Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

Han påsto også at det kunne være noe feil med harddisken. Noe som ville vært en katastrofe siden det er en backup HDD.

 

Den eneste grunnen til at det skulle være en katastrofe er at du har filer på den HDD'en som du vil miste dersom HDD'en blir ødelagt. I så fall er det ikke en backup HDD. En backup HDD skal kun inneholde filer som også finnes (minst) et annet sted. Du skal tåle å miste originalen - fordi du da kan hente inn en kopi fra backup'en -, og du skal tåle å miste backup'en - fordi du da kan lage en ny backup fra originalen.

 

Du har altså en ekstern HDD med USB-tilkobling som gir deg BSOD på to ulike maskiner?

Der har du nok synderen. Jeg har i hvert fall selv hatt USB-disker (og minnepinner) som ikke har oppført seg ordentlig med enkelte PC'er, og som har skapt såpass mye trøbbel på PC'en at selv minnepinner som ellers fungerer 100% begynner å fuske. Som regel må det en omstart til for å rydde opp de interne USB-problemene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har altså en ekstern HDD med USB-tilkobling som gir deg BSOD på to ulike maskiner?

Der har du nok synderen. Jeg har i hvert fall selv hatt USB-disker (og minnepinner) som ikke har oppført seg ordentlig med enkelte PC'er, og som har skapt såpass mye trøbbel på PC'en at selv minnepinner som ellers fungerer 100% begynner å fuske. Som regel må det en omstart til for å rydde opp de interne USB-problemene.

 

Ok noe av dataene er på 2 plasser. Men det ene stedet er på PC'en. Så kanskje jeg burde ha de jeg har mest kjært på 3 steder da. Ellers vil det være ting som man ikke ønsker at tar opp plass på den interne SSD, som jo har litt plassbegrensninger på 500 Gig. Så ja det er jo noe som jeg har litt kjært som ligger kun 1 sted i øyeblikket også.

 

Som f.eks. flere gigabyte store Win10 virtuelle innstallasjoner. Nå er jo ikke Windows 10 det mest brukervennlige på lisensiering, når det er knyttet til hardware. Og når hardware er virtuell, jeg har ihvertfall ikke kunnskap enda om hvilke filer og hvordan man manipulerer med VMware til å ikke herpe klonet hardware. Altså om det finnes måter rundt hvor man kan ta vare på f.eks. kun noen megabyte som backup av de innstallerte lisensen.

 

Så synderen er 2 helt forskjellige USB-enheter?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Så synderen er 2 helt forskjellige USB-enheter?

 

 

Som du sikkert har skjønt (eller bør skjønne) er du nokså alene om disse problemene. Og når du er alene om slike problemer må du begynne å tenke på andre feilkilder enn Windows. Hadde dette vært et utbredt problem, ville du enkelt kunne finne hjelp/løsninger på problemet. Det kan være alt fra hardware problemer (inkludert kabel, kontakter osv) til at du har ett eller flere programmer som du kjører på begge pcene som forårsaker feilen.

Uansett, dette er ikke en kjent Windows feil, du har hatt support fra Microsoft som ikke har kunne hjelpe deg, så på tide å slutte å skylde på Windows.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Så synderen er 2 helt forskjellige USB-enheter?

 

Jeg tenkte mest på den ene HDD'en ....

 

edit: I tillegg til å være en USB-tilkoblet enhet er det også snakk om en 'elektromekanisk enhet for magnetisk lagring av data', og sånne er kjent for å utvikle feil etter hvert. Og det blir ikke bedre dersom den flyttes på, eller er utsatt for mekaniske vibrasjoner eller sjokk. (Det finnes en YouTube-video som viser at en disk feiler gjentatte ganger når man skriker til den.) Ting som fungerte OK i starten blir etter hvert trege og henger. Ting som skal skrives til disk blir liggende lenge i RAM-buffer, og enheten venter i evigheter med å rapportere at den er ferdig når man ønsker å koble den fra, osv.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Ja, men jeg har fått den til å gå i BSOD med en HDD og en minnepenn. På to vidt forskjellige PC'er.

 

@myhken:

Jo du kan være inne på noe. Det kan selvfølgelig være noe programvare som er felles, eller hva det nå enn måtte være.

 

Og du mener at siste Windows build med updates oppå er såpass gjennomtestet, at man skulle ha hørt om tilsvarende feil allerede? Feilen oppstod altså ikke før etter WU på begge disse bærbare PC'ene, til informasjon. Selv om det ikke behøver å være relatert, så er det jo sånne ting man gjerne liker å merke seg ved.

 

Men generellt så syntes jeg MS support var litt sløve greier. De gjør sikkert mindre utav ting enn entusiaster her på forumet hadde gjort på forhånd. Å in-place upgrade en Windows er jo noe nesten en amatør kan finne på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen tanker om USB .

