Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - mai 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen mellom å drøfte og å argumentere? :hmm:

Gjør rede for og grei ut.. WHO THE HECK KNOWS! Tok meg hele vgs å lære hva ordet "drøfte" betyr, i virkelig situasjon. Det er en slags sammenfletting av gjør rede for, gi eksempel for, begrunn BAKGRUNNEN FOR (problemet, eller hva det er), gi dine synspunkter, og til slutt, en konklusjon.

Hadde jeg visst at slike "DRØFT..." oppgaver krever en litt annen oppgavestil, hadde jeg kunnet fått SÅ DRITTbedre karakterer med samme kunnskap!!. Det er utdanningsdirektoratet som er skyldig for det.

 

For eksempel:

 

Drøft kort hva sjokolade er:

 

Besvarelse 1, karakter 3: Sjokolade er et næringsmiddel som inneholder kakao. De fleste liker sjokolade. Det er blant verdens mest populære godteri.

 

Besvarelse 2, karakter 5: Sjokolade har eksistert i flere århundre. I Norge er den godt utbredt. Sjokolade er et næringsmiddel som inneholder kakao. De fleste liker sjokolade. Det er blant verdens mest populære godteri. Samtidig er den ikke så sunn. Selv liker jeg den, men spiser ikke så mye pga usunt. 

 

Det er liksom åpenbar shit som du må forklare, selv med SAMME KUNNSKAP for å få 5.

Lenke til kommentar

Skrev 588 (!) på del A og 1100 på del B. Klarte rett og slett ikke kutte ned, fikk det så travelt på slutten.

445 ord er langt over det eksamensoppgaven krever! 250 ord +- 10% er grensen, og de fleste sensorer trekker deg i karakter fordi du ikke holder deg til et delkrav.

Lenke til kommentar

Jeg skrev 264 ord på del A og 1002 ord på del B. Skriver alltid mellom 2 og 2 1/2 sider på langsvarsoppgaver, og får som regel 6 i karakter. Hører oftere om tilfeller der de som skriver mange sider har med altfor mye overflødig og ikke er konkrete nok. 

Lenke til kommentar

Tror dere sensor trekker ned fra 6 til 5 pga for lang kortsvarsoppgave?

Det kan nok bli litt trekk her ja, men vet ikke hvordan sensorene gjør dette. I og med at kravet ikke er holdt så blir det nok et godt trekk i karakter ja. Læreren vår har iallefall alltid terpet på at vi aldri må ha over 10% av 250 ord. Det kan jo f.eks hende noen er greie å velger og bare ta utgangspunkt i de første 250 ordene, men da blir jo likevel besvarelsen mangelfull. Du får bare vente å se. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Wow, hvorfor skrev dere så mye? MIn lærer har vektlagt at man må holde seg til kravene(litt over er selvsagt ok). Tror dere kan få litt trekk når dere har skrevet dobbelt så mye ord som dere skulle :(

Lenke til kommentar

Wow, hvorfor skrev dere så mye? MIn lærer har vektlagt at man må holde seg til kravene(litt over er selvsagt ok). Tror dere kan få litt trekk når dere har skrevet dobbelt så mye ord som dere skulle :(

Definer ''dere''? Er vel bare en bruker her som har skrevet nevneverdig over de 250 ordene. 

Endret av vg96
Lenke til kommentar

Kjenner til noen sensorer som blir overlykkelig til tider når de får oppgaver som er under "kravet" i antall ord, men likevell gir topp karakter da forfatter er god i språket og får formidlet mye uten å skrive formye tunglest tull...

 

Er jo trossalt ordinære personer (lærere er det også) som har tatt på seg en ekstrajobb som sensor og bruker mye av ferietide sin i å lese gjennom alt..

 

Edit:

Kan jo nevne at som sensor "får man betalt ca 320,- timen"  Catchen er at det er også beregnet utifra fylkeskommunen at Sensor maks kan få betalt for 20min per innlevering. Så en sensor må i teorien lese gjennom hele 3 forskjellige innleveringer, gå over de og vurdere iløpet av en time for å oppnå den timesbetalingen,  noe som er temmelig umulig om noen begynner å skrive romaner :p

 

Og en Sensor får ikke overtidsbetaling for jobben.. Blir mer som en kontraktpris.. En sensor for 60 elever gir en ekstrautbetaling på ca 6400,- kroner minus skatt..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Kjenner til noen sensorer som blir overlykkelig til tider når de får oppgaver som er under "kravet" i antall ord, men likevell gir topp karakter da forfatter er god i språket og får formidlet mye uten å skrive formye tunglest tull...

 

Er jo trossalt ordinære personer (lærere er det også) som har tatt på seg en ekstrajobb som sensor og bruker mye av ferietide sin i å lese gjennom alt..

 

Edit:

Kan jo nevne at som sensor "får man betalt ca 320,- timen"  Catchen er at det er også beregnet utifra fylkeskommunen at Sensor maks kan få betalt for 20min per innlevering. Så en sensor må i teorien lese gjennom hele 3 forskjellige innleveringer, gå over de og vurdere iløpet av en time for å oppnå den timesbetalingen,  noe som er temmelig umulig om noen begynner å skrive romaner :p

 

Og en Sensor får ikke overtidsbetaling for jobben.. Blir mer som en kontraktpris.. En sensor for 60 elever gir en ekstrautbetaling på ca 6400,- kroner minus skatt..

