Gå til innhold

TEST: Blindtest av kameratelefoner


Anbefalte innlegg

Nokia Lumia 930 er jeg enig at burde vært tatt med, men den er jo på vei ut av markedet og skal bli erstattet med Lumia 940 så den er vel ikke så relevant, mens Lumia 830 som er tatt med fremdeles er en aktuell modell. Nokia Lumia 1020 har gått ut av markedet for en stund tilbake allerede.

 

Modeller som Nokia 808 Pure View er jo ikke relevant lenger, så ser ingen grunn til at den skulle ha vært med og modeller som Galaxy K Zoom er jo en ytterst sær telefon som neppe er aktuelle for folk flest og jeg regner med at testen har som formål å sammenligne de mest relevante og aktuelle toppmodellene på markedet og gi folk et godt inntrykk av hva som faktisk fungerer best under diverse forhold uten at man er forutinntatt utifra diverse personlige merkepreferanser osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne vært mer interessant å teste alle telefonene håndholdte, ikke på stativ da de færreste har med seg stativ til mobilfotografering.

Mobilene har jo diverse systemer for å stabilisere og motvirke skjelvende hender, så det burde være verdt en sammenligning.

 

Kanskje en sammenligning av videopptak der man går og filmer også?

Lenke til kommentar

Det kunne vært mer interessant å teste alle telefonene håndholdte, ikke på stativ da de færreste har med seg stativ til mobilfotografering.

Mobilene har jo diverse systemer for å stabilisere og motvirke skjelvende hender, så det burde være verdt en sammenligning.

 

Kanskje en sammenligning av videopptak der man går og filmer også?

 

Da hadde ikke testen blitt nøytral overhodet. Både motiv og selve fotograferingen ville endret seg for hvert bilde.

 

Fikk som fotograf som elsker å pixel peepe, også Nokia som min favoritt. Hadde vært morsomt å sett opp imot toppmodellen fra Nokia og også speilrefleks.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at man kan velge å stemme bare på de bildene der man synes det faktisk utgjør en reell forskjell. Dermed fikk jeg verken med Nokia eller LG i toppen.

 

De mange ulike utsnittene med varierende grad av himmel gjør det vanskelig å skille bildene, spesielt fordi det lurer lyssensorene til å eksponere ulikt.

Lenke til kommentar

Da hadde ikke testen blitt nøytral overhodet. Både motiv og selve fotograferingen ville endret seg for hvert bilde.

Fikk som fotograf som elsker å pixel peepe, også Nokia som min favoritt. Hadde vært morsomt å sett opp imot toppmodellen fra Nokia og også speilrefleks.

De kunne hatt det som egen kategori, så får man fram hvordan kameraene oppfører seg under virkelig bruk også.

Noen tester slikt ved å montere to eller tre telefoner fast side om side på en bordbit eller lignende for å teste nettopp dette. Kanskje det kunne vært noe?

Lenke til kommentar

Fikk overraskende LG G flex på alle. Prøvde å se hva jeg fikk når jeg skulle velge de desidert sårligste bildene, men da var det mer jevnt. Fikk da begge HTC'ene, Z3, iphone 6 og nexus.

 

Litt skuffende at Samsung sitt dyre flaggskip var middelmådig, men kanskje ikke overrasket. Lumia og LG er tydelig best her.

Lenke til kommentar

Endte med iPhone 6 plus og S6 Edge, men i godt lys er det helt hipp som happ hva man velger. 

 

Problemet er at det de fleste definerer som "godt lys" er strålende solskinn med stor kontrast i bildet. Mobilkamera sliter gjerne med begrenset dynamisk omfang, og det synes spesielt godt i utfordrende lys som solskinn med mørke skygger. Resultatet er utbrente skyer og kølsvarte skygger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med minimal manuell inngripen kunne forskjellene her vært nærmest eliminert.

 

Det hadde jo også fjerna hele poenget med testen. 

 

 

Ja, men poenget mitt var bare at kvaliteten på kameraene egentlig ikke er så forskjellig som det kan se ut til.

 

 

 

 

De fleste forskjellene i denne testen ligger i eksponeringen som kamera har valgt automatisk.

Og noe auto-hvitbalanse forskjeller.

 

Med minimal manuell inngripen kunne forskjellene her vært nærmest eliminert.

 

Er ikke poenget med mobilkamera at det er enkelt og tilgjengelig? Etterbehandling på mobil? Det sparer jeg til virkelig spesielle tilfeller, bedre å bruke ordentlig kamera.

