Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver morgen kommer jeg ned en bakke på sykkelen min (Gamle Okstadbakkene i Trondheim). I bunnen av bakken slutter gang- og sykkelveien i et gangfelt, jeg MÅ over på den andre siden for å fortsette (alternativet er å sykle i kjørebanen). I og med at jeg bremser på slutten av bakken før gangfeltet (hvite piltrekanter) har jeg ingen armer å rette ut for å signalisere at jeg må over gangfeltet for å komme videre (hvit linje på kartet). Vanligvis viker trafikken i begge retninger og jeg kan smette over gangfeltet på et øyeblikk.

 

Hvis trafikken ikke viker, hiver jeg meg ut ei ledig lomme i nordgående kjørefelt og fortsetter i dette kjørefeltet til første avkjøringsmulighet (svart linje på kartet). Hvis det også der er mye motkjørende trafikk er det enda et par muligheter til å svinge av til venstre uten å forstyrre motkjørende trafikk.

 

post-51414-0-74770400-1498718802_thumb.jpg

 

For meg (og ganske sikkert for bilistene også) fungerer dette vesentlig smidigere enn å måtte stoppe all trafikk og gå over gangfeltet.

 

Når jeg senere på dagen kommer til samme punkt (i motsatt retning, nedover på kartet) legger jeg meg over til venstre på gang- og sykkelveien, reduserer farten, rekker jeg ut ventrearma og ser meg over skuldra. Hvis jeg ser at trafikken i begge retninger viker (noe den vanligvis gjør), sykler jeg over gangfeltet og får dermed litt startfart når jeg starter på motbakken (ca 120 høydemeter stigning på 2 km).

Hvis jeg over skuldra ser at det kommer langtransport/trailere sørover, så regner jeg med at de ikke liker å vike, fordi de da mister startfart for bakkene. Da bremser jeg ytterligere ned, venter med å strekke ut arma og signaliserer til trafikantene bak at jeg vil over veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville bare tilbakevise din påstand om at man uansett må stoppe ved fotgjengerfelt.

 

Forresten, å sykle på bilveien på rv 222 mellom Stange og Ottestad kan virkelig ingen forsvare. En veldig fin gang og sykkelvei med lite fotgjengertrafikk.

 

En holdning som er symptomatisk, folk får det for seg at som syklist må man forsvare å benytte veien, mens bilister selvfølgelig aldri må forsvare å benytte en vei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lå etter 4 syklister i dag, på en svingete landevei med 60-grense. De ligger først 3 i bredden, med sistemann bak. Jeg gir de et tut, og dermed legger fjerdemann seg også ved siden av sine medsyklister, og de ligger dermed FIRE i bredden!! Kun for å være vanskelige! Snakk om idioter.......

Teit og unødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er ihvertfall at kommunikasjon via øyekontakt og nikk/vink fort kan medføre misforståelser. I tillegg så har jeg observert mange ganger at en bil stopper og slipper syklist over, mens motgående trafikk forholder seg til at syklisten har vikeplikt og så blir syklisten stående midt i veien.

Som sagt så mener jeg at det er mer ryddig og trafikksikkert at syklisten hopper av og avfeier alle tvil om hvem som har vikeplikt, selvfølgelig må også syklisten som fotgjengere forsikre seg om at trafikken stopper før kryssing.

 

Jeg har siste 5-6 år syklet noen hundre mil i året inn til Oslo og har ennå ikke opplevd en misforståelse når man benytter denne komunikasjonsteknikken.

Misforståelser skjer når man ikke signaliserer hva man driver med eller har kontakt med sine medtrafikanter.

 

Det er virkelig godt at både statens vegvesen, UP og norges sykkelforbund er enig med praksisen jeg nevner.

 

Dette er heller ikke den eneste anbefalingen som har basis i kontakt med medtrafikanter for tryggere og bedre trafikkavikling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

Jeg oppretter alltid øyekontakt med sjåføren og nikker. Ser jeg han da venter/stopper så sykler jeg. Enten at jeg balanserer mens jeg venter eller har "blitt enig" og fortsetter i sakte fart ut mot og over.

