Gå til innhold

Sykkeldebatt som mangler logikk

Anbefalte innlegg

Skrevet
frohmage skrev (16 minutter siden):

Det er jo enda mere fordelaktig å trene f.eks på vei til jobb eller butikken. Kanskje du burde prøve selv? Eller gå da, om det er for vanskelig å sykle i veibanen.

Jeg sykler litt nå og da. Det er bra for helsa. Men ikke ute i bilenes tungt trafikkerte innfarts-flaskehalser. Det er neppe bra for helsa.

Screenshot2026-08-12at17-08-44ChatGPT.thumb.png.8838cfc4cdff20fb4035a96044bb56fd.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

ikke ute i bilenes tungt trafikkerte innfarts-flaskehalser. Det er neppe bra for helsa

Nei, når bilister ikke viser hensyn, så stiller man svakt som myk trafikkant.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (21 minutter siden):

Nei, når bilister ikke viser hensyn, så stiller man svakt som myk trafikkant.

"Jeg har rettigheter" med livet som innsats er ikke helt min prioritet. Ei heller å stjele 4,2 timer av folks tid for å ri prinsippet "det er jo ikke forbudt".

• Liker 4
Skrevet

Som tenåring syntes jeg det var ekstremt irriterende når syklister valgte å sykle ute i veien, selv om det lå en ledig gang og sykkelvei rett ved siden av. Jeg følte at de bare tok opp unødvendig plass og sinket resten av trafikken, spesielt når de syklet to i bredden og gjorde det vanskeligere å kjøre forbi.

Nå som voksen sykler jeg selv, og ironisk nok sykler jeg på veien jeg også. Det er litt morsomt hvordan perspektivet forandrer seg når man plutselig ser saken fra den andre siden

• Liker 4
Skrevet
spetter skrev (24 minutter siden):

Som tenåring syntes jeg det var ekstremt irriterende når syklister valgte å sykle ute i veien, selv om det lå en ledig gang og sykkelvei rett ved siden av.

Tenk deg de folka som blir så irriterte over andre bilister som ligger i 70 i 80-sona at de sutrer over det på internett.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synes personer som mangler logikk er ekstremt irriterende, spesielt når de tillegger meg meninger jeg ikke har.

@skaftetryne32 "men det er 100% ulovlig å kjøre forbi noen i samme fil "

Det du skriver er beviselig USANT !

image.thumb.png.842fcaf09d0c83697fb0c7773d67037d.png

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rune_says skrev (12 timer siden):

Synes personer som mangler logikk er ekstremt irriterende, spesielt når de tillegger meg meninger jeg ikke har.

Hvor er din logiske sans kamerat? Hva slags logikk er det som tilsier at jeg tillagt deg en mening? Mulig min påstand var feil, men jeg har ikke tillagt deg noen mening, så du er vel irritert på deg selv nå? I praksis er det ikke lov, en må ha såpass stor avstand at det gir mer mening å bare passere på en normal og respektfull måte, men ja du hadde rett og jeg tok feil, men det har ingenting med logikk å gjøre, så jeg forstår ikke dette person angrepet ditt. 

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (27 minutter siden):

Hvor er din logiske sans kamerat? Hva slags logikk er det som tilsier at jeg tillagt deg en mening? Mulig min påstand var feil, men jeg har ikke tillagt deg noen mening, så du er vel irritert på deg selv nå? I praksis er det ikke lov, en må ha såpass stor avstand at det gir mer mening å bare passere på en normal og respektfull måte, men ja du hadde rett og jeg tok feil, men det har ingenting med logikk å gjøre, så jeg forstår ikke dette person angrepet ditt. 

Sykkel = kjøretøy.  Sykler kjører ganske ofte forbi hverandre i samme kjørefelt.  Det er den logiske delen som du burde innsett umiddelbart.

