?

Som han skriver, en av de første med ForceTouch/3D-Touch.

 

Riktig, en av de første. Men, hvem er de andre? De hører vi ikke like mye om. Missforstå meg rett, Apple lager et solid stykke telefon på de aller fleste måter, og mange ganger klarer de å finslipe noen av de gamle nyhetene på en god måte. Selv liker jeg ikke iPhone noe særlig, men jeg lar meg like vell imponere over en hel del av det Apple gjør med dem. Det er mer media og folks mentalitet jeg forundrer meg over. Hvordan det nærmest blir en ny revolusjon hver gang. Hele begrunnelsen i denne anbefalingen, more or less, er knyttet til denne ene utrolige tydeligvis ufattelige viktige funksjonen. Og, leser man i media, og diverse kommentarfelter, så skulle man tro dette er en helt ny unik apple greie.

 

Men, så klart. Apple skal ha cred for å lansere det. For selv om det ikke akkurat er nytt og revolusjonerende blir det i alle tilfeller kult og enda mer utbredt nå. Og da skal du se på fora hvordan alle hermer etter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mon tro hvorfor satser så mye på en grafikkbrikke på en skjerm som er perfekt for mindcraft. 1330*750.......jarra.....helt værst detta.

Før horden hoier over seg så får jeg ta med at jeg er nærsynt og syns skjermen på min iPhone er for jævlig.

 

PS. denne 3Dmark testen er jo oxo rimelig håpløs.....teste på en skjerm som er knapt HDready opp mot en super QHD modell. Jeg kunne fått en moped til å gruse en Ferrari dersom jeg modifiserte testen i favør mopeden.

Ellers er sikkert iPhonen flott...du kan jo til og med speile egg på hjemknappen ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

3D touch er jo akkurat det samme som force touch bare med et annet navn, så en "nyhet" er det vel ikke akkurat. Derfor er "3D Touch i iPhone 6S er den største enkeltnyheten på mobilmarkedet på lenge" rett og slett feil, men nå passer jo akkurat det mottoet til apple og da. Blir det samme som at "retina" er bare en lcd skjerm med en viss oppløsning, som igjen er lavere enn full HD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig, en av de første. Men, hvem er de andre? De hører vi ikke like mye om. Missforstå meg rett, Apple lager et solid stykke telefon på de aller fleste måter, og mange ganger klarer de å finslipe noen av de gamle nyhetene på en god måte. Selv liker jeg ikke iPhone noe særlig, men jeg lar meg like vell imponere over en hel del av det Apple gjør med dem. Det er mer media og folks mentalitet jeg forundrer meg over. Hvordan det nærmest blir en ny revolusjon hver gang. Hele begrunnelsen i denne anbefalingen, more or less, er knyttet til denne ene utrolige tydeligvis ufattelige viktige funksjonen. Og, leser man i media, og diverse kommentarfelter, så skulle man tro dette er en helt ny unik apple greie.

 

Men, så klart. Apple skal ha cred for å lansere det. For selv om det ikke akkurat er nytt og revolusjonerende blir det i alle tilfeller kult og enda mer utbredt nå. Og da skal du se på fora hvordan alle hermer etter...

Så vidt jeg vet har Huawei implementert en eller annen måte å bruke kraft som inputmetode. Det er også skrevet om i media.

 

Det ER nytt og potensielt revolusjonerende med implementering av en ny input-metode som kraft faktisk er. Så vidt jeg vet er dette noe Apple, muligens sammen med partnere, er først ute med på sine MacBook. Og nå altså på iPhone.

 

At media skriver mye om Apple sine lanseringer er kanskje ikke så rart, de har tross alt lansert en god del ting som har endret hele industrier/bransjer. Da blir jo media og folk litt nysgjerrig når nye ting kommer.

Lenke til kommentar

PS. denne 3Dmark testen er jo oxo rimelig håpløs.....teste på en skjerm som er knapt HDready opp mot en super QHD modell. Jeg kunne fått en moped til å gruse en Ferrari dersom jeg modifiserte testen i favør mopeden.

Ellers er sikkert iPhonen flott...du kan jo til og med speile egg på hjemknappen ;-)

 

Om du ikke har fått det med deg så utføres de fleste skjermkort/grafikktester "off-screen" i en spesifikk oppløsning som er lik på alle telefoner som testet så man ikke blir begrenset av VSync, framecap og oppløsning på den aktuelle telefonen. Så hvorvidt en telefon har 320x180, 1334x750 eller uendelig høy oppløsning spiller for så vidt ingen rolle.

