Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

Har heldigvis andre viktigere ting i livet mitt til at jeg bruker noe som helst tid på å rive meg i håret eller offre en tanke at jeg ser det gule varslet på de fysiske pcene mine. Men vi er jo ulike. Kan jo være et godt tegn også om et slikt varsel er noe man bruker mye tid å irritere seg over også. Krig, sult, terror og slikt er jo ikke viktig for alle ;)

Både ja og nei, du vet at mange bekker små, det er ikke slik at de tingene du never oppstår i et vakuum. Samtidig går det selvsagt an å leve med varselstrekanter, personlig har jeg hatt varsellampen for airbag lysende i instrumentpanelet på bilen min i flere år, og gikk fra å irritere meg over denne potensielle sikkerhetsutfordringen (og utgiftsposten) til å se på varselet som en påminnelse om at livet er skjørt og kort, og at jeg egentlig vil ha en interessant reise så lenge den varer. Samtidig forutsetter et godt liv noen langtrekkende stabiliteter...

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Da kan moderator ta vekk de innleggene om dette som ikke er en bug eller noen feil med Windows 10, så kan mandela heller opprette en egen tråd med disse tingen han ærger seg over.

Lenke til kommentar

Mener du at denne WIndows-oppførselen er riktig ?

 

Sitat

Det er et problem jeg har, da jeg bruker min bærbare PC tilkoblet strøm og ekstern skjerm, og Windows Defender varsler meg i oppgavelinjen om at skjermens nåværende lysstyrke kan påvirke batteritiden. Lysstyrken kan heller ikke endres i Innstillinger som varslet lenker til da jeg er koblet til ekstern skjerm og valget er grået ut.

Fikk forresten en oppdatering til build 15063.138 i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En feil jeg kan rapportere om som skulle være fikset i 1703 utgaven (CU) var jo at man skulle få opp flere valg og unngå at pcen bare startet på nytt ved oppdateringer. Jeg har jo selvsagt Pro versjonen. Valgte å slå på Windows Update tjenesten nå på CU, vanligvis har jeg den avslått på Remote Desktop pcen, siden den har bitlocker aktivert, og at den trenger å være online hele tiden.

 

Men da jeg våknet i dag hadde den innstallert den nyeste oppdateringen til 1703 og startet på nytt. Så ser ikke ut som de nye valgene gjør noe i det virkelige liv. Dette er ikke noen kjempe stor utfordring, kommer da bare til å slå av Windows Update under tjenester, så er problemet løst. Usikker på om dette funker i Home utgaven, men i Pro fungerer det helt fint.

Men litt synd at de lovet å skulle fikse dette, og så blir det ikke slik.

 

 

 

Windows Update will see some huge changes, with Microsoft adding options many Windows users have been begging for.

 

You can now pause updates for up to 35 days. You’ll find this option at Settings > Update & Security > Windows Update > Advanced Options > Pause Updates. This setting is only available on the Professional, Enterprise, and Education editions of Windows 10—not Windows 10 Home.

If you do have the Home edition of Windows 10, there are a few new changes that can prevent Windows 10 from rebooting to install updates when you’re using it. When there’s a new update, you’ll see a prompt and you can choose to “pick a time” when the update is convenient to install or “snooze” it for up to three days. You don’t have to restart and install the update immediately if you’re using your PC.

 

You can now set up to 18 hours of the day as your Active Hours, so Windows 10 won’t restart for updates during those hours. Previously, the maximum was 12 hours. Windows Update also attempts to detect whether the PC display is being used for something—projecting, for example—before automatically restarting the PC.

Lenke til kommentar

Hmm, er det noe galt med Windows Defender i 1703 / 15063? Må nesten gå ut ifra at dette er en feil, hvis ikke så behandler den suspekte filer på en helt horribelt dårlig måte, dårligere enn hva som var tilfellet før oppdateringen.

 

Jeg har kjørt 1703 i Hyper-V for å teste litt, mye på grunn av jobb for å se hvordan ting som Checkpoint Endpoint VPN, Cylance Endpoint osv fungerer med den nye versjonen. Tok derfor en liten "test" av Windows Defender som skulle være forbedret i denne versjonen for å se hvordan den behandlet malware.

