Gå til innhold

Innen onsdag må du ha levert laserpekeren din til politiet


Anbefalte innlegg

Hva med laseren i CD-spillere og blu-ray-spillere? Det er jo vanligvis svære gule lapper på de, er de ulovlig da?

 

Diodene i blu-ray spillere o.l. regner de vel ikke med at "hvermannsen" skal klare å blende piloter med. De må drives av en konstantstrøm-kilde, og lyset må kollimeres, for at de skal være skadelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten begrenser befolkningens frihet igjen.

Noens frihet begrenser andres frihet. Staten regulerer bare hvem som skal få sin frihet på bekostning av andres. De uvitende og uvettige som leker med potensielt svært skadelige leker eller de som potensielt kan bli rammet av disse lekene (flypassasjerer, katter etc). Jeg vet hvem jeg holder med. De som vet og har et vettig formål kan fortsatt bruke sterke laserpekere. De uvettige og uvitende kan fortsatt leke med de svake variantene. Kan virkelig ikke se at det er noen nevneverdig begrensning for andre enn de uvettige og uvitende.

Jaha. Staten vet best. Typisk norsk holdning! Jeg er fortsatt skuffet over at man ikke får kjøpt ordentlige nunchaku i Norge. Såkalte karatepinner er farlige og må forbys. Hvorfor ikke forby kniver, mens de er igang også.

PS: Man får kjøpt skum nunchakuer i Norge, men ikke ordentlig nunchakuer laget av treverk fordi dette er farlig og må forbys.

Tja, hva er alternativet til "staten vet best"? Anarki? Jeg har mye mer tro på at regjeringens faglige rådgivere har mye mer innsikt i problemstillingens fordeler og ulemper enn det Ola nordmann eller tilfeldige forumbrukere har. Statens rådgivere er ikke perfekte, men i hvert fall bedre enn tilfeldige enkeltpersoner og ola nordmann uten dybdekunnskap.

 

Hvorfor man ikke forbyr kniver, men forbyr nunchako? Det kan du lese i et tidligere innlegg:

 

Nå snakkes det om ulovlighet å kjøpe og eie. Det er ikke ulovlig å eie kniv. Og om jeg hadde hatt lasere, så hadde det uansett ikke vært din eller den norske stats business.

Du må ikke se deg blind på prinsipper, men se fordeler opp mot ulemper. Det har store samfunnsmessige fordeler at folk kan skjære brødskiver, søndagssteika, smøre på skiva etc uten å måtte ha "våpenlisens" og dispensasjon. Overbevis meg om at sterke laserpekere har samme samfunnsgevinst av lisensfrihet.

 

Tilsvarende regnskap over samfunnsgevinst/tap gjelder motorsager, økser, spikerpistoler og til og med en av de mest dødbringende privateide gjenstandene våre, bil.

Som sagt, du må gjerne overbevise meg om de store samfunnsgevinstene av å legalisere nunchako.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå snakkes det om ulovlighet å kjøpe og eie. Det er ikke ulovlig å eie kniv. Og om jeg hadde hatt lasere, så hadde det uansett ikke vært din eller den norske stats business.

Du må ikke se deg blind på prinsipper, men se fordeler opp mot ulemper. Det har store samfunnsmessige fordeler at folk kan skjære brødskiver, søndagssteika, smøre på skiva etc uten å måtte ha "våpenlisens" og dispensasjon. Overbevis meg om at sterke laserpekere har samme samfunnsgevinst av lisensfrihet.

 

Tilsvarende regnskap over samfunnsgevinst/tap gjelder motorsager, økser, spikerpistoler og til og med en av de mest dødbringende privateide gjenstandene våre, bil.

 

Både risikoen for å skade andre og seg selv er relevant for samfunnet. Skader man "bare" seg selv, påfører deg samfunnet kostnader. Se for eksempel kostnadsregnskapet for alvorlige trafikkulykker med kun én person involvert. Som sagt, du kan jo løse det ved å flytte til Liberland og frasi deg en hver form for offentlig støtteapparat. Kjøp deg helseforsikring der, både ansvarsforsikring (skader på andre og deres) og full kasko (deg selv og ditt). Kjører du uten forsikring og for eksempel forårsaker skader for 10 millioner, må du bare få på plass de pengene på et vis.