 

Plus: Veldig anvendelig til alt fra mus til hodetelefoner.

 

Minus: Robusthet og feilrate relatert til masselagring har alltid vært problematisk for enkelte og mindre for andre.

 

 

 

USB -> RAW klassisk symptom på korrupt patriajonstabell.

Flere grunner til dette og den mennesklige er at enheten fjernes midt i en datatrasaksjon (empty buffer og close open files)

På USB flash disker er det også en akselererende korrupsjon etter gjentatte unclean removals.

 

Hvis jeg ikke får til trygg fjerning (device in use etc) napper jeg den ikke ut fordet, men gjør shutdown av PC for ikke å korruptere data på usb enheten.

 

Neste er bruk av filsystem. Her bør man etter min mening kun holde seg til ext4 for linux, ntfs for windows maskiner og hfs+ for mac. Bruke fat32 fordi det er et kjekt felles filsystem ? Det er også det mest upålitelige.

 

Sist men ikke minnst kvaliteten på usb /sata bridge kontrolleren i eksterne harddisker og her har det vært mye sjit på markedet.

For usb flashdrives er det samme både for kontroller ic usb-nand og nand flash minnet selv og logikk (fw).

Noname USB drives man får som reklame objekt f.eks .

 

Selv mener jeg mye går på mennesklig interaksjon og behandlig/arbeidsmetoder/rutiner (eks safe removal) valg av filsystem ,valg av enhetstyper.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men generellt så syntes jeg MS support var litt sløve greier.

 

Husk på at smarte folk ofte ønsker seg mer utfordrende (og bedre betalte) jobber enn det de får ved å drive tech support. Dermed ender man opp med "vanlige folk" som blir opplært til å følge "oppskrifter" i forsøk på å løse kundenes problemer. Jeg tipper at mange her på forumet har veldig mye mer erfaring med egen bruk av PC/Windows (med dertil hørende problemer som har dukket opp - og blitt løst), enn flertallet av de som jobber med tech support hos Microsoft eller andre tech firmaer.

Lenke til kommentar

Selv mener jeg mye går på mennesklig interaksjon og behandlig/arbeidsmetoder/rutiner (eks safe removal) valg av filsystem ,valg av enhetstyper.

 

 

Om et i det hele tatt gjør noe forskjelle fra eller til, så er det en:

 

- USB HDD WD My Passport Ultra 2 Terabyte (metallinnkapslingsmodellen) - den er formatert som den kom levert

 

- USB minnepenn Lexar by Micron 64 Gig - modell med både standard USB og micro-USB til bruk på mobiltelefoner i andre enden - FAT32 formatert som den kom fra fabrikk, og jeg har formatert den på ny med FAT32 og samme blokkstørrelse eller hva det nå kalles som fabrikk hadde valgt på den

 

 

Du jeg vet ikke om jeg er smartere enn enkelte IT-konsulenter, men jeg har vært ute for en som bedyret at det var ikke skadelig å nappe ut USB lagringsenheter. Selvfølgelig trodde jeg ikke på han. En kar som jobber med seriøs databehandling for bedrifter mao. mener dette.

 

Jeg synes også at utløse enheter er plagsomt, men jeg gidder gjøre det for det om.

 

Windows har i tide og utide også hengt ved utløsning av USB lagring på f.eks. Win7 blant annet, som jeg i øyeblikket unngår å benytte meg av. Selv om jeg har en gammel lisens igjen et sted, for sikkerhetsskyld. Når windows har hengt i Win7-utgaven flere ganger (på helt annen PC-hardware - FYI), så har jeg alltid forsøkt å myk-restarte maskinen ved å holde knappen inne bare en kort stund, istedetfor fram til og med den kutter strømmen brutalt med samme Power-knapp. Bare som en slik følelsesgreie-handling i tilfeller USB lagring da får signal fra Windows om å stoppe. De diskene jeg nevnte er såpass nye, at de ikke har fått smake Windows 7, bare FYI.

 

Man skal ikke parkere problemet som et "ikke Windows-problem" for det om det kan hende det er noe galt med enkelte USB-enheter av og til (mine kan jo være helt friske for alt hva vi vet). Hvorfor skal det først skje ved den utløsningssekvensen som aktiveres av Windows 10, gjennom systemtray? Og ikke sporadisk når som helst ved andre anledninger når man skriver og leser til diskene som går helt fint alltid?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Den saken er for lengst løst: "The Windows Update released on September 13th for Windows 10 addresses this issue.  If you were receiving a blue screen error when connecting a Kindle device, please install the latest Windows Updates."

 

Finnes det en tilsvarende sak for WD My Passport Ultra eller Lexar minnepinne?