 

Tok derfor ned ti nye, men kjente malware-filer og la den på en VHDX som jeg mounted i Hyper-V som nå kjører som D:\ på maskinen. Disse ble ikke oppdaget automatisk, men dette overrasker meg ikke veldig da Windows Defender og egentlig det meste av sikkerhetsprogramvare ikke gjør en automatisk sjekk av nye stasjoner som kobles til Windows så de vil gjerne ikke oppdage disse filene før du aktivt går inn for å flytte dem eller kjøre dem.

 

Kjørte derfor en Full-Scan og da ble alle ti oppdaget. Som forventet der altså. Windows Defender Security Center forteller meg at 10-filer ble oppdaget og at den har tatt hånd om disse automatisk. Flott! Tenkte jeg...

 

Jeg navigerer til D:\ og der ligger alle ti filene enda. Dette var da merkelig? Så går jeg inn å sjekker i Windows Defender Security Center for å se hva i allverden den mener den har gjort med filene og til min forbløffelse så står det så mye som "Alert Level: High, Status: Abandoned". Det virker altså som at Windows Defender Security Center sin automatisk behandling av disse filene er rett og slett bare å anerkjenne at de er der, at de er suspekte og farlige, men bare la de ligge?

 

Tar jeg de samme filene i Windows 10 1607 / 14393 så blir de jo satt i karantene og fjernet umiddelbart. Her må de vel nesten være noe alvorlig feil? Går jeg inn å høyreklikker på filene og velger "Scan with Windows Defender" så ender det opp med det samme. Den rapporterer om at filen er farlig, men status forandrer seg ikke og filen blir værende?

 

Har tenkt til å fyre opp en ny VM hvor jeg aktivt går inn for å kjøre filene for å se om den griper inn, eller om maskinen faktisk blir infisert og kryptert. Men førsteinntrykket er utrolig dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter her med en helt fersk w10 installasjon på nytt hardware og etter windows update så får jeg stopcode: 0xc000021a og det eneste jeg kan gjøre er å reinstallere.

Jeg har prøvd alt jeg kan med alt jeg får opp av feil fixes for dette, men min eneste løsning er å formatere, men hvordan kan jeg unngå en spesifikk windows update?

Den updaten får også installasjons dato 01.01.1601,(år 1601 med andre ord, nice) jeg var offline å la inn den spesielle updaten og da på restart så får jeg blåskjerm og ingenting i den feil søkings menyen eller avansert menyen i w10 hjelper, for maskina fungerer utmerket lenge med mange restarts etc helt til den legger inn en oppdatering.

Det ligger allerede en oppdatering der som ikke kan avinstalleres, men så er det en som er en sikkerhets fix til flash også er det en anna, husker ikke KB nummeret akkurat nå siden jeg driver å reinstallerer igjen, men når jeg var offline å la inn den ene updaten så på restart så fikk jeg blåskjerm, igjen.

Eneste jeg mister er mye tid og min mentale helse, men den var det nå så som så med ifra før.

 

Jeg kommer meg IKKE inn i safemode i det hele tatt, heller ikke når jeg prøver det valget med noe driver signatur, husker ikke 100% hva det het, er nr7 på den lista over forskjellige boot options.

Siden jeg får blåskjermen når jeg er HELT offline ifra internet og når jeg legger inn updaten jeg snakker om så må det da være den, eller?

Skulle det vært en driver så skjønner jeg ikk helt hvordan jeg skal løse det når alt jeg gjør er, legge inn windows, oppdaterer også blåskjerm, for i offline mode så skal jo ikke drivere være mulig å oppdatere?

Når jeg legger inn drivere manuelt så funker det med mange restarts etc og jeg har også plugga ut alt utenom tastatur/mus og ssd der windows er, nyeste bios er også lagt inn.

Hvordan disabler man så windows ikke laster ned drivere selv?

 

Edit: Ser ut som det er KB4015217 som bugger hos meg, er det noen måte å omgå den på eller laste ned en anna update som er "bedre" enn den?

Det kan jo såklart være ett driver issue, men jeg begynner å bli tom for både tolmodighet og mye anna, skal vel sies at jeg prøvde å legge inn en update som har anna KB nr enn denne å da feila det også.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

 

-Snip

 

Har du ikke slitt lenge med mye problemer når det gjelder Windows?