 

 

Har du kilder som påviser at laserpekere og deres eiere påfører samfunnet store økonomiske kostnader? Jeg tror nok kniver er mye farligere og potensielt livstruende gjenstander enn laserpekere. Jeg mener å huske at det er begått flere knivdrap de siste årene enn det er begått tilsvarende drap med laserpeker.

 

 

 

 

 

Jeg har en kjøkkenkniv liggende på brødfjøla. Skal vi gjøre kniver ulovlig også da? Forbud og lover om ditt og datt gjør sjelden mye nytte for seg enn å holde ubrukelige byråkrater og andre offentlig ansatte i jobb.

Kniver er ulovlig de også. F.eks. om du tar den med på innerlomma når du skal på by'n. Å bære våpen offentlig er ikke lov.

 

Akkurat dette forbudet mot _STERKE_ laserpekere synes jeg er bra! Hva trenger du egentlig dette til, forresten?

 

 

Nå snakkes det om ulovlighet å kjøpe og eie. Det er ikke ulovlig å eie kniv. Og om jeg hadde hatt lasere, så hadde det uansett ikke vært din eller den norske stats business.

 

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hva trenger du en sterk laserpeker til?

 

 

Du er ikke automatisk berettiget et svar. Det sagt, så er det uansett et irrelevant spørsmål. Jeg hverken har eller vil kjøpe laserpeker, og jeg bryr meg svært lite om hva eiere av laserpekere bruker dem til. Det får de stå for selv, noe mange her ser ut til å ikke fatte konseptet om.

 

 

 

Staten begrenser befolkningens frihet igjen.

Noens frihet begrenser andres frihet. Staten regulerer bare hvem som skal få sin frihet på bekostning av andres. De uvitende og uvettige som leker med potensielt svært skadelige leker eller de som potensielt kan bli rammet av disse lekene (flypassasjerer, katter etc). Jeg vet hvem jeg holder med. De som vet og har et vettig formål kan fortsatt bruke sterke laserpekere. De uvettige og uvitende kan fortsatt leke med de svake variantene. Kan virkelig ikke se at det er noen nevneverdig begrensning for andre enn de uvettige og uvitende.

Jaha. Staten vet best. Typisk norsk holdning! Jeg er fortsatt skuffet over at man ikke får kjøpt ordentlige nunchaku i Norge. Såkalte karatepinner er farlige og må forbys. Hvorfor ikke forby kniver, mens de er igang også.

PS: Man får kjøpt skum nunchakuer i Norge, men ikke ordentlig nunchakuer laget av treverk fordi dette er farlig og må forbys.

Tja, hva er alternativet til "staten vet best"? Anarki?

 

Nei, alternativet er at staten er minimal og holder seg til det den er best til, rane til seg folks penger (skatt) og gi dem til late trygdesnyltere som ikke gidder å jobbe.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Etter min forståelse gjelder dette lovverket bare laserpekere. Betyr det at jeg kan kjøpe og eie andre laserkilder og lasermoduler til laserskjærere og annet vitenskapelig utstyr?

 

Sendte Statens Strålevern en epost om akkurat dette for et halvt år siden for å være på den sikre siden.

Svaret jeg fikk:

 

Dersom den stasjonære showlaseren du henviser til er en laserdiode som må kobles til et strømuttak for å fungere, vil den ikke falle inn under definisjonen «laserpeker», og det vil ikke være krav til godkjenning for privat bruk. Du vil likevel være pliktig til å melde laseren inn i Strålevernets elektroniske meldesystem dersom det er en laser klasse 4, selv om laseren ikke er en laserpeker, jfr. strålevernforskriften § 12 andre ledd

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette 1. april? Dessverre ikke, og det er kanskje ikke så overraskende at den norske stat forbyr noe. Det finnes faktisk folk som driver med laser som hobby og dette er jo synd for dem, men i Norge er det ofte slik at man velger å forby når noeb få idioter får hendene på et verktøy.

