Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - mai 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var tidenes drittoppgaver på eksamen! Valgte reklameanalysen men føler ikke det gikk noe bra, selv om jeg skrev en del. Vurderte kreativ tekst også men skjønte virkelig ikke hva de spurte etter så da var den utelukka. Vurderte også oppgave 1 om språkhistorie men skrev om det i går på nynorsken så orka ikke mer av det. Oppgave 4 gikk greit i starten men følte det jeg skrev ble bare tull. I tilleg bestemte skjermen på skolepcen min seg for å streike i går kveld så har skrevet alt i et turkis worddokument pga feil fargegjengivelse, alt hvit er turkis... Men men, nå er jeg ferdig med alle skriftlige eksamener og er så og si ferdig på VGS, det blir digg det! :)

Lenke til kommentar

jaja, insidern var on point hvertfall! 

 

Troooor det gikk sånn tålelig greit for meg. Trengte egentlig 6, og det får jeg ikke. Men svarte greit på del A og valgte oppgave 1 på del b (glemte å skrive hvilken oppgave jeg valgte, men det kommer tydelig frem fra første setning av, og tittel - tror dere det er et problem?). Er litt redd jeg argumenterte mer enn jeg drøftet men... 

Han var det =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tolket novellen. Jo mer jeg analyserte formen, jo mer mening ga innholdet. Tror jeg naila den ganske greit. Har sjekket opp novellen på nettet òg nå. "Alle novellene i boka dreiar seg om korleis unge menneske er bundne til foreldre og venner, samtidig som dei er aleine med seg sjølve og prøver å leve eit sjølvstendig liv emosjonelt."I årets noveller for ungdom, som er samlet under tittelen "Nær nok", skildrer hun spesielt forhold mellom foreldre og barn. Og da er det ofte en tenåring som bor alene med mor eller far.

Vi møter også en lillebror som må passe på storebror, fordi det er han som er minst, mentalt sett. 

Lenke til kommentar

Jeg tolket novellen. Jo mer jeg analyserte formen, jo mer mening ga innholdet. Tror jeg naila den ganske greit. Har sjekket opp novellen på nettet òg nå. "Alle novellene i boka dreiar seg om korleis unge menneske er bundne til foreldre og venner, samtidig som dei er aleine med seg sjølve og prøver å leve eit sjølvstendig liv emosjonelt."I årets noveller for ungdom, som er samlet under tittelen "Nær nok", skildrer hun spesielt forhold mellom foreldre og barn. Og da er det ofte en tenåring som bor alene med mor eller far.

Vi møter også en lillebror som må passe på storebror, fordi det er han som er minst, mentalt sett. 

 

Trur den siste setninga peker på novella "veslebror og karlson", hvordan tolket du Mikke Mus-klokka?

Lenke til kommentar

 

Da var jeg hjemme. Gratulerer med vel overstått, folkens. Og tusen hjertelig takk til HypeBoy, Chemistry122 og vg96. Stor hjelp alle sammen.

 

Føler det gikk bra. Valgte oppgave 4, den med barnebruden.

Null stress. Valgte samme oppgave.

 

Følte dog at teksten i oppgave 4, og kommentaren til den var... Vel, om selvmotsigende, kanskje litt snodig. Jeg valgte å besvare oppgaven mer i henhold til selve oppgaven, og ikke så mye kommentaren. I kommentaren stod det at du i første del av oppgaven skulle tolke og analysere tekst og bilder, og sammenhengen mellom disse, mens du i del to skulle vurdere, og bruke konkrete eksempler fra teksten. I oppgaveteksten stod det at du i første del skulle bruke begreper fra retorikken. Det gjorde jeg med eksempler, og kom med en vurdering av hvordan jeg synes kampanjen fungerer etter formålet. Også i henhold til oppgaveteksten.

 

Får krysse fingrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tolket novellen. Jo mer jeg analyserte formen, jo mer mening ga innholdet. Tror jeg naila den ganske greit. Har sjekket opp novellen på nettet òg nå. "Alle novellene i boka dreiar seg om korleis unge menneske er bundne til foreldre og venner, samtidig som dei er aleine med seg sjølve og prøver å leve eit sjølvstendig liv emosjonelt."I årets noveller for ungdom, som er samlet under tittelen "Nær nok", skildrer hun spesielt forhold mellom foreldre og barn. Og da er det ofte en tenåring som bor alene med mor eller far.

Vi møter også en lillebror som må passe på storebror, fordi det er han som er minst, mentalt sett. 

