Gå til innhold

Hvorfor ser dere ned på oss som jobber i nordsjøen?


Anbefalte innlegg

Jeg er en av de mange, som dessverre jobber turnus i Nordsjøen, en av de som tjener for mye penger og har for mye fri, en av de som har for god overtidsbetaling og en av de som media elsker å hate.

 

Jeg prøver helst å unngå samtaler der det snakkes om jobb da jeg treffer de som ikke har innblikk i vår hverdag her ute, de fleste tror dessverre på det som skrives i media og på sosiale medier, uten kritisk syn på det som står med fete typer, spiser de rått alt det negative som skrives. Det har blitt legitimt å omtale nordsjøarbeidere som arbeidssky, overbetalte og bortskjemte.

Lite skrives det i media om den jobben vi faktisk gjør og hva den betyr for landet vårt, aldri er det nevnt at den verdiskapningen vi står for, er til gode for alle.

 

Vel, nå er jeg lei av å bli hundset med, lei av at alle ser ned på meg og snakker yrket mitt ned i søla. Jeg er stolt av den jobben jeg gjør og stolt av mine kolleger. Fortjener vi virkelig all den negative oppmerksomheten fra media?

 

Det ser av og til ut som om enkelte journalister har som agenda å sverte oss, fagblad som Teknisk ukeblad er et av de mediene som er spesielt ute etter oss. De skriver gang på gang om hvor godt vi tjener og hvor lite vi jobber, de prøver på alle måter å stigmatisere oss som yrkesgruppe og det ser ut til at de lykkes. 22. september 2014 kunne TU melde om at vi tjente over 80 000.- i overtid per uke, TV2 kastet seg på karusellen og brakte saken videre i riksdekkende media ved å sammenligne hvor lenge en barnehageansatt må jobbe for å tjene det samme. Hvem er tjent med å skape en slik misunnelse?

 

Nå når det nedgangstider i vår bransje ser jeg at kommentarfeltene i media fylles med innlegg fra folk som er meget fornøyde med at vi mister jobben eller går ned i lønn.
«Det var på tide», «de fortjener å miste jobben», «de har hatt det alt for godt», «Endelig», uttrykk som dette er nå vanlig i kommentarfeltene i media og det ser ikke ut til at noen tar til motmæle. Når noen prøver å snakke vår sak er det dessverre forsvinnende liten interesse!

 

Hvorfor er ikke jobben vi gjør verdsatt? Hva har vi gjort for å fortjene all den negative pressen?

Jeg kunne listet opp og rettferdiggjort både lønn og fritid men det er gjort så mange ganger i diverse andre forum at jeg ikke ser poenget med å gjøre det her.

Hilsen Nordsjøarbeider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har gode avtaler og det skaper misunnelse. Så enkelt er det:) klart en elektriker som jobber i kommunen og må dra vekk fra familien sin også store deler av året men har halvparten i lønn av kompisen i Nordsjøen føler seg snytt, slik er det bare.

 

Men jeg har ingenting i mot det, men synes dere klager mye ang timer vekke fra familie og slikt. Mange andre faggrupper som har det slik uten særlig kompensasjon:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltid akseptert å stigmatisere mennesker som har penger, eller som man tror har penger, uavhengig av hvordan pengene er ervervet, og i hvert fall blant de gruppene som har lite penger selv, uavhengig av hva som er årsaken. Det er vel noe folk gjør for å rettferdiggjøre egne valg og situasjon og føle seg bedre.

 

Nordsjøarbeidere tjener sikkert mye mer enn barnehagearbeidere, men nordsjøarbeidere har som regel lagt mye mer tid og krefter i utdannelsen sin, har uguntige arbeidstider og har valgt en mer risikabel bransje, hvilket oljeprisfallet gjenspeiler. I tillegg går mesteparten av lønna tilbake til staten og barnehagearbeiderne.

 

Om man så mener at nordsjøarbeiderne tjener eller har tjent for mye, ser jeg ingen grunn til å fryde seg over det, da det åpenbart går hardt ut over Norges økonomi og alle landets innbyggere vil se det om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Sjalusi er det som driver menneskene å snakke nedlatende om arbeidet og lønnen deres. Du kan ta det knusende med ro og tenke at du ikke har gjort noe galt. Uten dere så har ikke oljefondet vært så stor så all respekt til dere som arbeider i nordsjøen. 

Lenke til kommentar

aldri er det nevnt at den verdiskapningen vi står for, er til gode for alle.

Nåja, verdiskapning... Om jeg starter garasjesalg og ribber huset mitt for alle eiendeler, får jeg alltids inn noen lusne kroner, men er det verdiskapning?

 

Jeg har aldri møtt noen som ser ned på Nordsjøarbeidere. Men mange som synes arbeidsvilkåra er horribelt gunstige sammenlignet med de på land, f.eks. alle de som ligger borte på anlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke jobben vi gjør verdsatt? Hva har vi gjort for å fortjene all den negative pressen?

Jeg kjenner ingen som snakker nedsettende om nordsjøarbeidere. Jeg har aldri hørt noen snakke negativt om de, men heller med misunnelse.

Eksempel: "Fy faen, selv vaskedamene i nordsjøen tjener mer enn meg!"

 

Jeg kjenner også en del som ønsker seg jobb i nordsjøen.