Ferietiden bruker de nok ikke, for eksamenskarakteren settes 19. juni om jeg ikke tar feil. Mye av fritiden sin derimot bruker de! og som du sier, er rimelig godt betalt ja! Tror nok ikke det er mye romaner å se på eksamen, da det er umulig å skrive med tiden vi har til disposisjon. En gjennomsnittbesvarelse ligger vel på rundt 2000 ord, med normal lesehastighet på rundt 150-200 ord i minuttet tar det vel mellom 10-13 minutter å lese gjennom en gang. Jeg er enig i at 20 minutter kan være litt lite, men vi får jo heller ikke kommentarer så skal jo bare settes en karakter. Norsklæreren vår (som dog er veldig effektiv og erfaren) klarer nok fint 3 eksamener i timen. Men om en normal lærer bruker lengre tid, så vil de jo fortsatt sitte igjen med en grei timeslønn. Og antageligvis en god latter da det er mye dumt å lese i stiler der ute :p

Lenke til kommentar

Spørs når eksamenskarakteren må settes, ikke alle eksamener som er på våren/sommeren :)

 

Men en ting er sikkert, man må iallefall virkelig være glad i å lese om man tar på seg en slik jobb.. Det er jo ikke slik at du setter deg ned og akkurat feier unna bunke etter bunke.. Det må jo vurderes, selv om det er ingen komentarer tilbake så skal avgjørelsen være temmelig godt dokumentert i private notater som sensor legger til grunn.. Dette for å kunne se hvilke begrunnelser sensor har, om en elev klager på karakter..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Spørs nok helt klart hva sensor vektlegger, men jeg tviler på at man blir trukket mye ned for for mye ord. Litt av poenget med en kortsvarsoppgave er jo å kunne forumulere seg kort og presis, men er jo selfølgelig innholdet som er viktigst

Lenke til kommentar

Spørs når eksamenskarakteren må settes, ikke alle eksamener som er på våren/sommeren :)

 

Men en ting er sikkert, man må iallefall virkelig være glad i å lese om man tar på seg en slik jobb.. Det er jo ikke slik at du setter deg ned og akkurat feier unna bunke etter bunke.. Det må jo vurderes, selv om det er ingen komentarer tilbake så skal avgjørelsen være temmelig godt dokumentert i private notater som sensor legger til grunn.. Dette for å kunne se hvilke begrunnelser sensor har, om en elev klager på karakter..

Trodde dette var forum for norskeksamen vi nettopp hadde, ganske sikker på at den publiseres til alle den 19. juni :)

Men som du sier, du må absolutt være glad i å lese når du er sensor. Jeg tror dog ikke de har så alt for mye notater. Sensorer skriver alltid en liten begrunnelse på noen linjer (vi har sett på noe av dette på skolen) som vises til elever om de klager, men tror nok ikke de må legge frem så mye mer enn dette. Om det kommer en eventuell klage vil jo eksamen bare bli sendt til helt andre personer, som verken ser tidligere karakter eller begrunnelse. Dette skal være helt objektivt. 

 

Kan legge til et eksempel fra et helt notat fra sensor, som kommer fra udir:

 

Alle deler av oppgaven er besvart. Kortsvaret har en klar og hensiktsmessig struktur. Besvarelsen viser forståelse for de tekstene som skal sammenliknes, og eleven bruker relevant fagterminologi og gode eksempler på en stort sett presis måte. Langsvaret er underholdende og har et bredt register av sjangertrekk. Eleven går ut og inn av ulike stilnivå, tar i bruk muntlig språk som virkemiddel og bruker det på en original måte. Eleven mestrer formverket godt, og det er god tekstbinding. Ordforrådet er variert og passer godt til sjangeren. Dette er et eksempel på et gjennomført og velskrevet kåseri som viser svært høy, til dels fremragende faglig kompetanse. Besvarelsen fikk karakter 5 til eksamen, men den har mange trekk som peker mot karakter 6.

 

Sensor må dog merke av hvor man ligger på mange av kompetansemålene, og dette tar jo også ett par minutter. 

 

Edit: Er helt drøyt at det er maks 20 minutter på å rette en eksamen, dette er i korteste laget for den generelle læreren. Og i dette tempoet ville de jo blitt utbrent etter 10 eksamener, litt upraktisk når mange retter 150 stk.

Endret av vg96
Lenke til kommentar

Spørs nok helt klart hva sensor vektlegger, men jeg tviler på at man blir trukket mye ned for for mye ord. Litt av poenget med en kortsvarsoppgave er jo å kunne forumulere seg kort og presis, men er jo selfølgelig innholdet som er viktigst

Innholdet er selvfølgelig viktigst. Men hvor mye innhold får ikke en som har skrevet 450 ord i kortsvar med seg i forhold til oss som følger retningslinjene og skriver 250? Spør du meg forsvinner da hele hensikten med oppgaven, som er slik du sier; å formulere seg kort og presist. Jeg har aldri skrevet en kortsvarsoppgave jeg har følt meg ferdig med, men med 450 ord ville jeg nok skrevet en mye mer velskrevet tekst. Å følge retningslinjene er alltid viktig på en eksamen, og gjør man ikke dette blir det nok litt trekk. Hvor stort kommer nok mye an på sensor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...