Sikker på at hardware er feilfritt?

 

Dette er en anna maskin med ny hw og jeg har ikke slitt lenge, jeg fikk en eller anna korrupt boot greie eller noe på min egen maskin som skulle formateres, men var jo irriterende nok uansett, så det er 2 separate problemer på 2 forskjellige maskiner som tilfeldigvis har kommet tett på hverandre.

Men man kan jo nesten aldri være sikker på at alt er 100% så klart.

 

covah: Jada, har sett den og som sagt over her, ingenting funker av noenting, jeg prøvde også den registry tingen lenger ned der, method 5, nada, kommer til ett punkt også får jeg en eller anna beskjed om at den er mongo å totalt retard eller noe sånt.

 

Men nå er det fikset, istedenfor å la windows reinstallere windows så gikk jeg dit hvor du ser hvilken disk du vil legge inn på osv også i reint sinne så formaterte jeg det som var det mange ganger i frustrasjon også la jeg inn windows og denne gangen i windows update så prøvde den å laste ned graphic driver+chipset driver noe jeg ikke så den gjøre før, men den feila så jeg lasta ned manuelt ifra msi.com og har nå restarta og sjekka for win updates mange ganger for å se om man kan tvinge frem noe å nå funker alt, så muligens det var drivere, men jeg prøvde jo det også mange ganger manuelt og whatnot før når den var mongo.

Eneste som irriterer nå er at den prøver å legge inn driver til trådløs dongel hver jævla gang maskina startes, men så lenge man ikke får noe anna "feil" og internet funker etter den obligatoriske driver innstalleringa så er jeg fornøyd.

Hadde det enda vært en lett måte å bare trykke ut at man ikke skal legge inn ting på måfå når den føler for det.

 

Kan gammel PSU forårsake noe?

Maskina i seg selv er ikke ustabil og nå er det jo ingen gaming maskin så jeg har ikke giddi å pressa den med benchmarks osv, bare kjørt den benchmarken i cpu-z og crystaldiskmark gir jo de hastighetene som kan forventes å oppnå på den ssden og da oppfører den jo seg normalt, kunne jo vært noe å kjøpe en PSU å sjekke så klart, men gaaaaah.

Det er heller ikke mye kobla til heller, ikke noe skjermkort eller noe, bilde/lyd/internet går via hk, men kunne jo kanskje vært greit å oppdatere PSU når du må disable c-state.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Tja, fikk nettopp selv problemer som ligner på dine etter creators update og error code 0xc0000225.

Kjører nå en chkdsk via USB så får se om det kan fikses.

 

Hvordan gjør du det via usb?

Mener du bare via w10 usb eller?

Jeg prøvde chkdsk, sfc /scannow etcetc kommandoer, men INGENTING av den driten der funker på noen av problemene jeg har hatt, virker som en ekstremt nyttig ting for alle andre enn meg og for alle andre så funker det også av en eller anna grunn, men jeg har nå alltid vært litt spesiell så hvorfor ikke ha spesielle windows problemer miksa inn også, wohoo.

Lenke til kommentar

Hmm, det har jeg ikke tenkt på, får prøve det en anna gang.

Men den første gangen jeg hadde problemer på min maskin så brukte jeg jo den disken windows var på for å boote, ikke noe usb minnepinner og da fungerte det heller ikke, men det kunne jo vært pga krasjen, inte vet jag, men får prøve usb2 neste gang.

Lenke til kommentar

Etter en del problemer med å fikse Windows valgte jeg å installere på nytt, dette er første gangen siden jeg gikk veien Windows 7 - Windows 8 - 8.1 - Windows 10 - Anniversary update - Creators Update , altså med andre ord, ikke formatert og lagt inn på nytt på svært lenge på akkurat denne maskinen.

 

Jeg har derimot skiftet ut Hd flere ganger og denne gangen valgte jeg til slutt å endre partisjonen til GPT, noe som bør gjøre det enklere i fremtiden når jeg skifter ut denne HD'en til en større og kjappere Hd ( Har bare "flyttet over" Oset når jeg skiftet HD ).

