Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

 

Den nye windowsupdaten har gjort att flere maskiner har fryst i opptil flere timer, gjort maskinene ubrukelige, uansett hva man prøver. Mistenker att maskinen fryser segselv imenst oppdateringen innstalleres i bakgrunnen. Det er snakk om kraftige nye maskiner.

 

Skjedd 4 ganger nå, dem kraftige maskinene blir vesentlig kjappere klar til bruk igjen, det eneste jeg har funnet ut som fikser problemet er å vente.

 

Det er en kjent sak at maskinene kan se ut til å "fryze" der % som er ferdigstilt ser ut til å stoppe helt opp, dette skjedde spesielt om jeg husker rett på noen SSD'er, men plutselig så er man ferdig.

 

Men det kan være andre årsaker også så man må nesten vite hardware osv for å kunne peke på hva som er årsaken til dette.

 

Ikke en eneste av maskinene det har skjedd på er identiske. Har skjedd etter oppdateringer, dem har fungert i etterkant av oppdateringen, men så plutselig så fryser dem. Du ser kun bakgrunnen og musen, musen kan flyttes men du kan ikke gjøre noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av en eller annen grunn ble laptopen til madamen oppdatert automatisk til Creator, og det virket ikke bra. Menyen virket ikke, notifikasjonene funket ikke, alt gikk som i sirup. Så jeg måtte gå tilbake til versjon 1607, i tillegg har jeg lagt inn en liten "hack" i Windows registry som i teorien skal forhindre ny automatisk oppdatering av Creator. Laptopen er en Asus X555LAB, så ikke den raske som finnes.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at hvis det er noe småkrøll med Windows-installasjonen fra før, så risikerer man at problemene følger med når man oppgraderer til 1703.

 

Dersom maskinen gikk fint med 1607, så ville oppgraderingen til 1703 gå relativt smertefritt. (Det kan være en fordel å avslutte enkelte bakgrunnsprogrammer før man starter oppgraderingen.)

 

Jeg har oppgradert både fra minnepinne preppet med Media Creation Tool og ved hjelp av Windows Upgrade Assistant lastet ned fra MS, og begge deler har funket fint. Jeg har også en PC som ennå ikke har blitt tilbudt 1703, og jeg har tenkt å prøve å vente og se hvordan en oppdatering via WindowsUpdate vil fungere også.

Lenke til kommentar

Irriterer meg at et par feil som jeg har hatt med Windows 10 fra start av dukker opp igjen i den nyeste versjonen, også på maskiner hvor Windows ble oppfrisket til nyinstallasjon etter oppdateringen.

 

En slikt feil er at Innstillinger-programmet ofte viser et tomt, blått vindu, det må da lukkes og åpnes på nytt for å laste inn riktig.

Lenke til kommentar

Mye fokus på feil med CU, men jeg måtte faktisk bruke CU til å fikse en kjip feil på en 1607 installasjon. Windows Update nektet å installere mai oppdateringen og en feil i DISM ble funnet, men ingen av triksene der ute funket. Men en kjøring av Media Creation tool og en in place oppgradering så var alt fikset, uten tap av noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snodig å tenke på at vi snart går mot 2 år siden lansering av Windows 10!

 

Myhken : Har du hørt noe om MS kommer til å la brukerne få lov til å tilpasse oset sitt i langt større grad som før? Da tenker jeg på endring i det visuelle som tekst, menybarer osv.

Alt av stardock sitt stuff inkludert i object desktop pakken (deriblant windows blinds) er kompatibelt og virker nå bra p.t med windows 10 .

CU har skapt noe bugs med CursorFX ifg supportforumet (CusrorFX er ikke del av object desktop pakken)

Lenke til kommentar

Mye fokus på feil med CU, men jeg måtte faktisk bruke CU til å fikse en kjip feil på en 1607 installasjon. Windows Update nektet å installere mai oppdateringen og en feil i DISM ble funnet, men ingen av triksene der ute funket. Men en kjøring av Media Creation tool og en in place oppgradering så var alt fikset, uten tap av noe.

