Gå til innhold

Hva er mye penger?


Trailerduck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye penger er nok til at du ikke må låne om vaskemaskinen eller bilen ryker og du må kjøpe ny. Jeg har mye penger, for jeg har snart tenkt å kjøpe ny bil uten å låne fem øre.

 

Fra spøk til side, så er mye penger et ganske ullent begrep. For vanlige husholdninger er det kanskje å ha 3-4 månedslønner som buffer på en konto?

Lenke til kommentar

Jeg syns 6k for en mobil er mye, jeg syns 10k for en bærbar PC er passe, og 4,5mill for leilighet er akseptabelt.

På en annen side syns jeg 20,90 for en halvliter brus er dyrt, og 78 for en halvliter er irriterende mye. 

4500kr for dusjkabinett er helt ok. 

Hadde jeg vunnet 1,4millioner i Lotto hadde jeg blitt glad men skuffet, siden premien ofte ligger på 6-7mill, og en sjelden gang på 40+ millioner. 

Alt er relativt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er mye rart som rører seg oppi hodet til folk når det gjelder penger,
inkludert meg. :p

Mange betaler gjerne 2.000,- for helgepass til en festival og minst like mye i drikkevarer på festivalen,
og folk bruker gjerne 1-2.000,- på en helg på byen,
men 600,- er for mye for ett spill som noen ganger varer i flere måneder,
ja noen ganger flere år tilogmed. :wee:

Ett annet drøyt eksempel er en jeg kjenner som jobba veldig mye overtid en periode og satt igjen med 40 - 50.000 etter skatt,
og kjøpte seg splitter ny 60" tv hver 6. måned som han kanskje brukte 5 - 6 timer i måneden,
da han omtrent aldri var hjemme i helgene,
men å kjøpe seg en brus på kinoen,
nei det var "for dyrt". :rofl:

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Men, sånn i det daglige syntes jeg 10 000 er mye, om jeg har brukt en dag 10 000 har jeg brukt mye penger.

Men dette er så klart bare i dagligdagse situasjoner, ikke hus-kjøp osv.

 

Men samme gjelder hvis jeg en dag kjøper dyr lunsj på jobben og spiser kebab på vei hjem. Da har jeg brukt mye penger da også, selv om det ikke engang går over 350 kroner.

 

Så jeg er helt enig med innlegg #9 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye penger er nok til at du ikke må låne om vaskemaskinen eller bilen ryker og du må kjøpe ny. Jeg har mye penger, for jeg har snart tenkt å kjøpe ny bil uten å låne fem øre.

 

Fra spøk til side, så er mye penger et ganske ullent begrep. For vanlige husholdninger er det kanskje å ha 3-4 månedslønner som buffer på en konto?

Igjen Mythos? Ikke fornøyd med Skodan?

 

For meg så handler det om alternativet. Jeg synes 50 kroner for et brød er dyrt, for det kunne jeg fått for 25 kroner en annen plass, eller bakt det selv til 10 kr. Mens jeg kan kjøpe en bruktbil til 200 000 og synes det er billig.

 

Dyrt = Fått lite for pengene (mot alternativet) F.eks. Cola på kino er dyrt

Billig = Fått mye for pengene for alternativet. F.eks. bruktbil 30 000 - 40 000 under listepris, selv om totaltprisen er flere hundre tusen.

 

Edit:

http://www.merriam-webster.com/dictionary/expensive

Expensive =

 

 

 

commanding a high price and especially one that is not based on intrinsic worth or is beyond a prospective buyer's means
Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Dyrt = Fått lite for pengene (mot alternativet) F.eks. Cola på kino er dyrt

Billig = Fått mye for pengene for alternativet. F.eks. bruktbil 30 000 - 40 000 under listepris, selv om totaltprisen er flere hundre tusen.

Men, nå er det ikke hva som er dyrt og billig det spørres om, men hva som er mye penger. Ett brød til 50kr er ett dyrt brød, men 50kr er ikke mye penger.

 

Kanskje bedre eksempel, en vanlig spiker som koster 1kr stk er en dyr spiker, men 1kr er ikke mye penger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...