Gå til innhold

TEST: Blindtest av kameratelefoner


Anbefalte innlegg

Skulle hatt en referanse å gå ut i fra. Kanskje ikke like random hva folk velger da. På noen av bildene ser det ut som en mørk og grå dag, på andre lyst og fint.

Folk har en tendens til å foretrekke lysere eksponeringer enn mørke, samt forhøyet fargemetning og kontrast fremfor naturlig fargemetning og kontrast. Men hva er nok? Det er selvsagt subjektivt og ikke minst avhengig av om folk ser bildene på en kalibrert skjerm. (Sannsynligvis ikke og da spiller skjerminnstillingene en stor rolle på hva folk synes)

 

Som sagt i forrige innlegg, testmetodikken lar ukjente faktorer spille bingo med hvordan folk oppfatter bildene. Resultatet fra folkejuryen har liten eller ingen verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Skulle hatt en referanse å gå ut i fra. Kanskje ikke like random hva folk velger da. På noen av bildene ser det ut som en mørk og grå dag, på andre lyst og fint.

Folk har en tendens til å foretrekke lysere eksponeringer enn mørke, samt forhøyet fargemetning og kontrast fremfor naturlig fargemetning og kontrast. Men hva er nok? Det er selvsagt subjektivt og ikke minst avhengig av om folk ser bildene på en kalibrert skjerm. (Sannsynligvis ikke og da spiller skjerminnstillingene en stor rolle på hva folk synes)

 

Som sagt i forrige innlegg, testmetodikken lar ukjente faktorer spille bingo med hvordan folk oppfatter bildene. Resultatet fra folkejuryen har liten eller ingen verdi.

Ok? Så folks meninger spiller ingen rolle hvis du mener noe annet...?
Lenke til kommentar

Bilder tatt med mobilen er for folk flest noe som enten vises fra mobilskjermen eller vises via bla. Instagram, snapchat, facebook etc... Naturlig eller korrekte farger betyr jevnt over ganske så lite da. Folk ønsker seg som du nevnte disse høykontrasr bildene, og gjerne med et filter på toppen av det hele som forvrenger fargene ytterligere. At det kan forsvinne detaljer (som kan være positivt) da en del også er redde for å vise uren hud, få de ekstr blasse fargene på middagen osv...

 

De er nok ikke spesielt opptatt i at det vises korrekt over alt, men at det skriker. Om det på noen sin skjerm vil se ut som et annet fargefilter er benyttet i instagram tror jeg går dem hus forbi.

 

Så klart. Det er sikkert tider hvor folk flest de ønsker å ta skikkelige bilder. Selv om det garantert hører mer til sjeldenthetene og sjansen er større for at det også blir gjort med dedikerte løsninger også. Og for en proff bedømming av mobilene finnes det nok tester av der ute.

 

Helt topp initiativ for det folk flest faktisk bryr seg om dette her. Det er hvordan bildene ser ut på skjermen de bruker som betyr noe. Eneste som mangler er hvordan mobilene sin skjerm viser bildene.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja alt det der er greit!

Men det vi prøver å si, er at man iallefall kunne gjort seg litt umak for å eksponere like dårlig (eller bra) på alle telefonene.

Slik det er nå er det så enorm forskjell mellom eksponeringene at det blir umulig å sammenligne noe som helst, siden neste bilde like gjerne kan være motsatt.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Helt enig, jeg tror "korrekte" bilder bryr for folk flest fint lite. Tror de fleste tar litt overeksponering, høyere kontrast og det hele hvilken dag som helst i en blindtest fordi de syntes det ser bedre ut. Og det er absolutt ingenting galt med det.

 

Ja, men samtidig sier "folk flest" "Ååå, så fine bilder" når de får se bilder som er tatt med skikkelig utstyr, med riktig eksponering, masse detaljer, myk bakgrunn, og så videre.

Tror ikke vi skal undervurdere "folk flest" og tro de ikke ser forskjell på god og dårlig kvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har kalibrert skjerm (samt et år fotoutdanning) og foretrakk S6 Edge og iPhone 6+, ikke testvinnerne. 

Hei,

hvilket bildet mener du var best av den røde Golfen?

 

Jeg har ingen problem å se hvilket bilde som er skarpest, og føler jeg har god kontroll på over/under eksponering (front lykta til bilen), men sliter med å forstå "korrekt farge".

 

Kunne du også begrunnet svaret ditt?

 

Forhånds takk.

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Helt enig, jeg tror "korrekte" bilder bryr for folk flest fint lite. Tror de fleste tar litt overeksponering, høyere kontrast og det hele hvilken dag som helst i en blindtest fordi de syntes det ser bedre ut. Og det er absolutt ingenting galt med det.

 

Det er jo ikke noe "galt" i det, men jeg tipper det som med musikk, "folk flest" er all over the place når det gjelder å bedømme kvalitet på avspillingsutstyr, men som gruppe velger de gjerne det samme som proffe, og etter bare litt trening velger de det samme som proffe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette var skummelt. Jeg har selv Iphone 6 Plus og etter å ha valgt alle bildene, ble det en ren Iphone 6 plus.

Jeg har drevet med foto som hobby i ca 30 år, og fotograferer til vanlig med systemkamera :-)

Hei,

 

Jeg har ingen problem å se hvilket bilde som er skarpest, og føler jeg har god kontroll på over/under eksponering (front lykta til bilen), men sliter med å forstå "korrekt farge".

 

Feks hvis du tar bilde av noe som er hvitt, men i ett miljø som er opplyst av røde lys, ønsker en da at det hvite skal fremstå som hvitt (som er korrekt?) eller mer rødlig (som er slik en oppfattet "scenen" når en tok bildet).

 

Hva betyr korrekt/riktig farge?

 

Kan du begrunne hvorfor du valgte ditt bildet med den røde golfen?

 

Forhånds takk.

Lenke til kommentar

 

Hva betyr korrekt/riktig farge?

...

Enkelt og greit, det finnes ikke. For en del år siden, når Morten Harket var på sitt mest filosofiske, sa han at farger egentlig ikke eksisterer i det hele tatt. På en måte har han rett, for uten lys er det ikke farger.

 

Dermed finnes heller ikke riktige farger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...