Jump to content

rtoevik

Medlemmer
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 :)
  1. Hei. Skal kjøpe en lukket bilfrakter. Hvilke erfaringer har dere og hva anbefales? Noen som ikke er verdt pengene? Har kikket på Brian James Race sport men er usikker på om den er isolert.
  2. Hei. Hvordan er regelverket rundt import av tilhengere? Når jeg søker opp varen på toll.no så blir jeg henvist til import av kjøretøy?? Inne på skatteetatens sider er ikke tilhenger et alternativ? Ønsker altså å importere en stor bilfrakter alla brian james race transport eller lignende. Noen som har erfaring med dette? Linken viser til en slik henger fra tyskland. https://www.truck1-no.com/tilhengere/transporterer-tilhengere/brian-james-race-sport-autotransporter-geschlossen-a4471643.html
  3. Snakket med SFS Intec som er leverandør av denne typen skruer. De viste knapt om at de hadde den i sortimentet men lovet de skulle skaffe. Måtte dog bestille gjennom Tools kjeden. Tusen takk for hjelpen dere
  4. Hmmm. er ikke min vegg dette så jeg må nok kjøpe utstyr. Skal sjekke litt på google om jeg finner noe. takk for hjelpen.
  5. Noen som har forslag til hvordan jeg får av denne? Klarer jeg det med en vannpumpetang eller er det spesielle tenger til dette?
  6. Hei. Angående saken i høyesterett der de bestemte at norsk lov ikke gjelder på utenlandske skip i norske farvann. (se link nederst) Hva betyr dette i praksis for norske sjømenn? Hvordan vil dette påvirke de som seiler på utenlandsregistrerte skip mellom norke havner i norge? https://sjooff.no/Artikler/Sider/Prinsippsak.aspx
  7. Det var et greit svar som gir mening Leo_! Hvis man velger å kjøpe en uorginal trykkregulator, så vil vel ikke det påvirke performance så lenge den er beregnet for same trykket? Hvordan blir det dersom man kjøper en bensinpumpe som er beregnet for høyere ytelse og har større flow? Vil trykkregulatoren uansett regulere trykket tildet korrekte? Grunnen til at jeg spør er at min M30B34 motor har problemer med bensintilførsel. Jeg tenkte derfor å kjøpe uorginal pumpe, filter og trykkregulator for å spare noen kroner. Orgianl BMW bensinpumpe koster jo skjorta!! Motoren er forsåvidt orginal sugemotor uten noen modifikasjoner.
  8. Hei godtfolk. Kom i diskusjon med en av mine kollegaer om hvordan en bensintrykksregulator virker på en injection motor. Jeg mener en injection motor skal ha konstant trykk. Trykkregulatoren er jo ganske enkelt en fjærbelastet ventil som er preloadet til det trykket motoren/dysene skal ha. Når motoren går på tomgang strømmer det mye bensin gjennom ventilen og tilbake til tanken, når turtallet øker bruker motoren mer bensin og trykkventilen vil stenge tilsvarende for å opprettholde trykket. Det er også en vacuum line som går til trykkregulatoren som hjelper til med å holde trykket slik det skal være. Min kollega mener at vacuum linen fører til at bensintrykket blir høyere etterhvert som turtallet stiger. Altså at det blir mindre vacuum i vacuumslangen etterhvert som turtallet stiger slik at bensintrykket stiger. (dette høres jo forsåvidt logisk ut så lenge vacuumslangen er etter throttlespjeldet.) Hva er korrekt? fant en film på youtube som beskriver dette godt men er fortsatt usikker på om trykket skal variere med turtall/belastning. https://www.youtube.com/watch?v=Kub3q1-YNZA
  9. Ikke at så mange følger denne men jeg kan komme med et svar anyway. Bilen kunne registreres som veteran 01.01.16. Altså første dagen I det året bilen ble 30 år gammel. Kalkulatoren på skattedirektoratets sider kunne desverre ikke ta høyde for denne regelen, så jeg matte kontakte de for å få en innbetalingsblankett.
  10. Halloen. Jeg har en 1986 modell bmw 535i som ble importert til Norge sommeren 2014 og har ikke blitt registrert enda. Den ble første gang registrert i Tyskland 04.06.1986. Kan jeg registrere den som veteran 01.01.2016 eller må jeg vente til 04.06.2016? Fint hvis noen har en link til regelverket.
