Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Garanti/reklamasjon på bilhjul som minsker kjørekomforten


Stifi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For 3-4 uker siden, så kjøpte jeg en ny-brukt bil (Audi A4 - Avant 2013) modell, som det fulgte med Continental dekk(sommerdekk) datert med årstallet: 2013. Dekkene framstiller som nye, med lite kjørt og mer nok mønsterdybde. 

 

Før jeg byttet til sommerdekk, så var kjørekomforten helt på topp og bilen lå som en "spiker" på vegen. Holdt seg godt i hver sving og veldig behagelig å kjøre. Men etter jeg byttet til sommerdekk, så har kjørekomforten blitt redusert betraktelig.

 

Bilen har blitt veldig vinglete, spesielt merkbart i svinger og når man kjører forbi andre biler. Samtidig føler jeg at jeg må holdt forsåvidt ganske hardt i rattet i enkelte tilfeller for at ikke bilen skal vingle ut i grøfta. 

 

Har hatt bilen inne på sjekk hos Møller bil to ganger og gått over bilen to ganger. De finner ikke noe feil og konkluderer med det må byttes dekk som kommer på en 6-7 tusen. Han som satt ansvarlig for serviceverkstedet nevnte også: Dette var et problem som de var kjent med og var spesielt dekk som leveres til Norge som oppleves denne vinglete tilstanden med sommerdekke.

 

Jeg mener at ikke jeg skal stå for denne regningen, iallefall ikke hele summen, når jeg fikk bilen levert med slike dekk som skaper denne ubeskrivelige vinglete tilstanden. Som også var ett veldig kjent problem hos Møller bil. 

 

Takker for alle innspill og tilbakemeldinger. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem audi har kanskje? 

Jeg har samme bil som deg (2012) med continental dekk (km 60000)

Etter at jeg la om til sommerdekka så ble bilen noe rarere.. etter 4-5 dager så røk hjullageret på venstre side. Etter 10 dager så røk det på høyre side.. 

 

Begge ganger inn til møller for garantifiks, men virka snodig.. Vinterdekka på pigg var nesten bedre. 

Lenke til kommentar

Jussen skal jeg ikke si noe om (annet enn at jeg er helt enig, du burde ikke få denne utgiften). Det er dessverre et veldig kjent fenomen at enkelte dekktyper "sporer" mer som det kalles på folkemunne. Dette er fordi vi ofte har veldig dårlige veier i Norge med slitt veibane hvor det er nedslitte fordypninger i kjørebanen. Avhengig av dekktype, profil, stivhet i sidevegger på dekkene, sporbredde på bilen etc. så kan det bli en ubehagelig opplevelse da bilen hele tiden vil prøve å "klatre" i kantene på disse sporene.

 

For å motvirke dette så er anbefalingen å finne en dekktype som har "runde skuldre", dvs. sett i profil så er de ikke så firkantede i formen, disse klatrer mye mindre og kan i beste fall eliminere problemet. Har erfaring med dette selv, sleit med sporing ut av granskauen, byttet dekk og problemet var løst (bilen ble som ny å kjøre).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jussen skal jeg ikke si noe om (annet enn at jeg er helt enig, du burde ikke få denne utgiften). Det er dessverre et veldig kjent fenomen at enkelte dekktyper "sporer" mer som det kalles på folkemunne. Dette er fordi vi ofte har veldig dårlige veier i Norge med slitt veibane hvor det er nedslitte fordypninger i kjørebanen. Avhengig av dekktype, profil, stivhet i sidevegger på dekkene, sporbredde på bilen etc. så kan det bli en ubehagelig opplevelse da bilen hele tiden vil prøve å "klatre" i kantene på disse sporene.

 

For å motvirke dette så er anbefalingen å finne en dekktype som har "runde skuldre", dvs. sett i profil så er de ikke så firkantede i formen, disse klatrer mye mindre og kan i beste fall eliminere problemet. Har erfaring med dette selv, sleit med sporing ut av granskauen, byttet dekk og problemet var løst (bilen ble som ny å kjøre).

 

 

Dette kan jeg skrive under på :)

 

Kjøpte 225-dekk til Audien min og det var komplett bom, gikk ned til 205 og fikk litt rundere kanter. Helt topp nå.

 

Setter pris på innspill på hvordan jeg bør gå fram i denne situasjonen.

 

 

Lite å gjøre med det, så lenge dekkene er godkjente i bruk her på berget så komfort er brukerens ansvar.

Lenke til kommentar

At dekk som leveres til Norge er dårligere enn andre dekk er bare sprøyt men en annen ting man må være oppmerksom på er at dekk som er helt topp på en type bil kan være elendige på en annen, vi var 2 som kjøpte like dekk samtidig og den ene bilen var helt nydelig å kjøre med de dekkene mens bilen min ble mye verre enn med de gamle dekkene jeg skifta ut.

