Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - mai 2015


Anbefalte innlegg

En bekjent brukte litt i overkant av 2 uker på å rette/å gå gjennom 45 eksamensoppgaver.. Og for det fikk han i underkant 3000,- ekstra i lønn for :p Han brukte vesentlig mer en 20min pr oppgave for å si det slik :)

 

Aldri mer var svaret hans..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bekjent brukte litt i overkant av 2 uker på å rette/å gå gjennom 45 eksamensoppgaver.. Og for det fikk han i underkant 3000,- ekstra i lønn for :p Han brukte vesentlig mer en 20min pr oppgave for å si det slik :)

Haha, ja ikke alle er like effektive. Godt sensorer tar seg den tiden de trenger! :) Norsklæreren vår har rettet 28 prøveeksamener på 2 dager. Fra tidligere kull kan vi også se at de karakterene han gir som standpunkt, de får nesten alle på eksamen også. Han slurver altså ikke. Han har dog vært lærer i gud veit hvor mange år, 40 eller noe i den duren vil jeg tro. Aldri møtt en så kompetent mann i norskfaget. Poenget mitt er i alle fall at 20 minutter er alt for lite, det er nok selv knapt for denne karen vi har :p 

Lenke til kommentar

 

En bekjent brukte litt i overkant av 2 uker på å rette/å gå gjennom 45 eksamensoppgaver.. Og for det fikk han i underkant 3000,- ekstra i lønn for :p Han brukte vesentlig mer en 20min pr oppgave for å si det slik :)

Haha, ja ikke alle er like effektive. Godt sensorer tar seg den tiden de trenger! :) Norsklæreren vår har rettet 28 prøveeksamener på 2 dager. Fra tidligere kull kan vi også se at de karakterene han gir som standpunkt, de får nesten alle på eksamen også. Han slurver altså ikke. Han har dog vært lærer i gud veit hvor mange år, 40 eller noe i den duren vil jeg tro. Aldri møtt en så kompetent mann i norskfaget. Poenget mitt er i alle fall at 20 minutter er alt for lite, det er nok selv knapt for denne karen vi har :p

 

 

Edit: 3k for 45 eksamensoppgaver virket fryktelig underbetalt ja. Da tar jeg heller 3 kveldsvakter på Kiwi og sitter igjen med ca. samme lønn. 

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, det tar vensentlig lenger tid en det de får betalt for, men man har jo noen som klør etter å rette prøver og lese gjennom eksamensoppgaver.. Har jo trossalt en annen bekjent/kolega og min tildligere lærer som også tok seg tid, men trivdes veldig godt med å lese gjennom eksamensoppgavene hver kveld. Det var det han likte å gjøre på fritiden sin :) At han fikk betalt var bare en bonus..

Lenke til kommentar

Ja ikke sant, forskjellige interesser! :) Godt noen trives med norskstilene vi bruker så jækla lang tid på! Kan sammenlignes med at vi selv sitter her og hjelper andre/diskuterer forskjellige temaer. Mange jeg kjenner vil kalle det galskap å gjøre slik gratis. Jeg kaller det å være menneskelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare jeg som som kreativ tekst?

Jeg vurderte det, men klarte liksom ikke å se hvor de ville i det hele tatt... Følte heller ikke jeg hadde noe særlig jeg ville si. Nyskjerrig på hvordan du løste den da. Skrev du essay eller kåseri (eller novelle)? Hva skrev du om?

 

Ingen andre som valgte oppgaven om Øverland?

Lenke til kommentar

Ingen andre som valgte oppgaven om Øverland?

Jeg tok oppgaven om Øverland, men jeg er den eneste jeg har hørt om fra min klasse som tok den. Har også hørt om en annen elev ved en annen skole som tok den. Alt som var å se på pultene foran meg var et hav av rosa ark, jeg regner med at det betyr mye oppgave 4  :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet best på dikt analyse og kreativ tekst, men syns det var vanskelig å ta utgangspunkt i  de to vedlagte tekstene. Jeg følte at oppgave fire var den tryggeste :-) Oppgave en krevde mye kunnskap om språkdebatt, språkutvikling og litteraturhistorie, en oppgave jeg hadde trengt ei hel helg på å formulere riktig. 

Lenke til kommentar

Kan hvem som helst være sensor? Må man ikke ha noen form for faglig kunnskap? Skal man være sensor i frisør, må en ha faglig kompetanse i faget.  

Læreren min i økonomistyring fortalte oss at sensor fikk mellom 200 og  300 kr per besvarelse(han hadde vært sensor mange ganger og fikk som regel 40 000 i lønn for arbeidet) , for å være sensor måtte du på kurs, du måtte ha vært lærer i faget i noen år! Først retter en sensor den og så møtes sensorene og en annen ser på besvarelsen din og de to sensorene blir enig om karakter. Dette er praksisen i økonomistyring, men tror at reglene rundt krav for å være sensor er det samme. Aner ikke hva sensorene i norsk får i lønn, men tror nok de får en del de også! 

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

I et dokument fra udir fant jeg dette : 

 

Sensorene lønnes etter satsen for lektor med tilleggsutdanning. Det er beregnet 26 minutter per besvarelse. Med utgangspunkt i snittet på 200 eksamensbesvarelser per sensor kan du regne med å tjene cirka 25.000 kroner brutto.

Aner ikke hvor gammelt det er.....

 

dette er på norsklektorlag sine nettsider: http://www.norsklektorlag.no/ofte-stilte-sporsmal/visste-du-dette-om-sensurering-article1380-173.html

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Skrev et essay om å stå sammen kontra å skulle klare seg alene. Tok bare en råsjans. Hvordan tolket du det?

 

Ja, mye av det samme. Essay om selvstendighet her. Må jo være oppe for litt tvetydelighet her vil jeg tro, bra jeg tolket det likt! 

Lenke til kommentar

Jeg skrev et kåseri, og gikk mye inn på det samme som dere :) at mennesker liksom var knyttet sammen VS at vi sto litt mer alene. Var vanskelig å tolke det men jeg bare prøvde jeg. Vesaas skriver kanskje om viktigheten til relasjoner, eller om de som faller utenfor (ensomhet). Donne skriver nok om samhandling og avhengighetsforholdet mellom oss mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg skrev et kåseri, og gikk mye inn på det samme som dere :) at mennesker liksom var knyttet sammen VS at vi sto litt mer alene. Var vanskelig å tolke det men jeg bare prøvde jeg. Vesaas skriver kanskje om viktigheten til relasjoner, eller om de som faller utenfor (ensomhet). Donne skriver nok om samhandling og avhengighetsforholdet mellom oss mennesker.

Høres bra ut! Kanskje vi er inne på noe da, siden vi valgte å tolke det ganske likt alle mann. Ble kåseriet langt? Skrev selv en 1000 ord på del B, noe som kanskje var i det korteste laget 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...