Gå til innhold

Snart kan SIM-kortene i mobiltelefonene forsvinne


Anbefalte innlegg

Er jo sløseri av plass bl.a i mobil-telefoner/nettbrett når man kan installere/implementere en unik HW-brikke/kode pr. enhet.

SIM-kort plassen kan da brukes f.eks. til bedre batterikapasitet osv. 

 

Og den lar seg ikke endre på av hackere, eller enda værre terrorister?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke gjenstander tenker du på? Stort sett går det jo smertefritt å dele nett til småting fra mobilen.

 

Google "Tingenes Internett".

 

 

m.dinside.no/930025/hva-er-egentlig-tingenes-internett

 

Slike fremtidsplaner vil kun fungere der det fins WiFi. Det er for dyrt med 30 kroner i måneden per SIM-kort, og for upraktisk å utstyre alle gjenstander med holder for kortet. Større sannsynlighet for at tingene lekker vann og går i stykker når innkapslingen skal ha ei luke som kan åpnes.

 

Du kan dele nett fra mobilen, men det fungerer kun der du er, og så lenge du deler nett. Litt upraktisk i lengden.

Lenke til kommentar

hvordan løser de det med de telefonene som må bruke sim kort ?

Når noen bytter telefon hver halvår så har andre dem i årevis

 

Nå er simkortet i grunnen egentlig kun en kode, Ja den kan også holde en adresseliste men dette er en temmelig redundant funksjon med smarttelefoner.

 

Ser to måter å bytte på ene er å taste inn en kode som en puk kode andre er å bruke en QR kode. Et luksus problem blir å large flere SIM koder på telefonen og bytte mellom dem på en elegant måte samt å fjerne en eller alle.

 

Har regnet med at simkortet ville forsvinne en god stund nå. Tingenes internett som noen sier vil ha stor nytte av dette, masse utstyr som godt kunne hat muligheten til å ringe å varsle om problemer.

Lenke til kommentar

 

Er jo sløseri av plass bl.a i mobil-telefoner/nettbrett når man kan installere/implementere en unik HW-brikke/kode pr. enhet.

SIM-kort plassen kan da brukes f.eks. til bedre batterikapasitet osv. 

 

Og den lar seg ikke endre på av hackere, eller enda værre terrorister?

 

 

Hvis ja, hvordan er det nevneverdig verre enn situajsonen er i dag?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvordan løser de det med de telefonene som må bruke sim kort ?

Når noen bytter telefon hver halvår så har andre dem i årevis

 

Det tar nok en stund før SIM kortene forsvinner, og disse 2 teknologiene vil nok leve side om side en stund.

 

Det blir som i dag da det er 4 SIM størrelser, hvor du må si til tilbyderen hvilken størrelse du trenger (stor og middels er på samme, mens Nano er egen så vidt jeg vet).

 

Så du trenger da bare si til f.eks. Telenor hvilke type SIM du trenger så fikser de det.

Lenke til kommentar

Håper det blir slutt på månedsavgift på tviling-SIM også.

Dumt å måtte betale ekstra bare fordi man liker å fordele datakvoten på mobiltelefon, nettbrett og router.

 

OneCall har allerede gratis TvillingSIM. Forhåpentligvis går det ikke veldig lang tid før de andre operatørene følger etter.

Lenke til kommentar

 

hvordan løser de det med de telefonene som må bruke sim kort ?

Når noen bytter telefon hver halvår så har andre dem i årevis

 

Det tar nok en stund før SIM kortene forsvinner, og disse 2 teknologiene vil nok leve side om side en stund.

 

Det blir som i dag da det er 4 SIM størrelser, hvor du må si til tilbyderen hvilken størrelse du trenger (stor og middels er på samme, mens Nano er egen så vidt jeg vet).

 

Så du trenger da bare si til f.eks. Telenor hvilke type SIM du trenger så fikser de det.

Netcom har faktisk en kombi sim med alle 3 simkortstørrelsene nå.

Lenke til kommentar

 

 

hvordan løser de det med de telefonene som må bruke sim kort ?

Når noen bytter telefon hver halvår så har andre dem i årevis

Det tar nok en stund før SIM kortene forsvinner, og disse 2 teknologiene vil nok leve side om side en stund.

 

Det blir som i dag da det er 4 SIM størrelser, hvor du må si til tilbyderen hvilken størrelse du trenger (stor og middels er på samme, mens Nano er egen så vidt jeg vet).

 

Så du trenger da bare si til f.eks. Telenor hvilke type SIM du trenger så fikser de det.

