Gå til innhold

Hvor og hvordan bygge en ny sivilisasjon med 10 000 mennesker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Titelen på tråden spør hvilket sted det er best å stsarte på med 10 tusen personer ,hvis jorden blir nullstilt

Da spør jeg hvorfor bare et sted ?

 

så draes det med kunbskap inn og da kan man lure på hvordan vil de velge å leve

og alt det andre som dukker opp

 

elelr har du tenkt å sensurere de som stille spørmål om hele tråden ?

deter tross alt mange problemstillinge her

Lenke til kommentar

Når det er snakk om å 0 stille jorda til utgangspunkt da meskene opstod så ville det beste utgangspunkte nettop være der de opsto den gangen

 

Hvis ikke så er det flere ting man må ta hensyn til

et at dem er miljø saken og da kan det bli problemer hvis man skal drive emd gruvedrift for fult elelr andre ting som forurenset ( etter dagens miljø definasjoner )

Lenke til kommentar

Så når det står 10000 nakne mennesker på en tom jordklode er forurensning noe av det viktigste de bør tenke på?

det er avhengig av premissene som blir gitt

men når man ikke får lov til å gå til utgangspunktet så

 

foruresing har også mye å si for det å overleve

 

 

Her er det mange premisser man tydelig må vite omm , men som i er nevnt i tråden

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Så det gjør du .

er du høvding da ?

Ser du ikke at du ødelegger NOK en tråd med irrelevant vås?

Alle vet at mennesket sannsynligvis utviklet og utvandret fra Afrika. Og grunnen til dette var (som du sikkert ikke vet), Rift valley, som gjorde det mulig for mennesket å utvikle seg videre.

 

NOK om det, det er irrelevant.

 

Spørsmålet er veldig enkelt. Hvor, geografisk sett, er det optimale forhold å starte opp på nytt, Og det er ganske implisitt at mennesket er ferdig utviklet. Så slutt med tøvet om evolusjon. Og enda bedre: Hold deg unna tråden, du har tydeligvis ikke kunnskaper til å bidra. Sett deg heller tilbake og les.

 

Det har forøvrig kommet gode forslag allerede, som er godt underbygget.  Men jeg er fortsatt usikker på hvilket sted som har de beste forutsetningene.  Jeg spesifiserte i starten at matmangel og primærbehov i starten ikke skulle ha noe å si. Så vi kan gjerne gå ut fra at de 10 000 har med seg forsyninger til å klare seg et år med mat og klær i oppstarten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hvordan kan jeg ødelegge en tråd der premisene endrer seg hele tiden ?

 

når det verker passer med å null stille menskehenten, elllr at de bare har miste alt så kan jeg umulig vite hva som er poenget med tråden

ja, overskriften sier at alt med untat av kunskapen er nullstilt , me det virker heller ikke som dert er det dere er ute etter

 

menskene starte antaglivis i afrika og rund helles , likevel er det alså galt å begynne der på nytt

Da kan jeg umulig vite hva poenget med tråden er

Lenke til kommentar

 

hvordan kan jeg ødelegge en tråd der premisene endrer seg hele tiden ?

 

Det er jo du som prøver å endre dem.

 

jeg prøver å finne ut av poenget med tråden men den er så trang at det ikke en gang er plass til en knapnål der

 

Hvis poenget er å starte e nye sivilasjon et sted så må dere ikke avvise meg når jeg begrunner hvorfor man  kan starte flere steder

Deter jo det som skjer

Lenke til kommentar

Mitt problem med tropiske områder, er spørsmål om kull og jernmalm, evt. kull, tinn og kobber.

 

Følgelig vil jeg foreslå ... Syd-Frankrike.

 

Såpass klima, vegetasjon og dyreliv at man kan begynne å klare seg der, mens man etablerer jordbruk og begynner å temme dyr...

 

Derefter kan de som da husker geografi, begynne å lage seg litt klær og begynne å migrere i retning av Nord-Frankrike, hvor man finner kull (og, såvidt meg bekjent også jernmalm). Herifra har man metallurgi for verktøy til megen bruk, slik at man derifra kan ta seg tilbake til Syd-Frankrike, bygge noen båter, og se om man kan finne Kypros (som er opphavet til navnet kobber...).

 

Etc...

Lenke til kommentar

Kull er rekna som ein svært viktig naturressurs sidan det er ei god kilde til energi, men eg vil tru at ved berre 10 000 personar så vil ein kunne dekke energibehovet ved tømmerhogst i lang tid om ein har tilgang på skogområder. Så eg trur at kull-gruver blir meir aktuelt på eit seinare tidspunkt når det blir fleire mennesker og avskogning begynder å bli eit problem.

 

 

Ein anna ting som det kan være verdt å tenke på er å ha tilgang til fosfor. Fosfor er svært effektivt som gjødsel og vil derfor kunne danne grunnlaget for at ein får mest mulig mat ut av åkrane. Jo meir effektivt ein får til dette, jo større sikkerheit har ein for å unngå hungersnød, og jo fleire ressursar frigjer ein til å drive med andre ting enn matproduksjon.

I begyndelsen så må ein pårekne at det store fleirtallet av menneska må jobbe innan primærnæringane for å skaffe nok mat, medan berre eit mindretall kan jobbe med forskning og utvikling.

Fosfor finner ein stort sett berre i Marocco, Florida og Kina, så om ein skal tenke på at ein vil ha ein sterk jordbrukssivilisasjon så vil tilgangen på fosfor være aktuell å vurdere.

Lenke til kommentar

Ein anna ting som det kan være verdt å tenke på er å ha tilgang til fosfor. Fosfor er svært effektivt som gjødsel og vil derfor kunne danne grunnlaget for at ein får mest mulig mat ut av åkrane. Jo meir effektivt ein får til dette, jo større sikkerheit har ein for å unngå hungersnød, og jo fleire ressursar frigjer ein til å drive med andre ting enn matproduksjon.

Enig. Hovedalternativet vil være å basere seg på naturgjødsel noen år, helt til man er i stand til å kjøre Haber-Bosch-prosessen og videre lage urea. Det vil kreve store mengder energi og velutviklet metallteknologi. Fosfatgjødselet vil vi være i stand til å utvinne så snart vi får til gruvedrift.

Lenke til kommentar

hvordan vil det være med resusener. 

skal de være oppe på samme nivå som da meneskene dukket opp ?

 

En ting som slår meg , hvis poenget var at moderne menesker skulle starte på null , har man  de gamle kunskpene enda ?

Ingenting har blitt gravd ut av bakken. Oljen er der, kobberet er der. Planter vi har avlet frem finnes ikke. Vi har tilgang på all kunnskap moderne mennesker har. Vitenskap, geologiske kart, alt det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...