Gå til innhold

TEST: iPhone 6S


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Når Android kommer med nye funksjoner, så sier Apple fansen at det er unødvendige funksjoner.

Kan nå noen forklare fordelen med 3D touch? Siden det tydeligvis er en nyhet som flere vil betale flere tusen for å skaffe seg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder design, så gjøre Apple som Audi, Louis Vuitton og andre premium merker - de gjør ekstremt små endringer i designet for å beholde verdig i forriege modeller.

 

Kjøper du A3 og vesken fra LV så holde de seg "kule" / nye osv i minst 3 år. Det samme gjelder for Apple produkter.

 

Det er vanskelig å forstå for nerder, men det er noe typisk Apple kunde er godt klar over. Kjøp noe som koster litt mer, så slipper du å tenke på det de neste årene.

 

Apple har nok 5 år som sitt interne mål, da f.eks. iPhone 4S vil være støttet i så å si 5 år med nyeste iOS. Så som investering er Apple produkter helt fantastiske.

 

Tror jeg heller venter på Microsoft sin telefon.

950 XL vs iPhone 6s

...

Microsoft telefoner har ikke Snapchat. dvs helt ubrukelig greier for mange brukere... Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Les testen, der forklares fordelene.

 Så 3D touch er altså like nyttig som musetast nummer 3 til en datamaskin....

wow det forandrer jo alt...

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av nysgjerrighet - hva ville telt som denne magiske "innovasjonen" alle slenger rundt seg med?

Må jo være bøyelig hologramskjerm, som kan styres med tankene, som også kontrollerer alt du har i huset, bilen osv. Forventer egentlig at dette kommer om et år, siden produsentene ikke har gjort noe på sånn 5 år!

 

/s

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hva er det som ikke er innovativ med denne teknologien, er det andre telefoner som har brukt den tidligere?

 

Huawei var først ute. Ellers er det en Synapsis-teknologi som kommer til å finne veien inn i brorparten av de kommende lanseringene fremmover.

 

Snarere enn når dette kommer er det interessant å vite når man får en betydelig grad av støtte for dette i nye eller eksisterende apper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som et fair review. Mye bra og litt dårlig. Det er mest batteriet som ødelegger meg, så hvis jeg skulle kjøpt iPhone ville jeg nok gått for plus versjonen som er bedre på dette.

 

Spennende å se hvor 3D touch fører hen. Litt kjipt om det blir bare for Apple. Hadde vært spennende med liknende tech på androidsiden også :) standarder ftw

 

Hvis du ser bortifra bruk i spill, så gjør jo now on tap nesten samme funksjonen som force touch, men på en enklere og mindre kronglete måte. Men nå har jeg ikke prøvd noen av delene selv så (kommer på nå at jeg har 6.0 men glemt å teste dette ut haha)

Lenke til kommentar

"så gjør jo now on tap nesten samme funksjonen som force touch, men på en enklere og mindre kronglete måte"

 

Har du noen som helst form for idé om hva du snakker om nå? Dette er to fullstendig forskjellige funksjoner. (Now on tap er en flott funksjon jeg aldri ville slått på, gir ikke enda mer info til Google!)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

"så gjør jo now on tap nesten samme funksjonen som force touch, men på en enklere og mindre kronglete måte"

 

Har du noen som helst form for idé om hva du snakker om nå? Dette er to fullstendig forskjellige funksjoner. (Now on tap er en flott funksjon jeg aldri ville slått på, gir ikke enda mer info til Google!)

Jeg har sett begge deler i bruk, og de eksemplene jeg har sett gjør jo samme greia, altså få mer info om noe du har på skjermen i en spesiell kontekst. Legg merke til at jeg skrev nesten. Mulig jeg har misforstått men

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Les testen, der forklares fordelene.

 Så 3D touch er altså like nyttig som musetast nummer 3 til en datamaskin....

wow det forandrer jo alt...

 

 

Skjønner du forskjellen på to ulike input-metoder?

 

Hint:

3D-Touch = kraft

Long-press = tid

 

Trykk = Venstre mustast.

3D-Touch = Midtre mustast.

Long-press = Høyre mustast.

 

Nope. Ingen problemer med å skjønne forskjellen. Heller ingen problemer med å se likheten til mustaster....

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Les testen, der forklares fordelene.

 Så 3D touch er altså like nyttig som musetast nummer 3 til en datamaskin....

wow det forandrer jo alt...

 

 

Skjønner du forskjellen på to ulike input-metoder?

 

Hint:

3D-Touch = kraft

Long-press = tid

 

Trykk = Venstre mustast.

3D-Touch = Midtre mustast.

Long-press = Høyre mustast.

 

Nope. Ingen problemer med å skjønne forskjellen. Heller ingen problemer med å se likheten til mustaster....

 

 

Er du sikker på at en musetast noen gang har kunnet tolke kraft du trykker med som input?

Lenke til kommentar

 

PS. denne 3Dmark testen er jo oxo rimelig håpløs.....teste på en skjerm som er knapt HDready opp mot en super QHD modell. Jeg kunne fått en moped til å gruse en Ferrari dersom jeg modifiserte testen i favør mopeden.

Ellers er sikkert iPhonen flott...du kan jo til og med speile egg på hjemknappen ;-)

 

Om du ikke har fått det med deg så utføres de fleste skjermkort/grafikktester "off-screen" i en spesifikk oppløsning som er lik på alle telefoner som testet så man ikke blir begrenset av VSync, framecap og oppløsning på den aktuelle telefonen. Så hvorvidt en telefon har 320x180, 1334x750 eller uendelig høy oppløsning spiller for så vidt ingen rolle.