 

Men med den tankegangen burde jo man også forby alt som medfører en viss fare, som motorsager, motorsykler, vann eller snøscootere (obs, der har visstnok byråkratene allerede vært med labbene sine), spikerpistol, luftgevær, kniv, barberblad, fyrstikker, lighter, svømming eller stuping (man kan jo drukne), riding, bilkjøring eller fjellturer.

 

Vel, om man setter opp mot hverandre antall mennesker i dette landet som har laser som hobby og skader forårsaket av uvettig bruk, tviler jeg på at det er verdt å prioritere en heller obskur hobby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette 1. april? Dessverre ikke, og det er kanskje ikke så overraskende at den norske stat forbyr noe. Det finnes faktisk folk som driver med laser som hobby og dette er jo synd for dem, men i Norge er det ofte slik at man velger å forby når noeb få idioter får hendene på et verktøy.

 

Men med den tankegangen burde jo man også forby alt som medfører en viss fare, som motorsager, motorsykler, vann eller snøscootere (obs, der har visstnok byråkratene allerede vært med labbene sine), spikerpistol, luftgevær, kniv, barberblad, fyrstikker, lighter, svømming eller stuping (man kan jo drukne), riding, bilkjøring eller fjellturer.

 

 

Det finnes sikkert også voksne idioter. Men, jeg synes forbudet er fornuftig nok. Vi har altfor mange slepphendte foreldre. Og siden de fleste unger står nokså fritt for å kunne straffes, så må man forvente at foreldrene vil kunne komme til å ta denne straffen.  :lol:

 

Ser problemstillingen din berører et nyttespørsmål. Hvor nyttig er en av de kraftigere laserpekerne, i motsettelse til en motorsag?? Men, altså om du har motorsagen din med deg ut på nattklubb..

 

Dette med laserpekere blir gjerne en rent terrormessig utfordring. Pilotene har jo allerede klaget sin nød i de sakene.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er dette 1. april? Dessverre ikke, og det er kanskje ikke så overraskende at den norske stat forbyr noe. Det finnes faktisk folk som driver med laser som hobby og dette er jo synd for dem, men i Norge er det ofte slik at man velger å forby når noeb få idioter får hendene på et verktøy.

 

Men med den tankegangen burde jo man også forby alt som medfører en viss fare, som motorsager, motorsykler, vann eller snøscootere (obs, der har visstnok byråkratene allerede vært med labbene sine), spikerpistol, luftgevær, kniv, barberblad, fyrstikker, lighter, svømming eller stuping (man kan jo drukne), riding, bilkjøring eller fjellturer.

 

 

Det finnes sikkert også voksne idioter. Men, jeg synes forbudet er fornuftig nok. Vi har altfor mange slepphendte foreldre. Og siden de fleste unger står nokså fritt for å kunne straffes, så må man forvente at foreldrene vil kunne komme til å ta denne straffen.  :lol:

 

Ser problemstillingen din berører et nyttespørsmål. Hvor nyttig er en av de kraftigere laserpekerne, i motsettelse til en motorsag?? Men, altså om du har motorsagen din med deg ut på nattklubb..

 

Dette med laserpekere blir gjerne en rent terrormessig utfordring. Pilotene har jo allerede klaget sin nød i de sakene.

 

 

Da er det barna som er, eller som ganske ofte, foreldrene som er problemet. Og det er ikke bare dette forbudet som er et stort samfunnsproblem, men aksepten at staten på autopilot skal forby alt som er potensielt farlig. Det begynner med pinneraketter og laserpekere, og ender med gudene vet hva. Kanskje vi bare skal forby mennesker og bli ferdig med det.

Lenke til kommentar

Er visst ulovlig med soft-gun i Norge også, men halvparten av vennekretsen min hadde det på gutterommet da de vokste opp. Dette blir vel mye av det samme. Hvis du løper rundt offentlig og peker i vilden sky så blir det vel noe greier ut av det, men til uskyldig privat bruk så blir det sikkert ikke noe oppstyr av dette.

 

Husker en barndomskamerat av meg skjøt meg i låret med softgun, også kom det en rå latter fra han etterpå. Det var hakket før jeg parkerte han som kamerat. Utrolig nok så gjentok det seg ikke senere. Bare rene tilfeldigheten?

