Gå til innhold

Hvor og hvordan bygge en ny sivilisasjon med 10 000 mennesker?


Anbefalte innlegg

Ser fortsatt ikke hvorfor urmennesker skal ha noe å si for hvor det er best å starte en sivilisasjon med dagens mennesker...

det dreier seg  eksperimentet ville forløpe seg på samme måte som da det samme skjedde for noe tusen år siden

da er urmenneske et god utgangspunkt

 

man skal skylde på at man har mer kunnskap i dag.

men det vil jo ikke hjelp så mye hvis man må bygge opp resursen fra bar brakke

man må gå den samme veien likevel , selv om de muligens kan forløpe noe raskere

 

men detaljen rund det vill være vanskelig å tenke seg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ser fortsatt ikke hvorfor urmennesker skal ha noe å si for hvor det er best å starte en sivilisasjon med dagens mennesker...

det dreier seg  eksperimentet ville forløpe seg på samme måte som da det samme skjedde for noe tusen år siden

da er urmenneske et god utgangspunkt

 

man skal skylde på at man har mer kunnskap i dag.

men det vil jo ikke hjelp så mye hvis man må bygge opp resursen fra bar brakke

man må gå den samme veien likevel , selv om de muligens kan forløpe noe raskere

 

men detaljen rund det vill være vanskelig å tenke seg

 

Fint om du finner en annen tråd å ødelegge, du har som vanlig bommet på premisset og trådens tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ser fortsatt ikke hvorfor urmennesker skal ha noe å si for hvor det er best å starte en sivilisasjon med dagens mennesker...

det dreier seg  eksperimentet ville forløpe seg på samme måte som da det samme skjedde for noe tusen år siden

da er urmenneske et god utgangspunkt

 

man skal skylde på at man har mer kunnskap i dag.

men det vil jo ikke hjelp så mye hvis man må bygge opp resursen fra bar brakke

man må gå den samme veien likevel , selv om de muligens kan forløpe noe raskere

 

men detaljen rund det vill være vanskelig å tenke seg

 

Fint om du finner en annen tråd å ødelegge, du har som vanlig bommet på premisset og trådens tema.

 

Det hadde vær enda bedre om du faktisk kunne definere helt korkete premisser,  for det er ikke presisest nok hvis du skal hakke på hver innlegg jeg kommer med i denne tråden

jeg har faktisk forsøkt å finne ut hva du vil med tråden / det opprinnelige spørmålet

Lenke til kommentar

Det som er trådens hovedspørsmål er kvar i verden ein slik sivilisasjon hadde hatt det beste utgangspunktet, ikkje kven som blir valgt ut eller korleis dei skal utvikle seg til ein moderne sivilisasjon.

jeg mente at det ikke var noen bestem sted , og det begrunnet jeg , men av en aller anen grum så var de noen som klagde på det og

da vil man jo lure på hva trådstarter er ute etter

Lenke til kommentar

 

Det som er trådens hovedspørsmål er kvar i verden ein slik sivilisasjon hadde hatt det beste utgangspunktet, ikkje kven som blir valgt ut eller korleis dei skal utvikle seg til ein moderne sivilisasjon.

jeg mente at det ikke var noen bestem sted , og det begrunnet jeg , men av en aller anen grum så var de noen som klagde på det og

da vil man jo lure på hva trådstarter er ute etter

 

Ok. Da vet vi at du synes det er like bra alle steder. 

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

 

 

Det som er trådens hovedspørsmål er kvar i verden ein slik sivilisasjon hadde hatt det beste utgangspunktet, ikkje kven som blir valgt ut eller korleis dei skal utvikle seg til ein moderne sivilisasjon.

jeg mente at det ikke var noen bestem sted , og det begrunnet jeg , men av en aller anen grum så var de noen som klagde på det og

da vil man jo lure på hva trådstarter er ute etter

 

Ok. Da vet vi at du synes det er like bra alle steder. 

 

ikke alle steder , men en del alternativer å velge mellom

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

2 cents:
Hvis man skal plassere 10 000 mennesker et sted for å starte en ny sivilisasjon helt fra scratch, og de starter uten klær og utrustning, så vil et område nær ekvator være best egnet. Hvis man tenker seg et belte innenfor ca. 22° nord og 22° sør, som samsvarer noenlunde med "the tropic of cancer", så unngår man de største svingningene i sesongklima. Innenfor det beltet finnes det mange steder rike på naturressurser som kan egne seg, f.eks. øyriker i/ved Stillehavet, Afrika, og Søramerika (rundt Equador osv.)

Et sted med elver/elvesystemer som kan bidra med både transport og ferskvann. Å ha en fjellkjede ikke så altfor mange mil unna vil bidra til å dempe vinddrevne værsystemer, og gir topografisk diversitet som bidrar til en rekke naturlige fordeler man kan dra nytte av over tid.

Lenke til kommentar

En annen ting det er plenty av tilgang på i et tropisk klima er sykdommer. 

 

Det er nok en god del bedre å risikere å bli syk, enn å fryse ihjel eller ikke ha noe mat.

Som en dykkeinstruktør jeg hadde en gang sa: Hvis luften stopper (og du ikke har tilgang på luft fra en buddy eller noe slikt) så kom deg til overflaten, eventuell dykkesyke fra rask oppstigning kan man overleve, men drukning er en del verre.

 

Det er en grunn til at det er mye mer av alt mulig liv i tropiske klimaer, og at også menneskene har sin opprinnelse derifra. Det er rett og slett mye bedre forutsetninger for liv der.

Og indianerene i Amazonas , ol. overlever da fint dem selv om det er mye giftige dyr og sykdommer der de bor.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

nettop, hvorfor bare en plasering av disse menskene ?

Fordi, det er hvorfor. Har du kommet med noen steder enda eller sliter du fortsatt med hvordan steinalderfolkene var kledd og hvordan dette påvirker hvor moderne mennesker bør bo?

 

sivilasjon opstod på flere steder , og menesken spredde seg til enda flere steder

hvis jorda blir ( nesten) 0-stil hvorfor skal man da bare begynne på et sted ?

og hva er da galt med å bygge opp sivilasjone på nytt ?

Lenke til kommentar

Hvilke 5 steder da?

Eller hvilke 100 steder?

Du kan velge så mange steder du vil, men si gjerne hvorfor.

 

Eller drit helt i det, men helst ikke Vær her kun for å være vrang. Spørsmålet er veldig enkelt og svaret er en by, land eller sted du selv velger. Men du må altså tenke ut hvorfor.

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å få til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...