Gå til innhold

TEST: Blindtest av kameratelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har skummet igjennom bildene, i det hele så merker jeg at mobilkameraer har hatt en rivende utvikling i løpet av de siste årene.

De er nå omtrent på høyde med billige digitalkamera (dvs. "low end" digitalkamera til under tusenlappen fra de kjente merkene).

 

Generelt så vil nok mange angre på elendig bildekvalitet fra mobil senere i livet, dvs. alle bildene som ser greie ut på mobilen, men full av støy på større skjerm. Først nå ser det ut til å bli noe bedre håndtert også på mobil.

 

Selv var jeg tidlig ute med digitalkamera, og har noen elendige bilder fra den gang (dvs. før 2001), sammenlignet med kvaliteten fra filmkamera. Noe av det samme vil nok noen tenke om 10-15 år, når man skal bla i minner (fra bilder i mørkere belysning).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg har skummet igjennom bildene, i det hele så merker jeg at mobilkameraer har hatt en rivende utvikling i løpet av de siste årene.

De er nå omtrent på høyde med billige digitalkamera (dvs. "low end" digitalkamera til under tusenlappen fra de kjente merkene).

 Ja, det er sant. Hovedforskjellen på de kjipeste kompaktkameraene og high end telefonkamera er at kompaktkameraene ofte har dårligere blendertall (ca f/3-6) men større sensor (bra) og zoom (bra). Telefonene velger bort zoom og sensorareal på grunn av størrelse og har heller bedre blendertall (ca f/2,0). Disse to tingene går omtrent mot hverandre både med tanke på bildestøy og skarphet.

 

Det skal likevel nevnes at utviklingen ikke står stille for kompaktkameraene. De forbedres i omtrent samme takt som telefonkameraer (ofte bruker de også samme sensorer). Mange som "opplever" at gapet minker har kjøpt telefon i det siste og sammenligner med det gammelt kompaktkamera de har liggende. Salget av kompaktkamera har stupt samtidig som salget av telefoner med "godt" kamera har skutt i taket. Derfor er det veldig mange flere som har fått fra kompaktkamera til et nyere telefonkamera enn omvendt og dermed "opplever" dette minkende gapet.

 

Generelt så vil nok mange angre på elendig bildekvalitet fra mobil senere i livet, dvs. alle bildene som ser greie ut på mobilen, men full av støy på større skjerm. Først nå ser det ut til å bli noe bedre håndtert også på mobil.

Tja, man kommer ikke unna fysiske fenomener som fotonstøy uansett tekniske forbedringer. Så at telefonkamera* skal følge noen "moores lov" til uante høyder i framtiden er ikke bare en urealistisk forventning, men fysisk umulig.

 

(* de med en enkelt sensor og et objektiv). "Moores lov" på telefonkameraer vil kunne forbedres mye med multiple kameraer, men det har sine praktiske begrensninger det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Denne testen kunne jo vært skikkelig kul. Men når det er snakk om motivene er de eksempelvis tatt i forskjellige vinkler, med forskjellige fokuspunkt - og når man ser på skyene på skogbildet viser det tilsynelatende at det har gått noe tid mellom når noen av bildene har blitt tatt. Dermed ramler jo testen betydelig i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...