 

Men media? Ignorer de. Media er ikke til å stole på, hverken om det ene eller det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåja, verdiskapning... Om jeg starter garasjesalg og ribber huset mitt for alle eiendeler, får jeg alltids inn noen lusne kroner, men er det verdiskapning?

Ja. PEngene du får inn skal antageligvis ut igjen. Da betaler du moms og avgifter som går tilbake til samfunnet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Da betaler du moms og avgifter som går tilbake til samfunnet.

Å betale moms og avgifter til staten er IKKE verdiskaping.

Wikipedia:

Verdiskaping er bruk av kunnskapkapital og/eller arbeid med det formålet å skape økonomiske verdier. Verdiskaping brukes mer presist om den verdiøkning et (uferdig) produkt eller en tjeneste får i hvert ledd av produksjonsprosessen eller verdikjeden, hvor verdiskapingen er den tilleggsverdi hvert ledd eller hver bedrift gir produktet eller tjenesten.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjalusi er det som driver menneskene å snakke nedlatende om arbeidet og lønnen deres. Du kan ta det knusende med ro og tenke at du ikke har gjort noe galt. Uten dere så har ikke oljefondet vært så stor så all respekt til dere som arbeider i nordsjøen. 

 

Helt enig.

 

Du er hun pene jenta på skolen, vi er de misunnelige venninnene. I tillegg så har du sminka deg pen, noe alle vi misunnelige venninner også kunne ha gjort.

 

Jeg personlig er ikke en av disse, men ble litt nysgjerrig nå. Du skriver: 

 

..de fleste tror dessverre på det som skrives i media og på sosiale medier, uten kritisk syn på det som står med fete typer, spiser de rått alt det negative som skrives. Det har blitt legitimt å omtale nordsjøarbeidere som arbeidssky, overbetalte og bortskjemte.

og 

jeg kunne listet opp og rettferdiggjort både lønn og fritid men det er gjort så mange ganger i diverse andre forum at jeg ikke ser poenget med å gjøre det her.

 

Fortjener vi virkelig all den negative oppmerksomheten fra media?

 

Jeg har som sagt ikke sett så mye eller ante at det var et sådan liv rundt dette, har du tilfeldigvis noe å vise frem, og linker til noen av forumene?

 

Lite skrives det i media om den jobben vi faktisk gjør og hva den betyr for landet vårt, aldri er det nevnt at den verdiskapningen vi står for, er til gode for alle.

 

Jeg vil tro folk flest vet hvem som skaper Norges oljefond uten at det skal være media oppslag om det. Jeg har ikke lest så mye om hva rørleggerens jobb gjør, og hva jobben betyr for landet vårt heller.

 

TV2 kastet seg på karusellen og brakte saken videre i riksdekkende media ved å sammenligne hvor lenge en barnehageansatt må jobbe for å tjene det samme. Hvem er tjent med å skape en slik misunnelse?

 

Har du en link til denne da?

Uansett, TV2 bryr seg ikke så lenge det de skriver ikke kan komme tilbake å bite dem selv. Og om det i tillegg gir gode seer og leser tall så bryr de seg ennå mindre om at vinklingen er misvisende, eller at annen viktig informasjon er uteblitt.

Lenke til kommentar

Å betale moms og avgifter til staten er IKKE verdiskaping.

Wikipedia:

Verdiskaping er bruk av kunnskapkapital og/eller arbeid med det formålet å skape økonomiske verdier. Verdiskaping brukes mer presist om den verdiøkning et (uferdig) produkt eller en tjeneste får i hvert ledd av produksjonsprosessen eller verdikjeden, hvor verdiskapingen er den tilleggsverdi hvert ledd eller hver bedrift gir produktet eller tjenesten.

Ikke kom med så saklige argumenter da. Jeg har jo ingen sjanse til å vinne diskusjonen da! :mad:
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aldri sett ned på nordsjøarbeidere, har faktisk vurdert det selv, og som flere andre påpeker er det nok lønna de fleste er misunnelige på. 

 

De aller fleste nordmenn er ganske arbeidssky uansett så ville ikke tatt meg så veldig nær av det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noe som helst til dette. Spør du meg peker heller ikke kildene mot at offshore-arbeidere blir sett ned på. Det er nok et større fokus på å komme seg dit fremfor å se ned på dem som allerede jobber der. I tilfelle må man ha sin egen merkelige tolkning av disse artiklene...

 

At media setter søkelyset på det latterlig høye lønnsnivået mange offshore-arbeidere har bør være akseptabelt, for det er tross alt en relativt interessant sak som er svært fascinerende i økonomisk sammenheng. Det pekes i hovedsak på at arbeidskraft på norsk sokkel er ekstremt dyrt, og det er lite som tyder på at noen blir sett ned på.

 

Men at offshore-arbeidere får i overkant godt betalt er ikke noe jeg (eller de aller fleste andre for den saks skyld) ser spesielt på, det får være selskapets avgjørelse hvor mye du får betalt, og kan de gi deg så godt betalt, kjempebra for deg. Noen som er misunnelige vil det helt sikkert være, men det er ikke tydelig nok til å lage en sak av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lagt merke til at "dere" blir sett ned på.

Og det er ikke til å stikke under en stol at lønn i forhold til arbeid er langt over hva den burde være. At nordsjølarbeidere må ned i lønn har jeg overhode ingen sympati for, men når det gjelder folk som mister jobber jo aldri det noe hyggelig.

 

Mange vil nok også se på bransjen som uetisk i forhold til miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...