Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke om noen har nevnt dette før, men jeg/vi har problemer med at Windows 10 dropper Internett tilkobling en god del ganger i løpet av en dag.

Oppsett er: Fra PC’er med kabel til TP-Link switch, kabel fra switch til Asus RT-AC1200G+ router (satt opp som media bridge), trådløs tilkobling til Asus RT-AC87U og kabel fra denne til ISP sin Cisco router.

 

Når jeg kjører denne «fancy» troubleshooter til Windows 10, påstår den at den kan ikke konfigurere proxy server automatisk. Hvis jeg husker rett da.

Problemet er jo at vi ikke har proxy server og det har heller ikke IPS meg bekjent. Og dette problmet er det samme med alle 4 PC’ene som kjører Windows 10. Problemet finnes ikke i Windows 7 eller Linux Mint som jeg har på min PC. Android mobiler har heller ikke noe problemer med Internett tilkobling, det er kun Windows 10 som roter noe jæv..... av og til.

 

Jeg har prøvd diverse «fikser» som flyter rundt i den store internett verden, men det hjelper kun en liten stund, så er det back to basic igjen. Så vidt jeg fant ut etter en del snoking på nettet, så begynte dette etter Anniversary oppdatering i august i fjor, selv om noen hadde dette problemer før det. Jeg mene rå huske at vi hadde ikke dette problemet før den «store» oppdatering, men etter som jeg begynner å bli gammel, er det mulig jeg husker feil.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg hadde ymse diffuse nettverksproblemer som jeg ikke kom til bunns i.

Prøvde ulike "fikser" jeg fant på internett, byttet nettverkskort (som i det minste ga meg gigabit tilbake), men ingenting hjalp helt  - inntil jeg byttet ut en >10 år gammel switch med en ny en.

 

Nå går alt så det suser. Til og med det gamle nettverkskortet.

Så løsningen på mine (antatte) "softwareproblemer" ble å bytte hardware.

 

Nå har jeg begynt å skule på min ruter fra 2008 ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Jeg vet ikke om noen har nevnt dette før, men jeg/vi har problemer med at Windows 10 dropper Internett tilkobling en god del ganger i løpet av en dag.
Oppsett er: Fra PC’er med kabel til TP-Link switch, kabel fra switch til Asus RT-AC1200G+ router (satt opp som media bridge), trådløs tilkobling til Asus RT-AC87U og kabel fra denne til ISP sin Cisco router.
 
Når jeg kjører denne «fancy» troubleshooter til Windows 10, påstår den at den kan ikke konfigurere proxy server automatisk. Hvis jeg husker rett da.
Problemet er jo at vi ikke har proxy server og det har heller ikke IPS meg bekjent. Og dette problmet er det samme med alle 4 PC’ene som kjører Windows 10. Problemet finnes ikke i Windows 7 eller Linux Mint som jeg har på min PC. Android mobiler har heller ikke noe problemer med Internett tilkobling, det er kun Windows 10 som roter noe jæv..... av og til.
 
Jeg har prøvd diverse «fikser» som flyter rundt i den store internett verden, men det hjelper kun en liten stund, så er det back to basic igjen. Så vidt jeg fant ut etter en del snoking på nettet, så begynte dette etter Anniversary oppdatering i august i fjor, selv om noen hadde dette problemer før det. Jeg mene rå huske at vi hadde ikke dette problemet før den «store» oppdatering, men etter som jeg begynner å bli gammel, er det mulig jeg husker feil.

 

Min gamle laptop har også problemer med at kablet netverket forsvinner på windows 10 og ikke på de tidligere windows versjonene.

Det er fordi Acer ikke har laget nye drivere til den laptoppen og ikke kommer de til å gjøre det heller.

Da legger jeg inn heller et annet operativsystem på den gamle laptoppen,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan se bort fra drivere, router problemer og switch problemer da dette skjer med 5 PC'er, glemte en PC dessverre. Og alle kjører Windows 10. Og det rare er som sagt at dette skjer ikke med Windows 7 eller Linux Mint som tross alt er installert på min PC som også har Windows 10. Så dermed gjenstår kun Windows 10 som "syndebukk" da det gjelder kun dette OS'et på min PC hvor dette problemer oppstår. De andre PC'ene har kun Windows 10.

 

Og det skjer IKKE samtidig på tre av PC'ene som tross alt er koblet til samme switch og router. Jeg kan miste Internett (kun Internett, ikke nettverket da jeg kan bruke serveren uten problemer via wifi fra laptopen), mens madamen kan surfe på Internett uten problemer. Senere kan hun miste Internett mens jeg oser rundt på Internett uten problemer.

