Gå til innhold

TEST: iPhone 6S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

3. Apple har alltid vært slik og det ser jeg ikke endringer på og alle har visst om dette lenge så ser ikke noen grunn til at dette skal gi enda et - i poeng summen.

At de alltid har vært slik tilsier ikke at det ikke er et minus, tvert imot kan man heller si. Så jo, etter min mening er det et minus

Vel, for oss som har masse tilleggsutstyr fra før er det ekstremt kjekt at de fortsetter med samme plugg i enda noen år. Spesielt siden den nye standarden som ville være mest naturlig å bytte til ikke gir noen spesiell fordel nå. Så for min del er dette kun en pluss.

Lenke til kommentar
Det som er morsomt er at Sony Z5 Compact som nevnes som den viktigste konkurrenten har fått 3 trekk:

* Ingen frontlys

* Irriterende simkortluke

* Relativt høy pris

 

Men Sony Z5 Compact er jo primært dyrere enn Z3 compact var, på grunn av dollaren mot kronen. Men iPhonen er jo MYE dyrere enn Z5 Compact. Jeg skjønner heller ei hva som er irriterende med simskuffen på Z5 Compact, denne åpner man lett og den lukkes lett. Den er vanntett :-P Selvsagt må det være en luke over.

 

Ladeporten på z5c er åpen og vanntett, samme med hodetelefoner. Det er også per dags dato beste kameramobilen, det er to gode fronthøyttalere, utrolig batterikapasitet, det er quickcharge 2.0 (men må kjøpe rask lader utenom), man har en av de beste fingeravtrykkleserne med kryptering, man har et 5mp selfiekamera, man kan utvide med 200gb sdkort ++++.

 

Synes det er mosomt at noen telefoner trekkes for noe, mens andre ikke gjør det :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rart at ingen har nevnt den nyeste funksjonen på iphone, nemlig fingeravtrykkfjerneren. Denne telefonen må jo være en drøm for vanekriminelle.

 

Sannsynligheten er muligens stor for at de først må stjele et relativt stort antall iPhone 6S for å finne et eksemplar med denne "funksjonen". Det kan bli en krevende jobb.

Lenke til kommentar

Når det gjelder design, så gjøre Apple som Audi, Louis Vuitton og andre premium merker - de gjør ekstremt små endringer i designet for å beholde verdig i forriege modeller.

 

Her er jeg litt usikker på hva du mener. Hele innmaten i 6S er visstnok ny. Selv om det bare er en "S"-versjon er det altså omfattende og til dels totale forandringer siden forrige års modell.

 

Hva er det du kaller "design"? Tenker du bare på hvordan det ser ut da? Nei, Apple forandrer ikke design hvert år. Designoppdateringer av selve utseendet kommer vel ca. hvert andre år. Hva så?

Lenke til kommentar

Som en liten digresjon er det utviklere der ute som har laget apper som viser hvordan dette støttes i Android. Det fungerer faktisk også på eksisterende modeller, men det er noe variasjon fra modell til modell hvor bra det fungerer. Selvfølgelig er det ikke store poeng i en teknologi som ikke utnyttes, men det har vært diskusjoner omkring hvorfor dette ikke har blitt utnyttet tidligere.

 

To illustrate the ability, Adam Outler put together a nice little app called Force Touch Demo. Not every phone or tablet out there has the same sensitivity in its screens, so your results may vary, but the fact of the matter is that devices powered by Android have had this ability for almost nine years. Why haven’t they picked it up and highlighted it like Apple is doing?

Adam Outler sums it up pretty well:

Hiding user-interface elements behind a “force-press” (or even a right-click) is counter-intuitive. Requiring users to exert a certain level of pressure on their screens to find one of those hidden features is even more problematic.

How is this useful? It’s not, really. It just adds a level of complexity to a user experience.

 

Så, hvor intuitivt dette faktisk er vell oppe til diskusjon. Det er kanskje kjekt der man vet det finnes, men som et minimum vil det altså legge et ekstra lag til brukeropplevelsen som ikke nødvendigvis umiddelbart vil være intuitivt for alle. Men nå har jeg personlig heller ikke testet funksjonen, så hvor intuitivt det er gjenstår å se.