 

AtW

 

 

Jeg mente ikke etterbehandling, men inngripen i form av eksponeringshjelp; peke der man vil at kamera skal eksponere for (noe de fleste mobiler har) slik at ikke himmelen brenner ut osv.

Lenke til kommentar

Man MÅ ha ett referansekamera som viser hvordan motivet egentlig er, hjelper lite hvor fint man syns det er hvis det ikke gjengir mest mulig nøyaktig både motiv, lys og andre faktorer.

 

Derfor, så lenge slike blindtester (gjelder forøvrig alle tester) ikke samtidig har ett referansekamera som viser hvordan setningen egentlig var, så er de bortkastet for å avgjøre hva som er best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjeller på alle kamera, så hvordan "det egentlig er" er ikke relevant. Det er ingen problemer med å kjøre en ren vurdering av subjektiv billedkvalitet rett fra kameramobil. 

Joda, enig der, men poenget mitt var at på enkelte bilder ser det jo ut som det er natt nesten med noen kameraer, mens det er fullt dagslys med andre. 

 

Hva er fasiten?

 

Tenkt situasjon, noen leser en test av kameramoblier og kjøper "vinneren", og du liker å formidle øyeblikket slik det er akkurat når du tar bildet.

Tror nok noen ville bli skuffet når resultatet av ett bilde du trodde skulle være skumring nærmest er blitt dagslys.

 

Du ser poenget, og nå var dette som sagt en tenkt situasjon, og siden en av sønnene mine er profesjonell fotograf, så har jeg oppdaget en del ting som jeg kanskje ikke tenkte så mye på før egentlig.

 

Nå er uansett ett mobilkamera noe en profesjonell fotograf neppe ville foretrekke, men alle jeg kjenner har en kameramobil som også blir brukt flittig og som kan gi fantastiske resultater.

Lenke til kommentar

Eksponeringen har truffet ganske bingo på disse bildene. Noen har tatt mer hensyn til himmel enn andre. Noen plasser er himmelen helt utbrent og detaljløs, men andre steder er himmelen detaljrik og fin samtidig som skyggepartiene er bare grøt. Vanskelig å gjøre noen fornuftig sammenligning når det skal være sånn. Personlig ville jeg vippet telefonen litt for å justere eksponering av himmel vs landskap, eller tatt flere bilder (HDR) på bekostning av bevegelser i bildet.

 

Videre ville jeg neppe hatt med stativ uten å ha med skikkelig kamera. Bildestabiliseringen og lukkertiden er altså veldig viktige faktorer som fullstendig utelates fra testen. Ingen av bildene inneholder bevegelige motiver som gjør det mulig å få noen hint om lukkertid. Lang lukkertid gir gjerne teknisk gode bilder av statiske testmotiver som i denne testen, men elendige bilder når det kommer til reelle situasjoner som unger, folk, fest, biler etc. Her aner vi ingenting om bildene er optimert for stillestående testplansjer/landskap eller for folk etc.

 

Landskapsbildene er tatt på delvis overskyete dager. Skydotter som kommer og går endrer lysmengden dramatisk på bare får sekunder. Hvis bildene ikke er tatt i samme sekund så kan det bety store forskjeller i testmotivet og falle urettferdig ut for enkelte kamera.

 

Personlig vil jeg helst se råformatbildene for å unngå skivebommene på eksponering, hvitbalanse og fargemetning, men har forståelse for at hvermansen ikke tar råformat og lar kameraet spille bingo med disse innstillingene i stedet for.

 

At det er en blindtest er bra, men metodikken må forbedres kraftig før den gir meg noen verdi. Spør gutta i eks-akam. De vet hva som skal til for å sammenligne på likt grunnlag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt latterlig at dere ikke tar med lumia 930 eller lumia 1020, hvis dere skal ha en skikkelig test. Alle andre produsenter er jo representert med toppmodellene sine.

 

Det kjipe med 1020 er at den er omtrent umulig å oppdrive, det er veldig syned egentlig :( 930 burde vært med, men pga tilgjengelighet kan jeg forstå at 1020 har forsvunnet...

Lenke til kommentar

Skulle hatt en referanse å gå ut i fra. Kanskje ikke like random hva folk velger da. På noen av bildene ser det ut som en mørk og grå dag, på andre lyst og fint.

 

Fikk iphone 6 plus og samsung galaxy edge som jo regnes som de beste kameraene, men følte noen av valgene ble litt tilfeldige. 

 

Uansett bruker vel de fleste Sony sensorer så største forskjellen finner vi i programvare. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...