Når du videre skriver at jeg er en del av ukulturen, så tillegger du meg en sett meninger jeg ikke har.  Jeg passerer alltid i god avstand, ofte i motgående. Men når det er f.eks. kø imot så er passering i samme kjørefelt aktuelt og mulig med god nok avstand med MC (spesielt om syklistene viser litt hensyn de også)

Endret av Rune_says
Skrevet
Rune_says skrev (14 minutter siden):

Når du videre skriver at jeg er en del av ukulturen, så tillegger du meg en sett meninger jeg ikke har.  Jeg passerer alltid i god avstand, ofte i motgående. Men når det er f.eks. kø imot så er passering i samme kjørefelt aktuelt og mulig med god nok avstand med MC (spesielt om syklistene viser litt hensyn de også)

Altså når du legger skylden på syklisten når det er bilisten som passerer sperregrensen så blir det litt åpenbart at du er temmelig partisk, når du tenker sånn så er du åpenbart en del av ukulturen.

Rune_says skrev (17 minutter siden):

Sykler kjører ganske ofte forbi hverandre i samme kjørefelt.  Det er den logiske delen som du burde innsett umiddelbart.

Det er din påstand, men ikke noe jeg ganske ofte opplever, ikke i det hele tatt faktisk. Så hvordan skulle jeg oppfatte dette som logisk bare fordi mener at det er noe som skjer? Det er ingen logikk i det du sier, du forventer at jeg skal ha samme trua som deg, at dette skjer ganske ofte, det er som sagt din påstand.

• Liker 2
Skrevet (endret)

@skaftetryne32 Jeg har ikke skrevet om bilist som passerer sperregrensen (?) hva nå det er og i hvilken sammenheng.  Jeg snakker fra et motorsyklist-ståsted.

Ganske godt gjort å sitere "god nok avstand med MC" og vri det til å bli bilist !

Endret av Rune_says
  • Liker 3
Skrevet
Rune_says skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet om bilist som passerer sperregrensen (?) hva nå det er og i hvilken sammenheng.  Jeg snakker fra et motorsyklist-ståsted.

Ganske godt gjoft å sitere "god nok avstand med MC" og vri det til å bli bilist !

Du snakker om logikk, men hva faen har det å si om det er bil eller mc? De skal uansett ikke gjøre en sånn manøver i den ekstrem farlige situasjonen du beskriver, og man må jaggu være dårlig montert sånn rent logisk om man legger skylden på trafikanten i den andre fila.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

Du snakker om logikk, men hva faen har det å si om det er bil eller mc? De skal uansett ikke gjøre en sånn manøver i den ekstrem farlige situasjonen du beskriver, og man må jaggu være dårlig montert sånn rent logisk om man legger skylden på trafikanten i den andre fila.

"Goddag mann økseskaft"-svar fra deg igjen. 

Ikke sikker på hvilket senarie du snakker om.  Hvis du tenker på at kjøretøy i motgående kutter svingen så finnes slike "kronidioter" som du kalte de, uansett om vi liker det eller ikke. 

For å unngå ulykker er det logisk sett bedre at syklistene ikke ligger to i bredden i det som er uoversiktlige svinger.  Dvs det er logisk om man ønsker færrest mulig ulykker / mest mulig marginer.   Videre er det hensynsfullt om de tillater MC å passere i samme kjørefelt ved å legge seg etter hverandre (snakker da spesifikt om to syklister og ikke større grupper).

Ønsker man å prioritere hensynsfullhet er det også hyggelig at saktekjørende syklister innimellom tenker litt på dette med at når noen vil kjøre forbi  så "skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse"  §12.4 https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/1986-03-21-747    Det å vise hensyn er en toveis greie...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rune_says skrev (11 timer siden):

"Goddag mann økseskaft"-svar fra deg igjen. 

Sa fyren som legger skylda på syklister for at de blir påkjørt av trafikanter fra motsatt kjøreretning som kommer over i en annen fil, i en ekstremt uoversiktlig situasjon, svaret var svært passende til påstanden.

Ikke sikker på hvilket senarie du snakker om.  Hvis du tenker på at kjøretøy i motgående kutter svingen så finnes slike "kronidioter" som du kalte de, uansett om vi liker det eller ikke. 

Er det en trussel eller noe, hva er poenget ditt? At syklister ikke kan eksistere fordi bilister? Vel da er jo fremdeles problemet bilister, du må prøve å tenke litt!

For å unngå ulykker er det logisk sett bedre at syklistene ikke ligger to i bredden i det som er uoversiktlige svinger. 

Er det engang vanlig at det skjer? For å unngå ulykker er det ikke også logisk om trafikanter holder seg i egen fil? Noe disse syklistene strengt tatt gjør. 