 

Akkurat, så Adam Outler er en anerkjent ekspert på brukergrensesnitt og brukeropplevelse med en lang og distingvert historie av brukervennlige designs, og derfor må vi høre på ham når det gjelder hva som er intuitivt eller ikke?

 

At noen er flink til å skrive kode betyr ikke at de har greie på design.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt at folk sier at Force Touch ikke er noe nytt og innovativ. Er selve teknologien ny? Nei. Før så gikk jo alle smartmobiler på denne teknologien. Du måtte trykke hardt for alt mulig, og det er IKKE positivt. Er det vanskelig å legge til en del i skjermen som registrerer kraft? Nei, det er jo relativt enkelt. Så hva står du igjen med? Implementasjonen.

 

Det er jo det som til slutt teller, hvordan dette brukes. Og Apple bruker det beviselig på andre måter enn andre har gjort og gjør. Huawei sin implementasjon er også annerledes.

 

Når det er sagt så virker den mer nyttig på iOS enn til Android slik som OSene er nå. En del av de tingene som går raskere i iOS er fordi force touch er raskere enn long press. I Android er det ikke noen forskjell, om du setter delayet til det samme. Mye av det jeg ser her og i andre tester av nytteverdien, gjelder ikke nødvendigvis med lik implementering i Android. F. eks preview av nettsider. Det går raskere å bare åpne link og trykke tilbake-tasten enn å preview. Så jeg ville sagt denne funksjonen er størst for 6S kontra andre iOS enheter, og (foreløpig) ikke så stor til mange android enheter. Kommer det bedre støtte, som gjør at det blir svært praktisk? Uten tvil, men da er nok det samme på plass i samtlige konkurrerende modeller. Apple har jo fått folk til å mene at enhver funksjon Apple har er utrolig bra, og alle andre må altså implementere  noe når Apple en sjelden gang kommer med noe, mens det på den andre siden går helt fint for Apple å ikke implementere genuint nyttige og effektive løsninger/funksjoner fra andre.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt at folk sier at Force Touch ikke er noe nytt og innovativ. Er selve teknologien ny? Nei. Før så gikk jo alle smartmobiler på denne teknologien. Du måtte trykke hardt for alt mulig, og det er IKKE positivt. Er det vanskelig å legge til en del i skjermen som registrerer kraft? Nei, det er jo relativt enkelt. Så hva står du igjen med? Implementasjonen.

 

Det er jo det som til slutt teller, hvordan dette brukes. Og Apple bruker det beviselig på andre måter enn andre har gjort og gjør. Huawei sin implementasjon er også annerledes.

 

Når det er sagt så virker den mer nyttig på iOS enn til Android slik som OSene er nå. En del av de tingene som går raskere i iOS er fordi force touch er raskere enn long press. I Android er det ikke noen forskjell, om du setter delayet til det samme. Mye av det jeg ser her og i andre tester av nytteverdien, gjelder ikke nødvendigvis med lik implementering i Android. F. eks preview av nettsider. Det går raskere å bare åpne link og trykke tilbake-tasten enn å preview. Så jeg ville sagt denne funksjonen er størst for 6S kontra andre iOS enheter, og (foreløpig) ikke så stor til mange android enheter. Kommer det bedre støtte, som gjør at det blir svært praktisk? Uten tvil, men da er nok det samme på plass i samtlige konkurrerende modeller. Apple har jo fått folk til å mene at enhver funksjon Apple har er utrolig bra, og alle andre må altså implementere  noe når Apple en sjelden gang kommer med noe, mens det på den andre siden går helt fint for Apple å ikke implementere genuint nyttige og effektive løsninger/funksjoner fra andre.

At folk trykket hardt før hadde nok mer med at de trykkfølsomme skjermene var såpass dårlig til å registrere at de ble trykket på at man var nødt til å gi de et skikkelig trykk for at skjermene i det hele tatt skulle oppfatte noe.

