Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

Jeg vet at det jeg her kommer til å skrive ligger i grenseland av hva man kan kalle en bug. Men, det er like fullt en svært irriterende brukeropplevelse med Win10.

 

post-30484-0-79593700-1482231018_thumb.jpg

 

Det gjelder Win10 sin Devices and Printers. Altså når man åpner denne så tar det en liten evighet før en får opp symbolene for enhetene, som forteller om de er online/offline og får mulighet til å åpne enhetenes egenskaper med mere.

 

Må det ta fullt så lang tid før at Windows skal gi slipp til brukeren slik at man kan komme seg videre i sitt arbeid, oppsett mm.?

 

Her må det vel finnes stort potensiale for forbedring. Går det ikke an å sette tiden ned, slik at Windows gir opp de enhetene som ikke svarer? Denne opplevelsen gjelder jo egentlig ikke kun Devices and Printers, men det kan virke som om Windows er gjennomsyret med denne slappheten flere steder av operativsystemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at det jeg her kommer til å skrive ligger i grenseland av hva man kan kalle en bug. Men, det er like fullt en svært irriterende brukeropplevelse med Win10.

 

attachicon.gifWin10-forbedringspotensiale__når-åpne-Devices-and-Printers.jpg

 

Det gjelder Win10 sin Devices and Printers. Altså når man åpner denne så tar det en liten evighet før en får opp symbolene for enhetene, som forteller om de er online/offline og får mulighet til å åpne enhetenes egenskaper med mere.

 

Må det ta fullt så lang tid før at Windows skal gi slipp til brukeren slik at man kan komme seg videre i sitt arbeid, oppsett mm.?

 

Her må det vel finnes stort potensiale for forbedring. Går det ikke an å sette tiden ned, slik at Windows gir opp de enhetene som ikke svarer? Denne opplevelsen gjelder jo egentlig ikke kun Devices and Printers, men det kan virke som om Windows er gjennomsyret med denne slappheten flere steder av operativsystemet.

 

Høres ut som du har litt rot som må ryddes opp i, les denne : https://www.tenforums.com/drivers-hardware/10390-devices-printers-slow-open-post671700.html#post671700

 

Så laster du ned devnodeclean og følger instruksjonene i linken ovenfor.

Lenke til kommentar

 

 

 

Høres ut som du har litt rot som må ryddes opp i, les denne : https://www.tenforums.com/drivers-hardware/10390-devices-printers-slow-open-post671700.html#post671700

 

Så laster du ned devnodeclean og følger instruksjonene i linken ovenfor.

 

 

Ok, jeg så på lenken og det fikk meg til å tenke på om det er eksistensen av Registry (Registeret) sin skyld at ting sånn sett baller på seg? Kanskje også en relasjon mellom Registry og til denne "devices"-greia?

 

På det planet så "kan jeg ikke" Windows. Så derfor spørsmålet som jeg deler.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Høres ut som du har litt rot som må ryddes opp i, les denne : https://www.tenforums.com/drivers-hardware/10390-devices-printers-slow-open-post671700.html#post671700

 

Så laster du ned devnodeclean og følger instruksjonene i linken ovenfor.

 

 

Ok, jeg så på lenken og det fikk meg til å tenke på om det er eksistensen av Registry (Registeret) sin skyld at ting sånn sett baller på seg? Kanskje også en relasjon mellom Registry og til denne "devices"-greia?

 

På det planet så "kan jeg ikke" Windows. Så derfor spørsmålet som jeg deler.

 

-Nope.

 

Slik jeg tolker det er det pga Windows prøver å oppdatere seg i forhold til hvilke enheter som er tilkoblet til det lokale systemet, istedenfor å bygge på en liste og oppdatere denne mens brukeren har tilgang til den, ser det ut som det blir først sjekket for tilkoblinger og så vist fram det man "burde" ha...

 

Og så finnes det jo noen enheter som også er i konflikt med Windows, noe som ikke gjør dette enklere, pluss windows sine egne prosesser som også kan skape litt krøll som skygge kopier osv.

 

En enkel løsning på dette problemet er å ha et vindu åpent til disse enhetene, men lett å irritere seg over dette når man må gjenåpne etter hver reboot.

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En bug, eller hva jeg skal kalle det, som har vært siden Win7 og muligens Vista. Administrators-brukergruppa fungerer ikke. Gir man tilgang til Administrators på en nettverksstasjon får ingen av medlemmene de faktiske tilgangene. Hver gang jeg installerer OS må jeg lage en ny Administrators2-gruppe og bruke den.

Lenke til kommentar

 

Bruker Windows 10 merkelig mye plass? Jeg hadde en windows.edb fil på over 72GB!

Directory of C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows

04.11.2016  19:24    76 520 882 176 Windows.edb
               1 File(s) 76 520 882 176 bytes

 

 

Problemet kan være en bug som har eksistert siden Windows 8 og som ennå ikke er løst.

 

Slik løser du det:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2838018

 

 

Gonna take some time thou...

Initiating DEFRAGMENTATION mode...
            Database: C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb
                  Defragmentation Status (% complete)
          0    10   20   30   40   50   60   70   80   90  100
          |------|------|------|------|------|------|------|-----|------|------|
          ..

 

NB! Ikke kjør denne (esentutil.exe) hvis du har mindre plass ledig enn filens størrelse! Slett heller da Windows.edb der du skal kjøre esentutl.exe og fortsett med reconfig av tjenesten og så starte den.

 

Nice and tidy, SSD revived..

 Directory of C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows
 
04.11.2016  19:39         8 454 144 Windows.edb
               1 File(s)      8 454 144 bytes

 

 

 

 

EDIT:

Ellers kan man følge denne

http://www.thewindowsclub.com/windows-edb-file

 

 

Igjen fyller en 60GB Windows.edb systemdisken på 120GB. Utrolig at Microsoft ikke får orden på dette.

Lenke til kommentar

Samme tidsrom hos meg og samme versjoner. Så 147 MB for den filen er ikke mye.

 

Men jeg får gjenta spørmålet mitt fra tidligere:

 

Jeg mener at det har vært nevnt tidligere i denne tråden om bytte av HK, CPU etc og det har ikke vært noe problem med Windows 10 lisensen. Men kun får å sjekke, vil jeg få noe tull med Windows 10 lisensen når jeg bytter HK og CPU?
 
Blir å bytte fra X79 oppsett til X99 HK.
Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Min edb fil er på 278MB, og jeg oppgraderte til w10 i sommer 1 dag før tidsfristen gikk ut, oppgraderte ifra w7 som ikke hadde vært formatert på leeeeeeenge og den er fortsatt ikke formatert, so.............much...........work.

Er mye lettere å bare sette seg foran PCen også ta bugsene som de kommer.

Jeg oppgraderte vel til 1511 og nå har jeg 1607 med alle updates innstallert.

 

Hva er det den edb filen gjør/er til for?

Lenke til kommentar

Hvor fort vokser den?

Skal jo se på fila igjennom om noen dager eller noe å se om den vokser, men hva er denne .edb filen til?

Bare sånn for å være nysgjerrig.

Den vokser jo tydeligvis ikke noe hos mange. Spørsmålet blir heller hva som gjør den stor hos noen. Kanskje det har med oppgradering fra tidligere Win versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...