Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

Ja? Er det virkelig så rart?

Apple må støtte en håndfull enheter som de har full kontroll på.

Microsoft må støtte ørti tusen forskjellige enheter, der PC-produsenten har kontroll på drivere osv.  Dette gjør at ting må testes på ørti tusen forskjellige måter.  Madammen din har vel en PC som produsenten har godkjent, og dermed kan få oppdatert uten noe tull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har oppdatert da jeg fikk tilbudet. Dette på arbeidspc - bærbar. Viktigste grunnen er at jeg etter flere forsøk ikke har klart å slå av windows update. Er forferdelig kjedelig når man skal opp med pc og gjøre noe i 5min, og så starter oppdateringer, mens jeg har internnett delt via mobil. Nå lukker jeg lokket og tar resten hjemme. Men hva om jeg må ta opp pc-en på nytt?

Lenke til kommentar

Er det flere som har opplevd bugs etter Creator's Update?

 

Har kjørt Windows 10 Pro stabilt i 2 år nå, og tror jeg har hatt Panda Antivirus omtrent like lenge.

 

Skulle laste ned et lite program som heter Advanced Renamer, og fikk påfølgende bluesreen når jeg skulle installere, hvor synderen var Panda AV. Har installert dette programmet før uten tull.. 2 ganger prøvde jeg og fikk bluescreen begge gangene. Deaktiverte Panda og det funka uten bluescreen.

 

Avinstallerte panda og skulle installere Avira Antivirus, hele pc'n frøs 2 ganger jeg skulle prøve å installere så jeg måtte ta en hard reset.

 

Måtte tilslutt velge Avast.

 

Jeg mistenker Creator's Update.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Da har jeg fått meg en uke med en ny installasjon av Windows 10 Creators update og det er tydelig at problemene som oppstod trolig har flere årsaker bak seg :

 

*Noen verktøy som jeg bruker til vedlikehold av hd'ene kan ha vært i bruk på tidspunktet jeg oppdaterte, vanligvis skal det ikke være et problem, men det kan ha vært en medvirkende årsak denne gangen.

*Som jeg nevnte tidligere er det en enorm forskjell nå på ytelsen i forhold til før oppdateringen og reinstalleringen, trolig har mye grums blitt med siden Windows 7 / 8 og videre til denne versjonen da jeg vanligvis kun har oppgradert på akkurat denne maskinen ( Htpc'en har blitt langt bedre behandlet).

 

Pålitelseloggen viser også at foruten innstalasjonsdagen, så har dette vært en feilfri opplevelse der kun noen spill har hengt seg innimellom og her tror jeg nok at driverne igjen har litt å si.

Så om jeg skal gi noen gode råd er nok det beste å vente litt til med Creators update og sørge for en ren innstallasjon når man er klar for det.

Endret av 097100106111101
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har utfordringer med en oppdatering fra microsoft i windows 10, KB4015217. Denne lastes ned til 100%, installerer, restarter laptopen, starter opp igjen, får ikke til å fullføre installasjon, laster ned på ny og kjører hele regla igjen i uendeligheten. (Til jeg enten skrur av i frustrasjon eller laptopen går tom for strøm).

 

Finnes det noen mulighet til å enten tvinge gjennom installasjon av den oppdateringen, hindre den, ignorere den eller lignende?

 

Laptopen er en ASUS r417sa. Oppdaterte drivere på alle fronter, 2 GB ram, ekstra 240 GB SSD. Windows 10 x64.

Windows 10 v.1607.

 

Jeg har en annen laptop fra ASUS, modellen er x206ha. Den kjører samme windows 10 versjon, men der gikk det helt fint å installere samme oppdateringen.

 

Link til oppdateringen jeg sliter med:

https://support.microsoft.com/nb-no/help/4015217/windows-10-update-kb4015217

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har utfordringer med en oppdatering fra microsoft i windows 10, KB4015217. Denne lastes ned til 100%, installerer, restarter laptopen, starter opp igjen, får ikke til å fullføre installasjon, laster ned på ny og kjører hele regla igjen i uendeligheten. (Til jeg enten skrur av i frustrasjon eller laptopen går tom for strøm).

 

Finnes det noen mulighet til å enten tvinge gjennom installasjon av den oppdateringen, hindre den, ignorere den eller lignende?

 

Laptopen er en ASUS r417sa. Oppdaterte drivere på alle fronter, 2 GB ram, ekstra 240 GB SSD. Windows 10 x64.

Windows 10 v.1607.

 

Jeg har en annen laptop fra ASUS, modellen er x206ha. Den kjører samme windows 10 versjon, men der gikk det helt fint å installere samme oppdateringen.

 

Link til oppdateringen jeg sliter med:

https://support.microsoft.com/nb-no/help/4015217/windows-10-update-kb4015217

Les her :

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update/kb4015217-failed-to-install-on-xps-13/7959b40b-cf67-4cb7-b9f3-d1f7e382b1e7?rtAction=1493363953476

 

Yes! Hallelujaaaah! :-)

Finally the update has succesfully installed. Thank your for all your contributions.