 

Trur den siste setninga peker på novella "veslebror og karlson", hvordan tolket du Mikke Mus-klokka?

 

Mikkemusklokka hadde my som foregikk rundt den. Først var den selvlysende og dermed et lys i mørket. Broren kalte gutten "vesle mus" elns, og dermed er det en klar forbindelse mellom gutten, som prøver å være lyset i brorens mørke, og klokka, som er selvlysende i mørket. Det er bare en personbeskrivelse i hele novellen, og det er i siste avsnitt. Der bli brorens hals beskrevet som smal, og guttens arm beskrevet som tynn. Dette beskriver også mikke mus, et klart nikk igjen mot klokka. Klokka er det som starter og avslutter fortellingen, det er tittelen på novella, og klokka nevnes hver gang, og kun når broren gråter. Hver gang vi får se klokkeslett nevnes tre klokkeslett, uten at det trenger å bety så my, men var litt interessant at broren gråt bare på tidspunkt mellom klokka 2 og 3. De gangene vi får oppgitt at klokka er mellom 2 og 3 gråter broren, de andre to gangene får vi oppgitt at klokka er over tre er broren normal. Tallet tre går igjen, både som antall tidspunkt oppgit hver gang, og klokkeslettet som endrer brorens humør. Vet ikke helt hvordan klokka skal tolkes i seg selv, men det er jo helt klart et symbol

Endret av Ambisiøsamøbe
Lenke til kommentar

Dessuten var det jo litt rart at først gangen gutten gikk inn til broren så snakket broren som om han var halvt i søvne, altså som om han våknet da, og ikke hadde grått. Og da broren kommer inn på slutten skjønner han ikke hvorfor gutten gråter. Dette får det til å virke som om broren egentlig ikke gråter, men at det bare er noe gutten innbiller seg. Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar

Er det riktig at novella "Mikke Mus" er postmodernistisk? Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere den, læreren har bare sagt at omtrent all litteratur etter 1980 som ikke er realistisk er postmodernistisk.. 

Er vel litt vanskelig å si, så jeg satte det i allefall ikke inn i noen litteraturhistorisk sammenheng. Så heller litt kort på samfunnssammenhengen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

 

Jeg er akkurat ferdig. Stygge dritteksamen spesielt langsvarsoppgaven??? Jeg tolket en novelle eg ikke skjønte bæret av

hvordan tolket du novellen?

 

Vet ikke helt hva jeg kom fram til egentlig, prøvde bare å følge et skjema for novelleanalyse :( duda?

Kom på at jeg glemte å skrive oppgavenummer jeg også nå, men det får gå. Tror ikke det gikk så veldig bra.. 

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar

Hva trakk dere frem som de viktigste virkemidlene og kjennetegnene på del a? Og til dere som valgte oppgave 4, hva fokuserte dere på? Etos, logos og patos - appell?  :)  Nå er vi heldigvis ferdig og for min del er det sommerferie  :w00t:

 

Ja, og litt kairos og aptum. Heldig med sommerferie da, har selv to muntlige eksamener igjen, så er det sommerferie.

Lenke til kommentar

Hva trakk dere frem som de viktigste virkemidlene og kjennetegnene på del a? Og til dere som valgte oppgave 4, hva fokuserte dere på? Etos, logos og patos - appell?  :)  Nå er vi heldigvis ferdig og for min del er det sommerferie  :w00t:

På kortsvarsoppgaven skrev jeg om motivet med brutale drap som er beskrevet med underdrivelse, språket som er knapt og uten detaljer, synsvinkelen som er autoral og refererende, menneskene som kun er beskrevet med ytre kjennetegn og enkelte egenskaper, viktigheten av å vise ære og troskap mot slekt, diktekunsten med bokstavrim osv

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tolket novellen. Jo mer jeg analyserte formen, jo mer mening ga innholdet. Tror jeg naila den ganske greit. Har sjekket opp novellen på nettet òg nå. "Alle novellene i boka dreiar seg om korleis unge menneske er bundne til foreldre og venner, samtidig som dei er aleine med seg sjølve og prøver å leve eit sjølvstendig liv emosjonelt."I årets noveller for ungdom, som er samlet under tittelen "Nær nok", skildrer hun spesielt forhold mellom foreldre og barn. Og da er det ofte en tenåring som bor alene med mor eller far.

Vi møter også en lillebror som må passe på storebror, fordi det er han som er minst, mentalt sett. 

