Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

Jau da, i går sjekket jeg i denne Windows Update, og der stod det en glad melding (trodde jeg): «Gode nyheter. Windows 10 Creator oppdateringen er på vei. Vil du være en av de første til å prøve den?» (Oversatt fra spansk).

Joda, dum som jeg var, vasset jeg med åpne øyer rett inn i fellen. Lastet ned denne hersen oppdateringsassistenten og oppdaterte til Windows 10 Creator.

 

Etter det derre vanlige «Vent litt mens vi konfigurer bla, bla, bla» og litt nervøs suping av konjakk glasset, kom jeg endelig inn i Windows 10 Creator. Det fine med Creator oppdatering var, og jeg sier var, at jeg kunne endelig sette mine standard programmer uten at disse valgene ble forandret etter en restart. Tommel opp for dette. Og det er stort sett det positive jeg kan si om Creator etter 3 timers testing, gadd ikke mer.

 

Backup programmet mitt virket ikke, Folding Home virket heller ikke fordi Windows 10, som alltid ved store oppdateringer, hadde fjernet OpenCL så det ble å re-installere Nvidia driveren igjen. Alle programmer var tregere, kunne kanskje ha levd med det, men det som fikk begeret til å flyte over var at de to spillene jeg testet, krasjet 3 ganger hver på en halv time. Så da fikk jeg nok, tok en solid støyt med konjakk (for å roe nervene litt), og så fjernet jeg Creator oppdatering og er nå tilbake til Anniversary utgaven som funker konge. Null problemer med programmer, spill etc.

 

Men dum som jeg fortsatt er, så skal jeg installere Creator oppdateringen på laptopen for å se om det er det samme der. Og ja, har konjakken og kaffen klar.  :w00t:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg for min del utsetter denne updaten til det lengste på 2 pcer her i huset, virker som en utrolig ubrukelig update som bare er mynta på content creators nærmest, men den funker jo uansett så dårlig på mange maskiner at det virker som om de snekra det sammen i løpet av de 2 siste timene før en helg, i det tidsrommet hvor ingen bryr seg å bare sitter med beina på bordet, ser på klokka å prøver å virke opptatt.

Bare glad for at de pusher en varsel meny som sier at jeg må godta visse personvern innstillinger før den legges inn, men en dag kommer de bare til å tvinge den igjennom uansett, får håpe de har fiksa problemene til da.

Ett tips er jo faktisk å drite i å legge inn nye features å bare sikkerhets oppdatere hvis de ikke klarer noe anna, men er vel som i resten av verden, ingen vet hvordan de skal gjøre jobben sin.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

 

Jau da, i går sjekket jeg i denne Windows Update, og der stod det en glad melding (trodde jeg): «Gode nyheter. Windows 10 Creator oppdateringen er på vei. Vil du være en av de første til å prøve den?» (Oversatt fra spansk).
Joda, dum som jeg var, vasset jeg med åpne øyer rett inn i fellen. Lastet ned denne hersen oppdateringsassistenten og oppdaterte til Windows 10 Creator.
 
Etter det derre vanlige «Vent litt mens vi konfigurer bla, bla, bla» og litt nervøs suping av konjakk glasset, kom jeg endelig inn i Windows 10 Creator. Det fine med Creator oppdatering var, og jeg sier var, at jeg kunne endelig sette mine standard programmer uten at disse valgene ble forandret etter en restart. Tommel opp for dette. Og det er stort sett det positive jeg kan si om Creator etter 3 timers testing, gadd ikke mer.
 
Backup programmet mitt virket ikke, Folding Home virket heller ikke fordi Windows 10, som alltid ved store oppdateringer, hadde fjernet OpenCL så det ble å re-installere Nvidia driveren igjen. Alle programmer var tregere, kunne kanskje ha levd med det, men det som fikk begeret til å flyte over var at de to spillene jeg testet, krasjet 3 ganger hver på en halv time. Så da fikk jeg nok, tok en solid støyt med konjakk (for å roe nervene litt), og så fjernet jeg Creator oppdatering og er nå tilbake til Anniversary utgaven som funker konge. Null problemer med programmer, spill etc.
 
Men dum som jeg fortsatt er, så skal jeg installere Creator oppdateringen på laptopen for å se om det er det samme der. Og ja, har konjakken og kaffen klar.  :w00t:

 

 

Joder....

 

Personlig må jeg nesten anbefale deg en ren installasjon , har også en dårlig erfaring med Creators update.

Men nå som alt er på plass er den faktisk langt raskere enn de tidligere versjonene jeg har hatt. Har også oppdatert det meste av programmer jeg bruker og har ikke problemer per dags dato.

Lenke til kommentar

Man skal jo ikke behøve å full reinstalle når man får store updates, hvor mange av dere gjorde det med XP eller Vista eller w7?

Har ikke noe imot en reinstall nå og da, men ikke anna hver måned når det kommer en ny stor update.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg må jo nevne at madamen fikk Creator oppdatering i begynnelsen av april og hun hadde noen små problemer i et par dager.  Men nå virker hennes PC helt fint. Så kanskje jeg var litt utålmodig. Uansett så har jeg installert Creator oppdateringen på laptopen, så jeg skal teste en del med den.

Lenke til kommentar

Man skal jo ikke behøve å full reinstalle når man får store updates, hvor mange av dere gjorde det med XP eller Vista eller w7?

Har ikke noe imot en reinstall nå og da, men ikke anna hver måned når det kommer en ny stor update.

 

Personlig vil jeg påstå at det er avhengig av hvor gammel maskinvaren din er og hvor mange ganger du bare har "oppgradert" og ikke startet fra en ren innstalasjon...