Gjorde det samme i dag da jeg har hatt noen småbugs samt siste månedene at den henger om den står over natta. Den hang ved at skjermen hadde gått i standby og maskinen våknet ikke, måtte da ta svenskeknappen med 8 sekunder. Forløpig ser det bedre ut men vil se i morgen tidlig. Riktignok startet disse hengene etter at CU vinduet begynte å poppe opp men trenger ikke ha noen sammenheng.

 

Chrome skapte også en del småbugs etter ca.1 kvelds bruk som som løste seg (før jeg kjørte CU) ved å kjøre Chrome Cleanup Tool. Chrome bugs førte til at maskinen begynte å henge etter en del timers bruk på kvelden og det hjalp ikke å drepe alle chrome prosesser. Maskinen måtte rebootes og den ble stående å henge i nedtakelse og måtte tas med svenskeknappen med 8 sekunder.

 

Forløpig kan det se ut som CU har ryddet opp i en del småting på denne maskinen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Oppdaget en liten bug med CU og det er i forbindelse med VeraCrypt v 1.19 og en liten kontainer på 3 MB jeg har liggende på nettverket. Før CU har jeg aldri hatt problemer med dette, men etter CU så åpner VeraCrypt kontaineren ser det ut som, men faktisk så henger bare hele programmet, og låser da bl.a Firefox (av en eller annen merkelig grunn).

Hadde det vært en stor fil kunne jeg skjønt det, men 3 MB er jo ingen ting. Filen inneholder bl.a alle lisenser jeg har kjøpt/fått. (f.eks noen tusen aktiveringer for diverse Microsoft produkter fra åresvis med Technet/MSDN/MSDNAA/DreamSpark)

 

Installerte TrueCrypt 7.1a (siste offisielle utgave, før de la ned) og da fungerer tilsvarende fil helt fint.

 

VeraCrypt har jo ikke gitt ut noen ny utgave siden oktober i fjor, så får vel bare vente å se om det kommer en ny utgave snart som er tilpasset CU.

Lenke til kommentar

Etter noen dager med CU så virker det som de fleste små bugs (nok ikke alle) har løst seg.

 

Men det virker som den "døgnlige" problematikken fortsatt er der i en noe mildere grad. Selv om maskinen nå ikke henger fullstendig om morgenen eller etter en lang kveld med svenskeknapp som eneste løsning så er det fortsatt ikke 100% løst.

 

Det jeg får nå er at maskinen ca. etter 1 døgn begynner med 2 sekunders heng ca. hvert 5. sekund i alle applikasjoner (word, spill etc). Dette løser seg etter en normal reboot men oppstår igjen etter ca. 1 dag. Chrome problematikken jeg hadde tidligere løste jeg før oppdateringen med Chrome Cleanup Tool.

 

 

EDIT:

Det ser ut som CU har resatt så og si alt av instillinger en del plasser (også alle problemfikser man har brukt tidligere) og jeg har nå vært inne i Xbox Game DVR og satt denne til OFF igjen. Blir spennende å se om det hjelper på denne nye tingen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter noen dager med CU så virker det som de fleste små bugs (nok ikke alle) har løst seg.

 

Men det virker som den "døgnlige" problematikken fortsatt er der i en noe mildere grad. Selv om maskinen nå ikke henger fullstendig om morgenen eller etter en lang kveld med svenskeknapp som eneste løsning så er det fortsatt ikke 100% løst.

 

Det jeg får nå er at maskinen ca. etter 1 døgn begynner med 2 sekunders heng ca. hvert 5. sekund i alle applikasjoner (word, spill etc). Dette løser seg etter en normal reboot men oppstår igjen etter ca. 1 dag. Chrome problematikken jeg hadde tidligere løste jeg før oppdateringen med Chrome Cleanup Tool.

 

 

EDIT:

Det ser ut som CU har resatt så og si alt av instillinger en del plasser (også alle problemfikser man har brukt tidligere) og jeg har nå vært inne i Xbox Game DVR og satt denne til OFF igjen. Blir spennende å se om det hjelper på denne nye tingen.

 

De feilene du har kan høres ut som noe problemer med minne eller hd , se om du kan få renset pagefila helt og sjekket minne og fysiske disker for problemer.