 

Jeg tror du overforenkler når du sier at dette er enkel teknologi. For meg fremstår det som en svært avansert teknologi som det er en grunn til at ingen har implementert før. Men nå som teknologien er på plass så er det all mulig grunn til å tro at dette kommer til alle andre produsenter også. Hvordan de velger å implementere dette er, som du sier, avgjørende for hvordan det oppleves i bruk.

 

Det er absolutt ingen grunn til å sammenligne dette med longpress. Det er to helt ulike måter å registrere input på og kan brukes på ulike måter. Foreløpig er det ikke mange funksjoner knyttet til 3D-Touch bortsett fra Apple sine egne apper, men i løpet av kort tid kommer helt sikkert mange apputviklere til å implementere dette og gi trykkraft som inputmetode masse kule muligheter.

 

Jeg er imponert over den måten 3D-Touch fungere på min 6s, rett og slett veldig bra. Nå er jeg spent på fortsettelsen til apputviklere...:-)

Lenke til kommentar

 

 

Tror jeg heller venter på Microsoft sin telefon.

950 XL vs iPhone 6s

 

950 XL er noe kortere enn 6s+.

950 XL er noe smalere enn 6s+.

950 XL er riktignok noe tykkere enn 6s+, men det er bare 0,8 mm(!).

950 XL har 0,2" større skjerm.

950 XL er 27 gram lettere enn 6s+.

950 XL har høyere oppløsning enn 6s+.

950 XL har høyere pikseltetthet enn 6s+.

950 XL har 4 ganger så mange kjerner enn 6s+.

950 XL har raskere prosessor enn 6s+.

950 XL kan utvide minnet med minnekort, det kan man ikke med 6s+.

950 XL kan har utskiftbart batteri, det har ikke 6s+.

950 XL har større batteri enn 6s+.

950 XL har innebygget trådløs lading, det har ikke 6s+.

950 XL har utskiftbart bakdeksel, det har ikke 6s+.

950 XL har bedre kamera enn 6s+.

950 XL er billigere enn 6s+.

 

Merkelig liste du setter opp, flere av tingene dine er jo mer eller mindre det samme? Er jo ikke noe poeng i å poengtere høyere oppløsning, og deretter poengtere høyere pikseltetthet da det blir to sider av samme sak?

 

Prosessoren er forsåvidt ikke raskere heller, Snapdragon 810 som sitter i Lumia 950 XL scorer 1200 på single-core og 3600 på multi-core ifølge Geekbench, det er faktisk et godt stykke bak Apple A9 med 2500 i single-core og 4400 på multi-core. Og hvorfor være så opphengt i "fire ganger så mange kjerner" vs 2-kjerner når ytelsen ved både enkeltkjerne og flerekjerne operasjoner er målt til å være merkbart svakere enn Apple sin dobbeltkjerne i praksis? Gir de to ekstra kjernene deg en form for indre glede?

 

Det er jo forsåvidt ikke 8 aktive kjerner heller, det er snakk om 4+4, du har fire raske og fire trege hvorav de trege benyttes for å spare batteri ved ikke prosessorintensive operasjoner så det blir mer korrekt å si 4 vs 2 om du forsøker å henvise til ytelseforskjeller.

 

På grafikkytelse så scorer jo Apple A9 enda bedre sammenlignet med Snapdragon 810, så der er jo forskjellene enda større. Så akkurat ytelse tror jeg ikke du skal dra frem i denne diskusjonen og sammenligningen.

 

 

 

 

Er jo også morsomt hvordan du er såpass opphengt i små forskjeller i størrelse, men samtidig ikke bryr deg noe om at 950 XL er bittelitt tykkere? Snakker om å henge seg opp i detaljer så fort det taler for sin egen sak, og gi blaffen når det taler imot.