  11. Holde bygningen tett?? Får ikke mye kunder på den måten!!Tror heller ikke dørene er mekanismer for å opprettholde konstant trykk i bygninger. Derfor jeg brukte Hermetegn Kan jo alltids lese reklamen for slike dører: Karuselldør Men jeg mener å ha sett noe på Discovery om de dørene de bruker i burj khalifa er for å regulere lufttrykket inne i bygningen.. Vanlige dører ville ikke vært mulig å enten lukke eller åpne... Edit: og når jeg tenker over det, hvor ofte er det ikke man skal inne en dør, og hvis det blåser litt ute, eller er ekstremt kaldt, så vil døra enten sitte som limt eller fyke opp for all den kalde luften vill inn i bygningen.. som er mye tyngere en den varme luften.. Og i Burj Khalifa er det mye varmere ute, og all den kjølige luften som er inne i bygningen vil gjøre at dørene i 1 etasje ikke vært mulig å åpne på grunn av trykkforskjellen.. Hahaha......? beste forklaringen så langt i denne tråden!!! Har aldri tenkt over at den kalde tunge er skyld i at dørene er tunge å åpne??
  12. Holde bygningen tett?? Får ikke mye kunder på den måten!! Tror heller ikke dørene er mekanismer for å opprettholde konstant trykk i bygninger.
  13. Med overtrykk i bygget får ein jo samme problemet berre motsatt. At ei vanlig dør vil åpne direkte til det fri slik at den oppvarma lufta frå bygget blir blåst ut. Hensikta med ei roterande dør er jo at folk skal sleppe ut og inn, men med minst mulig direkte forbindelse mellom ute og inne luft. Ja det trur eg også, det er nok grunnen til at slike sluseløysningar nesten utelukkande er brukt der det er lite fottrafikk. Dette er ei myte, corioliseffekten er alt for svak til å ha betydning på slike ting. For å sjå effekta så må ein vanligvis sjå på mykje større system som havstraumar og vind. Ja oppvarmet luft vil slippe ut, men ikke mer enn det som uansett hadde gått ut gjennom ventilasjonsanlegget! for å skape overtrykk snevrer man bare inn på ut-luft ventilene! Det vil da bli overtrykk som slipper ut gjennom dørene!! Luftmassen i store bygg er så stor at det ikke vil merkes om en dør åpner. Fant du om dørene roterer andre veien i land der de har venstrekjøring?
  14. Endelig en som kommer med delvis gjennomtenkte argument MEN........du tar helt feil hva gjelder trykkforskjeller og at det vil føre til at kald luft slipper inn. Det er nettop prinsippet om trykkforskjell som forsvarer mitt argument for konvensjonelle dører!! I alle bygg av en slik størrelse at de vil sette inn karuselldører, vil de også ha ventilasjonsanlegg med en såpass stor kapasitet at de vil kunne skape et overtrykk i bygget og dermed hindre kald luft i å komme inn!! Ventilasjonsanleggene er i de fleste tilfeller dimensjonert slik at de har overkapasitet, avanserte styresystemer og følere vil kunne justere trykket nøyaktig slik at det blir et ørlite overtrykk i bygget, dog ikke så mye at det blir ubehagelig for kundene. Konseptet ditt med tre dører og PLS styring høres interessant ut, men jeg tror en slik løsning ganske fort ville havnet på førstesiden i VG med bilder av innesperrede kunder i panikkangst (PLS er som kjent djevelens patent og virker sjelden slik du ønsker!!!!) Roterer alle dører i Norge mot klokken? Hva med i Storbritannia eller Australia der de kjører på feil side av veien? Roterer alle dørene med klokken i de landene? Jeg trodde det hadde noe med rotasjonsretningen av vannet i toalettskålen å gjøre, men det hadde jo virkelig blitt krøll i Australia der de kjører på feil side av veien å vannet roterer andre veien i toalettet.............
  15. Ja jeg er forsåvidt enig i at en karuselldør er et effektivt vindfang hvis de står stille, men hvis de går i rundt blir det jo tilsvarende en hvilken som helst annen dør! En sluse vil jo måtte være en mye bedre og mer effektiv måte å løse en slik problemstilling!! Kanskje ikke en elektromotor bruker mye strøm, men den bruker strøm åkkesom!! En dør der man trykker ned en dørvrider eller ganske enkelt dytter opp, bruker ingen strøm!! Dessuten sparer du en masse i service og vedlikehold ved å bruke en konvensjonell dør. Dette er jo barnelærdom!!!
×
×
  • Create New...