 

 

 

Herre så mye syting. Det er med god grunn at dette blir forbudt. Akkurat som med nyttårsraketter og røyking inne på offentlige steder. Det er stor potensiell skade for andre uskyldige. Laserpenner er ikke forbudt i sin helhet, under 1mW er tillatt og de kan fint gjøre det man normalt bruker en slik laser til.

 

 

Samme tufs av en barndomskamerat fikk det for seg å ta et avløpsrør, og bruke nyttårsraketter som skyts mot meg og en annen kompis. Det var litt mer artig, da treffsikkerheten var lavere. Men likevel ganske skremmende. En annen gang når foreldrene var stupfulle, så fikk han et "romerlys" i hånda. Og da veivet han det rundt i sirkler, uten at noen av de voksne på stedet tok affære. En rød slik ildkule suste en 40 cm forbi hodet mitt. Det var garantert en 15 - 20 stupfulle voksne på stedet.

 

 

 

 

Så, jeg regner med man kan bare knuse laseren med en hammer og kaste den? Da er den jo ikke funskjonell.

 

Det kan være at det finnes noken form for restriksjonar som tilseier at laserpeikaren skal behandlast som farlig avfall?

 

 

 

Uansett, angåande forbudet så er det litt vell lettvindt å berre forby alt. Men samtidig så gir dette endelig politiet hjemmel til å konfiskere slike lasera som blir brukt på ein farlig måte.

Før så måtte ein ta vedkommande på fersk gjerning for å kunne ta dei for å f.eks. lyse på fly og helikopter. No kan politiet beslaglegge lasaren og dele ut bøter til alle som oppheld seg i det aktuelle området og som har ein laserpeikar i lomma.

 

Det blir nok ikkje snakk om dør til dør aksjon for å skrive ut bøter, men om forbudet hindrer folk i å oppbevare dei uansvarlig eller ikkje brukar dei utandørs så har vi kommet langt.

 

Det største savnet er at det burde gå ann å registrere seg som eigar av laserpeikar og på den måten få ein tillatelse til å ha kraftig laser. Sjølv om dei fleste bruker dette som leiketøy så finnes det praktiske bruksområder for slike lasere, f.eks til å peike på stjernetegn og liknande om natta, eller for å markere gjenstandar som ligger på lang avstand, som f.eks fjelltoppar, brufester, bjelker i store hallar og liknande.

 

 

 

Det blir vel som med dynamitthåndtering, at man må skaffe seg lisens?

 

 

 

 

 

 

Jaha. Staten vet best. Typisk norsk holdning! Jeg er fortsatt skuffet over at man ikke får kjøpt ordentlige nunchaku i Norge. Såkalte karatepinner er farlige og må forbys. Hvorfor ikke forby kniver, mens de er igang også.

PS: Man får kjøpt skum nunchakuer i Norge, men ikke ordentlig nunchakuer laget av treverk fordi dette er farlig og må forbys.

 

 

 

Hvor farlig er en nunchaku? Klarer man å brekke nakken på noen med slike?

 

 

 

 

Jaha. Staten vet best. Typisk norsk holdning! Jeg er fortsatt skuffet over at man ikke får kjøpt ordentlige nunchaku i Norge. Såkalte karatepinner er farlige og må forbys. Hvorfor ikke forby kniver, mens de er igang også.

PS: Man får kjøpt skum nunchakuer i Norge, men ikke ordentlig nunchakuer laget av treverk fordi dette er farlig og må forbys.

Kniver er verktøy. Verktøy er jevnt over lite begrenset fordi det har en nytteverdi som vi gjennom våre folkevalgte har bestemt oss for å prioritere. Nunchaku er våpen uten annen nytteverdi enn å skade folk. Det er noe vi har bestemt oss for å forby. Men dette er du vel egentlig smart nok til å forstå selv?

 

 

Enig. Ingenting som hindrer meg fra å ta batteridrillen min, montere et passende skjæreverktøy og lobotomere naboen min om jeg lyster.  :hm:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Bare sprøyt. Menneskeskapte lover er ikke legitime, det er universets lover og fysikk som gjelder. Enhver kan gjøre som man vil så lenge det ikke får negative konsekvenser for andre.