Videre er det hensynsfullt om de tillater MC å passere i samme kjørefelt ved å legge seg etter hverandre (snakker da spesifikt om to syklister og ikke større grupper).

Det er også hensynsfullt å legge seg i 2 og 2, og det hadde vært veldig hensynsfullt om mc fører bare tok seg den tiden som trengs og kjørte forbi på normalt vis, man kan ikke skrike meg meg meg i trafikken alle bør vise hensyn, mc også.

Ønsker man å prioritere hensynsfullhet er det også hyggelig at saktekjørende syklister innimellom tenker litt på dette med at når noen vil kjøre forbi  så "skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse" 

Som sagt flere ganger å vike på det viset er å sette seg selv i livsfare ikke pga alle bilister, de aller fleste skjønner hvordan de skal opptre med hensyn i trafikken, men pga noen få, om det er mulig å stanse så er det en selvfølge, men det er ikke en selvfølge at det er mulig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Sa fyren som legger skylda på syklister for at de blir påkjørt av trafikanter fra motsatt kjøreretning som kommer over i en annen fil, i en ekstremt uoversiktlig situasjon, svaret var svært passende til påstanden.

Nei, jeg legger ikke skylden på syklister.  Jeg bare påpeker mine observasjoner av bilister som kutter svinger (dem er det mange av, siden politiet aldri har noen kontroller mot dette) - og sunn fornuft.

At det skal være så nødvendig at to syklister ligger ved siden av hverandre og pjatter på fritiden mens de lager ekstra kø for å "tvinge" bilister, yrkessjåfører og MC helt over i motsatt felt samtidig som syklisten nær midtlinjen da faktisk kan velte over i passerende eller motgående kjøretøy er ikke logisk.   Det bør være en sunn balanse mellom å bruke veien som treningsbane (spesielt veier pendlere bruker til/fra jobb) og gjensidig hensyn.  Men mange syklister i treningsklær synes å mene at alle skal vise hensyn til dem men at de selv ikke trenger vise noen hensyn.

Endret av Rune_says
  • Liker 6
Skrevet
Rune_says skrev (46 minutter siden):

Nei, jeg legger ikke skylden på syklister.  Jeg bare påpeker mine observasjoner av bilister som kutter svinger (dem er det mange av, siden politiet aldri har noen kontroller mot dette) - og sunn fornuft.

Jeg mener på et eller annet tidspunkt så man bare prøve å komme seg ut av huset å være aktiv, det er ikke 100% trygt noe soom helst, og heller ikke på veiene, men jeg kan bare gjøre mitt beste, følge lover og regler og håpe at andre gjør det samme, akkurat som alle andre.

Rune_says skrev (48 minutter siden):

At det skal være så nødvendig at to syklister ligger ved siden av hverandre og pjatter på fritiden mens de lager ekstra kø for å "tvinge" bilister, yrkessjåfører og MC helt over i motsatt felt samtidig som syklisten nær midtlinjen da faktisk kan velte over i passerende eller motgående kjøretøy er ikke logisk. 

Om de ligger to eller om det bare er en som ligger i midten av fila har ikke en dritt å si, det er fremdeles lovlig og greier ikke du å følge loven så er det ditt problem, man skal alltid legge seg helt over i motsatt fil når man kjører forbi noen. Så du argumenter fremdeles for at du skal få lov til bryte loven, men det blir ikke aktuelt, det er akkurat sånn oppførsel som skaper livsfarlige situasjoner, at du ikke skjønner det viser bare at du ikke hører hjemme i trafikken. 

Rune_says skrev (53 minutter siden):

Men mange syklister i treningsklær synes å mene at alle skal vise hensyn til dem men at de selv ikke trenger vise noen hensyn.

Du tenker sånn, du projiserer. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endelig egen tråd, da trenger jeg ikke holde tilbake svar lengre. :thumbup:

Vi har vært innom risiko her i tråden og noen tolker nærmest instinktivt ulykker som bilist-skapte. Jeg ville bare tilføye at det ikke alltid er sant. Senest i dag ble det rapportert om en sykkelulykke som endte i dødsfall. En mann i 40-årene omkom i en sykkelulykke i Sørkedalen i Oslo i dag. Politiet sier det framstår som en singelulykke. Altså ingen mistanke om bilister involvert.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...