 

Nå har jo uansett iPhone 6 en mindre skjerm enn de fleste tilsvarende toppmodeller som  gjerne legger seg på 5,2+, det er 0,5-tommer større. Det er jo ikke sånn at PPI (piksel-per-tomme) på en iPhone er spesielt dårlig med sine 326 piksler. Når Apple introduserte hele "retinaskjerm" begrepet sitt med iPhone 4 med 640x960 oppløsning på 3,5-tommer som gir en PPI på 330 så var det jo mange som mente at den oppløsningen var så høy på en så liten skjerm at det knapt var mulig å merke forskjell fra telefoner med tilsvarende størrelse på skjermen som kjørte 480x800 som gav en PPI på 252.

 

 

Føler du skjermoppløsningen blir for dårlig og helt oppriktig mener og føler at du ser en klar forskjell på skjermoppløsningen på iPhone 6 og konkurrentene så velger du naturligvis noe annet. Eventuelt så har du jo også iPhone 6S Plus med 1920x1080 på 5,5-tommer som gir en PPI på 401 piksler. 

Jeg beundrer mennesker som tar bilder med en iPad, akkurat som jeg beundrer de som har en tv på øret når de ringer. Kanskje en grunn til at man bare ser jenter/damer med iPhone 6+ (de har vesker som såvidt kan få plass til et slikt monster)

At Apple ikke gidder å gi den mindre varianten bedre oppløsning er rett og slett bare dumt (gjelder forsåvidt ikke bare Apple).

Grafikkbiten kan du sikkert ha helt rett i, jeg har ikke akkurat satt meg dypt inn i testmetodene de bruker, jeg bare sammenlignet med egen erfaring fra tester i 3Dmark :-)

Lenke til kommentar

 

3D touch er jo akkurat det samme som force touch bare med et annet navn, så en "nyhet" er det vel ikke akkurat...

Jo, det er noe nytt. For ingen har hatt det før. Selv om Apple nå har et annet navn på denne teknologien enn de først kalte det, så endrer ikke det noe på at teknologien er ny.

 

 

 

Riktig, en av de første. Men, hvem er de andre? De hører vi ikke like mye om. Missforstå meg rett, Apple lager et solid stykke telefon på de aller fleste måter, og mange ganger klarer de å finslipe noen av de gamle nyhetene på en god måte. Selv liker jeg ikke iPhone noe særlig, men jeg lar meg like vell imponere over en hel del av det Apple gjør med dem. Det er mer media og folks mentalitet jeg forundrer meg over. Hvordan det nærmest blir en ny revolusjon hver gang. Hele begrunnelsen i denne anbefalingen, more or less, er knyttet til denne ene utrolige tydeligvis ufattelige viktige funksjonen. Og, leser man i media, og diverse kommentarfelter, så skulle man tro dette er en helt ny unik apple greie.

 

Men, så klart. Apple skal ha cred for å lansere det. For selv om det ikke akkurat er nytt og revolusjonerende blir det i alle tilfeller kult og enda mer utbredt nå. Og da skal du se på fora hvordan alle hermer etter...

Så vidt jeg vet har Huawei implementert en eller annen måte å bruke kraft som inputmetode. Det er også skrevet om i media.

 

Det ER nytt og potensielt revolusjonerende med implementering av en ny input-metode som kraft faktisk er. Så vidt jeg vet er dette noe Apple, muligens sammen med partnere, er først ute med på sine MacBook. Og nå altså på iPhone.

 

At media skriver mye om Apple sine lanseringer er kanskje ikke så rart, de har tross alt lansert en god del ting som har endret hele industrier/bransjer. Da blir jo media og folk litt nysgjerrig når nye ting kommer.

 

OS messig har teknologien vært støttet siden Android 1.0. Huawei Mate S ble nylig lansert, og jeg vet om den så det har åpenbart blitt skrevet om. Men, på langt nær i så stor grad som på iPhone. Google force touch og se om du finner noe annet enn apple. Du finner riktig nok denne kommentaren

 

 

competitor Huawei has already copied the feature

hos theverge.com, men jeg føler liksom ikke det teller.

 

Jeg tror nok fokuset på teknologien ville vært en helt komplett annen om Apple ikke hadde lansert dette denne gangen. Og sånn sett er det kanskje flott at Apple har den posisjonen de har, for når de sier det er kult så vil alle ha det. Personlig ser det ut som en ok feature, men at den skal være verdt nye 8K om man kjøpte forrige iPhone, den klarer jeg faktisk ikke helt å se.

 
Som en liten digresjon er det utviklere der ute som har laget apper som viser hvordan dette støttes i Android. Det fungerer faktisk også på eksisterende modeller, men det er noe variasjon fra modell til modell hvor bra det fungerer. Selvfølgelig er det ikke store poeng i en teknologi som ikke utnyttes, men det har vært diskusjoner omkring hvorfor dette ikke har blitt utnyttet tidligere.

 

 

To illustrate the ability, Adam Outler put together a nice little app called Force Touch Demo. Not every phone or tablet out there has the same sensitivity in its screens, so your results may vary, but the fact of the matter is that devices powered by Android have had this ability for almost nine years. Why haven’t they picked it up and highlighted it like Apple is doing?

Adam Outler sums it up pretty well:

How is this useful? It’s not, really. It just adds a level of complexity to a user experience.

Hiding user-interface elements behind a “force-press” (or even a right-click) is counter-intuitive. Requiring users to exert a certain level of pressure on their screens to find one of those hidden features is even more problematic.

 

Så, hvor intuitivt dette faktisk er vell oppe til diskusjon. Det er kanskje kjekt der man vet det finnes, men som et minimum vil det altså legge et ekstra lag til brukeropplevelsen som ikke nødvendigvis umiddelbart vil være intuitivt for alle. Men nå har jeg personlig heller ikke testet funksjonen, så hvor intuitivt det er gjenstår å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...