Haha, den var god. :lol: De frie våpenlovene i USA har jo aldri gjort en flue for tred. Aldri noen negative konsekvenser for andre. Politiet bør bare ta kriminelle som bryter fysikkens lover... ergo fritt frem for å blende piloter.

 

Hmm... eller var det seriøst ment?

 

 

 

Han mente vel negative konsekvenser for andre. Jeg synes ikke det er noe hyggelig å latterliggjøre argumentet hans. Men, i hans verden så kan man fint ha et atombombemissil påmontert bilen sin. Så lenge man ikke bruker det og lager negative konsekvenser for andre..

 

Men, han har jo et poeng. Jeg kan sikkert komme på minst 500 måter å skulle ta livet av noen på, men jeg kommer til å vegre meg for å skulle ta noens liv. Ingen forlystelse å skulle gjøre slike ugjerninger.

Lenke til kommentar

 

Da er det barna som er, eller som ganske ofte, foreldrene som er problemet. Og det er ikke bare dette forbudet som er et stort samfunnsproblem, men aksepten at staten på autopilot skal forby alt som er potensielt farlig. Det begynner med pinneraketter og laserpekere, og ender med gudene vet hva. Kanskje vi bare skal forby mennesker og bli ferdig med det.

 

 

I din verden, hvordan skal man ta for seg disse barna og disse foreldrene til dem? Avlivning? Hitler hadde en ganske misslykket strategi på det å skape et sorterings og kast det mindre brukelige samfunn.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Da er det barna som er, eller som ganske ofte, foreldrene som er problemet. Og det er ikke bare dette forbudet som er et stort samfunnsproblem, men aksepten at staten på autopilot skal forby alt som er potensielt farlig. Det begynner med pinneraketter og laserpekere, og ender med gudene vet hva. Kanskje vi bare skal forby mennesker og bli ferdig med det.

 

 

I din verden, hvordan skal man ta for seg disse barna og disse foreldrene til dem? Avlivning? Hitler hadde en ganske misslykket strategi på det å skape et sorterings og kast det mindre brukelige samfunn.

 

Hva babler du om? Jeg sier at folk skal ha kontroll over sitt eget liv og evt. sine egne barn. Er det for mye å kreve?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

En steRk laser kan redde livet ditt om du går i skogen på natten og går deg bort. Pek på himmelen når folk leter etter deg og de finner deg raskere

 

Så ja kan brukes til noe fornuftig

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Nå har jeg skumlest igjennom hele tråden og ser at flere har spurt om hva folk bruker laserpekerne til, men ingen har svart.

 

Hvis vi ser bort fra proffesjonell bruk, hva er det privatpersoner trenger en såkalt sterk laser til, som man ikke kan gjøre med en laserpeker som fremdeles er lovlig?

 

Jeg hadde en kollega som viste meg at han kunne tenne en fyrstikk med laserpekeren sin, men det er vel ikke det man kjøper laserpeker for? Esken som fyrstikken lå i fungerer jo utmerket til det, så det må jo være et annet bruksområde?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har jeg skumlest igjennom hele tråden og ser at flere har spurt om hva folk bruker laserpekerne til, men ingen har svart.

 

Hvis vi ser bort fra proffesjonell bruk, hva er det privatpersoner trenger en såkalt sterk laser til, som man ikke kan gjøre med en laserpeker som fremdeles er lovlig?

 

Jeg hadde en kollega som viste meg at han kunne tenne en fyrstikk med laserpekeren sin, men det er vel ikke det man kjøper laserpeker for? Esken som fyrstikken lå i fungerer jo utmerket til det, så det må jo være et annet bruksområde?

 

Hva bruker man en tur i parken til? Hva bruker man et maleri til? Hva bruker man musikk til?

 

Alt trenger ikke ha et praktisk bruksområde. Jeg har hatt lasere som hobby i mange år. Å se en skarp stråle i perfekt mettet farge skjære gjennom luften som ved magi fyller meg med glede og beundring. Det er en lidenskap, og det gjør lasere uvurderlige for meg.

 

Derfor kommer jeg aldri til å levere de fra meg. Og jeg tviler på at politiet bryr seg heller, ettersom jeg bruker dem på ansvarlig vis. Det skader ingen.

Endret av GrixM
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...