 

Sålangt var det et kjappere OS som møtte meg og forhåpentligvis ikke flere kjipe problemer med det første.

Lenke til kommentar

Helt siden denne følte trang til å begynne å poppe opp med jevne mellomrom de siste dagene, har jeg fått random freeze/heng hvor jeg må bruke svenskeknappen. Men det er sikkert ikke en Windows 10 bug, det er nok bare et muntert sammentreff.

post-38451-0-27675000-1492623402_thumb.png

 

Listen over ting Microsoft ikke kødder til med Windows 10, begynner å bli kort.

Win10 gir meg innimellom følelsen av å ville ha Win8.1. Den følelsen har jeg ikke hatt siden Vista eller 8.0 så det er greit at MS ikke lar deg sove på laurbærbladene.

 

Forøvrig er det nok kun 2 nevneverdige bugs jeg har opplevd i Windows 10, men de har til de grader tynget vektskåla. Oppgradering og Oppdaterings/konfigreset maset som ser ut til å klare å føcke til ting helt ut av det blå innimellom. Andre mindre bugs har man kommet seg kjapt rundt eller at Microsoft har løst de i stillhet over tid.

 

"Feeling bored? Tired off - if it aint broken dont fix it? Try Windows 10 - Guaranteed to get your blood pumpin again!"

"Gettin hazy? Try our brand new greenscreen!"

 

"We got solutions to every problem we arent really creating!"

"If it suddenly doesnt work - just reinstall! When it suddenly doesnt work again - just reinstall!"

 

"Just keep on reinstalling and we guarantee your Windows 10 will always work!"

"It couldnt be simpler - It just works, after reinstall"

 

"Here at Microsoft we are happy to tell you - Just reinstall!"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Helt siden denne følte trang til å begynne å poppe opp med jevne mellomrom de siste dagene, har jeg fått random freeze/heng hvor jeg må bruke svenskeknappen. Men det er sikkert ikke en Windows 10 bug, det er nok bare et muntert sammentreff.

attachicon.gifUntitled.png

 

Listen over ting Microsoft ikke kødder til med Windows 10, begynner å bli kort.

Win10 gir meg innimellom følelsen av å ville ha Win8.1. Den følelsen har jeg ikke hatt siden Vista eller 8.0 så det er greit at MS ikke lar deg sove på laurbærbladene.

 

Forøvrig er det nok kun 2 nevneverdige bugs jeg har opplevd i Windows 10, men de har til de grader tynget vektskåla. Oppgradering og Oppdaterings/konfigreset maset som ser ut til å klare å føcke til ting helt ut av det blå innimellom. Andre mindre bugs har man kommet seg kjapt rundt eller at Microsoft har løst de i stillhet over tid.

 

"Feeling bored? Tired off - if it aint broken dont fix it? Try Windows 10 - Guaranteed to get your blood pumpin again!"

"Gettin hazy? Try our brand new greenscreen!"

 

"We got solutions to every problem we arent really creating!"

"If it suddenly doesnt work - just reinstall! When it suddenly doesnt work again - just reinstall!"

 

"Just keep on reinstalling and we guarantee your Windows 10 will always work!"

"It couldnt be simpler - It just works, after reinstall"

 

"Here at Microsoft we are happy to tell you - Just reinstall!"

 

Nå skal det sies at det tok meg under 1 time å legge inn windows på nytt på en helt "fersk" partisjon etter å ha sjekket disken for feil ( ingen ).

 

Som poweruser har jeg trolig "fucket" opp mye ved å bruke både programmer som har renset registeret og ikke minst det at jeg har kun "oppgradert" siden Windows 7 på denne maskinen, min erfaring med i alle fall anniversary og den opprinnelige windows 10 utgaven var at ting fungerte bra ( men litt tregt som jeg tippet var pga hd , noe som er mer eller mindre bekreftet nå med en ren innstallasjon ).

 

En del andre ting som jeg ikke hadde tenkt grundig over var også at jeg brukte et grensesnitt i Bios (ikke UEFI aktivert ) som var opprinnelig for W7., merket forskjell der også ved bytte.

 

Edit : Selve backup prossesen og reddning av all brukerdata tok derimot alt for mye tid før jeg kunne starte reinstall.

Endret av 097100106111101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...