 

Trur den siste setninga peker på novella "veslebror og karlson", hvordan tolket du Mikke Mus-klokka?

 

Mikkemusklokka hadde my som foregikk rundt den. Først var den selvlysende og dermed et lys i mørket. Broren kalte gutten "vesle mus" elns, og dermed er det en klar forbindelse mellom gutten, som prøver å være lyset i brorens mørke, og klokka, som er selvlysende i mørket. Det er bare en personbeskrivelse i hele novellen, og det er i siste avsnitt. Der bli brorens hals beskrevet som smal, og guttens arm beskrevet som tynn. Dette beskriver også mikke mus, et klart nikk igjen mot klokka. Klokka er det som starter og avslutter fortellingen, det er tittelen på novella, og klokka nevnes hver gang, og kun når broren gråter. Hver gang vi får se klokkeslett nevnes tre klokkeslett, uten at det trenger å bety så my, men var litt interessant at broren gråt bare på tidspunkt mellom klokka 2 og 3. De gangene vi får oppgitt at klokka er mellom 2 og 3 gråter broren, de andre to gangene får vi oppgitt at klokka er over tre er broren normal. Tallet tre går igjen, både som antall tidspunkt oppgit hver gang, og klokkeslettet som endrer brorens humør. Vet ikke helt hvordan klokka skal tolkes i seg selv, men det er jo helt klart et symbol

 

Tenkte litt samme som deg, at lillebroren er lyset i storebrorens mørke. Jeg trakk også det at Mikke Mus prøve å glede andre og få andre til å le akkurat som det lillebror ønska. Kom ikke opp at brorens nakke var smal og guttens arm var tynn. Tenkte litt på det med varm og tynn varm arm som en hjelpende hand (dvs. varm metafor på kjærlighet). Men det handler vel om hvordan man selv tolker?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tolket novellen. Jo mer jeg analyserte formen, jo mer mening ga innholdet. Tror jeg naila den ganske greit. Har sjekket opp novellen på nettet òg nå. "Alle novellene i boka dreiar seg om korleis unge menneske er bundne til foreldre og venner, samtidig som dei er aleine med seg sjølve og prøver å leve eit sjølvstendig liv emosjonelt."I årets noveller for ungdom, som er samlet under tittelen "Nær nok", skildrer hun spesielt forhold mellom foreldre og barn. Og da er det ofte en tenåring som bor alene med mor eller far.

Vi møter også en lillebror som må passe på storebror, fordi det er han som er minst, mentalt sett. 

 

Trur den siste setninga peker på novella "veslebror og karlson", hvordan tolket du Mikke Mus-klokka?

 

Mikkemusklokka hadde my som foregikk rundt den. Først var den selvlysende og dermed et lys i mørket. Broren kalte gutten "vesle mus" elns, og dermed er det en klar forbindelse mellom gutten, som prøver å være lyset i brorens mørke, og klokka, som er selvlysende i mørket. Det er bare en personbeskrivelse i hele novellen, og det er i siste avsnitt. Der bli brorens hals beskrevet som smal, og guttens arm beskrevet som tynn. Dette beskriver også mikke mus, et klart nikk igjen mot klokka. Klokka er det som starter og avslutter fortellingen, det er tittelen på novella, og klokka nevnes hver gang, og kun når broren gråter. Hver gang vi får se klokkeslett nevnes tre klokkeslett, uten at det trenger å bety så my, men var litt interessant at broren gråt bare på tidspunkt mellom klokka 2 og 3. De gangene vi får oppgitt at klokka er mellom 2 og 3 gråter broren, de andre to gangene får vi oppgitt at klokka er over tre er broren normal. Tallet tre går igjen, både som antall tidspunkt oppgit hver gang, og klokkeslettet som endrer brorens humør. Vet ikke helt hvordan klokka skal tolkes i seg selv, men det er jo helt klart et symbol

 

Tenkte litt samme som deg, at lillebroren er lyset i storebrorens mørke. Jeg trakk også det at Mikke Mus prøve å glede andre og få andre til å le akkurat som det lillebror ønska. Kom ikke opp at brorens nakke var smal og guttens arm var tynn. Tenkte litt på det med varm og tynn varm arm som en hjelpende hand (dvs. varm metafor på kjærlighet). Men det handler vel om hvordan man selv tolker?

 

At Mikke Mus prøvde å glede andre på samme måte var smart, det skulle jeg gjerne kommet på selv :D Er jo som man tolker det selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...