Lenke til kommentar

Jeg kan se bort fra drivere, router problemer og switch problemer da dette skjer med 5 PC'er, glemte en PC dessverre. Og alle kjører Windows 10. Og det rare er som sagt at dette skjer ikke med Windows 7 eller Linux Mint som tross alt er installert på min PC som også har Windows 10. Så dermed gjenstår kun Windows 10 som "syndebukk" da det gjelder kun dette OS'et på min PC hvor dette problemer oppstår. De andre PC'ene har kun Windows 10.

 

 

Det er jo utrolig kjekt å bare se bort fra de faktiske årsakene til at dette skjer da.

Windows 10 har ikke denne buggen innebygd, for den gjelder jo ikke alle Windows 10 pcer i hele verden. Da ville man jo sett store oppslag om det.

Så det er jo helt klart at problemene ligger som en kombinasjon mellom hardwaren din og Windows 10. Det innebærer i alle fall drivere, router og switch problemer. På en eller annen måte snakker ikke utstyret ditt godt nok sammen med Windows 10, og skaper derfor disse problemene. Nøyaktig hva kan jo være vanskelig å finne ut, men en måte vil jo være å ta bort elementer for å se hvordan det fungerer da.

 

Løsningen ligger i utstyret ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg kan se bort fra drivere, router problemer og switch problemer da dette skjer med 5 PC'er, glemte en PC dessverre. Og alle kjører Windows 10. Og det rare er som sagt at dette skjer ikke med Windows 7 eller Linux Mint som tross alt er installert på min PC som også har Windows 10. Så dermed gjenstår kun Windows 10 som "syndebukk" da det gjelder kun dette OS'et på min PC hvor dette problemer oppstår. De andre PC'ene har kun Windows 10.

 

Og det skjer IKKE samtidig på tre av PC'ene som tross alt er koblet til samme switch og router. Jeg kan miste Internett (kun Internett, ikke nettverket da jeg kan bruke serveren uten problemer via wifi fra laptopen), mens madamen kan surfe på Internett uten problemer. Senere kan hun miste Internett mens jeg oser rundt på Internett uten problemer.

Sjekk nå iallefall om der er Windows 10 drivere til de nettverkskortene.

Dine feilsymptomer er svært lik de jeg hadde.

Skal også finne igjen feilene i eventloggen noe om at en adresse ikke svarte på den tiden default dns eller noen andre dns-servere ikke svarte på maksimal tiden.

Lenke til kommentar

 

Det er jo utrolig kjekt å bare se bort fra de faktiske årsakene til at dette skjer da.

Windows 10 har ikke denne buggen innebygd, for den gjelder jo ikke alle Windows 10 pcer i hele verden. Da ville man jo sett store oppslag om det.

Så det er jo helt klart at problemene ligger som en kombinasjon mellom hardwaren din og Windows 10. Det innebærer i alle fall drivere, router og switch problemer. På en eller annen måte snakker ikke utstyret ditt godt nok sammen med Windows 10, og skaper derfor disse problemene. Nøyaktig hva kan jo være vanskelig å finne ut, men en måte vil jo være å ta bort elementer for å se hvordan det fungerer da.

 

Løsningen ligger i utstyret ditt.

 

myhken, jeg skulle kanskje ha forklart hvorfor jeg mener at jeg kan se bort fra hardware problemer, i det minste når det gjleder min PC, switch og routere.  Ingen av disse komponentene er de samme som da problemene begynte, alt er skiftet ut. I tillegg er alle drivere som har med nettverkskort å gjøre oppdatert til siste kjente versjon. Samme med firmware for routerne våre.
 
Det var ingen switch tidligere, den kom senere pga at jeg flyttet en router, og dette var etter at problemene begynte som har pågått i 3 - 4 måneder nå. Begge routerne er byttet ut og plassert på en slik måte at det er fri sikt mellom dem, ingen vegger etc mellom dem. I tillegg er hovedkortet mitt nytt, det ble byttet for ca 3 uker siden. Så den eneste fellesnevneren nå er Windows 10 og Cisco routeren til ISP.
 
Det jeg har lurt på å gjøre er å prøve å bytte DNS server som nebrewfoz foreslårr, kun for å prøve noe i det minste. Får se hvordan det går.
Lenke til kommentar

 

myhken, jeg skulle kanskje ha forklart hvorfor jeg mener at jeg kan se bort fra hardware problemer, i det minste når det gjleder min PC, switch og routere.  Ingen av disse komponentene er de samme som da problemene begynte, alt er skiftet ut. I tillegg er alle drivere som har med nettverkskort å gjøre oppdatert til siste kjente versjon. Samme med firmware for routerne våre.
 
snip

 

 

Det jeg ville frem til er jo at dette ikke er en Windows 10 feil, for da ville jo alle i hele verden som har koblet sine pcer med kabel på switch/router eller bare router hatt samme problem. Av over 400 millioner Windows 10 installasjoner i verden, vil jeg tro ganske mange av dem bruker kablet nettverk?