 

Har en "backup" av en tidligere W10 versjon på den ene hd'en her og når jeg sammenlignet registerfilene var det tross alt snakk om omtrent 2.3x størrelsen på den registerfilen du får på en W10 "frisk" installasjon. 

 

Så nå er i det minste ting på plass, Image av Oset på en ekstern HD, UEFI bios ( Jepp, brukte jo ikke uefi oppstart med W7 og dermed ballet ting på seg ved oppdateringer ) , GPT partisjoner osv osv osv.

 

Og med hånda på hjertet kan jeg si at ting er langt raskere og mer stabilt nå og fordelen med en slik oppdatering er også at man blir klar over at en del "gamle" programmer bør fjernes siden de kanskje lager mer trøbbel enn det de behøver...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt creators update på laptopene mine i noen dager, og jeg vil si at jeg faktisk er litt fornøyd med ytelsen (på mine laptoper).

Jeg har 2x billige laptoper til ca. 2000,- fra asus. Disse har bare 2 GB ram, 32 GB SSD'er som systemdisker og cpu'er som putrer som to gamle mopeder fra 80 tallet. Oppstart tar bare 15-20 sekunder til windows er klar til bruk. Antall programmer som kjøres etterpå derimot, er min egen feil. :p Chrome liker helst at en pc har minst 4 GB ram i dag, om man vil kjøre flere enn 2-4 faner samtidig.

Lenke til kommentar

 

Personlig vil jeg påstå at det er avhengig av hvor gammel maskinvaren din er og hvor mange ganger du bare har "oppgradert" og ikke startet fra en ren innstalasjon...

 

 

Det varierer nok etter bruk og hva slags hardware man har.

PC-en jeg bruker til daglig startet med Win7 og har vært innom utallige Insider utgaver, helt fra tidlig builds av Win10 fram til den i dag kjører Creator utgaven.  Den er fortsatt like responsiv og rask som den alltid har vært.

Lenke til kommentar

Kjapp oppdatering, nå har jeg brukt Ceator oppdatering på laptopen i nesten hele dag, og null problemer der. Okay da, et lite problem dukket opp. Hadde Samsung Magian 4.97 installert, den virket fint, oppdaterte så til 5.0 og den versjonen virker ikke i det hele tatt. Men det var det eneste problemet jeg hadde med Creator på laptopen,

 

Å ja, glemte å nevnte at Creator aktiverte denne hersen Fast Boot opplegget som jeg hater. Bare tull når man har NVMe SSD.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Kjapp oppdatering, nå har jeg brukt Ceator oppdatering på laptopen i nesten hele dag, og null problemer der. Okay da, et lite problem dukket opp. Hadde Samsung Magian 4.97 installert, den virket fint, oppdaterte så til 5.0 og den versjonen virker ikke i det hele tatt. Men det var det eneste problemet jeg hadde med Creator på laptopen,

 

Å ja, glemte å nevnte at Creator aktiverte denne hersen Fast Boot opplegget som jeg hater. Bare tull når man har NVMe SSD.

 

Det ser ut som at mange av problemene dine kanskje skyldes software som ikke støtter din hardware, og da blir det for enkelt å skylde på Windows ...

 

Fast Boot er vel en BIOS/UEFI-innstilling som heller ikke har noe med Windows å gjøre?

Lenke til kommentar

 

Kjapp oppdatering, nå har jeg brukt Ceator oppdatering på laptopen i nesten hele dag, og null problemer der. Okay da, et lite problem dukket opp. Hadde Samsung Magian 4.97 installert, den virket fint, oppdaterte så til 5.0 og den versjonen virker ikke i det hele tatt. Men det var det eneste problemet jeg hadde med Creator på laptopen,

 

Å ja, glemte å nevnte at Creator aktiverte denne hersen Fast Boot opplegget som jeg hater. Bare tull når man har NVMe SSD.

 

Det ser ut som at mange av problemene dine kanskje skyldes software som ikke støtter din hardware, og da blir det for enkelt å skylde på Windows ...

 

Fast Boot er vel en BIOS/UEFI-innstilling som heller ikke har noe med Windows å gjøre?

 

Helt enkelt, er ikke enig at det er software som ikke støtter hardware. Hvorfor virker Samsung Magian 5.0 uten problemer i Windows 10 Anniversary, men ikke i WIndows 10 Creator?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den nye windowsupdaten har gjort att flere maskiner har fryst i opptil flere timer, gjort maskinene ubrukelige, uansett hva man prøver. Mistenker att maskinen fryser segselv imenst oppdateringen innstalleres i bakgrunnen. Det er snakk om kraftige nye maskiner.

 

Skjedd 4 ganger nå, dem kraftige maskinene blir vesentlig kjappere klar til bruk igjen, det eneste jeg har funnet ut som fikser problemet er å vente.

Lenke til kommentar

Den nye windowsupdaten har gjort att flere maskiner har fryst i opptil flere timer, gjort maskinene ubrukelige, uansett hva man prøver. Mistenker att maskinen fryser segselv imenst oppdateringen innstalleres i bakgrunnen. Det er snakk om kraftige nye maskiner.

 

Skjedd 4 ganger nå, dem kraftige maskinene blir vesentlig kjappere klar til bruk igjen, det eneste jeg har funnet ut som fikser problemet er å vente.

 

Det er en kjent sak at maskinene kan se ut til å "fryze" der % som er ferdigstilt ser ut til å stoppe helt opp, dette skjedde spesielt om jeg husker rett på noen SSD'er, men plutselig så er man ferdig.

 

Men det kan være andre årsaker også så man må nesten vite hardware osv for å kunne peke på hva som er årsaken til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...