Netcom har faktisk en kombi sim med alle 3 simkortstørrelsene nå.

 

 

Synes det er merkelig ingen andre har det, kona bestillte feil simkort-størrelse, (trengte nano), og jeg bare klipte til kortet med en saks, så kombi-sim burde ikke være noe stress.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Er jo sløseri av plass bl.a i mobil-telefoner/nettbrett når man kan installere/implementere en unik HW-brikke/kode pr. enhet.

SIM-kort plassen kan da brukes f.eks. til bedre batterikapasitet osv. 

 

Og den lar seg ikke endre på av hackere, eller enda værre terrorister?

 

 

Hvis ja, hvordan er det nevneverdig verre enn situajsonen er i dag?

 

AtW

 

 

Har ikke helt greie på dette, om hvordan det fungerer for terrorister i dag. Alt jeg vet er at man i Norge må registrere navnet sitt for å få Kontantkort. Og jeg regner nesten med at det er filtre og systemer som ikke tillater annet enn abonnenter å koble seg på, eller utenlandske Teleoperatører som det samarbeides med for roaming'ens skyld. Det er jo ikke Norge som er mest utsatt som nasjon, så hvorfor de samarbeidende roamingoperatørene skulle være slepphendte er for meg vanskelig å se.

 

EDIT:

fjernet et ikke, da det ga motsatt mening.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Er jo sløseri av plass bl.a i mobil-telefoner/nettbrett når man kan installere/implementere en unik HW-brikke/kode pr. enhet.

SIM-kort plassen kan da brukes f.eks. til bedre batterikapasitet osv. 

 

Og den lar seg ikke endre på av hackere, eller enda værre terrorister?

 

 

Hvis ja, hvordan er det nevneverdig verre enn situajsonen er i dag?

 

AtW

 

 

Har ikke helt greie på dette, om hvordan det fungerer for terrorister i dag. Alt jeg vet er at man i Norge må registrere navnet sitt for å få Kontantkort. Og jeg regner nesten med at det er filtre og systemer som ikke tillater annet enn abonnenter å koble seg på, eller utenlandske Teleoperatører som det samarbeides med for roaming'ens skyld. Det er jo ikke Norge som er mest utsatt som nasjon, så hvorfor de samarbeidende roamingoperatørene skulle være slepphendte er for meg vanskelig å se.

 

EDIT:

fjernet et ikke, da det ga motsatt mening.

 

 

Det er ikke noe stress å få tak i mobiler som ikke kan tilnyttes navnet ditt om du er en terrorist.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

hvordan løser de det med de telefonene som må bruke sim kort ?

Når noen bytter telefon hver halvår så har andre dem i årevis

Det tar nok en stund før SIM kortene forsvinner, og disse 2 teknologiene vil nok leve side om side en stund.

 

Det blir som i dag da det er 4 SIM størrelser, hvor du må si til tilbyderen hvilken størrelse du trenger (stor og middels er på samme, mens Nano er egen så vidt jeg vet).

 

Så du trenger da bare si til f.eks. Telenor hvilke type SIM du trenger så fikser de det.

Netcom har faktisk en kombi sim med alle 3 simkortstørrelsene nå.

 

 

Synes det er merkelig ingen andre har det, kona bestillte feil simkort-størrelse, (trengte nano), og jeg bare klipte til kortet med en saks, så kombi-sim burde ikke være noe stress.

 

AtW

 

jeg ser at det ikke var alle som helt forstod hva jeg spurte om

 

men saken er at ikke alle bytter telefon 2 ganger i året .

noen bytter krasje hver 3dje år  og ande igjen bruker telefonen til den sluter å fungere.

da kan det ta veldig lang tid før alle telefoner som er avhengig av sim-kort  er pensjonert

 

at de fleste regner med at det vil ta en stund virker logisk

men hva skjer den dagen man får beskjed at den 10 år gamle telefonen man bare bruker noen få ganger i året  er ubrukelig fordi man kutter ut sim-kortet  ?

får man et tilbud om en billig telefon som "erstatning"  for den som ikke kan brukes lengre , eller blir man påtvunget å kjøpe en dyr telefon til mage tusen kroner , siden det er så mange her som mener at telefoner under 3 tusen  ikke er så dyrt ?

 

 

onecal sender neppe ut spesifikke sim- kortstørrelser .

de sender ut et som kan brekes til riktig størelse

 

da de gi over til nettcom sit nett fik jeg   tilsendt et nyt sim-kort

det var perforert , slik at det var bare å knakke vek det som var for stort

 

 

og lit ot  siden det passer best i denne tråden

i diskusjonen om hvorfor alle mobiltelefoner snart er fri for knapper

så har jeg lurt på hvorfor .