Du er neppe den eneste som har disse enhetene, så hvis det er et massivt problem vil det nok være rapportert inn til Microsoft's support-sider.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg litt på. Hvorfor forvente at folk skal rapportere det på riktig måte. Når selv Microsoft supportansatte har problemer med å stokke kortene riktig i feilsøkingsprosessen. Hvorfor ikke lese Event viewer med en gang. De beveget seg ikke der en gang, denne gangen. Jeg måtte vise dem det.

 

I stedet så peiset de bare på med noen innlærte innstallasjons- og filfjerningssteg. Hvor mye lærer man da om at det dreier seg om en feilende HDD eller hva det nå måtte være. Kanskje en feilende USB-utløser i systemtray?

 

Det må ihvertfall være lov å tillate seg at det kan hende at Microsoft har noen bugs fremdeles, selv om de har fått kindle til å funke igjen. Dessuten så har Microsoft også sluppet en del patch'er siden den gang. Så da kan det jo være noe med den nye koden også, man skal ihvertfall ikke være helt blind for muligheten.

 

Nå er det litt plagsomt for meg å ha det slik. Men, jeg kan sikkert leve med det et par-tre mnd. Så kan vi se om noe dukker opp etterhvert på Microsoft supportsider og WU.. Når en smarting klarer å innrapportere det på en måte som Microsoft support forstår seg på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Man feilrapporterer ved å sende inn filer/bugsjekk/logg/crasjreport fra "error reporting" eller "customer experience program"

Via reability history kan man velge enkeltvis appcrash og bluescreens å sende inn.

Hvis mange nok sender inn eller har dette på automatisk blir slikt oppdaget og klassifisert som et problem av større eller mindre omfang (slik eksempelet med Kindle)

 

Slike feil går til buglister til utviklere. Og hører ikke hjemme hos 1.Line telefonsupport.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har ingen Windows-sertifisering, og det synes jeg ikke en skal forvente av Windows-brukere heller.

 

Så hvordan det fungerer med innrapportering av bugs, på automatisk vis i bakgrunnen er jeg egentlig ikke særlig belært om. Jeg har nå hatt Windows siden versjon 3.11-tiden, og etterhvert så har det vel kommet noe innrapporteringsgreier kanskje.

 

Men Microsoft har egentlig aldri vært helt kundevennlige. De er mest opptatt av å selge. Og de er bare heldige at bedriftene har holdt liv i de. For det er bedriftene som har definert at de skal fortsette å ha livets rett. Så da kan man heller ikke forvente at hverken forståelsen, eller tonen mellom hjemmebrukere og Microsoft skal være særlig god.

 

Microsoft har vel skjerpet seg en del med Windows 10. Og om de ikke hadde gjort dette, så tror jeg de før eller siden ville blitt sideparkert av en eller annen konkurrent på OS-leveranse, enten det er opensource, freeware, betal lisensiert vare, abonnement eller hva det måtte være fundert på.

 

Siden jeg har betalt for varen, så forventer jeg faktisk at de tar ting litt på alvor også.

 

Det er jo til syvende og sist Microsoft som får skylden nesten uansett hvem sin skyld det måtte være. Da får de bli strenge og lukke ute hardwareprodusenter som ikke kan lage ordentlige drivere da, dersom det er der akilleshælen ligger. Nå var ihvertfall drivere den neste ting Microsoft Support agenten synset om da. Evt. ødelagt USB hardware.

 

Da blir det fort slik at enkelte vil si at Windows 10 er dritt.

 

Jeg synes ikke Windows 10 er på langt nær dritt i forhold til mange tidligere Windows-versjoner. Men, siden de skal bli på Win10 for ever eller hva det nå er blitt til, så forventer en at de faktisk strømlinjeformer OS'et slik at det blir så nært perfekt som mulig over noen år framover nå.

 

Da må support-tjenesten også være på hugget, slik at utviklerne hos Microsoft kan konsentrere seg om problemområder hvor kundene faktisk kan bli sure, selv om det gjerne kanskje kan skyldes mangel på forståelse av problemets kompleksitet.

 

Nå gir jo sikkert blåskjermer og Event viewer logg mer mening for en supportagent hos Microsoft da enn for brukerne. Er det kanskje på tide å gjøre feilloggene mer intuitive, slik at brukerne kan sitte igjen mer informerte om hva de bør bytte ut på maskinen sin, i håp om at det løser problemene?

 

For dersom en kunde gjentatte ganger opplever trøbbel med et OS, og det ikke bedrer seg, så kan det hende Microsoft etterhvert mister en kunde eller fem pr. "tidsmengde".

Endret av G
Lenke til kommentar

Man feilrapporterer ved å sende inn filer/bugsjekk/logg/crasjreport fra "error reporting" eller "customer experience program"

Via reability history kan man velge enkeltvis appcrash og bluescreens å sende inn.