 

 

 

Hvorvidt kamera er bedre eller dårligere vet jo ingen av oss enda, de har jo ikke blitt sammenlignet så her hopper du jo til konklusjoner. Ifølge anerkjente DxOMark så scorer jo både Lumia 925, 930 og 1020 svakere enn iPhone 6 og 6 Plus, så det er jo slettes ingen selvfølge at 950 XL blir noe bedre enn 6S og 6S Plus.

 

 

 

De øvrige punktene dine er forsåvidt greie, men verdien av avtakbart deksel osv vil jo variere voldsomt fra person til person.

"anerkjente" Dxomark er en selvmotsigelse...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Når Android kommer med nye funksjoner, så sier Apple fansen at det er unødvendige funksjoner.

 

Har du noen eksempler på slike funksjoner?

 

NFC. DLNA. Torrentnedlasting bare for å nevne noen.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt 6s i ca. et døgn, foreløpig godt fornøyd. Selvsagt beste iPhone noensinne. Kjapp og responsiv, bra kamera, 3d touch funker flott. 

 

NFC. DLNA. Torrentnedlasting....

 

 

NFC gir ikke mening uten bruksområder. De begynner først å komme nå. DLNA og Torrents? Tja. Sikkert greit det. Har aldri savna det og bryr meg egentlig ikke. Kjører Plex på min telefon og det funker strålende. Uansett er vel dette apper og ikke features ved telefonen?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Fikk min 6S 64GB i går, samsung chip, godt fornøyd så langt. Telefon er er lynkjapp, 3d touch kommer til å gi nye muligheter for app utviklere, samt funksjoner i ios. Har ikke fått testet kamera så veldig mye, men det blir det muligheter for senere når man skal ut i skog og mark.

 

Til Sundan, hvor stor andel av mobilbrukerene bruker/vet hva er, ting som NFC, DLNA, og hvor mange laster ned torrenter på mobilen? Er dette funksjoner som er viktig for deg så se til android. Skjønner ikke hvorfor vi på død å liv må gjøre disse to operativsystemene prikk like?

Lenke til kommentar

 

At folk trykket hardt før hadde nok mer med at de trykkfølsomme skjermene var såpass dårlig til å registrere at de ble trykket på at man var nødt til å gi de et skikkelig trykk for at skjermene i det hele tatt skulle oppfatte noe.

 

Jeg tror du overforenkler når du sier at dette er enkel teknologi. For meg fremstår det som en svært avansert teknologi som det er en grunn til at ingen har implementert før. Men nå som teknologien er på plass så er det all mulig grunn til å tro at dette kommer til alle andre produsenter også. Hvordan de velger å implementere dette er, som du sier, avgjørende for hvordan det oppleves i bruk.

 

Det er absolutt ingen grunn til å sammenligne dette med longpress. Det er to helt ulike måter å registrere input på og kan brukes på ulike måter. Foreløpig er det ikke mange funksjoner knyttet til 3D-Touch bortsett fra Apple sine egne apper, men i løpet av kort tid kommer helt sikkert mange apputviklere til å implementere dette og gi trykkraft som inputmetode masse kule muligheter.

 

 

Ehm, du er klar over at det er to HELT forskjellige teknologier? Moderne touch-skjermer registrerer input i form av elektronisk lading. Det er ikke som om "trykkskjermene" ble bedre og vi ikke trenger å trykke så hardt lengre. Trykkskjermene bel ERSTATTET. Nå er trykkskjermene tilbake, under de touch-skjermene vi har nå. Og har fått navnet 3d touch. Selvfølgelig må det jo være komplisert. Jeg mener, det er ikke som om alle touch-mobiler brukte dette før. Veldig avanserte greier. Det er ikke som om Huawei fikk dette på plass lynraskt etter de så force touch i andre Apple produkter.

 

Jeg kommer ikke engang til å diskutere longpress. Hvis du ikke forsto hva jeg skrev har du ingen planer om å gjøre det heller. Det var endeløst mange som prøvde å forklare deg dette sist tråd, men du er utelukkende opptatt av å skrive

"Dette er en ny type input, ikke lengde men KRAFT" 

Du har den vel på copy-paste listen så mange ganger du har skrevet det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...