Endret av Muncie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jussen skal jeg ikke si noe om (annet enn at jeg er helt enig, du burde ikke få denne utgiften). Det er dessverre et veldig kjent fenomen at enkelte dekktyper "sporer" mer som det kalles på folkemunne. Dette er fordi vi ofte har veldig dårlige veier i Norge med slitt veibane hvor det er nedslitte fordypninger i kjørebanen. Avhengig av dekktype, profil, stivhet i sidevegger på dekkene, sporbredde på bilen etc. så kan det bli en ubehagelig opplevelse da bilen hele tiden vil prøve å "klatre" i kantene på disse sporene.

 

For å motvirke dette så er anbefalingen å finne en dekktype som har "runde skuldre", dvs. sett i profil så er de ikke så firkantede i formen, disse klatrer mye mindre og kan i beste fall eliminere problemet. Har erfaring med dette selv, sleit med sporing ut av granskauen, byttet dekk og problemet var løst (bilen ble som ny å kjøre).

 

 

Dette kan jeg skrive under på :)

 

Kjøpte 225-dekk til Audien min og det var komplett bom, gikk ned til 205 og fikk litt rundere kanter. Helt topp nå.

 

Setter pris på innspill på hvordan jeg bør gå fram i denne situasjonen.

 

 

Lite å gjøre med det, så lenge dekkene er godkjente i bruk her på berget så komfort er brukerens ansvar.

 

Det er lite jeg skal gjøre, men den regningen mener jeg strekt at selger/forhandler skal ta seg hånd om, når jeg kjøper en bil til 350000.- og komforten føles ut som en bil til 10.000. Da er det noe som sier seg selv at den regningen skal jeg ikke stå for. Samtidig når de åpent og ærlig sier at: Dette er et stort på problem i Norge, spesielt og VI vet om problemet. 

 

Jeg kommer uansett til å ta dette videre med selger og forhandler, der jeg framlegger problemet i detalj og krever at de tar regningen. 

Lenke til kommentar

Har du snill forhandler som går med på det så intet bedre enn det :)

 

Rent juridisk sett som krav om bytting av dekk blir verre..

 

Samtidig når de åpent og ærlig sier at: Dette er et stort på problem i Norge, spesielt og VI vet om problemet.

Veiene i Norge som er det største problem. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dekk er jo på en måte vedheng som følger bilen og alle dekk har forskjellige egenskaper, gode som dårlige. Så lenge det ikke er noen direkte feil på dekkene så tror jeg nok ikke du kan kreve prisavslag eller nye dekk men forhandler bør kunne gi deg svært god pris på nye dekk som ett plaster på såret.

 

Rent juridisk har jeg ingen aning.

Lenke til kommentar

Jeg byttet fra 195/65-15 til 225/45-17 på en av mine biler på forsommeren.Bilen ble så mye mer følsom for spor i asfalten, og ubehagelig å kjøre, at jeg byttet tilbake. På nylagt asfalt merket jeg forbedring i veggrep i svinger, men på en norsk piggslitt normalveg var det ikke behagelig. Når det regnet, merket jeg også vannplaning i langt lavere hastighet med 225 enn med 195, naturlig nok.

 

Hvilken dimensjon har du på hhv sommer- og vinterdekk? Det er stor forskjell på 195 og 225 mm bredde på dekkene, der de brede vil spore betraktelig mye mer enn de smale (selv om det er forskjell mellom dekkmerker/typer).

 

Felger med feil innpress kan gjøre dette enda mer merkbart. Sjekk innpress på felgene (både sommer og vinter), dette er merket på baksiden av felgene med ETxx, der xx er innpress i mm. I vognkortet står det hva bilen er godkjent med, og max tillatt avvik i sporvidde er 15 mm (dvs 7,5 mm på hver side). Innpress på mine felger var samme som originalt, så her var det kun dekkbredden som gjorde forskjellen.

 

Mange biler leveres, gjerne som en del av "sportspakke", med bredere dekk enn det som IMO er uegnet for norske forhold. Men det ser mye kulere ut, da :-)

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis at dekka sporer mer på grunn av bredden. 

Før jeg kjøpte min audi så hadde jeg en 2006 bmw e60.. der hadde jeg 20" felger med 285 bak og 245 foran. 

Spora nesten ingenting.. 

 

Originalt innpress på audi a4 b8 er 47 så det vil i prinsippet si at det skal være mellom 40 og 54 siden du ikke får halve millimeter på innpress. 

Det står stemplet i felgen hva de er. Da står det eksempelvis ET47

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er kantutforming, trykk og hardhet som avgjør hvor godt dekk griper fatt i ujevnheter (sporer). Ikke nødvendigvis bredden. Så liten grad (av den totale gripeflaten dekket har) som mulig må ta grep i ujevnhetene.

 

Generelt sett er dekk værre å kjøre fort med jo "kulere" de ser ut. Ironisk nok. Formel 1 dekk (type utforming) er det optimale for å følge styreretningen (og ikke ujevnheter i veibane).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vært i kontakt med selger og de skulle ta på seg kostnaden med nye dekk som passer bilen bedre. Skal visstnok ha fått bilen levert med dekk som tilhører Audi A4 Allroad og ikke Audi A4 Avant som har bredere dekkdimensjon enn A4 Avant. Stor takk til Møller bil Gjøvik! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...