Hvis mange nok sender inn eller har dette på automatisk blir slikt oppdaget og klassifisert som et problem av større eller mindre omfang (slik eksempelet med Kindle)

 

Slike feil går til buglister til utviklere. Og hører ikke hjemme hos 1.Line telefonsupport.

 

En ting til. Hvorfor skal kunde gidde å starte abonnement på spesielle supportavtaler, som disse supportagentene har fått i oppdrag å forsøke å selge inn til kunder som tar kontakt for support?

 

Det er da ikke min oppgave å leke Windows-helt, og redde verden fra Microsoft bugs. De bør kunne ta det via 1.-linjesupport også, eller eskalere noen av problemene helt gratis, det synes ihvertfall jeg. Ellers så kan Microsoft ha det så godt. For jeg forventer at ting etterhvert skal forbedre seg med Windows 10.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jaja.

Forstår du er frustrert men nå begynner disse gjentatte postene å likne på det man kaller "bashing" av windows 10 og microsoft.

Synes ikke det er så mange andre her på forumet med "så mye" kritiske feil og bugs med windows 10,tilfeldig ?

 

Svar på dette :

-Hvordan skal man fikse feil om man ikke får beskjed om det (rapportering)

Samle inn data muntlig over telefon er ikke noe god og effektiv måte, ei økonomisk.

 

- Skal automatisk error rapport generering ved krasj med tilbud om å sende inn data (eller sende de uten lov og brukers samtykke) ?

Alle klikker jo ikke send og avbryt uansett.

 

-Hvilket ansvar mener menigmann Microsoft har for all tredjeparts programvare og drivere som integrerer seg over api'er eller direkte til OS som er ansvarlig for krasj <=

 

-Skal Microsoft være anssvarlig for shareware jeg lager på gutterommet og teste all free og shareware fra hele verdens hjørner flytende på internett "laget" for windows versjon 1.0 og frem til i dag at det ikke krasjer noe i et nytt OS (satt på spissen)

 

Det er gjort mye arbeid innenfor dette området.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Windows_Error_Reporting

 

Jeg er borte i dette i en eller annen form nesten daglig i egen jobb sammenheng. Telefon support er kun egnet i visse sammenhenger . Enkle feil ,samle inn informasjon og logger for å opprette en case i et første linje apparat. Kompliserte problemer og bugs ser man nesten aldri bli løst med en kort telefonsamtale. Telefon support med teamviewer kan komme litt lengre. Men bugs må man samle data for og sende til utviklere innen for området.

Produsentene jeg jobber med (ikke microsoft) sier det samme - de er helt avhengige av kontinuerlige tilbakemeldinger om stabilitets problemer eller bugs for å forbedre produktet under hele livsløpet og ved hver versjon (endring).

Det er alt for mange variabler i installasjoner,konfigurasjoner,hardware,kombinasjoner med annen sw til at alt kan testes 100% på forhånd.

 

 

Ingen programvare er fri for bugs eller kompabilitets problemer hvorvidt det kommer fra Microsoft eller andre.

Det er i alles interesse at programvare sender inn en krasjrapport om det legges opp til det enten det er en app på en mobil eller et operativsystem eller en open source programvare eller OS.

Misforstå meg rett. Jeg opplever og erfarer problemer og bugs selv (fra begge sider) .Men har nok en annen forståelse og mere objektiv tilnærming til det.

 

 

En ting til. Hvorfor skal kunde gidde å starte abonnement på spesielle supportavtaler, som disse supportagentene har fått i oppdrag å forsøke å selge inn til kunder som tar kontakt for support?

Man må da ikke starte eller abonnere på noe for å sende inn slike WER rapporter og data.

post-35394-0-65578200-1478138576_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vet ikke om det besvart før i denne tråden, men trykker WIN-R, skriver calc, trykker enter. Kalkulator åpner seg, og lukker seg like raskt.

 

Finner den et sted i programmer, samme skjer når jeg starter den derifra. Kjent eller ukjent problem?

 

Jeg har testet på mine bærbare med Win10 (3 stk) og testet på en par virtuelle pcer med Win10, og har ikke det problemet på noen av mine pcer. Så må være noe hos deg...hvilken versjon av Win10 kjører du?

Lenke til kommentar

 

Vet ikke om det besvart før i denne tråden, men trykker WIN-R, skriver calc, trykker enter. Kalkulator åpner seg, og lukker seg like raskt.

 

Finner den et sted i programmer, samme skjer når jeg starter den derifra. Kjent eller ukjent problem?

 

Jeg har testet på mine bærbare med Win10 (3 stk) og testet på en par virtuelle pcer med Win10, og har ikke det problemet på noen av mine pcer. Så må være noe hos deg...hvilken versjon av Win10 kjører du?

 

Litt usikker, da jeg oppgraderte fra W7 på jobb.. Fra Pro tro..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...