Lenke til kommentar

Og der kom det tilbake etter reboot ca. kl. 14. Nå midt i en film.

 

Selvsagt kan det være mange årsaker. Det er ikke første gang jeg har vært borti lignende problematikk og løst det (siden 1994). Saken er at det er merkverdig at det kommer etter CU oppdateringen.

Kommer til å gjøre de sedvanlige feilsøkene på det. Forunder meg ikke om det er indekseringen igjen som ser ut til å komme tilbake som et problem ca. hver 3 mnd.

 

EDIT:
Fant muligens årsaken (tilsynelatende). Mens jeg feilsøkte og forsøkte forskjellige tiltak kom den en stopcode som pekte mot nvidia driveren jeg har hatt installert siste 5-6 ukene. Indekseringsproblemene fikk jeg løst endelig i januar/februar og ser fortsatt ut til å være helt som det skal.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fant enda en bug i dag (se jeg er ikke den fanatiske Microsoft fan som noen vil ha det til ;) ) Oppgraderte med en in place upgrade jobb pcen min fra build 1511 til 1703. Det er en Windows 10 Enterprise pc. Pcen var aktivert med KMS mot jobb serveren, men etter oppgraderingen ble den uaktivert (har aldri skjedd Pro oppgraderinger) og ikke f. om den vil koble opp mot KMS serveren lengre. Så løsningen var å bruke en nøkkel fra Microsoft kontoen på jobben.

 

Ikke at folk kommer mye borte i problemstillingen, men for de som jobber i IT avdelinger kan det jo være greit å vite at dette problemet kan oppstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

75% av alle maskinene våres (uavhengig av merke) kan henge opp og stå å oppdatere seg i ett døgn. Build 15 xxx anbefales ikke å oppdatere til om du har hastverk. Pcn starter vanlig men så låser den seg helt. Tror det er windows update som lurker rundt og oppdaterer.

 

edit*

Om jeg logger inn på lokalbrukerene og ikke domenebruker - så får man faktisk beskjed om att windows update pågår.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Det virket å være løst en stund, men jeg satt ikke lenge nok ved maskinen :(. Nå begynner det å oppstå i applikasjoner etter ca. 4-6 timer. Det var bare tilfeldigvis en nvidiafil som ble nevnt i siste stopkoden når jeg "endelig" fikk en BSOD mens jeg feilsøkte.

 

Jeg tror jeg har kommet nærmere den faktiske årsaken nå og jeg vet ikke om jeg liker svaret. Flere har opplevd det samme ved anniversary update og creators update samt noen oppdateringer som har fiklet med disse tingene (jeg hadde en i mars hvor problemene startet). Jeg har 4 SSDer i størrelser 120, 160, 160, 500GB hvor jeg har fordelt enkelte ting for å øke ytelsen og spre menden data. All HDD lagring skjer på NAS.

 

Jeg har også splittet ut noen programmer, documents, dropbox, onedrive, googledrive, spotify data, itunes lagringsområder etc. Jeg har kun benyttet innebygde funksjoner for dette og har. Strømsparing, PCIE herunder og faststart etc. er satt slik det skal fra før av.

 

Dette er en troverdig årsak ift. hva som skjer:

This is extremely similar to an issue that was rampant after the 1607 anniversary update, too. It was especially common among users who have multiple drives; i.e. an SSD for their system files and an HDD for programs, libraries, or general storage.

 

This is an article talking about the problem and how it was patched by MS .. but it did not solve the problem for everyone. The article doesn't provide troubleshooting suggestions, it is merely a reference/acknowledgement of the problem. It's possible that whatever was causing the issues for the 1607 version may be the cause for 1703 version.

 

If this is the reason for your problems, unfortunately the only solutions are A) stop using multiple drives, or B) make sure you set up your drives "properly" (in terms of what you put onto each drive). Windows seems to get wonky when you its things onto a non-system drive. These 'things' include where you install you programs, where your user profiles are stored, and where you direct your default libraries. The community has little information about how much variation from default is acceptable.