 

Nå har jo uansett iPhone 6 en mindre skjerm enn de fleste tilsvarende toppmodeller som  gjerne legger seg på 5,2+, det er 0,5-tommer større. Det er jo ikke sånn at PPI (piksel-per-tomme) på en iPhone er spesielt dårlig med sine 326 piksler. Når Apple introduserte hele "retinaskjerm" begrepet sitt med iPhone 4 med 640x960 oppløsning på 3,5-tommer som gir en PPI på 330 så var det jo mange som mente at den oppløsningen var så høy på en så liten skjerm at det knapt var mulig å merke forskjell fra telefoner med tilsvarende størrelse på skjermen som kjørte 480x800 som gav en PPI på 252.

 

 

Føler du skjermoppløsningen blir for dårlig og helt oppriktig mener og føler at du ser en klar forskjell på skjermoppløsningen på iPhone 6 og konkurrentene så velger du naturligvis noe annet. Eventuelt så har du jo også iPhone 6S Plus med 1920x1080 på 5,5-tommer som gir en PPI på 401 piksler. 

Lenke til kommentar

3D touch er jo akkurat det samme som force touch bare med et annet navn, så en "nyhet" er det vel ikke akkurat. Derfor er "3D Touch i iPhone 6S er den største enkeltnyheten på mobilmarkedet på lenge" rett og slett feil, men nå passer jo akkurat det mottoet til apple og da. Blir det samme som at "retina" er bare en lcd skjerm med en viss oppløsning, som igjen er lavere enn full HD.

 

 

Hvilke andre modeller har "Force Touch" da? Apple har hatt det på Apple Watch og sine egne styreflater på diverse MacBook's men det er jo ikke mobiltelefoner. Alle rapporter om 3D Touch indikerer jo også at det fremstår som en videreutvikling og en merkbar forbedring av Force Touch.

Lenke til kommentar

3D touch er jo akkurat det samme som force touch bare med et annet navn, så en "nyhet" er det vel ikke akkurat...

Jo, det er noe nytt. For ingen har hatt det før. Selv om Apple nå har et annet navn på denne teknologien enn de først kalte det, så endrer ikke det noe på at teknologien er ny.

Lenke til kommentar

 

Jau jau, da har visst Apple revolusjonert mobilmarkedet enda en gang, akkurat som alle andre gangene de har lansert en ny iPhone. Gratz

 

Før jeg kommenterer så må det nevnes at jeg ikke er en utpreget Apple-tilhenger. Frem til poenget: hvem i faen er egentlig innovativ i dagens marked? Skal ikke Apple få litt kudos for å være en av de første til å bringe ny teknologi som "3D touch" på markedet? Er så lei av sarkastiske og negative kommentarer på hver post som omhandler telefoner. Kom iallefall med en saklig mening istedet for å slenge dritt som en annen idiot.

 

/rant

Vel ny og ny teknologi. På gamle nexus 5 kan man holde inne og trykke på menyer, google now o.s.v.

 

De hadde vel dette på Nexus 4 også. Apple gjør det bare flere plasser på flere menyer.

 

Ellers ingen "innovasjon" som vanlig.

 

Ellers hjelper det ikke saken din når du kaller andre idioter og deretter forsøker å være saklig selv.

 

Er også enig at det er for lite nytt i dagens marked.

 

bedre prosessor, tynnere skjer, bedre skjerm o.s.v.

 

Innovasjon står på stedet hvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel ny og ny teknologi. På gamle nexus 5 kan man holde inne og trykke på menyer, google now o.s.v.

De hadde vel dette på Nexus 4 også. Apple gjør det bare flere plasser på flere menyer.

 

Ellers ingen "innovasjon" som vanlig.

 

 

Når man skal kommentere en feature hjelper det å vite hva den er. Long-press er ingenting nytt og har vært på iPhone fra lanseringsdagen. Trykkfølsom skjerm/pekeplate kombinert med skikkelig haptisk feedback er faktisk noe helt nytt Apple har lansert det siste året. Ideen er selvsagt gammel (fordi den er så totalt innlysende), men ingen andre har kommet til markedet med en fungerende implementasjon før nå. 