 

Jeg ville ikke gjort det på denne måten. Tidsbesparelsen ved å sitte på sykkel er minimal, du må uansett stoppe opp ved gangfelt og i tilleggnår du er halveis over må du kommunisere med eventuelt motgående trafikk slik at det ikke blir noe misforståelser. Med tanke på trafikksikkerheten mener jeg syklistene burde gått av sykkelen ved kryssing av gangfelt.

Når man sykler mye blir det en rutine man utfører på refleks og det medfører vesentlig mer ventetid/frustrasjon for bilene å klikke ut av begge pedaler, stige av sykkelen og  gå over. .

På vegne av samtlige bilister i Norge (?) Kan jeg garantere at ingen lar seg irritere over 2 sekunders ekstra ventetid.

Det er altfor mange syklister som turer rett over overgangen, når vi observerer syklister som hopper av og går over så applauderer vi!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg oppretter alltid øyekontakt med sjåføren og nikker. Ser jeg han da venter/stopper så sykler jeg. Enten at jeg balanserer mens jeg venter eller har "blitt enig" og fortsetter i sakte fart ut mot og over.

Jeg ville ikke gjort det på denne måten. Tidsbesparelsen ved å sitte på sykkel er minimal, du må uansett stoppe opp ved gangfelt og i tilleggnår du er halveis over må du kommunisere med eventuelt motgående trafikk slik at det ikke blir noe misforståelser. Med tanke på trafikksikkerheten mener jeg syklistene burde gått av sykkelen ved kryssing av gangfelt.

Når man sykler mye blir det en rutine man utfører på refleks og det medfører vesentlig mer ventetid/frustrasjon for bilene å klikke ut av begge pedaler, stige av sykkelen og  gå over. .

På vegne av samtlige bilister i Norge (?) Kan jeg garantere at ingen lar seg irritere over 2 sekunders ekstra ventetid.

Det er altfor mange syklister som turer rett over overgangen, når vi observerer syklister som hopper av og går over så applauderer vi!

 

Vi? Seriously!?   :rofl:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da må jeg korrigere påstanden min og heller si at de aller aller fleste bilister vil ikke irritere seg over at syklister hopper av og går over.

Vi har forskjellig oppfatning av "tidstapet", jeg hevder at det er minimalt og du hevder det er vesentlig.

Tror ikke vi kommmer noe videre i diskusjonen...vi er bare uenige :)

Lenke til kommentar

Da må jeg korrigere påstanden min og heller si at de aller aller fleste bilister vil ikke irritere seg over at syklister hopper av og går over.

Vi har forskjellig oppfatning av "tidstapet", jeg hevder at det er minimalt og du hevder det er vesentlig.

Tror ikke vi kommmer noe videre i diskusjonen...vi er bare uenige :)

 

Du korrigerer påstanden din, til en ny påstand uten dekning.....

 

AtW

Lenke til kommentar
Kjøpmannsgata i Trondheim, sist torsdag:
 
post-51414-0-05745500-1499157758_thumb.jpg
 
Jusprofessor Olav Torvunds mening om slike bilder som dette:
 
"Noen vil kanskje mene at det er slemt å legge ut video og bilde på denne måten. Det må de gjerne mene. Det er ikke forbudt å være slem så lenge man ikke gjør noe straffbart. Dessuten er hva som er slemt en høyst subjektiv vurdering. Jeg synes det er mer slemt å parkere i sykkelfelt eller passere syklister med alt for liten klaring enn det er å legge ut video og bilder av de som gjør slikt."
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen som har nevnt den SJOKKERENDE videoen med de to syklistene som foretar en LIVSFARLIG forbikjøring av en bil? Nesten litt skuffa.

 

Jeg har sett videoen og det slår meg: Hadde en bilist kjørt forbi syklister med samme marginer på samme sted hadde nok bare syklistene reagert på det ...

 

Videoen: https://www.firda.no/trafikk/sogn-og-fjordane/sykling/rett-og-slett-ein-livsfarleg-situasjon/s/5-15-422178

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...