 

Så problemet må være en kombinasjon mellom Windows 10 og utstyret/hardwaren du bruker.

 

F.eks bruker jeg Asus AC87U ruter og 2 x Netgear 8 x Gigabit Unmanaged Desktop switcher på mitt hjemmenettverk, og jeg har ingen slike problemer som du beskriver på mine Windows 10 installasjoner.

 

Hadde dette vært et rent Windows 10 problem, så skulle jeg jo hatt samme problem. Så noe i nettverket ditt snakker ikke så bra sammen med nettverkskortet eller Windows 10. Kan være DNS innstillingene, jeg bruker alltid Google sine (8.8.8.8 og 8.8.4.4)

 

Lenke til kommentar

Klart det er feil i Windows 10 . Derfor kommer det jo hotfikser og kompabilitets rettelser hele tiden.

Hvis du ser i mitt inlegg over ser du at det er ipv6 DHCP problemer og automatisk DNS feil i Aniversory update.

Så er det også slik at feil kan være med bestemte PC, driver og utsyrs kombinasjoner . Derav kommer disse stabilitest og kompabilitets oppdateringene til windows.

 

https://blog.apnic.net/2017/01/19/ipv6-only-at-microsoft/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis problemet kom når du tok i bruk en switch så burde det vel ringe en bjelle om det ikke var noe problemer FØR switchen ble tatt i bruk.

 

Det var ikke det han skrev...

Kan gjerne prøve å forenkle det litt:

Det var ingen switch tidligere, den kom senere ... og dette var etter at problemene begynte.

 

Problemene var altså der før switchen ble tatt i bruk.

Lenke til kommentar

Du har altså Cisco router (kabel) Asus RT-AC87U (trådløst) Asus RT-AC1200G+ router (kabel) TP-Link switch (kabel) PC’er.

 

Kanskje Windows 10 ikke takler at det forsvinner noen pakker og går litt ekstra tid pga trådløst i blant? Har du prøvd å pinge ruteren over tid og sett om du har mye pakketap?

Lenke til kommentar

Tja, det er mulig, men jeg tror ikke problemet er at det forsvinner noen pakker via wifi. Hadde det vært det, ville vel jeg ha hatt problemer med å komme inn på serveren fra laptopen via wifi, men det er null problemer med det.

 

Jeg har til og med kopiert ca 7 GB med data fra serveren til laptopen mens min stasjonære PC mistet Internett, og som sagt det er kun Internett problemet gjelder og det skjer kun i Windows 10.

 

Uansett så har jeg nå satt opp Google som DNS server i PC'en, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Strømbrudd igår og når jeg da slo på pcen igjen får jeg innacessibel boot device(sikkert stavet feil).
Jeg har prøvd så og si alt jeg kommer på, bytte sata port, prøvd safe mode, får bare blåskjerm, prøvd sfc scan, chkdsk, prøvd diverse ting i den hjelpemenyen som kommer opp i w10 ingenting funker, prøvd å reparere med w10 minnepinne, hjalp ikke, prøvde også noe feil logging mens den prøver å boote, ingenting hjelper eller gjør noenting.
Gjennoppretningspunkt funker heller ikke, får feil melding da også.
Bruker jeg chkdsk /f får jeg opp at den feila pga at disken er write protected, sfc /scannow blir fort ferdig uten å gjøre noe også får jeg beskjed om at den ikke kunne utføre hva jeg requester, chkdsk sier dog at fil systemet er ntfs som stemmer.
Men disken er i bios og får tilgang til filer ved hjelp av linux bootbar minnepinne så fikk kopiert ut noe, men hadde tenkt å formatere i helga uansett men nå får jeg ikke knytta w10 mot ting som hotmail konto, men det er kanskje ikke så farlig når man bare skal bytte disk å ikke noe anna?
Virker som det bare er boot sekvensen som er ødelagt men litt rart at gjennoppretning eller repair ikke funker og jeg sjekka S.M.A.R.T for ikke lenge siden og den var bra, men disken er jo relativt gammel.

Har ingen anna ekstern disk eller intern disk kobla til, bare OS disken og det er en vanlig HDD.

Noe tips eller er det bare å formatere som jeg uansett hadde tenkt å gjøre i helgen?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...