 

Forøvrig forstår jeg ikke dette maset om "innovasjon". Jeg vil ikke at telefonen min skal revolusjoneres hvert år - like lite som jeg vil at bilen min skal bli helt ny og annerledes hele tiden. En moderne smarttelefon er et modent produkt som i stor grad har funnet sin form. Iterative forbedringer er helt topp og mye bedre enn "innovasjon" bare for å finne opp noe nytt. 

 

Eller "bedre prosessor, tynnere skjer, bedre skjerm o.s.v." som du sier. Hurra for det. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EDIT:

 

 

Bare for å gjøre det veldig enkelt, tror du Apple hadde kastet bort så mye tid og ressurser på å skreddersy sin egen arkitektur og basert denne rundt to store kjerner, om det å heller basere det rundt flere små eller big.LITTLE ville resultert i bedre ytelse, lavere strømforbruk osv i Apple sitt tilfellet? Det er jo ikke nødvendigvis sånn at det å produsere flere kjerner er dyrere, mer avansert eller mer ressurskrevende og det er jo heller ikke nødvendigvis noe mer ressurskrevende eller dyrere for Apple å designe arkitekturen basert rundt flere kjerner.

Det gir mening for Apple å lage 2 kjerner, ville jeg tro. Noe annet ville vært merkelig. Ser ikke hvordan det endrer noe? Single core ytelse blir fortsatt et tall for spesielt interesserte i en mer in-depth test for sammenligning mellom iPhoner. Jeg foreslår at vi slutter denne debatten, fordi du har åpenbart ingen kilder eller grunnlag for det du skriver om single core. Dermed blir debatten like bortkastet som.... en single core test.

 

PS. denne 3Dmark testen er jo oxo rimelig håpløs.....teste på en skjerm som er knapt HDready opp mot en super QHD modell. Jeg kunne fått en moped til å gruse en Ferrari dersom jeg modifiserte testen i favør mopeden.

Ellers er sikkert iPhonen flott...du kan jo til og med speile egg på hjemknappen ;-)

iPhone har uten tvil den beste GPUen på markedet. Bli tydeligere i tester som måler fps, som T-rex og manhattan (offscreen, 720p)

 

 

Nå har jo uansett iPhone 6 en mindre skjerm enn de fleste tilsvarende toppmodeller som  gjerne legger seg på 5,2+, det er 0,5-tommer større. Det er jo ikke sånn at PPI (piksel-per-tomme) på en iPhone er spesielt dårlig med sine 326 piksler. Når Apple introduserte hele "retinaskjerm" begrepet sitt med iPhone 4 med 640x960 oppløsning på 3,5-tommer som gir en PPI på 330 så var det jo mange som mente at den oppløsningen var så høy på en så liten skjerm at det knapt var mulig å merke forskjell fra telefoner med tilsvarende størrelse på skjermen som kjørte 480x800 som gav en PPI på 252.

 

 

Føler du skjermoppløsningen blir for dårlig og helt oppriktig mener og føler at du ser en klar forskjell på skjermoppløsningen på iPhone 6 og konkurrentene så velger du naturligvis noe annet. Eventuelt så har du jo også iPhone 6S Plus med 1920x1080 på 5,5-tommer som gir en PPI på 401 piksler. 

 

Det tar ingen ende med dette?

 

326 er horribelt.

577 ppi dfor s6, 538 for g4, 493 mot nexus 6p

 

Oppløsning er jo ikke alt på en mobil, og 326 fungerer jo helt fint, men å kalle det bra?! Da er du tydelig fanboy. Det er ingenting som er bra med oppløsningen. Den er lav, ingenting annet.

 

Det å bruke Apple sitt meningsløse retina hjelper ingenting, folk som mente dette stemte er folk som kjøper Apple propaganda uten videre, enkelt og greit. Det er ikke bare beviselig feil, det  er ikke bare bevist å være feil, det er GRUNDIG feil.

 

"hvis du oppriktig mener og føler at du ser en klar forskjell" Det ville vært unormalt å IKKE se forskjell....