 

For example, I found success by making sure to install all of my programs on the system drive, instead of installing some/all on a secondary drive. Also, installing to default install directories (i.e. program files, program files (x86)) is important, making sure to not install into a custom path like C:\Apps\, for example. I have found no issues from changing the default library locations (changing from system drive onto secondary).

 

So, moving your Documents, Music, Pictures, etc libraries from C:\ onto a secondary drive shouldn't be a problem. The more things you have to keep on the system drive, the larger the drive needs to be, which presents a problem for SSD users.If your system drive is large enough to accommodate Windows, all of your user profiles (which contain settings in %appdata%), you should be ok.

 

In short, if having a system and alternate drive is the cause of your issues, the only way I've been able to get around it is to have everything except Libraries on the system drive. (or everything, including libraries, if you have the space)

 

TE:DR. 

Hvis du ikke lar Windows benytte default lagringsområder så kan du forvente problemer en eller annen gang. Dette er gammel lærdom og noe vi i alltid holdt oss unna i tidligere versjoner men med Windows 10 hadde jeg med noe tvil håpet på bedring. 

 

Det kan også være en medvirkende årsak til at jeg utførte oppsettet på Windows 7 og oppgraderte til Windows 10. Men problemene startet ikke før de første store oppdateringene til Windows 10. Har heller aldri oppgradert Windows OSer tidligere men alltid reinstallert. Med Windows 10 var det mange kyndige som insisterte på at Windows 10 oppgradering var en "new breed" ift. oppgradering så hvorfor ikke prøve for første gang  (mot bedre viten)  ;).  Denne insisteringen ser ut til å ha justert seg etterhvert. Det må presiseres at det har fungert smertefritt på våre enkle laptops hvor absolutt alt av oppsett er default og har vært det hele veien. Og når det er sagt så er definitivt Windows 10 et stort skritt frem ift. oppgradering ol.

 

Hvis du flytter større deler av userprofile innhold og annet så kan du over tid med oppdateringer fra Microsoft (selv nå med windows 10 i 2017) oppleve lignende problemer. Så lenge du holder deg til default oppsett samt til Windows Libraries, Steam Libraries osv. så skal det gå greit.

 

Saken er at Installasjonen (med unntak av index bugs som var enkle å fikse) fungerte greit inntil flere eller større oppdateringer ble installert. Inkludert en større update i mars som førte til en lengre reboot og "klargjører maskinen" enn vanlige updates. Dette etter over 100 timer i Wildlands med heldags spillsesjoner hvor alt hadde vært problemfritt samt uten en eneste CTD eller lignende.

 

Har jeg bevis på at dette er årsaken? Ikke før jeg kjører en cleaninstall, noe jeg ant. ikke gidder på denne gamle riggen på dette tidspunktet. Men etter utallige runder etter hver store oppdatering, titalls timer og hundrevis av peers forslag og tiltak så er dette den mest sannsynlige årsaken jeg har funnet utenom alle de typiske bugsene som alle stort sett har tatt høyde for.

 

 

EDIT:
Jeg skal snart bygge en nyere rigg for å erstatte min trofaste X58 sliter fra januar 2009 (funker fortsatt strålende i nye spill med 970, 1070, 1080Ti) og på den vil jeg kun ha 1 stk stor SSD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ny innstallert w10 anniversary edition i påska i år, nå når skjermen slår seg av, pcen går ikke i hvilemodus, bare skjermen som slår seg av, men nå når den gjør det så randomly vil ikke skjermen gå på igjen og man må holde inne startknappen for å slå av også slå på igjen, den fungerte perfekt inntil for 1 uke siden, noen tips?

Jeg har ikke fått sitti lenge nok med maskina til å gjøre noe spesielt siden jeg ikke har tilgang til den hver dag, men c-states er disabled i bios så det burde ikke være problemet.

Det er snakk om kliss ny maskin med full clean installed w10, ikke noe w7 eller w8 i bunnen eller noe upgrade av noe slag, er bare 1 disk i den, en ssd og i følge både crystal disk info og w10 sin egen sjekk så er ingenting galt med den og maskina funker som den skal hele tiden inntil den randomly ikke vil vekke skjermen, strøm innstillinger er som de skal, er en stasjonær maskin.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...