 

omtrent alt av mobiler som selges i dag mangler fysiske knapper

mens det er helt omvend når det gjelder trådløse telefoner beregnet for hjemmetelefon

 

hvorfor er det slik ?

Lenke til kommentar

Smarttelefoner mangler knapper fordi folk vil ha en stor berøringsskjerm. Det er dyrt og vanskelig å lage en telefon som har begge deler, og produktet ville blitt så klumpete at ingen ville kjøpt det.

 

Du får forsatt kjøpt gammeldagse telefoner for et par hundrelapper. Let etter Nokia på Clas Ohlson.

 

Det finnes SIM-kort i flere ulike størrelser, fordi man oppfant store SIM-kort for lenge siden, og har siden jobbet med å forminske dem.

 

En ny type SIM-kort har aldri hindret kunder i bruke gammelt utstyr. Bare legg det lille kortet inn i adapteret som gjør det større. Selges mange steder, og følger med hos mange operatører.

Lenke til kommentar

Smarttelefoner mangler knapper fordi folk vil ha en stor berøringsskjerm. Det er dyrt og vanskelig å lage en telefon som har begge deler, og produktet ville blitt så klumpete at ingen ville kjøpt det.

 

Du får forsatt kjøpt gammeldagse telefoner for et par hundrelapper. Let etter Nokia på Clas Ohlson.

 

Det finnes SIM-kort i flere ulike størrelser, fordi man oppfant store SIM-kort for lenge siden, og har siden jobbet med å forminske dem.

 

En ny type SIM-kort har aldri hindret kunder i bruke gammelt utstyr. Bare legg det lille kortet inn i adapteret som gjør det større. Selges mange steder, og følger med hos mange operatører.

det var et halv svar .

den det andre halve spørsmålet er :

hvorfor lages det ikke ( flere)  telefoner med berørings skjerm begeret til hjemmetelefon ?

.

Lenke til kommentar

Hustelefon med touchskjerm?

Nesten ingen vil ha hustelefon i dag uansett.

Du kan selvsagt teipe en iPhone til veggen og kalle den en hustelefon, men et minstekrav i dag er jo at den er trådløs.

En trådløs hustelefon med touchskjerm = iPhone.

 

Jeg tviler ikke på om noen produserer noe slikt, men tenk etter: Ville du kjøpt noe slikt? Neppe.

Det handler som vanlig om tilbud og etterspørsel.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Usikker på hvor bra dette er. Høres lurt ut med en gang, men kan bli en trussel mot småoperatører og billige løsninger ved utlandsbesøk. Men om det holdes like åpent som simkort er det jo bare fint. 

 

Grunnen til at verdens største operatører melder seg med engang er jo trolig fordi at de vet de kan takle den økte konkurransen, mens mindre operatører trolig ikke takler det like godt.

Lenke til kommentar

Hustelefon med touchskjerm?

Nesten ingen vil ha hustelefon i dag uansett.

Du kan selvsagt teipe en iPhone til veggen og kalle den en hustelefon, men et minstekrav i dag er jo at den er trådløs.

En trådløs hustelefon med touchskjerm = iPhone.

 

Jeg tviler ikke på om noen produserer noe slikt, men tenk etter: Ville du kjøpt noe slikt? Neppe.

Det handler som vanlig om tilbud og etterspørsel.

 

Du må ikke blande mobilen ( som mange også bruker hjemme )  med en hustelefon som krever en fast telelinje.

Nå er det også slik om mobilen skulle slutte å fungere så kan man bruke hustelefonen og vise versa 

 

Det har skjedd at folk som trengte hjelp ikke fik ringt på mobilen sin fordi hele mobilnettet var satt ut av drift mens hustelefonene fungerte helt fint

 

 

noe finnes , men det er alt for få

 

http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/hustelefon/GIGASL930A/gigaset-android-tradlos-telefon-sl930a

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Usikker på hvor bra dette er. Høres lurt ut med en gang, men kan bli en trussel mot småoperatører og billige løsninger ved utlandsbesøk. Men om det holdes like åpent som simkort er det jo bare fint. 

Grunnen til at verdens største operatører melder seg med engang er jo trolig fordi at de vet de kan takle den økte konkurransen, mens mindre operatører trolig ikke takler det like godt.

 

Hva snakker dere om? Den eneste praktiske forskjellen fra dagens system er vel at man slipper å bytte simkort om man vil bytte operatør? 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...