Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - mai 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er eksamen i NOR1211 alle her snakker om, sant? Den som er i morgen? Jeg skal opp i den, men har prioritert matte som var i går. Har dog fått lest litt på noen tekster, kjente virkemidler, osv.

 

Er blank ellers. I min tid, så var del a type analysering osv, og del b var å skrive en tekst. Kan noen bekrefte om det er slik i år og? Noen som har oppgaven fra i fjor? Ser at de er sperret på udir sine sider.

 

Hvilke dokumenter har dere med dere, papir og lagret lokalt på PCen? 

På udir er koden "Eksempel"

 

Strålende! Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

 

Noen som har noen andre tanker? Jeg har på følelsen at vi får reklameanalyse imorgen på del A.

Det hadde passet meg midt i blinken! 

 

Noen som har en god liste over ting som er kjekt å ha liggende på PC'en/notater å ha med seg?

 

Jeg har lastet ned hele NDLA (Norsk vg2 og vg3) som PDF. Kjekt å ha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noen som har noen andre tanker? Jeg har på følelsen at vi får reklameanalyse imorgen på del A.

Det hadde passet meg midt i blinken!

 

Noen som har en god liste over ting som er kjekt å ha liggende på PC'en/notater å ha med seg?

Jeg har lastet ned hele NDLA (Norsk vg2 og vg3) som PDF. Kjekt å ha!
Hvor finner man det?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Har også lastet ned NDLA, samt at jeg har en del skriv om de forskjellige sjangrene. Føler jeg mangler noe, men er dumt å ha med for mye også og at jeg ender opp med å lese istedet

Lenke til kommentar

Husk at dere har tilgang på NDLA, SNL, web arkiv, stortinget.no, regjeringen.no, lokus og diverse andre nettsteder imorgen. Det hadde ihvertfall jeg på sidemålseksamen idag (fikk utdelt en liste over tilgjenglige nettsider)

Der må du ha vært et unntak. Står ingenting om dette i heftet som ble utdelt i dag.

Står tydelig: "Alle hjelpemidler er tillatt, bortsett fra Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

 

Husk at dere har tilgang på NDLA, SNL, web arkiv, stortinget.no, regjeringen.no, lokus og diverse andre nettsteder imorgen. Det hadde ihvertfall jeg på sidemålseksamen idag (fikk utdelt en liste over tilgjenglige nettsider)

Der må du ha vært et unntak. Står ingenting om dette i heftet som ble utdelt i dag.

Står tydelig: "Alle hjelpemidler er tillatt, bortsett fra Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon"

 

Er en liste på itslearning hos oss med enkelte nettsider som er lov... det er vel "fritt" internett som ikke er lov..

Lenke til kommentar

 

Husk at dere har tilgang på NDLA, SNL, web arkiv, stortinget.no, regjeringen.no, lokus og diverse andre nettsteder imorgen. Det hadde ihvertfall jeg på sidemålseksamen idag (fikk utdelt en liste over tilgjenglige nettsider)

Der må du ha vært et unntak. Står ingenting om dette i heftet som ble utdelt i dag.

Står tydelig: "Alle hjelpemidler er tillatt, bortsett fra Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon"

 

Hvordan hefte fikk dere utdelt?

 

Hos oss hadde vi tilgang til et nummer av nettsider gjennom utdanningsportalen. Jeg kunne ikke gå inn på vg.no liksom, men de hadde åpnet for disse nettsidene (m. fler) men stengt av alle kommunkasjonsmuligheter sidene evt åpnet for, og eksterne linker fungerte ikke. 

Lenke til kommentar

Noen som har funnet ut om det pleier å være en sammenheng mellom tema/oppgaver i sidemål og hovedmål? Er veldig redd det blir retorisk analyse på hovedmål fordi det ikke ble gitt på sidemål?? :I

Håper at siden det ikke var noe rom for essay/kåseri, kommer det mulighet for det imorgen. Var greit skuffa idag. 

Lenke til kommentar

 

Noen som har funnet ut om det pleier å være en sammenheng mellom tema/oppgaver i sidemål og hovedmål? Er veldig redd det blir retorisk analyse på hovedmål fordi det ikke ble gitt på sidemål?? :I

Håper at siden det ikke var noe rom for essay/kåseri, kommer det mulighet for det imorgen. Var greit skuffa idag. 

 

Trist å høre. Jeg håper på novelletolkning evt. analyseoppgave UTEN begrep fra retorikken. Informativ tekst som kortsvar høres ut som døden. Trodde dessuten at det alltid skulle være rom for både kreativ tekst og resonnerende tekst på del B (?)

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har funnet ut om det pleier å være en sammenheng mellom tema/oppgaver i sidemål og hovedmål? Er veldig redd det blir retorisk analyse på hovedmål fordi det ikke ble gitt på sidemål?? :I

Håper at siden det ikke var noe rom for essay/kåseri, kommer det mulighet for det imorgen. Var greit skuffa idag. 

 

Trist å høre. Jeg håper på novelletolkning evt. analyseoppgave UTEN begrep fra retorikken. Informativ tekst som kortsvar høres ut som døden. Trodde dessuten at det alltid skulle være rom for både kreativ tekst og resonnerende tekst på del B (?)

 

Var mulighet for kreativ tekst, men det var å fortsette på en novelle(!!) som er det ultimate no-go på eksamen. 

 

Jeg er generelt ikke glad i å skrive analyser (men elsker å lese dem??) så informativ tekst del 1, og kåseri/essay på del 2 hadde vært drømmen. Gjøre rede for virkemidler og funksjon på del A er forsåvidt også noe jeg kan leve godt med... Bare ikke diktanalyse, alt annet enn (ikke særlig keen på reklameanalyse heller egentlig) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som har funnet ut om det pleier å være en sammenheng mellom tema/oppgaver i sidemål og hovedmål? Er veldig redd det blir retorisk analyse på hovedmål fordi det ikke ble gitt på sidemål?? :I

Håper at siden det ikke var noe rom for essay/kåseri, kommer det mulighet for det imorgen. Var greit skuffa idag. 

 

Trist å høre. Jeg håper på novelletolkning evt. analyseoppgave UTEN begrep fra retorikken. Informativ tekst som kortsvar høres ut som døden. Trodde dessuten at det alltid skulle være rom for både kreativ tekst og resonnerende tekst på del B (?)

 

Var mulighet for kreativ tekst, men det var å fortsette på en novelle(!!) som er det ultimate no-go på eksamen. 

 

Jeg er generelt ikke glad i å skrive analyser (men elsker å lese dem??) så informativ tekst del 1, og kåseri/essay på del 2 hadde vært drømmen. Gjøre rede for virkemidler og funksjon på del A er forsåvidt også noe jeg kan leve godt med... Bare ikke diktanalyse, alt annet enn (ikke særlig keen på reklameanalyse heller egentlig) 

 

Jeg skjønner ikke at de har beveget seg vekk fra budskap og virkemidler i del A, tidligere eksamensoppgaver med reklameanalyser som "Shit Happens" fra Natur og Ungdom og "D-Vitamin" fra Tine hadde jeg mer å komme med i vert fall.

Lenke til kommentar

Vet noen hvordan man bruker patos, logos og etos i formuleringen? :) Sier man "teksten bruker patos" eller "teksten appelllerer til patos", eller hva sier man? :)

Det lurer jeg også på, på nynorsk idag valgte jeg å skrive "Patos er den mest fremtrendende appellformen" fordi jeg ikek var sikker 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...