 

@beffa1:

Hvis du vil ha en high res telefon pga nærsynthet ville jeg gått for en LG G4. Ikke høyest ppi, men S6 er AMOLED og mangler sub piksler. Eller vente til 800 ppi Z5 premium? :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jau jau, da har visst Apple revolusjonert mobilmarkedet enda en gang, akkurat som alle andre gangene de har lansert en ny iPhone. Gratz

 

Før jeg kommenterer så må det nevnes at jeg ikke er en utpreget Apple-tilhenger. Frem til poenget: hvem i faen er egentlig innovativ i dagens marked? Skal ikke Apple få litt kudos for å være en av de første til å bringe ny teknologi som "3D touch" på markedet? Er så lei av sarkastiske og negative kommentarer på hver post som omhandler telefoner. Kom iallefall med en saklig mening istedet for å slenge dritt som en annen idiot.

 

/rant

"Skal ikke Apple få litt kudos for å være en av de første til å bringe ny teknologi som "3D touch" på markedet?" Var Apple de første? Mener jeg såg en annen produsent som kom de i forkjøpet, dog de kalte funskjonen noe annet enn "3D touch".

Lenke til kommentar

Forøvrig har jeg aldri hatt problemer med Siri. Men jeg bruker den ikke til annet enn "sett alarm til 0700", og "send melding til xxx og skriv xxxxx" hvis jeg sitter i bilen. Men jeg snakker bokmål, merker at samboer med dialekt så kan det hende den bommer.

 

Det jeg dog syntes er mest fantastisk med Siri, er at jeg kan si "Skru av alle lysene". Jeg bruker Philis Hue light, som kan kontrolleres av Siri, så det er litt gøy. Kan også si, dim belysning osv. eller "gjør klar til fest", hvis du har skapt en scene.

 

Har man mere homekit stuff, så kan alt kobles sammen, slå av lyset, låse døra, sette på favoritt musikken fks klokka 0700 om morgenen. Samtidig som at kaffemaskinen slåes på.

 

Syntes bare hele greia er tatt ut av en Sci-Fi flm. Ble en liten digresjon dette, men syntes teknologien er spennede.

 

Hvor fikk du kjøpt basen som støtter Homekit? Jeg har i dag fult Hue system i leiligheten, men har ikke kompatibel base... 

 

 

 

6s+ har et større og bedre app utvalg enn 950 XL 

6s+ har større brukt verdi enn 950 XL

 

Og for ellers så er det smak, behag, og hva man har økonomi til.

 

Dette kan jeg også si om dette. Utrolig dårlig app marked og oppdatering potensiale har det vært lenge på windows phone dessverre :S Prøvd de ut og blitt skuffet alle gangene, med win phone 7 og windows phone 8. Får håpe det blir bedre med WP10.

 

 

Jeg har ingen problemer med apps men så er ikke apps det viktigste for meg heller. Windows Phone/Windows 10 mobile er et stabilt OS og gjør jobben den er ment til å gjøre. I dag kan disse telefonene trygt brukes av de fleste.

 

 

På en smartmobil er vel apps selve kjernen i hele greia, da det er det som bestemmer hva telefonen kan gjøre. Har selv Windows Phone (Lumia 640 kjørende WP10) og finner MS Store helt OK. Du finner en kopi av de fleste populære apper, men jeg skulle virkelig ønske MS hadde kjørt større fokus på å tilrettelegge for originale apper. 

 

Dette handler dog om hver sin smak av OS, ikke antall sticks med ram og prosessortråder. 

Lenke til kommentar

"Skal ikke Apple få litt kudos for å være en av de første til å bringe ny teknologi som "3D touch" på markedet?" Var Apple de første? Mener jeg såg en annen produsent som kom de i forkjøpet, dog de kalte funskjonen noe annet enn "3D touch".

 

Huawei klarte vel å snike en lansering inn en uke før, men den telefonen er ikke på markedet ennå så det er lite relevant. Man må shippe.

 

Re: skjerm: 326ppi er ikke dårlig. Det er ikke like bra som 400+ppi, men ikke dårlig. Når det er sagt - det er merkbar forskjell på skjermen til f.eks Samsung S6 og iPhone 6s. Ikke nok til at det er noe jeg velger telefon etter, men absolutt en forskjell i Samsungs favør.

 

(For meg er det totalt irrelevant hvor bra skjerm Samsung lager da jeg bryr meg mye mer om UX enn om maskinvare, og fordi jeg anser Samsung som et totalt ubrukelig softwareselskap når det kommer til UX. Android er nydelig, Samsung med Android er det ikke.)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...