Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - mai 2015


Anbefalte innlegg

Høres bra ut, når tre hoder tenker likt må vi jo være inne på noe! :) jeg skrev vel 1900-2000 ord på del B, det ble litt mye men følte jeg måtte ha med alt jeg ville :p også sporet jeg jo mye av da jeg skrev kåseri så for å svare på oppgaven ble det noen ord. 1000 ord skal nok gå fint, kvaliteten som gjelder!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ingen andre som valgte oppgaven om Øverland?

Jeg tok oppgaven om Øverland, men jeg er den eneste jeg har hørt om fra min klasse som tok den. Har også hørt om en annen elev ved en annen skole som tok den. Alt som var å se på pultene foran meg var et hav av rosa ark, jeg regner med at det betyr mye oppgave 4  :hmm:

 

Hmmm, håper det er en nasjonal trend. Færre og bli sammenlignet med høres positivt ut. 

 

Følte du det gikk greit? Hva skrev du om/fokuserte du på?

Lenke til kommentar

Hmmm, håper det er en nasjonal trend. Færre og bli sammenlignet med høres positivt ut. 

 

Følte du det gikk greit? Hva skrev du om/fokuserte du på?

Noe av grunnen til at ikke valgte oppgave 4 kom av frykten for å falle bort i mengde, og jeg regner nå med at det er relativt få som har tatt oppgave 1.

 

Jeg føler ikke at det gikk særlig bra. Jeg valgte å fokusere en del på kultur, litt på identitet, noe om tilpasning og litt rundt sjela i språket. Dro inn en liten del om dannelsen av landsmaal og riksmaal, og snakket mer videre om reformene, spesielt 1938-formen. Brukte også en del tid på å dra inn paralleller til modernismen i det. Altså hvordan du prøver å effektivisere språket og den naturlige prosessen språket har. 

 

Klarte å kjøre noen dumme feil også, av ble til kun a et sted i teksten, og jeg klarte å hoppe over en en endelse på en eller annen måte. Brukte verken Arnulf eller Øverland konsekvent gjennom teksten. Slike feil skal ikke skje, men sånn går det når du ikke begynner å skrive før kl. 12:15 (med ekstra tid til klokken 15:00).

 

Hvordan gikk det med deg i oppgaven, hva valgte du å fokusere på? 

 

___________________________________________________________________________________________________

 

 

Noen som vet om det blir lagt ut en forhåndssensurrapport i dette faget, detaljer rundt forløping retting og eventuelt hvor mange det er som har valgt hver av oppgavene? Statistikk er gøy  :dribble:

Lenke til kommentar

 

Hmmm, håper det er en nasjonal trend. Færre og bli sammenlignet med høres positivt ut. 

 

Følte du det gikk greit? Hva skrev du om/fokuserte du på?

Noe av grunnen til at ikke valgte oppgave 4 kom av frykten for å falle bort i mengde, og jeg regner nå med at det er relativt få som har tatt oppgave 1.

 

Jeg føler ikke at det gikk særlig bra. Jeg valgte å fokusere en del på kultur, litt på identitet, noe om tilpasning og litt rundt sjela i språket. Dro inn en liten del om dannelsen av landsmaal og riksmaal, og snakket mer videre om reformene, spesielt 1938-formen. Brukte også en del tid på å dra inn paralleller til modernismen i det. Altså hvordan du prøver å effektivisere språket og den naturlige prosessen språket har. 

 

Klarte å kjøre noen dumme feil også, av ble til kun a et sted i teksten, og jeg klarte å hoppe over en en endelse på en eller annen måte. Brukte verken Arnulf eller Øverland konsekvent gjennom teksten. Slike feil skal ikke skje, men sånn går det når du ikke begynner å skrive før kl. 12:15 (med ekstra tid til klokken 15:00).

 

Hvordan gikk det med deg i oppgaven, hva valgte du å fokusere på? 

 

___________________________________________________________________________________________________

 

 

Noen som vet om det blir lagt ut en forhåndssensurrapport i dette faget, detaljer rundt forløping retting og eventuelt hvor mange det er som har valgt hver av oppgavene? Statistikk er gøy  :dribble:

 

Jeg følte ikke det gikk bra, og når jeg leste gjennom oppgaven igjen dagen derpå krympet jeg meg. Føler hele oppgaven er et tydelig resultat av dårlig tid. Det er for mye dårlig setningsoppbygning og et par stygge kommafeil.. Ellers både kunne og burde jeg ha utbordert på en del temaer jeg tok opp.

 

Utover å skrive om det helt spesfikke om oppgaven ber om (språkpolitiske bakgrunnen for Øverland sin tekst, og hva han argumenterer for osv) skrev jeg om utviklingen av det norske språket, dansketiden, hanseattene i Bergen og dialektmangfoldet. Skrev om språkdebatten sin historiske og kulturelle posisjon, og hvorfor språkpolitikk har stått sentral i utviklingen av det norske. I selve drøftingen skrev og vurderte jeg om reformene vs. samfunnsforhold (blant annet industrialiseringen) sin påvirkning av at målformene nærmet seg, om det norske språket idag, nevnte blant annet Maria Navarro sin "Utlendinger har alltid lukka gardine", og Språkrådet sitt forhold til den engelske påvirkningen. Snakket også litt om fornorskingen av samene 

 

Føler oppgaven min manglet struktur og at tonen var mer argumenterende enn drøftende. Alt i alt skuffet over egen prestasjon. 

Endret av mthor
Lenke til kommentar

Virker i hvert fall som du hadde bedre kontroll på oppgaven enn det jeg hadde, dette hjelper ikke på hvordan jeg føler det gikk. Off...

Haha, når jeg leste hva du hadde fokusert på så sank det inn meg og jeg tenkte bare "hvorfor spurte jeg, dette gjorde det bare verre"... så si ikke det. 

 

Prøver å fortelle meg selv at det hjelper ikke å spekulere, så jeg burde bare legge det bak meg, og heller trekke pusten dypt 20. juni, men klarer jo ikke det heller... Ventetiden er smertefull. 

Lenke til kommentar

Du kan vel ikke ta høyere utdanning neste år om du stryker i ett fag? :hmm: (Er kjempe usikker når det gjelder sidemålseksamen)

Eksamen altsåå....ødelegger livet....

Nei, stryker du får du ikke vitnemål, ingen vitnemål ingen høyere utdanning. 

I sidemål burde man ikke fått karakter, bare "Bestått/Ikkebestått" en 3´r hadde hvert bestått, og ingen hadde kommet opp til eksamen i det. 

Latterlig at vi har det.

Men det skal mye til å sensor stryker deg i sidemål

Endret av Chemistry122
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gratulerer, Ignorancus!

 

 

Sjekker hele tiden selv. Orker ikke å vente enda et år med å studere, haha. Har ingen anelse om hvordan det gikk.

 

 

Sitter i samme båt... eller, har en ganske sterk følelse på at det ikke gikk godt nok. Men får helt vondt av tanken på å gå igjennom privatist-helvetet et år til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...