The main fix:

start laptop from recovery USB

choose advanced troubleshooting, command prompt

assigning a drive letter to the system reserved partition (so checkdisk could run on it), R: in my case:

"diskpart"

list volume

"select volume X" (select the volume that is shown as "system", with label ESP in my case, where X is the nr that you see when listing the volumes)

"assign letter=r"

"exit"

"chkdsk r: /f"

Then I did the following, although in the end I am not completely sure if these steps were totally neccesary after the above fix:

"bootrec /rebuildbcd"

"bootrec /fixboot"

"bcdboot c:\windows"

After that I let Win10 check for updates again and complete (and restart) again. Update installed succesfully in less than 5 minutes.

 

 

Fra

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/644904/failed-to-update-kb-4015217/

Lenke til kommentar

http://i.imgur.com/35p6hlK.png

 

Det jeg snakket om, det ser utydelig ut. Skjermen er (nesten) i fokus på begge bildene, her ser vi 1440p på venstresiden og 1080p på høyresiden. Venstrebildet ble tatt litt ute av fokus, men det ser ikke på likt nær like skarpt ut som på 1080p skjermen. Har 2x 1440p i en docking ifra lenovo også 1080p skjermer er laptopen sin skjerm. Uavhengig av om skjermene kobles i docking eller rett i laptopen så er det blurry. Har også prøvd å disable laptopen sin skjerm slik att det da berre blir skjermbilder på dem 2x 1440p skjermene, uten bedre resultat.

Lenke til kommentar

Etter Creator's update møkka har jeg opplevd at ikonene du kan legge nederst på taskbaren er veldig treige med å laste inn når jeg starter maskinen. Vanligvis så ligger jo alle disse "klare" i det du kommer inn i Windows. Jeg har også sett at ikonene plutselig blir borte, for så å komme tilbake igjen en etter en bortover.

 

Noen ide?

 

Bortsett fra at Firefox klikka helt i vinkel her om dagen med streker over hele skjermen, og et par antivirus program som nekta å la seg installere uten BSOD, så fungerer ting som det skal, enn så lenge.

 

Lurer litt på hva faen Microsoft har drevet på med denne updaten.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Da har jeg fått orden på begge laptopene mine med windows 10. Det endte med at jeg måtte fabrikk-resette den ene og den andre måtte jeg trå til med et nytt image fra microsoft. Synd jeg ikke får til å installere en linux distro eller lignende på de laptopene, for jeg er nå lut lei Microsoft og deres rariteter og ideer, windows plattformen i seg selv og alt som hører til.

 

Min neste laptop blir definitivt en Chromebook eller en mac, rett og slett fordi jeg er lei av å måtte bruke så mye tid på å fikse noe som burde fungere av seg selv i første omgang.

 

Ferdig med å gråte, nå går jeg videre i livet igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Da har jeg fått orden på begge laptopene mine med windows 10. Det endte med at jeg måtte fabrikk-resette den ene og den andre måtte jeg trå til med et nytt image fra microsoft. Synd jeg ikke får til å installere en linux distro eller lignende på de laptopene, for jeg er nå lut lei Microsoft og deres rariteter og ideer, windows plattformen i seg selv og alt som hører til.

 

Min neste laptop blir definitivt en Chromebook eller en mac, rett og slett fordi jeg er lei av å måtte bruke så mye tid på å fikse noe som burde fungere av seg selv i første omgang.

 

Ferdig med å gråte, nå går jeg videre i livet igjen.

Skal love deg at andre operativsystem er ikke noe lettere enn Windows 10. Hverken å installere, konfigurere og implementere løsninger på løpende bånd. Sliter du med Windows 10 vil du garantert også slite med Linux og OSX.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i de to andre kan jeg i drt minste velge selv når/om jeg vil installere oppdateringer. I windows 10 kommer oppdateringene så fort laptopen er på nett uten forbruksmålt tilkobling. Om en oppdatering slår feil der så vil den laste ned - installere - restarte og bruke 1 time på installasjon, feile og angre endringene - laste windows - laste ned oppdatering og gjenta seg helt til jeg går fra vettet eller laptopen er tom for strøm. Ingen mulighet til å forhindre dette ellers uten å gå inn i regedit og tulle til ting enda mer.

Lenke til kommentar

Men i de to andre kan jeg i drt minste velge selv når/om jeg vil installere oppdateringer. I windows 10 kommer oppdateringene så fort laptopen er på nett uten forbruksmålt tilkobling. Om en oppdatering slår feil der så vil den laste ned - installere - restarte og bruke 1 time på installasjon, feile og angre endringene - laste windows - laste ned oppdatering og gjenta seg helt til jeg går fra vettet eller laptopen er tom for strøm. Ingen mulighet til å forhindre dette ellers uten å gå inn i regedit og tulle til ting enda mer.

 

Som nevnt, bare slå av Windows Update som tjeneste, så må du bare huske på å sjekke en gang i blant da. Windows kjører jo nå stort sett kun oppdatering en gang per måned (unntak er defender oppdateringer, som kommer daglig) og da alltid på tirsdag USA tid, så stort sett onsdag her hjemme.

 

update_tjenester1.jpg

Lenke til kommentar

Greia er at jeg ikke vil inn i de instillingene der og knote. Jeg vil ha en svær fordømt knapp midt i update vinduet som viser enten "på", "av" eller "når pokker du vil". Og en annen knapp der det står "hvilke vil du ha?". Jeg har kompetansen til at jeg kan, men det burde ikke være nødvendig å måtte knote så mye. Savner dypt måten jeg kunne gjøre ting på fra win7 og tidligere. Men akk. Da får jeg la det surre og gå frem til neste gang det blir noe tull, eller jeg kjøper ny laptop. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...